[Artikel] Justera bakväxel: så fixar du din cykel så att den växlar tyst och bra

Redaktionen

Medlem
[Artikel] Justera bakväxel: så fixar du din cykel så att den växlar tyst och bra
BAKVAXEL-DSC09005-2000x1126.jpg

I denna video visar vi hur du ställer in en bakväxel på cykel.

Läs hela artikeln:

Batavus

Aktiv medlem
Bra initiativ, redaktionen! Var fjärde fråga, känns det som, handlar om sånt här.
För länge sedan frågade jag ParkTools om jag fick översätta och citera deras tabell för växlingsbekymmer. De svarade aldrig, vilket bör tas som ett "nej".

Miracle

Aktiv medlem
Jo, det är ett bra initiativ!
Jag föredrar dock Shimanos egen metod, där man utgår från nästa högsta växeln vid justering av vajerspänningen. När man då växlar genom kassetten till lägsta, så får man, så vitt jag erfarit, en tydlig indikation på systemets övriga status. Växlar det rent är allt ok, skorrar det blir det tydligt att det är nå bök med vajer eller växelöra.

Frid!

Trim

Aktiv medlem
Bra initiativ själv köpte jag bok på Tradera tag hand om din cykel av Chris sidwells är lite lärobok men extreme detalj nivå på märkes nivå de får inhämtas från annat håll hade tidigare tidens cykelbok.

bdaz

Medlem
"Skruva in om avståndet ska bli större och in för att få det mindre." fan har ni redan börjat fira midsommar : )

Trim

Aktiv medlem
Nu mera är det tuben och instruktioner film böcker är nostalgi men Tekno's böcker bidrog nog på sin tid till höjd verkstads standard på sina beskrivna områden i Sverige.

Topp