[Artikel] Kattskallar och cykelsugna kids – konsten att bygga led och pumptrack

Redaktionen

Medlem
IMG_0632-2000x1500.jpg

Det byggs cykelleder och pumptrack som aldrig förr i Sverige. Men hur gör man med saker som "kattskallar" (stora stenar) som kommer fram på lederna, eller kommuner som tycker att bygget blir alldeles för dyrt? Vi har pratat med Andreas Danielsson på Sweden Mountainbike.

Läs hela artikeln:

Det är jätte kul att såna banor och pumptracks byggs. Ett stort tack! =)

Det är dock jätte tråkigt att det är så svart att driva diskussionen om asfaltering av pumptracks. Ju särskilt på en pumptack är det jävla viktigt att den är asfalterad. Jobbar själv inom byggbranschen, har kontakt med entreprenörer, tjänstemännen på kommunen och jag blir bara mer och mer sur att i en av rikaste länderna i världen allt byggs billigt. Känns som visa personer vill bara bocka av: fasad finns, fönsterna finns, taket finns, mark beläggning framför finns, allt hållbart och ekologiskt enl. tabellen med krav... - hej, vad blir det för kvalité på det? - icke relevant. De finns ju och uppfyller alla lägsta standarder... i jäkla Polen byggs i snittet en asfalterad pumptrack per månad.

Martin_Akesson

Aktiv medlem
Asfalt är ju rätt mycket dyrare, kanske svårt att få igenom det och bättre med grus än inget tänker jag. Sedan om det blir mycket folk som hänger på en grusad pumptrack så kanske det går att konvertera en grusad till en asfalterad i efterhand?!

Just nu är det ju tex. många grusade fotbollsplaner ute i landet som blir uppgraderade till konstgräs.

yonsson

Aktiv medlem
Det är jätte kul att såna banor och pumptracks byggs. Ett stort tack! =)

Det är dock jätte tråkigt att det är så svart att driva diskussionen om asfaltering av pumptracks. Ju särskilt på en pumptack är det jävla viktigt att den är asfalterad. Jobbar själv inom byggbranschen, har kontakt med entreprenörer, tjänstemännen på kommunen och jag blir bara mer och mer sur att i en av rikaste länderna i världen allt byggs billigt. Känns som visa personer vill bara bocka av: fasad finns, fönsterna finns, taket finns, mark beläggning framför finns, allt hållbart och ekologiskt enl. tabellen med krav... - hej, vad blir det för kvalité på det? - icke relevant. De finns ju och uppfyller alla lägsta standarder... i jäkla Polen byggs i snittet en asfalterad pumptrack per månad.
Det gör ont för barn att ramla på asfalt!
I Skatås (GBG) finns en grusad pumptrack och det duger finfint, framförallt eftersom det är 95% barnfamiljer som är där med sina barn.

zinkpasta

Aktiv medlem
Nog är en vettig asfaltspumptrack överlägsen både ur cyklings- och underhållssynpunkt. Tror även för barn att det är bättre, ok att det är något hårdare men i gengäld slipper man få in grus etc i sår.

jonte987

Aktiv medlem
Nu var det länge sen men vill minnas att asfalt med lite rullgrus gör mer ont än grusväg.

zinkpasta

Aktiv medlem
Ja, det rekommenderas inte att strö rullgrus omkring sig i en asfaltspumptrack. Men till skillnad från en gruspump har man chansen att hålla det borta något sånär.

MrSthlm

Aktiv medlem
Jättekul och helt toppen även om jag är lite orolig för att det mest blir ok att mtb cykla på banor samt dedikerade spår i framtiden?

Tycker det börjat bli rörigt det här med mtb cykling vs allemansrätt och konflikter med diverse markägare samt "föreningar", en mycket oroväckande utveckling.

Senast ändrad:

H.

Aktiv medlem
Jättekul och helt toppen även om jag är lite orolig för att det mest blir ok att mtb cykla på banor i framtiden?

Tycker det börjat bli rörigt det här med mtb cykling vs allemansrätt och konflikter med diverse markägare och "föreningar", en mycket oroväckande utveckling.
Även om jag håller med dig tycker jag att just fallet pumptrack är rätt uppenbart att det är en "anläggning" som kräver markägaravtal.

zinkpasta

Aktiv medlem
Jag uppskattar både grus- och asfalt-pumptracks. Asfalt är förstås snabbare och mer action, men jag gillar även det ”mer organiska” pumpandet på grus.
Håller med. Då jag är med lite på ett hörn och bygger / underhåller en mindre gruspumptrack i stan (Gbg, Slottsskogen) så lägger jag dock en hel del tyngd i hur snabbt den slits ner.

Den kunde säkert göras mer robust med mer paddande och saltande osv, men oavsett så sker pedalislag et.c. som nöter ner rollers och frigör grus et.c.

Att försöka skapa en MTB miljö som är säker för barn och familjer är en exercise i futility. Packad grus gör lika mycket ont. kidsen i skateparks gnäller inte på hårdhet eller grepp av betong och det finns en del kidsen som skejtar med en bruten arm. Det finns fler barnfamiljer i skateparker än runt grusade pumptracks.

Att tänka att du ska göra ngt potensiellt farligt se ut som mer rookie-vänligt är livsfarligt och exemplet på det hade vi sett i Järvsö där en mysigt bana kan ta liv. MTB är för fan farligt. Det finns en del folk i världen som har bruttit nacken på pumptrack roller liknande grejer, har själv case’ad rollern med framhjul ett par ggr när jag ville dubbla. Ramlat man på en roller, flyger över styret och landar på nästa rollern blir det tvärrstopp, och även om du kör 10-15km/h kan du fan hamna på en rullstol. Har man noll koll eller ingen respekt mot rollers på en flow trail kan det sluta illa. Kompisen fan bröt ryggen på en super safe tabletop i Nesbyen. Var det vara en dubbel skulle han kanske vara mer försiktigt.

Men det är just detta “make it easy, make it look inclusive, don’t mention the risks” mentalitet som gör mest skada.

Oavsett, poängen var: fattigare länder lägger mer pengar på kvalitén. Som en arkitekt är jag helt enkelt lite irriterad att alla i processen spelar: bar att ha ngt än ingenting” underdog kortet.

Erik O

Aktiv medlem
Fast grejen är väl att många banor i Sverige byggs ideellt. Och då ska det vara billigt och det ska vara lätt att lägga ner eget arbete. Att det byggs mkt asfaltspumptracks i polen kanske inte är så konstigt, är ju ett större land än Sverige befolkningsmässigt och jag har fått uppfattningen att det rymmer en hel del cykelkultur.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer