[Artikel] Jakten på Sveriges bästa stigcykling (del 2/2)

Aron

Aktiv medlem

Happyrides reporter Aron Gooch arbetar med en ny bok och har de senaste åren jagat land och rike runt efter den bästa stigcykling Sverige har att erbjuda. Här bjuder han på ett axplock ur sina ca 35 expeditionsdagar under 2019. Denna artikel är del 2 av 2.

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=36927

Stigcyklaren

Ny medlem
Grymma bilder. Ser mycket fram emot boken.

I bilden från Eahagen väster om Billingen kallar du sjön Flomsjön. Den heter Flämsjön.

roskai

Aktiv medlem
@Aron Tofta skjutfält behöver man nog känna till då det är väldigt lätt att hamna på grusvägarna. Hela GGN spåret är en kul nästan pumptrack med relativt stora höjdskillnader (läs relativt och Gotland). Finns även en riktigt trevlig utförslöpa från kraftgatan vid Ygne som startar inne på skjutfältet och går ner till fiskelägret vid Ygne.

Aron

Aktiv medlem
roskai sa:
@Aron Tofta skjutfält behöver man nog känna till då det är väldigt lätt att hamna på grusvägarna. Hela GGN spåret är en kul nästan pumptrack med relativt stora höjdskillnader (läs relativt och Gotland). Finns även en riktigt trevlig utförslöpa från kraftgatan vid Ygne som startar inne på skjutfältet och går ner till fiskelägret vid Ygne.
Jag vet ju inte hur det såg ut tidigare men fick intrycket att det grott igen ganska mycket sedan militären återinförde tillträdesförbudet (det är bara öppet för allmänheten på sommaren). Eller så hittade vi helt enkelt inte godbitarna. Tycker att det du tidigare guidat mig till på Gotland håller betydligt högre klass än Tofta. :)

Min "recension":
Vi tyckte att GGN spåret kändes som att cykla i en 3 m bred, 20 cm djup och 20 km lång grusgrop. Det fanns lite pump på sina håll, men framförallt mycket rullmotstånd. Kan tänka mig att det vore kul i full fart på en gravelbike/HT med kanterna som berms. Skall dock erkänna att vi gav upp efter ett tag och inte körde hela varvet, det kanske är skojigare i södra änden?
Vi tillbringade säkert en timme med av söka av backen från fornborgen Hallbroslott ned mot havet/Ygne/Visby. Vår förhoppning var att lokala ungdomar kanske hade något spår de höll efter. Här och där fanns det stigstumpar och vi kunde se var det "borde" ha gått stig, men området var väldigt igenväxt. Kraftledningsgatan körde vi tills den grodde igen. Den går dock rakt fram på relativt enkel stig, vilket gör den till ett väldigt kort nöje om man gillar fartvind, och inte så jättespännande om man vill ha lite tekniska utmaningar, undantaget ett par dropp högst upp. Kullen vid Hallbroslott har hur mycket potential som helst, men skulle behöva en omgång med en röjsåg först. Eller ett strategiskt bandvagnspår.

Senast ändrad:

roskai

Aktiv medlem
Aron sa:
roskai sa:
Jag vet ju inte hur det såg ut tidigare men fick intrycket att det grott igen ganska mycket sedan militären återinförde tillträdesförbudet (det är bara öppet för allmänheten på sommaren). Eller så hittade vi helt enkelt inte godbitarna. Tycker att det du tidigare guidat mig till på Gotland håller betydligt högre klass än Tofta. :)

Min "recension":
Vi tyckte att GGN spåret kändes som att cykla i en 3 m bred, 20 cm djup och 20 km lång grusgrop. Det fanns lite pump på sina håll, men framförallt mycket rullmotstånd. Kan tänka mig att det vore kul i full fart på en gravelbike/HT med kanterna som berms. Skall dock erkänna att vi gav upp efter ett tag och inte körde hela varvet, det kanske är skojigare i södra änden?
Vi tillbringade säkert en timme med av söka av backen från fornborgen Hallbroslott ned mot havet/Ygne/Visby. Vår förhoppning var att lokala ungdomar kanske hade något spår de höll efter. Här och där fanns det stigstumpar och vi kunde se var det "borde" ha gått stig, men området var väldigt igenväxt. Kraftledningsgatan körde vi tills den grodde igen. Den går dock rakt fram på relativt enkel stig, vilket gör den till ett väldigt kort nöje om man gillar fartvind, och inte så jättespännande om man vill ha lite tekniska utmaningar, undantaget ett par dropp högst upp. Kullen vid Hallbroslott har hur mycket potential som helst, men skulle behöva en omgång med en röjsåg först. Eller ett strategiskt bandvagnspår.
Ska dokumentera mina bästa stigar någon gång inom snar framtid när jag är på Gotland och cyklar! Cyklade en del på tofta i somras och tyckte inte man behövde röjsåg. Bandvagn hade dock varit kul ;)

Aron

Aktiv medlem
roskai sa:
Ska dokumentera mina bästa stigar någon gång inom snar framtid när jag är på Gotland och cyklar! Cyklade en del på tofta i somras och tyckte inte man behövde röjsåg. Bandvagn hade dock varit kul ;)
Hojta till när du har lite godbitar att visa! :)

Westman

Aktiv medlem
Ser också fram emot denna. Tänkte prova mer fjällcykling i sommar.

Fajita med Nutella har jag aldrig sänkt mig till att prova under mina år som kringflackande lågbudgetcyklist utan kyl. Tunnbröd med baconost och vårtempererade köttbullar var favoriten. Två dagar gammal cheeseburgare som sparats i bildörrens ficka troligen lågvattenmärket.

Rattnalle

Aktiv medlem
Westman sa:

Fajita med Nutella har jag aldrig sänkt mig till att prova under mina år som kringflackande lågbudgetcyklist utan kyl. Tunnbröd med baconost och vårtempererade köttbullar var favoriten. Två dagar gammal cheeseburgare som sparats i bildörrens ficka troligen lågvattenmärket.
Fajita med Nutella är ju rena lyxlivet jämfört med dina exempel.

Westman

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Westman sa:

Fajita med Nutella är ju rena lyxlivet jämfört med dina exempel.
Jag håller själv min kokkonst något lägre än mina skillz inom svart geometri/dämperi-nörderi/magi. ;)

Nu vill man ha den hemliga kartan som visar hur man cyklar mellan alla områden. Utan en meter asfalt tar man sig runt hela sverige.

Makten

Aktiv medlem
Trevligt, som alltid! Som fotonörd uppskattar jag din förmåga att lyckas ta bilder där både cyklisten och bakgrunden gör sig bra ihop; det är fasen inte det lättaste. Men...

"Efter att ha ställt in ett par resor på grund av att jag inte hittade resesällskap/fotomodeller fick jag inse att det bara var att bita i selfieäpplet och köpa mig ett kamerastativ och radiostyrda fjärrutlösare. Något min rygg dock inte uppskattade då fotoryggsäcken numera väger 11 till 13 kg, beroende på hur mycket utrustning som får följa med just den dagen."

Vad ända in i Valhalla har du i väskan egentligen??? :eek: Man borde komma väldigt långt med en normalzoom och ett lätt resestativ. Själv kör jag nästan bara med kompaktkamera men det blir för ljussvagt för tele-bilder förstås. Mitt stativ väger dock bara 1 kilo och fixar ändå att hålla 1 kilo kamera + 1 kilo objektiv om det inte blåser mycket.
Kanske dags att banta väskan lite? Det här med att ha "allt" med sig är sällan en bra idé om det inte ska bli väldigt jobbigt. :sneaky:

Edit: Eller är det radiomojängerna som väger? Kan tänka mig att du har drönare och tonvis med batterier också såklart.

Aron

Aktiv medlem
Vad ända in i Valhalla har du i väskan egentligen??? :eek:
Fullformats DSLR med 24-105 samt 70-200, ibland även ett 16-35. Samtliga rödringsobjektiv. Om det är kallt ett extrabatteri till kameran. Drönare med tre batterier. Fjärrkotroll till drönaren. Gopro med 4 batterier. Laddare för att kunna hålla igång Gopron så länge som behövs. Drönarbatterierna har rätt mycket krut kvar efter landning och får donera sin sista energi till goproladdaren. Radiotrigger. Kolfiberstativ på 1 kg. Ibland blixt, radiostyrning till den samt ett gorillapod som blixtstativ. Ett rätt välutrustat första förband. Vindjacka. Pump och verktyg. Superlätt nödslang. Prylar för punka och däcklagning. Vattenfilter om jag är någonstas där det är svårt att hitta garanterat rent vatten. En handfull bars. 4-5 påsar med pulver till energidryck. Plånbok. Ibland satelittelefon. Ungefär 1,5 l vatten samt ryggsäckens egen vikt. Jag har säkert glömt några småsaker, men på det stora hela ser det ut så.

Betänk dock att jag ofta är ute hela dagarna, 10 h eller mer och att det inte är ett alternativ att bryta turen annat än i nödfall. Jag är inte heller nästgårds och har ett späckat schema för resan. Det finns därför inga marginaler att "göra om senare". Kanske kommer jag aldrig någonsin tillbaks till den aktuella platsen. Det är inte heller ett alternativ att komma hem med halvdana bilder. "Uppdraget" är viktigare än min rygg :)

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Du har inte funderat på utub-kanal? Med drönare och gopro samlar du väl på dig bilder som rullar?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer