[Artikel] Järvsö Bergcykel Park: 7 smakprov från bike park-buffén

Redaktionen

Medlem

Lill-Babs hemort Järvsö har satsat länge och bra på sin downhill-anläggning. Vi åkte dit en sensommarhelg 2020 och smakade på 7 leder.

Läs hela artikeln:

mikaeljc

Aktiv medlem
Det var jag och min son som stod i Kristin. Vi rensade bort lite lösa stenblock ur kurvorna. Med olyckorna som hänt i Järvsö i höst så skall jag erkänna att jag blev bekymrad när dessa två ganska oerfarna herrar cyklade förbi eftersom det kommer ett dropp längre ner där man lätt kan gå över styret om man kör så sakta.

Senast ändrad:
Jag vill inte vara sån, men är det inte väldigt otäckt att köra så sakta över stöket på svarta leder osv?

Tack för videon, man blir definitivt sugen på att åka dit!

Superkul att se!
Mer sånt.
Så jäkla trött på alla "extreme shredding to the max with a manual to endo"-videos .

Blir grymt sugen på att hojja!

__jp

Medlem
Det var jag och min son som stod i Kristin. Vi rensade bort lite lösa stenblock ur kurvorna. Med olyckorna som hänt i Järvsö i höst så skall jag erkänna att jag blev bekymrad när dessa två ganska oerfarna herrar cyklade förbi eftersom det kommer ett dropp längre ner där man lätt kan gå över styret om man kör så sakta.
Fast det är väl ändå klokt att försiktigt rulla en ny led innan man kör full hastighet? Som jag uppfattade det på videon så var det första gången de testade leden? Risken är ju annars att man blir förvånad när man kommer till droppet, bromsar försent och så kan olyckan vara framme?

Varför tar ni inte in någon som kan köra lederna ni tycker är för svåra så att ni kan visa alla leder?
Nu blir det ju bara konstigt... :)

havet

Aktiv medlem
Jag tycker snarare att det är exemplariskt att visa hur det bör gå till när en är osäker på en led eller kör en led första gången. Himla fint och pedagogiskt. Tror dessutom att JBP (och andra cykelparker) uppskattar det så att osäkra åkare inte drar på över deras förmåga, vilket säkert alla hetsande, proffsiga och hormonstinna videor med tusen trick bidrar till. (Och dessutom finns det redan en uppsjö såna.) Härligt chosefritt!

mikaeljc

Aktiv medlem
Leder som är långt över ens förmåga bör rekas till fots. Annars kan det som bekant sluta fruktansvärt illa.

Wingqvist

Aktiv medlem
Hej folk!
Stort tack för all feedback, och ledsen @mikaeljc om vi gjorde er nervösa! Självklart är det ultimata att inspektera en led till fots, men jag tror kanske inte att det är så många som gör det i praktiken. Ta liften upp och gå ned hela vägen känns väldigt bökigt. Vi resonerade väl lite mer som @_jp och @havet gör ovan. Det var första gången vi rullade ned för Kristin, det är det som är med i videon.
Om man som vi då väljer att pröva oss fram lite försiktigt i låg fart så får man givetvis ta konsekvenserna om något skulle gå galet. Med den takten som vi höll ser man också varningsskyltar och kan ha ett hum om vad som sker längre fram. Vi hade inga problem som jag ser det från cockpit (kan förstå att det ser annorlunda ut från sidan...) att inte åka över features som vi inte behärskade, utan kunde stanna och runda dessa, vilket också framgår av filmen. Droppet längst ner i svarta leden Gummiboll rekade vi tex rejält innan vi körde det.
Vi var högst medvetna om det som hänt i Järvsö, och det är supersorgligt så klart! Samtidigt kan en sådan händelse inte få oss alla att bli rabiata (åt något håll) och se risker överallt alternativt inte se chansen att lära av det som hänt. Den pågående förundersökningen får klargöra vad som exakt skedde i det fallet, och det blir intressant att se om vi som cyklister kan lära oss något av det, samt om parkbyggarna också kan få nya kunskaper, redan nu har ju tex Vallåsen markerat drop etc tydligare.
Jag tror att alla som spenderat lite tid på sin mtb och gått över styret några gånger förstår att ett relativt litet drop där man otb:ar teoretiskt sett skulle kunna gå fullständigt åt fanders, vare sig det är i en bike park eller utför något på hemmastigarna. Samtidigt måste man få ta sina små, försiktiga kliv uppåt för att kunna bli duktigare.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer