[Artikel] Länsstyrelsen vill införa cykelförbud i Vålådalen i Åre

Jolinwood

Aktiv medlem
Det måste väl finnas en happycyklande fältbiolog, eller en happycyklist som bor med eller känner en? Kan vi skaka fram en kunnig källa som skulle kunna dela med sig av lite insikt till de rent biologiska och ekologiska anledningarna bakom förbud mot cykling i fjällmiljö?

Laan84

Aktiv medlem
En viktig sak som glöms bort i dessa diskussioner är att Naturvårdsverket, som är den myndighet sätter regelverket för den grundläggande myndighetsutövningen, är tydliga med att cyklism ska bedömas på samma grunder som vandring. Då blir det skevt att förbjuda den ena utan att ha ordentlig forskning att luta sig emot. Som referens har både Norska och Finska myndigheter tittat på frågan och valt att öppna upp mer för cykling.

Tittar man på den här typen av diskussioner blir det ofta en massa killgissningar från alla håll. Man tappar lätt bort sig eftersom det saknas samsyn i vad man egentligen diskuterar. Jag tror att ämnet tjänar på att man försöker bena ut detta, och jag tänker att det till syvende och sist handlar om skador och störningar. (Skadebegreppet gjorde jag ett försök att bena ut i ett tidigare inlägg.)

Störningsbegreppet är ännu knepigare att reda ut. Men jag kastar ut ett embryo till diskussion:

1. "Du ser inte ut som jag"
Folk är ju som bekant kapabla att störa sig på precis vadsomhelst. Och extra lätt är det att känna sig störd över någon som inte är precis som en själv. Vad som kategoriseras som "intolerans" eller ej är en flytande skala beroende på vem man frågar. En myndighet behöver dock vara överförsiktig att inte hamna där.

2. Beteenden som stör människor
Sen finns det mellanmänskliga störningar som är enklare att enas kring, som lösspringande hundar på badstranden och boomblasters på fjällvandringen. Eller cyklister som inte passerar på ett ansvarsfullt sätt. Här landar det ofta i människors utgångspunkt, se punkt ett. Känner man liten gemenskap ropar man snart på förbud. Känner man stor gemenskap yrkar man på att det framförallt behövs attityd- och beteendeförändringar. Det här är en superknivig fråga, för vi kan inte lösa all världens problem med förbud, och vi vet att det finns de som har svårt att visa hänsyn för andra.

3. Störningar för djurlivet
Återigen en bedömningsfråga. Det finns de som helst skulle spärra av naturen helt och låta djurlivet sköta sig själva. Andra skulle gärna spärra av det helt, utom när de själva vill jaga, osv i någon slags fallande/stigande skala där man till slut landar i någon version av allemansrätten.

Om vi tittar på sista kategorin ovan måste jag erkänna att jag tycker att argumenten för cyklismens störning av renskötseln känns något krystade. Argumenten som framförs är att: A) Renarna är som mest lättstörda under senvåren när de kalvar. Men under den perioden går det inte att cykla i fjällen, det är för slaskigt. B) Att cyklister kommer så fort och tyst att de överraskar renarna. På något sätt har man resonerat sig fram till att cyklister helt saknar omdöme och ansvarskänsla. På fjället går det faktiskt inte särskilt fort, och man ser renarna i god tid. Det är bara att sakta in och stanna tills "kontakt är etablerad", precis som vid vilken passage som helst. Jag inbillar mig inte att det alltid är friktionsfritt, men argumenten känns mer som att de bottnar i konflikter med skoteråkare.

Min personliga åsikt är att svepande förbud är slapp och lat myndighetsutövning. Ta isälvsdalen som exempel. Det är helt självklart att man inte ska cykla i backen ovanför Kungens Jaktstuga, stigen är lika delar stig som bäck. Marken är så känslig att man borde bygga en trappa där. Solklart förbud. Själva platån liknar mer en stenstrand, passager på stigen medför ingen skada, den är stenhård. Här finns väldigt lite växtlighet, men den som finns är såklart mycket känslig. Jag kan absolut förstå att man har valt att förbjuda cykling utanför stig här, tycker inte man behöver gå utanför heller. Så långt inga större konstigheter tycker jag. Men den längsta delen av sträckningen i kilometer är från parkeringen upp till Isälvsdalen. Större delen av den här rundan tillbringar man alltså på ett 1,5 m brett fyrhjulingspår, över myren är det spångat brett som en brygga. Jag kan inte hur jag än försöker se varför det är problematiskt att cykla på den sträckan. Varför ska det då vara förbjudet?
Som vanligt de mest genomtänkta och objektiva tankarna på området 👍👍👍

aben

Aktiv medlem
Om vi tittar på sista kategorin ovan måste jag erkänna att jag tycker att argumenten för cyklismens störning av renskötseln känns något krystade. Argumenten som framförs är att: A) Renarna är som mest lättstörda under senvåren när de kalvar. Men under den perioden går det inte att cykla i fjällen, det är för slaskigt. B) Att cyklister kommer så fort och tyst att de överraskar renarna. På något sätt har man resonerat sig fram till att cyklister helt saknar omdöme och ansvarskänsla. På fjället går det faktiskt inte särskilt fort, och man ser renarna i god tid. Det är bara att sakta in och stanna tills "kontakt är etablerad", precis som vid vilken passage som helst. Jag inbillar mig inte att det alltid är friktionsfritt, men argumenten känns mer som att de bottnar i konflikter med skoteråkare.
Störningen kan säkert många gånger vara överdriven men min upplevelse är att en cyklist stör renarna flera gånger mer än en vandrare. Såg precis ett klipp med en grupp fjällcyklister där man såg hur de skrämde iväg en mindre renflock utan att förstå vad de gjorde och de såg det som ett trevligt inslag. Enstaka sådana händelser är väl inte hela världen men blir det för många är det helt klart negativt för djuren.

Domestique

Aktiv medlem
Störningen kan säkert många gånger vara överdriven men min upplevelse är att en cyklist stör renarna flera gånger mer än en vandrare. Såg precis ett klipp med en grupp fjällcyklister där man såg hur de skrämde iväg en mindre renflock utan att förstå vad de gjorde och de såg det som ett trevligt inslag. Enstaka sådana händelser är väl inte hela världen men blir det för många är det helt klart negativt för djuren.

Det är min erfarenhet också. Dessutom handlar det inte bara om att det är negativt för djuren, utan om att störningar kan orsaka merarbeten för renskötarna. Under vårens kalvningstid och fram till midsommar så är ju de nyfödda kalvarna känsliga och där kan störningar medföra att vajorna kastar kalvarna, men det är inte den enda period som är känslig. Under juli samlas renar för den årliga kalvmärkningen. 13 juli i år gick exempelvis Sirges sameby i Jokkmokk ut med att man ville att besökare under den närmaste veckan skulle iakta särskilt försiktighet och helst undvika en ledsträckning nära Kutjaure väster om Sarek. Renskötare är företagare, en sameby en ekonomisk sammanslutning, så en störning som splittrar en hjord som man samlat, orsakar förstås merarbete och kostnader. Sen kan man tycka vad man vill om det, men renskötseln har ett starkt lagstöd som i vissa fall innebär inskränkningar i allemansrätten. Att ett fjällområde ser ut som "vildmark", innebär inte att det är det. Hela fjällkedjan är ett kulturlandskap där renskötsel bedrivits under lång tid - i Laponia (inkluderande nationalparkerna Sarek, Badjelannda, Murjek, Stora Sjöfallet) är den dessutom skyddad i ett världsarv.

Utan att ha lokalkunskap om Jämtland, så är det dock det här som gör det komplicerat - man har flera intressen att ta hänsyn till; naturintressen (som ofta ligger till grund för skapandet av skyddade områden), kulturella intressen där renskötseln har ett starkt lagstöd i rennäringslagen, besöksnäringsintressen, lokala intressen osv och där behövs en dialog och inte minst en förankring hos lokala samebyar. Jag har själv insikter i arbetet med världens längsta skidlopp - RedBull Nordenskiöldsloppet i Jokkmokk. Det hade aldrig kommit till om man inte hade haft en bra dialog och inkluderat de berörda samebyarna. Min erfarenhet från Jokkmokk, är att det inte finns någon illvilja från samebyarna, men de vill heller inte bli överkörda; betesmarker kringskärs hela tiden genom skogsbruk, vindkraftsparker, vägbyggen, gruvprospekteringar osv och dom försvarar självklart sina intressen.

BOBCAB

Aktiv medlem
121086,9 hektar är ytan som enligt LS Jämtland är på väg att förstöras av en handfull människor som gillar att cykla på annat av vägar. Det får mig ösökt att tänka på en liten sång som en gång skapades av Henrik Dorsin och Grotesko. "Det är bögarnas fel" ( ligger Youtube) men i länstyrelsens värld är det "cyklarnas fel".
Screenshot_20221127-201602.jpg

WFD

Aktiv medlem
Kom att tänka på en vän. Han tyckte vi skulle strunta i att vissa djur är utrotningshotade. Vi äter upp dom direkt, så kan vi berätta för kommande generationer hur dom smakar.

Jolinwood

Aktiv medlem
Kom att tänka på en vän. Han tyckte vi skulle strunta i att vissa djur är utrotningshotade. Vi äter upp dom direkt, så kan vi berätta för kommande generationer hur dom smakar.
Jag tog saken i egna händer och började med att äta upp WFD med motiveringen att det bara fanns en och att han därför var utrotningshotad. Han smakade troll.

Bra inlägg Domestique, dialog är såklart a och o när det gäller stora markområden.

WFD

Aktiv medlem
Jag tog saken i egna händer och började med att äta upp WFD med motiveringen att det bara fanns en och att han därför var utrotningshotad. Han smakade troll.

Bra inlägg Domestique, dialog är såklart a och o när det gäller stora markområden.
Kinky

simhall

Medlem
Jaha, och nu har cyklisterna tagit död på alla lämlar också. Det finns inga konkreta kopplingar men det är ju ganska enkelt att förstå hos vem felet ligger

WFD

Aktiv medlem
Jaha, och nu har cyklisterna tagit död på alla lämlar också. Det finns inga konkreta kopplingar men det är ju ganska enkelt att förstå hos vem felet ligger

Med tanke på att cyklister inte på något sätt nämns i klippet. Ja, det är lika seriöst som själva trådstarten. Men jag uppskattar humor och sarkasm :)

BOBCAB

Aktiv medlem

Jo naturligtvis är det cyklarnas fel. Länstyrelsen skriver ju att cyklingen stör djurlivet och det har säkert varit dagar med kanske 10 cyklar samtidigt på de lite över 121.000 hektaren. Det är klart att de känsliga djuren tvärdör av chocken.

knaper

Aktiv medlem
Nu är det ot, men om det är ett lämmelår är det väl naturligt att fler lämlar än vanligt också dör?

oxr

Aktiv medlem
Med min erfarenhet av myndigheter och tillstånd (testa att vara kunnig i miljöfrågor och medlem i en motocrossklubb...) så låter det som att ni pratar olika språk. Länsstyrelsen tror att de kan lösa ett problem med det enda verktyg d har, lagar och reglering. Praktiska (bra) alternativ är inte deras verksamhet så det ignoreras. Som lokal myndighet faller de dock under lagens ramar och då har ni som berörd intressent rätt att överklaga. I det skedet är et viktigt att det ni föreslagit är protokollfört och kan användas som bevis. Till er fördel är att domstolar finner ofta nöje i att påpeka att myndigheter brustit i att använda sig av relevant kunskap. Kan ni påvisa det du skriver finns det en rimlig chans att en domstol ålägger LS att införa rimliga åtgärder istället för förbud. Kämpa på!
Enligt Miljöbalken är det i princip endast berörda markägare och möjligen berörda näringsidkare som har rätt att överklaga beslutet, samt ett fåtal stora rikstäckande föreningar typ WWF, Naturskyddsföreningen och liknande. Har prövats, så ingen tvekan om den saken. Överklagandespåret är därför en dead end.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Jag cyklade över en Lämmel på skutan en gång. Hen överlevde inte, så då får vi förbjuda cykling på skutan.

Jag stannade faktiskt och gav hen ett värdigt farväl.

Kneecap

Aktiv medlem
Undrar om någon som cyklat Blanktjärnsrundan sett en ren ?

Tjena!

Sett ganska många renar, men aldrig närheten av Blanktjärnsrundan. Dock på Åreskutan, så förbjud cykling där.

Har inte sett några renar nära pyramiderna heller. Men mötte en Same, han var jättetrevlig och var imponerad att vi cyklade där uppe.

BOBCAB

Aktiv medlem
Tjena!

Sett ganska många renar, men aldrig närheten av Blanktjärnsrundan. Dock på Åreskutan, så förbjud cykling där.

Har inte sett några renar nära pyramiderna heller. Men mötte en Same, han var jättetrevlig och var imponerad att vi cyklade där uppe.
Jag har inte heller någonsin sett renar vid Blanktjärn, Bäverkroken eller på vägen mot Kyrkstenen. Vid högplatån / pyramiderna brukar jag se renar på långt avstånd upp mot fjällkanten, men aldrig nära. På Åreskutan och där runtomkring är det ju vanligt både på sommaren och vintern. Till och med nere i byn har jag mött enstaka renar som gått och betat. De verkar vara ganska likgiltiga för folk i deras närhet.

ething

Aktiv medlem
Enligt Miljöbalken är det i princip endast berörda markägare och möjligen berörda näringsidkare som har rätt att överklaga beslutet, samt ett fåtal stora rikstäckande föreningar typ WWF, Naturskyddsföreningen och liknande. Har prövats, så ingen tvekan om den saken. Överklagandespåret är därför en dead end.
Jag tolkade TS svar som att de är en intresseförening som för dialog med Länsstyrelsen som intressent i frågan. Då kan de absolut klassas som intressent som har rätt att yttra sig inom ramen för miljöbalken. Dock har du rätt i att det inte är en självklarhet att de bereds möjlighet. Det finns fall i miljööverdomstolen där intressenter som är sekundärt berörda, men påverkas av beslutet, ges rätt att överklaga.

Glisseur

Redaktör
Jag tolkade TS svar som att de är en intresseförening som för dialog med Länsstyrelsen som intressent i frågan. Då kan de absolut klassas som intressent som har rätt att yttra sig inom ramen för miljöbalken. Dock har du rätt i att det inte är en självklarhet att de bereds möjlighet. Det finns fall i miljööverdomstolen där intressenter som är sekundärt berörda, men påverkas av beslutet, ges rätt att överklaga.
Jag tror inte Åre Bergscyklister har formell rätt att överklaga beslutet. Det betyder däremot inte att vi inte kommer att skicka in en skrivelse i frågan och ge vår syn på saken, bemöta LS antaganden och komma med konkreta förslag på lösningar.

Vet också att Åre kommun jobbar på någon form av remissvar, dom är heller inte sugna på förbud.

ething

Aktiv medlem
Jag tror inte Åre Bergscyklister har formell rätt att överklaga beslutet. Det betyder däremot inte att vi inte kommer att skicka in en skrivelse i frågan och ge vår syn på saken, bemöta LS antaganden och komma med konkreta förslag på lösningar.

Vet också att Åre kommun jobbar på någon form av remissvar, dom är heller inte sugna på förbud.
Baserat på vad OXR påpekar så har ni mycket att vinna på att jobba gemensamt i frågan.

fetman

Medlem
Det måste väl finnas en happycyklande fältbiolog, eller en happycyklist som bor med eller känner en? Kan vi skaka fram en kunnig källa som skulle kunna dela med sig av lite insikt till de rent biologiska och ekologiska anledningarna bakom förbud mot cykling i fjällmiljö?

bokaj

Aktiv medlem
Kan inte påstå att jag har lokalkännedom direkt, men känns det hela inte lite suspekt?

Region Jämtland Härjedalen är ju delägare i Funäsfjället som vill ta betalt för cykelåkning där. Men de kan ju som bekant inte inskränka allemansrätten och denna är ju inte avgiftsbelagd - detta kan däremot länsstyrelsen och de verkar nu börja med inskränkningar av allemansrätten i regionen (förvisso en annan del).

Är det så att ena myndighetshanden tvättar den andra? Är det bara en tillfällighet och beror istället på det stora slitaget?

Jag tror de flesta, om inte alla, här värnar om vår naturs efterlevnad och bevarande. Personligen är jag inte emot förbud, däremot är jag emot godtycklighet i myndighetsutövning.
Jag har sen en tid tillbaka viss lokalkännedom men jag kan inte hävda att jag är expert på hur Funäsfjällens ledbolag agerar i minsta detalj. Ja, de vill att man betalar för de leder som de säkerställer ska hålla för cykling och även görs roligare, och i vissa fall avråder vandrare från att använda (se där, särbehandling av cyklister!). I deras app och på deras Facebooksida kan man även se när det inte rekommenderas att använda stigarna och lederna för vandring, cykling, skidåkning och skoteråkning. T.ex. när de är för blöta, när det fattas snö eller när de är för slitna och ska åtgärdas.

Allt det här är resultatet av ett högre besökstryck överlag, inte bara ökat antal cyklister. Alla utom vandrare får (erbjuds?) att betala för lederna, om det är rätt eller fel är en ganska ointressant fråga med tanke på att ledbolaget arbetar aktivt med att underlätta för alla att röra sig på fjället. De fungerar även som en medlande part i diskussionerna som förs mellan markägare, renägare, turistnäring och länsstyrelse så för mig blir de snarare en garant för att det ska fortsätta gå att röra sig på fjället än ett hinder.

Bornlikethis

Aktiv medlem
Jag har sen en tid tillbaka viss lokalkännedom men jag kan inte hävda att jag är expert på hur Funäsfjällens ledbolag agerar i minsta detalj. Ja, de vill att man betalar för de leder som de säkerställer ska hålla för cykling och även görs roligare, och i vissa fall avråder vandrare från att använda (se där, särbehandling av cyklister!). I deras app och på deras Facebooksida kan man även se när det inte rekommenderas att använda stigarna och lederna för vandring, cykling, skidåkning och skoteråkning. T.ex. när de är för blöta, när det fattas snö eller när de är för slitna och ska åtgärdas.

Allt det här är resultatet av ett högre besökstryck överlag, inte bara ökat antal cyklister. Alla utom vandrare får (erbjuds?) att betala för lederna, om det är rätt eller fel är en ganska ointressant fråga med tanke på att ledbolaget arbetar aktivt med att underlätta för alla att röra sig på fjället. De fungerar även som en medlande part i diskussionerna som förs mellan markägare, renägare, turistnäring och länsstyrelse så för mig blir de snarare en garant för att det ska fortsätta gå att röra sig på fjället än ett hinder.
Underhåll av infrastruktur brukar i alla fall i Sverige finansieras genom offentliga medel. I utlandet bekostas detta genom avgifter såsom vägtullar. Bör allemansrätten villkoras genom avgifter? Det tycker nog inte jag

Att det behövs underhåll om besökstrycket ökar säger sig själv. Men varför ska cyklister behöva betala och inte vandrare om cykling nu enligt empiri inte sliter mer.

För övrigt kan man fråga sig hur moraliskt försvarbart det är att offentliga instanser medvetet arbetar för att vilseleda befolkningen genom att antyda att man bara får använda lederna mot betalning - något som i så fall motsätter allemansrätten.

Bikzz

Aktiv medlem
För övrigt kan man fråga sig hur moraliskt försvarbart det är att offentliga instanser medvetet arbetar för att vilseleda befolkningen genom att antyda att man bara får använda lederna mot betalning - något som i så fall motsätter allemansrätten.

Betala aldrig. Allemansrätten gäller såklart.

bokaj

Aktiv medlem
Jag kommer betala så länge jag använder stigarna, lederna och spåren. Försök stoppa mig!

ooms

Aktiv medlem
Jag kommer betala så länge jag använder stigarna, lederna och spåren. Försök stoppa mig!
Snyltarna borde snarare tacka dig eftersom dina betalningar gör att de kan åka på bättre skötta stigar, leder och spår.

Just skidspår är väl typexemplet, utan spåravgifter skulle de knappast existera på många ställen, och då skulle det inte vara så intressant för snyltarna heller. Är ju samma sak här, om man orkar tänka lite längre än näsan räcker och på nån mer än sig själv. Tyvärr är många helt oförmögna till det.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Bikzz, se det som en frivillig avgift då. Jag har inga problem med det.

Precis som en del enskilda bilvägar som leder till turistmål ibland har en skyld där man kan swisha ett bidrag. Jag skickar gärna en tia, det kostar pengar och är jobb att underhålla.

voidolf

Aktiv medlem

Masjevel

Aktiv medlem
Om man åker till en längdskidanläggning, får jag då inte åka utanför spåren? Förbinder man sig vid köp av spårkort att endast åka i uppdragna spår?
Hur nära en anläggning upphör Allemansrätten?

Lejon

Aktiv medlem
Snyltarna borde snarare tacka dig eftersom dina betalningar gör att de kan åka på bättre skötta stigar, leder och spår.

Just skidspår är väl typexemplet, utan spåravgifter skulle de knappast existera på många ställen, och då skulle det inte vara så intressant för snyltarna heller. Är ju samma sak här, om man orkar tänka lite längre än näsan räcker och på nån mer än sig själv. Tyvärr är många helt oförmögna till det.
Nästan OT men för mig fungerar en tvingande uppmaning som är aggressivt formulerad så att jag blir benägen att inte betala på pin kiv.

Jag betalar däremot alltid och gärna om det formuleras som en frivillig avgift för att kunna hålla spår/leder i gott skick.

jomper

Forumpappa
Forumvärd

bokaj

Aktiv medlem
Klart man ska betala för att nytta anläggningar. Eller stigar som underhålls.
Problemet med just Funäsdalen är att man ingår ett avtal när man köper "Fjällpass Cykel" där man lovar att bara cykla på väg och markerad cykel-led (OT och har nog behandlats i andra trådar redan)

Det var nytt för mig. Hmm. Det måste jag fråga om när jag skaffar längdpasset. Man kan ju inte avtala bort allemansrätten när man köper deras kort, det är helt orimligt.

Från Naturvårdsverkets hemsida:

"Det finns inget allmänt förbud mot att cykla på motionsspår och vandringsleder. Men eftersom de är anlagda för dem som går eller springer måste du ta det lugnt och räkna med att de som springer eller går har företräde."

Om jag orkar köpa kortet i deras kontor återkommer jag med svar i frågan :)

H.

Aktiv medlem
Funäsfjällen är en skiddestination och har väl av bekvämlighet kopierat avtal man inte vet om att man skriver på när man köper ett liftkort. Eller så är de bara dumma i huvudet. Eller så tycker de att de är smarta som hittat ett kryphål för att folk ska betala för att avtala bort sin egen allemansrätt.

Jag skulle mycket hellre låta bli att cykla på deras cykelleder och i gengäld ha hela fjällvärlden åtkomlig genom allemansrätten, än att betala för att begränsa mig till några få artificiella leder.

Jämförelsen med anläggningar haltar betänkligt. Hur ofta hörs klagomål från cyklister som måste betala för att köra bike parks?

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Hur många skidorter förbjuder egentligen folk att åka offpist när man köpt liftkort?

Bikzz

Aktiv medlem
Tjena!

Hur många skidorter förbjuder egentligen folk att åka offpist när man köpt liftkort?

I Usa kanske? Men grejjen är att Funäsfjällen inte har rätt att ta ut avgifter på gamla sigar på fjället, och inte har rätt att förbjuda folk att cykla på andra ställen. Det hela stinker lång väg, och dom försöker hota & skrämma folk till att betala.
En trevlig uppmaning till att betala frivilliga bidrag till underhåll vore mer passande.

Höjdskräck

Aktiv medlem
Från Naturvårdsverkets hemsida:

"Det finns inget allmänt förbud mot att cykla på motionsspår och vandringsleder. Men eftersom de är anlagda för dem som går eller springer måste du ta det lugnt och räkna med att de som springer eller går har företräde."
Utan att veta men är det verkligen så att man som cyklist alltid ska lämna företräde? Det ser ut som att det är skrivet lite slentrianmässigt utifrån vad skribenten tycker så som det är formulerat.

ooms

Aktiv medlem
Utan att veta men är det verkligen så att man som cyklist alltid ska lämna företräde? Det ser ut som att det är skrivet lite slentrianmässigt utifrån vad skribenten tycker så som det är formulerat.
Det är väl skrivet utifrån sunt förnuft. På samma sätt som att cyklister förväntar sig att vandrare ska lämna företräde i cykelleder på ex.vis bike parks, så är det ju fullt rimligt att cyklister förväntas lämna företräde på leder/spår som är anlagda för vandring eller löpning.

Topp