[Artikel] Länsstyrelsen vill införa cykelförbud i Vålådalen i Åre

BOBCAB

Aktiv medlem
Det är ju ändå bara spekulation. Först sitter man och säger att förslaget bygger på ”antaganden istället för fakta och forskning”, för att i nästa mening avfärda andra delar av förslaget med sina egna antaganden och gissningar.
Om nu LS skrivelse om att anlägga cykelleder är ärligt menade så vore det enkelt att låta befintligt förbud vara kvar som det är, och anlägga dessa nya cykelleder. Då kanske det av LS angivna "problemet" med cykling i området försvinner. Då området Issjödalen inte på många år förändrats nämnvärt bortsett från nya fyrhjulingsspår som tillkommer, och att besökarantalet den gångna sommaren var lägre än under pandemiåren är det knappast fog för att forcera fram nya förbud.

poqa

Aktiv medlem
Det borde ju finnas andra tjärnar med blankt vatten man kan spärra av?!
Så kan vi fortsätta besöka just denna.

Vad är så jävla speciellt med just denna som inte finns någon annan stans?
Jag gissar att det speciella är just att den är tillgänglig.

Kneecap

Aktiv medlem

Tjena!

Du har inte varit där va? Ja, den är så blå jämt.

43369296725_39ff46e233_b.jpg

GoranS

Aktiv medlem

Jag gissar att du har fel.

BOBCAB

Aktiv medlem
Ska se om jag hittar en bild på hur det ser ut i Vålådalen. Slitaget är påtagligt, så jag förstår att det är tillträdesförbud.
Det nya förbudet handlar inte om Blanktjärn i Våladalen som har nära nog totalförbud, utan nu om Issjödalen som har ett förbud att cykla i branten ned från högplatån. Blanktjärn som är mer lättilgängligt med stor parkering, fik och boende, och därmed har ett mycket högre besökstryck än Issjödalen.

GoranS

Aktiv medlem
Du kanske gissar rätt. Men visst finns det väl fler klara blåa vatten i sverige?
Vet ej. Är väl bara att sätta dig med t.ex. google maps med satellitvy och kolla om du hittar någon annan sjö i samma färgnyans. Ska jag gissa kommer du inte att hitta mängder av sådana i alla fall.

Min gissning var f.ö. negationen av "Jag gissar att det speciella är just att den är tillgänglig.", d.v.s. att det speciella med Blanktjärn inte är att den är tillgänglig. En snabb koll på kartan ger att det finns andra sjöar bara i Vålådalen som är mer lättillgängliga.

Totteman

Aktiv medlem
Detta är från 2019, när jag kom från "fel håll". Jag hade varit i Lunndörrsfjällen och kom alltså från söder och kom till Blanktjärnarna. Såg avspärrningen. Detta är ett exempel på hur det ser på en stor del av stigarna i detta område. Det är många som besöker området. Klart det blir slitet.
IMG_20190804_143346.jpg

Totteman

Aktiv medlem
Det nya förbudet handlar inte om Blanktjärn i Våladalen som har nära nog totalförbud, utan nu om Issjödalen som har ett förbud att cykla i branten ned från högplatån. Blanktjärn som är mer lättilgängligt med stor parkering, fik och boende, och därmed har ett mycket högre besökstryck än Issjödalen.
Ska se om jag har en bra bild från Issjödalen. det är ett fantastiskt område...man vill bara njuta och uppleva det. Bilden nedan är från "mellan Pyramiderna och Issjödalen" och man ser tydligt stigarna. Det är från 2017.
Jag som har varit i området, både Pyramiderna, Issjödalen och Blanktjärnarna förstår att det inte krävs så mycket för att det ska bli slitage. Jag förstår att man vill begränsa till trädet och att man gör det också. Jag förstår också att det kommer att ta ganska lång tid för naturen att återhämta sig.

DSC_1020.JPG

poqa

Aktiv medlem
Vet ej. Är väl bara att sätta dig med t.ex. google maps med satellitvy och kolla om du hittar någon annan sjö i samma färgnyans. Ska jag gissa kommer du inte att hitta mängder av sådana i alla fall.

Min gissning var f.ö. negationen av "Jag gissar att det speciella är just att den är tillgänglig.", d.v.s. att det speciella med Blanktjärn inte är att den är tillgänglig. En snabb koll på kartan ger att det finns andra sjöar bara i Vålådalen som är mer lättillgängliga.
Nej, jag nöjer mig med att gissa i detta fall.

Hursomhelst så tycker jag att det är tokigt att man försöker spärra av ett sånt här område som redan är ett populärt besöksmål.

GoranS

Aktiv medlem
Nej, jag nöjer mig med att gissa i detta fall.

Hursomhelst så tycker jag att det är tokigt att man försöker spärra av ett sånt här område som redan är ett populärt besöksmål.
Menar du alltså att om ett besöksmål är populärt så bör man inte ändra tillgängligheten även om besöksmängden riskerar påverka/förstöra det som är speciellt med besöksmålet?

Senast ändrad:

poqa

Aktiv medlem
Menar du alltså att om ett besöksmål är populärt så bör man inte ändra tillgängligheten även om besöksmängden riskerar påverka/förstöra det som är speciellt med besöksmålet?
Ja, man borde istället förstärka stigarna och skapa anpassningar som gör att det speciella inte förstörs.
Tex spänger etc.

GoranS

Aktiv medlem
Ja, man borde istället förstärka stigarna och skapa anpassningar som gör att det speciella inte förstörs.
Tex spänger etc.
Jag undrar hur stora ingrepp som krävs för att säkerställa att det speciella inte förstörs. Risken är att dessa ingrepp i sig skulle ändra områdets karaktär. Hur ser man t.ex. till att folk inte rör sig utanför existerande stigar och/eller verkligen håller sig på spänger? Staket?

fiskarn

Aktiv medlem
Av de bilder som jag ser här ser det ju klart mer cyklingsbart ut för kreti och pleti än de flesta svenska fjäll jag har besökt.

fiskarn

Aktiv medlem
Och det är väl just det som är problemet…
Ja precis. Så för alla som inte vill se cyklar, åk någon annanstans. Finns många (eller iaf fler) ställen med högt besökstryck där jag tror (tycker) det hade varit bra med mindre folk. Men det är ju lättare att förbjuda cyklar än att allmänt förbjuda medeklass från södra Sverige.

Startgas

Aktiv medlem

Jodå, det finns en del till, jag har dock inte varit på plats vid de andra utan bara identifierat de på google maps. Finns en väldigt nära vägen mellan Åsarna och Ljungdalen. Finns en ganska nära e14 mellan Ånn och Storlien. Finns en jättestor sydöst om Östersund.
Anledningen till att just Blanktjärn är så populär är väl från början för att det finns en fjällstation i närheten.

Startgas

Aktiv medlem
Ska se om jag har en bra bild från Issjödalen. det är ett fantastiskt område...man vill bara njuta och uppleva det. Bilden nedan är från "mellan Pyramiderna och Issjödalen" och man ser tydligt stigarna. Det är från 2017.
Jag som har varit i området, både Pyramiderna, Issjödalen och Blanktjärnarna förstår att det inte krävs så mycket för att det ska bli slitage. Jag förstår att man vill begränsa till trädet och att man gör det också. Jag förstår också att det kommer att ta ganska lång tid för naturen att återhämta sig.

Visa bilaga 595257
Exakt vad behöver återhämta sig på den bilden? Vegetationen på pyramiderna är säkert delvis sliten av människor, men det har knappast någonsin vuxit något i tex rasbranten på hitsidan av den till höger i bild. Och platån till vänster är troligtvis i samma nivå som stora platån ovanför den lilla stugan längst in i dalen, och den platån är nästintill steril förutom mossor och lavar, inte pga slitage av människor utan pga väder och vind.
Och stigarna ser inte så farligt breda ut. Ska det inte få finnas några stigar alls där? När är en stig sliten? När är en stig av godo respektive av ondo?

fiskarn

Aktiv medlem
Exakt vad behöver återhämta sig på den bilden? Vegetationen på pyramiderna är säkert delvis sliten av människor, men det har knappast någonsin vuxit något i tex rasbranten på hitsidan av den till höger i bild. Och platån till vänster är troligtvis i samma nivå som stora platån ovanför den lilla stugan längst in i dalen, och den platån är nästintill steril förutom mossor och lavar, inte pga slitage av människor utan pga väder och vind.
Och stigarna ser inte så farligt breda ut. Ska det inte få finnas några stigar alls där? När är en stig sliten? När är en stig av godo respektive av ondo?

Jag tycker att det här med slitna stigar inte är världens största problem.. Personligen kan jag tycka det ser lite tråkigt ut med för upptrampade "motorvägar" i fjällen. Men vad gör det om 100 år, det finns fortfarande tusentals kvadratkilometer fjäll utan upptrampade stigar.

Bikzz

Aktiv medlem
Jag tycker att det här med slitna stigar inte är världens största problem.. Personligen kan jag tycka det ser lite tråkigt ut med för upptrampade "motorvägar" i fjällen. Men vad gör det om 100 år, det finns fortfarande tusentals kvadratkilometer fjäll utan upptrampade stigar.

Ja det är normalt om det är många som går där, såklart. Det är samma på Kungsleden Abisko - Keb, och speciellt Nikkaluokta - Keb. Brett och upptrampat. Men där är det så stenigt att det är ganska få cyklister.

fiskarn

Aktiv medlem
Ja det är normalt om det är många som går där, såklart. Det är samma på Kungsleden Abisko - Keb, och speciellt Nikkaluokta - Keb. Brett och upptrampat. Men där är det så stenigt att det är ganska få cyklister.
Ja precis. Jag tycker inte det skadar "naturen" så mycket. Det är ju inga oåterkalleliga skador (oftast?) att det är lite upptrampat. Som turist kan man ju tycka det är lite tråkigt men då får man väl gå någon annanstans där det är mindre slitet.

Laan84

Aktiv medlem
Håller med, breda stigar är inte ett problem i praktiken. Sedan om det stör någons uppfattning om estetik, synd.
Har vandrat en del i alperna, även på de absolut mest trafikerade platserna där det är en strid ström av besökare , så blir det inte bredare än en smal grusväg. Vad är problemet med det?

Laan84

Aktiv medlem
Kolla in bilder från njupeskär, där har de gjort leder som håller för trycket.

Laan84

Aktiv medlem
Tillägg: självklart blir det en annan sak på myrmarker eller porösa sluttningar, men enkla lösningar finns. Spänger i rätt bredd, samt trappsteg med reglar eller liknande. Finns redan på många ställen i fjällen. Varför fungerar det inte här?

ooms

Aktiv medlem
Jag tror inte det handlar om ”estetik”, utan om att skydda känslig natur. Jag är övertygad om att de sakkunniga på Länsstyrelsen, renskötare, etc, kan bedöma sånt här betydligt bättre än turister som mest ser det hela som ett besöksmål.

Laan84

Aktiv medlem
Jag tror inte det handlar om ”estetik”, utan om att skydda känslig natur. Jag är övertygad om att de sakkunniga på Länsstyrelsen, renskötare, etc, kan bedöma sånt här betydligt bättre än turister som mest ser det hela som ett besöksmål.
En eller två meter bred stig gör skillnaden alltså?

Utter

Aktiv medlem
Varför tror du att tjänstemännen på LS eller en renskötare är ”sakkunnig”?

ooms

Aktiv medlem
Varför tror du att tjänstemännen på LS eller en renskötare är ”sakkunnig”?
Därför att naturvård resp renskötsel är deras jobb, och de flesta brukar vara kompetenta och erfarna i sina yrken. Åtminstone jämfört med godtycklig turist.

Utter

Aktiv medlem
Därför att naturvård resp renskötsel är deras jobb, och de flesta brukar vara kompetenta och erfarna i sina yrken. Åtminstone jämfört med godtycklig turist.
Men du vet ju inte, eller hur? Dessutom är kritiken inte direkt framförd från ”godtyckliga turister”, eller hur?

uandt

Aktiv medlem
Nu har jag inte läst hela tråden men någon som varit där senaste månaderna? När jag var i Åre i september var många av lederna helt söndertrampade/förstörda. Tror inte att det var cyklisterna som sabbat rent specifikt men på en del ställen såg jag hjulspår från cykel som skär som kniv i myrmarkerna. Förstår att folk blir sura då

fiskarn

Aktiv medlem

Vad exakt betyder "skydda känslig natur"? Jag har lite svårt att se att all flora och fauna påverkas så mycket av att det är lite stigar här och där. Men ja jag är turist och att ja pratar om estetik är för att jag tror att det är det många menar när de säger "skydda känslig natur". Renskötarna i den här tråden verkar inte bry sig så mycket om det är lite slitet här och var.

flierman

Medlem
Bra, det finns massor av andra fina platser att cykla på och jag har genom åren sett otroligt mycket mer förstörelse av leder av cyklister. Både av det stora antalet som promt ska cykla på samma platser samt att många helt saknar respekt och gör nya stigar bredvid spänger samt andra platser där de inte klarar av att cykla. Istället för att kliva av och gå så cyklar de bredvid och förstör. Jag minns första gångerna jag cyklade tex blanktjärn eller Gåsen....nu är det otroligt mycket mer slitet och utsatt.
Det hade fungerat om alla vore eftertänksamma och skötte sig kring att inte cykla utanför lederna etc och spred ut sig men det ser inte så ut. Med tanke på Åres satsning samt många andra trevliga cykelplatser runt om området så borde det inte vara ett problem att hitta bra annan cykling att ersätta med, iallafall inte för mig även om tex Issjödalen är fantastiskt...men jag kan alltid vandra där om jag vill vara där ibland och cykla på andra platser.

Obs jag är själv fjällcyklist så inte emot cykling om det nu uppfattades så :-)

Bikzz

Aktiv medlem
Håller med, jag har genom åren sett otroligt mycket förstörelse av leder av vandrare. Både av det stora antalet som promt ska trampa på samma platser samt att många helt saknar respekt och gör nya stigar bredvid spänger samt andra platser när dom inte vill gå på dom redan upptrampade stigarna. Dom breda och upptrampade stigarna är ju helt vandrarnas fel. Så tråkigt med alla vandrare som förstör - dom bajsar i skogen oxå.

Senast ändrad:

poqa

Aktiv medlem
Jag undrar hur stora ingrepp som krävs för att säkerställa att det speciella inte förstörs. Risken är att dessa ingrepp i sig skulle ändra områdets karaktär. Hur ser man t.ex. till att folk inte rör sig utanför existerande stigar och/eller verkligen håller sig på spänger? Staket?
För mig är det mer värt att alla kan se det fina, än att stigen ser exakt likadan ut som den gjorde för 10 år sen.
Styr flödet med på bra sätt och förstärk där det behövs, tex som exemplet Njupeskär som nämndes ovan,
Känns så fånigt att reta upp sig på hjulspår på en stig till en turistattraktion, när riktigt stora naturvärden förstörs varje dag runt om i Sverige.

Totteman

Aktiv medlem
Intressant tråd. Jag lade upp bilder för att det efterfrågades. Allting är inte svart och vitt. Jag påstår inte att någon speciell besökare sliter mer än någon annan. Jag säger att det är ett slitage, vilket är en följd av många besökare.
Jag håller nog inne mer fler bilder, i denna tråd i alla fall.

fiskarn

Aktiv medlem
Jag tyckte det var bra med bilder. För mig ser det ut som vilket välbesökt fjällområde som helst.

ooms

Aktiv medlem
Jag tyckte det var bra med bilder. För mig ser det ut som vilket välbesökt fjällområde som helst.
Sitter det såna där avspärrningsrep där också? För problemet är ju inte stigarna i det aktuella fallet, utan att folk inte håller sig på dem. Och repen verkar inte ha räckt. Sedan finns ju här även aspekten med rennäringen, och då är det ju inte slitage utan störningar som är problemet. Har du läst förslaget? Där beskrivs vad som är problemen.

Bornlikethis

Aktiv medlem
Kan inte påstå att jag har lokalkännedom direkt, men känns det hela inte lite suspekt?

Region Jämtland Härjedalen är ju delägare i Funäsfjället som vill ta betalt för cykelåkning där. Men de kan ju som bekant inte inskränka allemansrätten och denna är ju inte avgiftsbelagd - detta kan däremot länsstyrelsen och de verkar nu börja med inskränkningar av allemansrätten i regionen (förvisso en annan del).

Är det så att ena myndighetshanden tvättar den andra? Är det bara en tillfällighet och beror istället på det stora slitaget?

Jag tror de flesta, om inte alla, här värnar om vår naturs efterlevnad och bevarande. Personligen är jag inte emot förbud, däremot är jag emot godtycklighet i myndighetsutövning.

Bikzz

Aktiv medlem
HeHe, så kan det vara. En långsiktig plan att förbjuda allt överallt, utom på dom leder där man måste betala höga avgifter....

Numera så är det ganska vanligt, olika aktörer påstår att allemansrätten inte gäller, och att man skall betala osv

Edit. Det krävs ju att det är naturreservat för att LS ska kunna införa regler. Att Funäsfjällen vill ha betalt när man cyklar på gamla stigar & vägar en bit bort är det bara att skita i.

Senast ändrad:

Aron

Moderator
En viktig sak som glöms bort i dessa diskussioner är att Naturvårdsverket, som är den myndighet sätter regelverket för den grundläggande myndighetsutövningen, är tydliga med att cyklism ska bedömas på samma grunder som vandring. Då blir det skevt att förbjuda den ena utan att ha ordentlig forskning att luta sig emot. Som referens har både Norska och Finska myndigheter tittat på frågan och valt att öppna upp mer för cykling.

Tittar man på den här typen av diskussioner blir det ofta en massa killgissningar från alla håll. Man tappar lätt bort sig eftersom det saknas samsyn i vad man egentligen diskuterar. Jag tror att ämnet tjänar på att man försöker bena ut detta, och jag tänker att det till syvende och sist handlar om skador och störningar. (Skadebegreppet gjorde jag ett försök att bena ut i ett tidigare inlägg.)

Störningsbegreppet är ännu knepigare att reda ut. Men jag kastar ut ett embryo till diskussion:

1. "Du ser inte ut som jag"
Folk är ju som bekant kapabla att störa sig på precis vadsomhelst. Och extra lätt är det att känna sig störd över någon som inte är precis som en själv. Vad som kategoriseras som "intolerans" eller ej är en flytande skala beroende på vem man frågar. En myndighet behöver dock vara överförsiktig att inte hamna där.

2. Beteenden som stör människor
Sen finns det mellanmänskliga störningar som är enklare att enas kring, som lösspringande hundar på badstranden och boomblasters på fjällvandringen. Eller cyklister som inte passerar på ett ansvarsfullt sätt. Här landar det ofta i människors utgångspunkt, se punkt ett. Känner man liten gemenskap ropar man snart på förbud. Känner man stor gemenskap yrkar man på att det framförallt behövs attityd- och beteendeförändringar. Det här är en superknivig fråga, för vi kan inte lösa all världens problem med förbud, och vi vet att det finns de som har svårt att visa hänsyn för andra.

3. Störningar för djurlivet
Återigen en bedömningsfråga. Det finns de som helst skulle spärra av naturen helt och låta djurlivet sköta sig själva. Andra skulle gärna spärra av det helt, utom när de själva vill jaga, osv i någon slags fallande/stigande skala där man till slut landar i någon version av allemansrätten.

Om vi tittar på sista kategorin ovan måste jag erkänna att jag tycker att argumenten för cyklismens störning av renskötseln känns något krystade. Argumenten som framförs är att: A) Renarna är som mest lättstörda under senvåren när de kalvar. Men under den perioden går det inte att cykla i fjällen, det är för slaskigt. B) Att cyklister kommer så fort och tyst att de överraskar renarna. På något sätt har man resonerat sig fram till att cyklister helt saknar omdöme och ansvarskänsla. På fjället går det faktiskt inte särskilt fort, och man ser renarna i god tid. Det är bara att sakta in och stanna tills "kontakt är etablerad", precis som vid vilken passage som helst. Jag inbillar mig inte att det alltid är friktionsfritt, men argumenten känns mer som att de bottnar i konflikter med skoteråkare.

Min personliga åsikt är att svepande förbud är slapp och lat myndighetsutövning. Ta isälvsdalen som exempel. Det är helt självklart att man inte ska cykla i backen ovanför Kungens Jaktstuga, stigen är lika delar stig som bäck. Marken är så känslig att man borde bygga en trappa där. Solklart förbud. Själva platån liknar mer en stenstrand, passager på stigen medför ingen skada, den är stenhård. Här finns väldigt lite växtlighet, men den som finns är såklart mycket känslig. Jag kan absolut förstå att man har valt att förbjuda cykling utanför stig här, tycker inte man behöver gå utanför heller. Så långt inga större konstigheter tycker jag. Men den längsta delen av sträckningen i kilometer är från parkeringen upp till Isälvsdalen. Större delen av den här rundan tillbringar man alltså på ett 1,5 m brett fyrhjulingspår, över myren är det spångat brett som en brygga. Jag kan inte hur jag än försöker se varför det är problematiskt att cykla på den sträckan. Varför ska det då vara förbjudet?

Topp