[Artikel] Länsstyrelsen vill införa cykelförbud i Vålådalen i Åre

aben

Aktiv medlem
Tycker studier av den här typen har ett ganska litet värde, de skrivs oftast utifrån vad beställaren önskar, hårda och kontrollerbara fakta som antalet cyklister mm är förstås en annan sak.

Glisseur

Redaktör
Det finns inte forskning eller studier på allt, eller medel att finansiera det, men man måste ändå göra nåt. Då är det brukligt att tillfråga sakkunniga, och utifrån det sätta upp rimliga antaganden. Så funkar det inom de flesta andra områden, varför skulle man inte göra så här?
Jag vet inte var du bor och cyklar men om någon myndighet hade velat inskränka din tillgång till naturen där så antar jag att du hade reagerat på det, och om det förbudet är baserat på antaganden tror jag att du hade reagerat ännu starkare. Särskilt om det förbudet kommer efter att ha fört en dialog med sagda myndighet och erbjudit lösningar på samtliga problem som lyfts fram.

Det som är uppenbart här är att dom som kan anses som sakkunniga varit emot cykling från dag 1, vilket givetvis påverkat deras beslut i frågan.

Senast ändrad:

Bikzz

Aktiv medlem
Jag har besökt hundratals naturskyddsområden över hela landet genom åren, både till cykel, fots, skidor och skridskor. Samt ett gäng utomlands. Varje gång jag kommer till ett nytt ställe går jag till informationstavlan för att läsa informationsskyltar och kartor. Det överlägset minst välkomnande informationsmaterialet jag någonsin sett är det från Jämtlands Länsstyrelse. Det är visserligen snygga bilder och prydligt layoutat, men innehållet skriker av pekpinnar och negationer jag inte sett maken till någon annanstans. Här känner man sig inte helt enkelt inte särskillt välkommen, inte ens till fots eller skidor. Nämner detta för att ge lite perspektiv till den uppförsbacke Åre stigcyklister har när det kommer till att skapa dialog kring dessa frågor.

HeHe, har samma känsla. Som Funäsfjällen - dom gör sitt bästa för att mjölka turister. Vill ta ut höga avgifter för Skoterspår, Skidspår och Cykelleder, tex. Samtidigt som Samebyarna hör till dom suraste i landet och vill förbjuda allt - om man släpper en fjärt 3km bort så stör det renarna.

WFD

Aktiv medlem
Här är några:

Det finns garanterat fler i ämnet så den som vill får gärna fylla på listan.
Ska läsa noggrannare senare. Men redan den första får mig att fundera på vad dom faktiskt menar. För trots allt så belyser dom problemet med cykling och, om vi håller oss till grunderna för naturreservat, så är cyklingen ett problem. Återigen, jag skiljer på cykling i naturreservat och i allmän skog/natur.

Glisseur

Redaktör
Ska läsa noggrannare senare. Men redan den första får mig att fundera på vad dom faktiskt menar. För trots allt så belyser dom problemet med cykling och, om vi håller oss till grunderna för naturreservat, så är cyklingen ett problem. Återigen, jag skiljer på cykling i naturreservat och i allmän skog/natur.
Jag tror ingen förnekar att cykling påverkar naturen eller skapar slitage. Men den stora frågan angående Vålådalen är ju varför ett litet antal cyklister anses skapa ett större slitage och fler störningar än en mångdubbelt större grupp av vandrare.

qma

Aktiv medlem
Lite OT då Vålådalen väl är skyddat för att det är sällsynt natur och så. Men glöm inte att många naturreservat är icke sällsynt gammal bruksmark eller "vanlig" skog som blir reservat för att hindra bebyggelse och användas för invånarnas friluftsaktiviteter. T.ex. större delarna av Nackareservatet i Stockholm och Nacka.

WFD

Aktiv medlem
Jag tror ingen förnekar att cykling påverkar naturen eller skapar slitage. Men den stora frågan angående Vålådalen är ju varför ett litet antal cyklister anses skapa ett större slitage och fler störningar än en mångdubbelt större grupp av vandrare.
Problemet är, som jag förstår det, såväl ökningen som typen av slitage. Allemansrätten är unik. Min spaning är att vi i Sverige kommer få se att tillgången till naturen kommer att inskränkas i framtiden. Då menar jag för alla människor, tyvärr inte för vindkraften. Den tror jag kommer att inhägnas inom 5-7 år p g a säkerhetsrisk.

BOBCAB

Aktiv medlem
Bild från mitt sista besök på Blanktjärn, hösten 2020. Här har Länstyrelsen gått all in och skyltat med förbud som på ett militärt skyddsojekt. Kappast välkomnande, vilket väl är syftet. Den förbudsiver som Länstyrelsen driver är svår att förstå då som andra skribenter skriver, var är problemet? De som cyklar på fjället är inte några massor utan försvinnande få, och jag upplever inte att de enstaka vandrare jag möter är sura på mig för att jag cyklar. Dessutom präglades sommaren 2022 av vikande besöksantal då pandemieffekten och hemester gått över. Se även tråd på forumet om cykelbomen som försvann.
DSC_1783.JPG

Aron

Moderator
Överlag används ordet slitage ganska slarvigt i dessa sammanhang. Alltför ofta diskuterar man utan att ha etablerat samsyn kring begreppet.

Jag har funderat ganska mycket på detta och menar att man borde dela in slitagebegreppet i fyra kategorier:

1. Slitage på artefakter, mänskliga och geologiska. Att inte stigar ska gå tvärs över hällristningar eller skada unika formationer.
2. Biologiskt slitage. Här tänker jag sådant som hotar biologisk mångfald etc.
3. Ekonomiskt slitage. Skador på skogsbruk, rennäring, grödor och liknande.
4. Estetisk slitage. Att stigen "ändrar karaktär"**

Kategori 1
1 är såpass självklar att den kan lämnas därhän. Man bör inte sladda ned för Pyramiderna*, för att ta Vålådalen som exempel.

Kategori 2
2 är relativt lätt att definiera och men något svårare att mäta. Den är mest hotad av kommersiell verksamhet (kategori tre).

Kategori 3
3. Är knepigare att skatta. För några år sedan kontaktade jag Skogsverket och SLU för att försöka få några siffror på ekonomiska skador orsakade av friluftslivet. De hade inte några sådana då, men det svar jag fick var att det var helt försumbart i förhållande till skador orsakade av djurliv och skogsbruk. Värt att notera här är att den biologiska mångfalden (kategori 2) är större längs stigar.

Kategori 4
Problemet är att diskussionerna nästan alltid hamnar direkt i kategori fyra. Alla sitter runt bordet och målar upp en inre idealstig som kan se ut lite hursomhelst. Fast oftast som hämtad ur en nationalromantisk 1800-talstavla. Och sen kör diskussionerna igång, den här stigen är sliten! Nej, det är den inte! Det är ert fel! Disskussionen spårar ut i en slags skönhetstävling som handlar om vem som "förfular" stigen mest.

Ett enkelt tankeexempel är att tänka en stig som går från att vara så smal att lingonriset möts på mitten, till att den breddas till en 35 cm bred skogsstig och slutligen vidare till en 60 cm bred vandringsled. Hur motiverar man rationellt*** att detta är ett problem? I min mening är det svårt att göra utan att hänvisa till kat 1-3. Estetik är ett alldeles för trubbigt verktyg för att styra tillgänglighet.

Som samhälle har vi bestämt att ett aktivt friluftsliv är önskvärt, stödet för allemansrätten är stor. Då måste vi också acceptera att det finns stigar i naturen. De är en konsekvens av mänsklig aktivitet. Varför det är så oerhört viktigt för vissa människor exakt hur dessa stigar skapats har jag dock inget svar på.

* Det råder totalt tillträdesförbud på dessa.
** Det finns såklart tillfällen då "ändrad karaktär" innebär att stigen faller ned i en mer grundläggande kategori. Tex att den blir såpass eroderad att den påverkar kat 2 eller 3.
*** På vetenskaplig värdegrund

aben

Aktiv medlem
Problemet är, som jag förstår det, såväl ökningen som typen av slitage. Allemansrätten är unik. Min spaning är att vi i Sverige kommer få se att tillgången till naturen kommer att inskränkas i framtiden. Då menar jag för alla människor, tyvärr inte för vindkraften. Den tror jag kommer att inhägnas inom 5-7 år p g a säkerhetsrisk.
Vi är tyvärr på väg åt det hållet, det pågår ett ganska intensivt lobbyarbete för att kraftigt inskränka allemansrätten. Inte för att den innebär ett slitage på naturen, de problemen går nästan alltid att lösa på ett rimligt sätt, utan för att vissa enskilda markägare vill få en helt exklusiv rätt till markområden.

aben

Aktiv medlem
Även om man kanske ofta nämner naturslitage som en anledning till inskränkningar är det bara en del av störningen.

aben

Aktiv medlem
Överlag används ordet slitage ganska slarvigt i dessa sammanhang. Alltför ofta diskuterar man utan att ha etablerat samsyn kring begreppet.

Jag har funderat ganska mycket på detta och menar att man borde dela in slitagebegreppet i fyra kategorier:

1. Slitage på artefakter, mänskliga och geologiska. Att inte stigar ska gå tvärs över hällristningar eller skada unika formationer.
2. Biologiskt slitage. Här tänker jag sådant som hotar biologisk mångfald etc.
3. Ekonomiskt slitage. Skador på skogsbruk, rennäring, grödor och liknande.
4. Estetisk slitage. Att stigen "ändrar karaktär"**

Kategori 1
1 är såpass självklar att den kan lämnas därhän. Man bör inte sladda ned för Pyramiderna*, för att ta Vålådalen som exempel.

Kategori 2
2 är relativt lätt att definiera och men något svårare att mäta. Den är mest hotad av kommersiell verksamhet (kategori tre).

Kategori 3
3. Är knepigare att skatta. För några år sedan kontaktade jag Skogsverket och SLU för att försöka få några siffror på ekonomiska skador orsakade av friluftslivet. De hade inte några sådana då, men det svar jag fick var att det var helt försumbart i förhållande till skador orsakade av djurliv och skogsbruk. Värt att notera här är att den biologiska mångfalden (kategori 2) är större längs stigar.

Kategori 4
Problemet är att diskussionerna nästan alltid hamnar direkt i kategori fyra. Alla sitter runt bordet och målar upp en inre idealstig som kan se ut lite hursomhelst. Fast oftast som hämtad ur en nationalromantisk 1800-talstavla. Och sen kör diskussionerna igång, den här stigen är sliten! Nej, det är den inte! Det är ert fel! Disskussionen spårar ut i en slags skönhetstävling som handlar om vem som "förfular" stigen mest.

Ett enkelt tankeexempel är att tänka en stig som går från att vara så smal att lingonriset möts på mitten, till att den breddas till en 35 cm bred skogsstig och slutligen vidare till en 60 cm bred vandringsled. Hur motiverar man rationellt*** att detta är ett problem? I min mening är det svårt att göra utan att hänvisa till kat 1-3. Estetik är ett alldeles för trubbigt verktyg för att styra tillgänglighet.

Som samhälle har vi bestämt att ett aktivt friluftsliv är önskvärt, stödet för allemansrätten är stor. Då måste vi också acceptera att det finns stigar i naturen. De är en konsekvens av mänsklig aktivitet. Varför det är så oerhört viktigt för vissa människor exakt hur dessa stigar skapats har jag dock inget svar på.

* Det råder totalt tillträdesförbud på dessa.
** Det finns såklart tillfällen då "ändrad karaktär" innebär att stigen faller ned i en mer grundläggande kategori. Tex att den blir såpass eroderad att den påverkar kat 2 eller 3.
*** På vetenskaplig värdegrund
Delvis håller jag med men jag tycker du förenklar och även förminskar betydelsen av det du kallar "estetiska" värden, jag tycker det är en väldigt viktig aspekt att ta med för det är en stor anledning till varför människor överhuvudtaget tycker om att vistas ute i naturen. Jag skall ge ett övertydligt exempel för att försöka förklara: Skräp som slängs ute i naturen påverkar djur- och växtliv väldigt lite men det förstör nästan helt upplevelsen för de som vandrar längs leden om den är snitslad av diverse förpackningar och annat skräp. Man måste se till helheten, den totala påverkan och inte bara någon enskild detalj och vad konsekvenserna blir både på kort sikt men ännu viktigare på lång sikt och hur irreversibel påverkan är.

Senast ändrad:

weldion

Aktiv medlem
Delvis håller jag med men jag tycker du förenklar och även förminskar betydelsen av det du kallar "estetiska" värden, jag tycker det är en väldigt viktig aspekt att ta med för det är en stor anledning till varför människor överhuvudtaget tycker om att vistas ute i naturen. Jag skall ge ett övertydligt exempel för att försöka förklara: Skräp som slängs ute i naturen påverkar djur- och växtliv väldigt lite men det förstör nästan helt upplevelsen för de som vandrar längs leden om den är snitslad av diverse förpackningar och annat skräp.
Förstår inte riktigt ditt exempel.
Skall man räkna med skräp i diskussionen vandrare vs. cyklister?

aben

Aktiv medlem
Bild från mitt sista besök på Blanktjärn, hösten 2020. Här har Länstyrelsen gått all in och skyltat med förbud som på ett militärt skyddsojekt. Kappast välkomnande, vilket väl är syftet. Den förbudsiver som Länstyrelsen driver är svår att förstå då som andra skribenter skriver, var är problemet? De som cyklar på fjället är inte några massor utan försvinnande få, och jag upplever inte att de enstaka vandrare jag möter är sura på mig för att jag cyklar. Dessutom präglades sommaren 2022 av vikande besöksantal då pandemieffekten och hemester gått över. Se även tråd på forumet om cykelbomen som försvann.
Visa bilaga 594734
Just det området känner jag inte till men många andra och det är väl snarast en ökad störning att hålla på så men det ger arbetstillfällen för dem på länsstyrelsen och de "naturföretag" de anlitar antar jag och legitimerar dessutom exploatering av andra områden, sila mygg och svälja kameler ungefär.

rix

Aktiv medlem
Delvis håller jag med men jag tycker du förenklar och även förminskar betydelsen av det du kallar "estetiska" värden, jag tycker det är en väldigt viktig aspekt att ta med för det är en stor anledning till varför människor överhuvudtaget tycker om att vistas ute i naturen. Jag skall ge ett övertydligt exempel för att försöka förklara: Skräp som slängs ute i naturen påverkar djur- och växtliv väldigt lite men det förstör nästan helt upplevelsen för de som vandrar längs leden om den är snitslad av diverse förpackningar och annat skräp. Man måste se till helheten, den totala påverkan och inte bara någon enskild detalj och vad konsekvenserna blir både på kort sikt men ännu viktigare på lång sikt och hur irreversibel påverkan är.
Ditt inflikande om skräp ignorerar jag helt eftersom det är irrelevant eftersom ingen bör slänga skräp oavsett sätt att ta sig fram i naturen.

Men om vi då ska diskutera estetiken, inget annat djur än människan bryr sig om estetik, och om ingen människa ska få beträda fjällvärlden på grund av att det uppstår leder som kan vara fula, vad finns det då för syfte av den estetik som helt orörd natur utan en endaste led innebär? Är syftet någon form av filosofiskt syfte? Eller är det bara en väldigt snäv definition av estetik kring leder som ska gälla? Och vems definition är det då? Frågar man dig så är det väl vandringsgängets definition.

ooms

Aktiv medlem
Nu har jag läst det mesta i dokumentet, och jag tycker inte det finns stöd för det du påstår här. Det de skriver är att det de senaste åren blivit ett högt besökstryck och därmed slitage, och konstaterar att något måste göras åt det. Sedan föreslår de som åtgärd att förbjuda cykling annat än på vägar och anvisade leder (plus att ridning förbjuds delvis, och även vissa andra aktiviteter). Jag ser inte att de påstår att cyklingen skulle orsaka mer slitage, däremot motiverar de förslaget med att en cyklist tillryggalägger längre sträckor, att den orsakar mer störningar för rennäringen (enl renskötarna), osv. Sedan är det väl mest konsekvensanalyser av förslaget som presenteras (vilket de ju måste presentera), vilka ju får anses helt rimliga att en del cykling flyttas till andra marker och orsakar slitage där.

Jag tycker också att det är helt rimligt att när man måste göra nåt, inför begränsningar för den ”tyngsta” användningen. De flesta som cyklar kan ju oftast även gå/vandra, så tillgången till området finns fortfarande kvar, det som tas bort är möjligheten att använda området som arena för cykling. Om man istället skulle begränsa vandring, skulle många troligen helt förlora sin tillgång till området, vilket ur ett holistiskt perspektiv får anses värre. Jag förstår att detta kommer orsaka ramaskri här, men min tolkning är att de sett sig tvungna att göra nåt, och väljer då den åtgärd som totalt sett har minst påverkan på människors tillgång till området men som man bedömer ger mest effekt. Sedan om det räcker återstår att se, gör det inte det lär de återkomma med ytterligare begränsningar.

aben

Aktiv medlem
Ditt inflikande om skräp ignorerar jag helt eftersom det är irrelevant eftersom ingen bör slänga skräp oavsett sätt att ta sig fram i naturen.
Det är din estetik vad säger att den är rätt? Eftersom som det finns en hel del som slänger skräp i naturen när de är ute så finns det tydligen olika uppfattningar i den frågan.

Om det estetiska saknar betydelse som du och flera är inne på, varför vill man då överhuvudtaget cykla i fjällen? Det finns många andra ställen.

Det ovan kan kanske verka provocerande men det blir de logiska följdfrågorna av ditt resonemang.

Tycker det här är ett ganska tydligt exempel på hur man enbart ser på det hela utifrån ens egna intressen. Jag tycker själv att det inom fjällområdet finns många områden som ger väldigt fin cykling men man kan inte blunda för att en person på cykel ger en betydligt större störning av miljön än en vandrare och att området inte tål en större belastning om dess värden skall behållas.

Precis samma gäller i ännu högre grad jakt- och fiske som jag också är intresserad av. Men mina intressen i det här väger väldigt lätt i förhållande till värdet av att i så så stor utsträckning som möjligt kunna bevara fjällområdet orört. Och det går inte att komma ifrån att vandring och skidåkning är de aktiviteter som ger flest människor möjlighet att få uppleva fjällvärlden till minsta möjliga störning. Cykling kommer förvisso också ganska långt ned och borde kunna få utövas om än med lite större eftertanke, medans annat som skoterkörning och helikoptertransporter mycket starkt bör begränsas. Samma när det gäller jakt och även till stor del fritt fiske.

Carl A

Aktiv medlem
renar synes otroligt känsliga, i detta fall för cyklister. - Finns åtskilliga fall där de är oerhört känsliga för jakt oxå. - Dock att dessa renar synes vara mkt märkliga djur: jakt som sker efter erläggande (till samebyn) av ordentlig avgift synes inte störa renarna.

BOBCAB

Aktiv medlem
renar synes otroligt känsliga, i detta fall för cyklister. - Finns åtskilliga fall där de är oerhört känsliga för jakt oxå. - Dock att dessa renar synes vara mkt märkliga djur: jakt som sker efter erläggande (till samebyn) av ordentlig avgift synes inte störa renarna.
Jo visst är det märkligt. Träffar en del infödda jämtar som känner igen fenomenet "renar är skiträdda för allt" Det gället ända tills plånboken kommer fram för då är de inte så rädda längre.

Domestique

Aktiv medlem
Rennäringen är känslig under specifika perioder t ex under vårvintern och försommaren då renarna befinner sig på fjället och har nyfödda kalvar. Perioden när renarna samlas till kalvmärkning under sommaren och sarvslakten som brukar äga rum under början/mitten av september är också en känslig period då störningar kan riskera att skingra hjordar. Inom Laponiaområdet brukar man gå ut med info om områden som är mer känsliga vissa tider och som man bör undvika.

När man diskuterar renskötsel så är den en näringsverksamhet som har ett starkt lagstöd och regleras i rennäringslagen, och det är ju något som man som besökare bör ha med i bakhuvudet. Det är ett brott mot rennäringslagen att störa, eller skrämma renar och svenska fjällkedjan är inte bara en rekreationsplats för fritidsaktiviteter utan någon annans hembygd där man bedriver verksamhet sedan lång tid tillbaka.

I norra delen av fjällvärlden så handlar det inte ännu så mycket om cykling, utan om besökstryck generellt och aktivitetsföretag som bedriver hundspann. I de områden jag har hyfsad insikt i (Jokkmokksfjällen) tycker jag generellt samebyarna är tillmötesgående och dialogen mellan besöksnäringsföretag och samebyar fungerar relativt väl, även om konflikter då och då uppstår (ex längre norrut angående helikopterskidåkning och Laevas sameby). Problemen är nog mer frekventa i områden med högre "oreglerat" besökstryck.

rix

Aktiv medlem
Det är din estetik vad säger att den är rätt? Eftersom som det finns en hel del som slänger skräp i naturen när de är ute så finns det tydligen olika uppfattningar i den frågan.

Om det estetiska saknar betydelse som du och flera är inne på, varför vill man då överhuvudtaget cykla i fjällen? Det finns många andra ställen.

Det ovan kan kanske verka provocerande men det blir de logiska följdfrågorna av ditt resonemang.

Tycker det här är ett ganska tydligt exempel på hur man enbart ser på det hela utifrån ens egna intressen. Jag tycker själv att det inom fjällområdet finns många områden som ger väldigt fin cykling men man kan inte blunda för att en person på cykel ger en betydligt större störning av miljön än en vandrare och att området inte tål en större belastning om dess värden skall behållas.

Precis samma gäller i ännu högre grad jakt- och fiske som jag också är intresserad av. Men mina intressen i det här väger väldigt lätt i förhållande till värdet av att i så så stor utsträckning som möjligt kunna bevara fjällområdet orört. Och det går inte att komma ifrån att vandring och skidåkning är de aktiviteter som ger flest människor möjlighet att få uppleva fjällvärlden till minsta möjliga störning. Cykling kommer förvisso också ganska långt ned och borde kunna få utövas om än med lite större eftertanke, medans annat som skoterkörning och helikoptertransporter mycket starkt bör begränsas. Samma när det gäller jakt och även till stor del fritt fiske.
Jag sa aldrig att estetiken saknar betydelse, jag undrar bara om du förbjuder alla från att beträda fjällvärlden, vem ska då uppskatta estetiken som uppstår av en natur där ingen människa får vara? Om det är någon som bara ser från sitt eget intresse så är det väl du? Jag har inget emot att både vandrare, cyklister, fiskare och andra ska få tillgång till fjällen.

Skruff

Aktiv medlem
Nu råder det väl ändå en ganska generaliserande stämning i tråden. Jag har ingen aning om hur renar reagerar på olika situationer, men att pengar kan vara tillräckligt som kompensation för att gå med på vissa störningar är väl inte särskilt orimligt.

Jag är skit rädd för höjder och skulle aldrig frivilligt åka Höjdskräcken på Liseberg, men ge mig 5000 kr så åker jag den imorgon.

Eller ska vi skuldlägga renägarna för att vara beroende av pengar, precis som alla vi andra är?

Senast ändrad:

WFD

Aktiv medlem
Nu råder det väl ändå en ganska generaliserande stämning i tråden. Jag har ingen aning om hur renar reagerar på olika situationer, men att pengar kan vara tillräckligt som kompensation för att gå med på vissa störningar är väl inte särskilt orimligt.

Jag har skit rädd för höjder och skulle aldrig frivilligt åka Höjdskräcken på Liseberg, men ge mig 5000 kr så åker jag den imorgon.

Eller ska vi skuldlägga renägarna för att vara beroende av pengar, precis som alla vi andra är?
Jag tror det är bra om vi inte går in på att diskutera renägarna :)

Lejon

Aktiv medlem
Nu har jag läst det mesta i dokumentet, och jag tycker inte det finns stöd för det du påstår här. Det de skriver är att det de senaste åren blivit ett högt besökstryck och därmed slitage, och konstaterar att något måste göras åt det. Sedan föreslår de som åtgärd att förbjuda cykling annat än på vägar och anvisade leder (plus att ridning förbjuds delvis, och även vissa andra aktiviteter). Jag ser inte att de påstår att cyklingen skulle orsaka mer slitage, däremot motiverar de förslaget med att en cyklist tillryggalägger längre sträckor, att den orsakar mer störningar för rennäringen (enl renskötarna), osv. Sedan är det väl mest konsekvensanalyser av förslaget som presenteras (vilket de ju måste presentera), vilka ju får anses helt rimliga att en del cykling flyttas till andra marker och orsakar slitage där.

Jag tycker också att det är helt rimligt att när man måste göra nåt, inför begränsningar för den ”tyngsta” användningen. De flesta som cyklar kan ju oftast även gå/vandra, så tillgången till området finns fortfarande kvar, det som tas bort är möjligheten att använda området som arena för cykling. Om man istället skulle begränsa vandring, skulle många troligen helt förlora sin tillgång till området, vilket ur ett holistiskt perspektiv får anses värre. Jag förstår att detta kommer orsaka ramaskri här, men min tolkning är att de sett sig tvungna att göra nåt, och väljer då den åtgärd som totalt sett har minst påverkan på människors tillgång till området men som man bedömer ger mest effekt. Sedan om det räcker återstår att se, gör det inte det lär de återkomma med ytterligare begränsningar.
Jäkligt bra argumenterat!
(Jag tycker dock att förbudsåtgärder verkar överdrivna i detta fall, jag anser att de störningar som cyklingen medför borde kunna hanteras utan generella förbud, men det är onekligen logiskt att gå på den mest påverkande aktiviteten om man anser att något måste ändras.)

aben

Aktiv medlem
Någon som har länken till hela förslaget? Hittar inte det via de länkar som ges i artikeln.

Totteman

Aktiv medlem
Jag vet hur det ser ut vid Blanktjärnarna, Issjödalen och Pyramiderna.
Det vore bra om de mest slitna delarna i området fick möjlighet att återhämta sig. Det tar dock tid.

Alla behöver hjälpa till och respektera ett besöksförbud, om det blir så.

Angående renar har jag en åsikt, men håller den för mig själv.

Pqz

Aktiv medlem
Finns rätt många mil väg i fjällvärlden innan man behöver ge sig ut i terrängen.

Bikzz

Aktiv medlem
Hoppsan, stigarna blir bredare, slitaget ökar, antalet besökare har stigit kraftigt. Vad kan man göra ? Man kan inte förbjuda vandrare, inte införa avgifter eller kvotera, inte asfaltera allt. Därmot är det väldigt enkelt och gratis att förbjuda cyklister - något som många vandrings-talibaner dessutom skulle gilla.

Sen kan man ju skylla på att det stör renarna och på att cyklister orsakar väldiga skador.

aben

Aktiv medlem
Jag läste kommentarer till bl.a. artikeln nedan och får intrycket att grunden till beslutet om cykelförbud ligger i en konflikt mellan vandrare och cyklister och att de på länsstyrelsen som beslutar själva tillhör gruppen vandrare. Därav också ointresset att försöka lösa de problem med påverkan på leder och djur- och naturliv som används som motivering för ett förbud. Har svårt att tro att cykling med vissa restriktioner skulle innebära ett större slitage än vandring utan den egentliga orsaken tror jag handlar om konkurrens om ledutrymmet och att en del vandrarna upplever mötena med cyklister som störande. Vet inte hur det cyklas där men det kan nog vara en lite svårare fråga att lösa. .

Skruff

Aktiv medlem
Många vandrare är nog av uppfattningen att lederna bör nyttjas med lunkets lugna rytm. Är man som vandrare i naturen för rekreation så är lugnet och tystnaden det unika i jämförelse med staden. Då krävs det nog inte så många möten med snabbt framfarande cyklister för att stödja ett sådant här förslag.

Att även behöva oroa sig för att bli påkörd på fjället är nog droppen.

WFD

Aktiv medlem
Har letat rejält efter någon form av forskning i ämnet och jag hittar absolut ingenting. Ett fåtal studier som är extremt intetsägande och absolut ingen forskning. Sen såg jag att dom även vill förbjuda tältning. Letar man vidare så är det inte bara cyklisterna som drabbas.
"På grund av kraftigt ökat besökstryck har Östra Blanktjärn och marken runtomkring nått gränsen för vad naturen tål. För att området ska kunna återhämta sig har Länsstyrelsen infört ett tillfälligt beträdnadsförbud runt tjärnen och dess nära omgivningar.14 juli 2022"

PS! Det är flera naturreservat som har förbjudit tältning. Där finns det inga tecken på att det förstör. Om man håller sig till det som står i allemansrätten.

Lejon

Aktiv medlem
Har letat rejält efter någon form av forskning i ämnet och jag hittar absolut ingenting. Ett fåtal studier som är extremt intetsägande och absolut ingen forskning. Sen såg jag att dom även vill förbjuda tältning. Letar man vidare så är det inte bara cyklisterna som drabbas.
"På grund av kraftigt ökat besökstryck har Östra Blanktjärn och marken runtomkring nått gränsen för vad naturen tål. För att området ska kunna återhämta sig har Länsstyrelsen infört ett tillfälligt beträdnadsförbud runt tjärnen och dess nära omgivningar.14 juli 2022"

PS! Det är flera naturreservat som har förbjudit tältning. Där finns det inga tecken på att det förstör. Om man håller sig till det som står i allemansrätten.
Jo, gräset blir platt där tältet stått. Det kommer synas flera timmar efteråt i värsta fall. Stör estetiken i naturen.

Skruff

Aktiv medlem

Det behöver ju inte vara någon skillnad i slitaget mellan de olika grupperna för att det sådant här förslag ska vara vettigt. Kanske har besökstrycket helt enkelt blivit för stort för vad naturen klarar och några restriktioner måste göras. Att begränsa cykling och tältning är då ett sätt att avlasta området men samtidigt värna om allas rätt och möjlighet att kunna vistas inom det.

Sen är jag förvisso övertygad om att en MTB-utövare gör bra mer slitage än en vandrare, det behöver nog inte de flesta forskning för att hålla med om.

aben

Aktiv medlem
Många vandrare är nog av uppfattningen att lederna bör nyttjas med lunkets lugna rytm. Är man som vandrare i naturen för rekreation så är lugnet och tystnaden det unika i jämförelse med staden. Då krävs det nog inte så många möten med snabbt framfarande cyklister för att stödja ett sådant här förslag.

Att även behöva oroa sig för att bli påkörd på fjället är nog droppen.
Och det gäller i varierande grad även på stigar och leder i andra områden, det är därför det är så viktigt att i god tid innan ett möte med vandrare sakta ned till i princip gångfart. Jag tycker även att man generellt och inte bara vid möten med vandrare bör undvika att cykla i full hastighet på leder som inte speciellt avpassade för det. Det finns så många andra ställen man kan ösa på för fullt, som mindre grusvägar t.ex.

Cykelfrämjandet

Aktiv medlem
Detta är ett intressant ärende då dess utslag kan komma att påverka andra beslut/förhållningssätt framöver. Vi på Cykelfrämjandet har skickat en rad frågor till Länstyrelsen i Jämtland om hur det arbetat med frågan över tid, om deras metod och vad tidigare begränsningar har tillfört för ny kunskap. Det är förstås väldigt viktigt att det finns väl underbyggda argument och resultat som styrker dessa.

Vi driver flera projekt som handlar om just dessa frågor, ett som heter Fjällvett för stigcyklister som jag (Hugo) arbetar med och i vilket jag hade förmånen att besöka Vålådalen i september för att se leder, skyltar mm. Det kommer att bli en liten handbok för cyklister om allemansrätten, rennäringen, säkerhet mm. Vi har ett annat projekt som heter Stigbyggande med hållbarhet som mål som handlar om hur man bygger hållbara leder, både fysiskt och socialt. Jag lyfte även fram detta pågående arbete för LS då det är viktigt för dem att veta att "vi som cyklar" kan vara en resurs (vilket ÅBC mf. också visat tidigare).

Det Aron skrev här tidigare tycker jag var intressant och relevant, det handlar många gånger om olika "bilder" vi har av saker. Okunskap om mtb är överlag ett problem som resulterar i mindre bra beslut och felriktade investeringar mm. över hela landet. Vi kommer under 2023 att arbeta med ett slags utbildningsmaterial, riktat mot just tjänstemän, politiker och markägare mf. om var som ryms under det stora mtb-paraplyet. Slå hål på ett gäng myter om stigcyklister och tydligt visa skillnaden på olika typer av leder. Stig = slitage osv.

Vi följer frågan och ärendet

aben

Aktiv medlem
Sen är jag förvisso övertygad om att en MTB-utövare gör bra mer slitage än en vandrare, det behöver nog inte de flesta forskning för att hålla med om.
Kanske du har rätt, jag har nog sett det mycket utifrån hur jag själv cyklar mtb, med släta däck och relativt låg hastighet så det är inte riktigt representativt.

Skruff

Aktiv medlem
Detta är ett intressant ärende då dess utslag kan komma att påverka andra beslut/förhållningssätt framöver. Vi på Cykelfrämjandet har skickat en rad frågor till Länstyrelsen i Jämtland om hur det arbetat med frågan över tid, om deras metod och vad tidigare begränsningar har tillfört för ny kunskap. Det är förstås väldigt viktigt att det finns väl underbyggda argument och resultat som styrker dessa.

Vi driver flera projekt som handlar om just dessa frågor, ett som heter Fjällvett för stigcyklister som jag (Hugo) arbetar med och i vilket jag hade förmånen att besöka Vålådalen i september för att se leder, skyltar mm. Det kommer att bli en liten handbok för cyklister om allemansrätten, rennäringen, säkerhet mm. Vi har ett annat projekt som heter Stigbyggande med hållbarhet som mål som handlar om hur man bygger hållbara leder, både fysiskt och socialt. Jag lyfte även fram detta pågående arbete för LS då det är viktigt för dem att veta att "vi som cyklar" kan vara en resurs (vilket ÅBC mf. också visat tidigare).

Det Aron skrev här tidigare tycker jag var intressant och relevant, det handlar många gånger om olika "bilder" vi har av saker. Okunskap om mtb är överlag ett problem som resulterar i mindre bra beslut och felriktade investeringar mm. över hela landet. Vi kommer under 2023 att arbeta med ett slags utbildningsmaterial, riktat mot just tjänstemän, politiker och markägare mf. om var som ryms under det stora mtb-paraplyet. Slå hål på ett gäng myter om stigcyklister och tydligt visa skillnaden på olika typer av leder. Stig = slitage osv.

Vi följer frågan och ärendet
Jag är själv aktiv inom cykelfrämjandet och har haft kortare anställning inom projekt som ska främja stadscyklandet. Men just inom naturreservat är jag inte alltid lika övertygad. Jag har sett vad frekvent mtb-utövande kan göra med stigar och leder inom det närområde där jag bor.

Utbildning är ju en jättebra start, men innan jag för någons talan i saken skulle jag behöva vara 100 % övertygad om att dem jag representerar också klarar av att hålla sig till reglerna. Annars riskerar vi att förstöra värden som är väldigt svåra att återställa.

Och faktiskt... sett till mtb-utövandet i mina hoods, återstår det för cyklisterna att positivt överraska mig.

havet

Aktiv medlem
Ett anspråkslöst förslag

Det bästa som kan göras för ”naturen” vore att förbjuda alla motorfordon från alla andra landsdelar. Inga bilar, bussar, lastbilar, tåg eller andra sorters motorförsedda fordon får komma in. Om stockholmare t.ex. vill ta del av fjällvärlden får de helt enkelt antingen knata upp med packningen på ryggen genom landskap efter landskap eller begagna sig av benkraft i annan form, förslagsvis cykelledes. På så sätt skulle bara de som verkligen verkligen vill uppleva ”naturen” i fjällen göra sig besväret. Lämmeltåget från söder därmed avstyrt, cykling behöver inte utpekas som den stora boven i dramat.

I dessa områden ska också de flesta typer av transporter göras till bens eller cykelhjuls. Alla invånare får subvention för att köpa en fatbike, för att strypa vurmandet av snöskotrar, fyrhjulingar och andra typer av motordrivna transportfordon. All icke-essentiell helikoptertrafik förbjuds (där essentiell är i paritet med t.ex. ambulansflyg).

När alla infödingar har varsin subventionerad fatbike blir stigvård en del av livet. När en inte längre kan susa fram med motorkraft blir det viktigt att rå om de leder och stigar som används till cykling. Till och med vandrarna på länsstyrelsen, som också de har anskaffat skinande nya fatbikes, förstår plötsligt grejen: oavsett användargrupp behöver stigar vårdas. När det gäller mindre använda stigar kan det handla om att röja fram, medan de med högre grad användning behöver förstärkas. Vilken uppenbarelse!

Plötsligt blir alla engagerade i att arbeta tillsammans, i stället för att utse syndabockar och gissa sig till vem som har mest fel. En ny typ av skiljaktighet lägrar sig i bygderna: Singel- eller dubbelklinga?

Bikzz

Aktiv medlem
Haha, bara om alla fordon i Jämtland är förbjudna att lämna länet, och det blir förbjudet att äta renkött i hela Sverige ....

ooms

Aktiv medlem
Det låter ju fint, men har väl prövats och förkastats för sisådär 100-150 år sedan.

Bikzz

Aktiv medlem
Sen tycker jag man bör förbjuda alla idioter som vill göra någon typ av inskränkning i Allemansrätten, naturreservat el ej..... Och ge LS en kurs i hur man bygger en spång, samt lite spik & bräder, och skicka ut dom från kontoret.

Hmm, undrar om tråden börjar spåra ur nu ?

Köp & Sälj

Topp