[Artikel] Långtidstest: Nukeproof Mega 275 Pro – första titt

Hur snabb blir en vanlig dödlig cyklist när denne gränslar världens snabbaste endurocykel? Ja, det tyckte vi var en rimlig fråga, därför ville vi testa en senaste iterationen av Nukeproofs endurohoj Mega 275.

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=32260

Senast ändrad:

happymtb.fr

Aktiv medlem
Det är omväxling i länkaget som kan vara progressiv, inte dämpartune...

Erik O

Aktiv medlem
Det där långa sadelröret. Förutom att reverben blir för lång, är det inte jobbigt att inte kunna få ner sadeln rejält när det går brant nerför?

H.

Aktiv medlem
Erik O sa:
Det där långa sadelröret. Förutom att reverben blir för lång, är det inte jobbigt att inte kunna få ner sadeln rejält när det går brant nerför?
Betänk att det är en XL med 175 mm dropper.

Visst hade sadelröret kunna vara kortare, men det är ju egentligen testpersonen som är för kort.

Sixten Fors

Aktiv medlem
XL med 508 mm sadelrör är långt, men inte i relation till 515 mm reach. Kanske att XL är fel storlek om man är 183 cm kort? Large med 458 mm sadelrör och 470 mm reach är kanske mer rätt storlek. I övrig kan jag tycka att hoppet från L till XL är rätt stort (ST +50 mm, reach +45 mm) så en L½ med ST 485 och reach 495 hade varit kul.

Erik O

Aktiv medlem
Nä sadelstolpen är ju inte farligt lång i relationen till reach. Tänker mer på testpersonen kontra sadelrörslängden. Själv aningens längre med 185 och hade haft svårt att förlika mig med sadelröret. Fast jag har väl ifs taxben.

Sixten Fors sa:
XL med 508 mm sadelrör är långt, men inte i relation till 515 mm reach. Kanske att XL är fel storlek om man är 183 cm kort? Large med 458 mm sadelrör och 470 mm reach är kanske mer rätt storlek. I övrig kan jag tycka att hoppet från L till XL är rätt stort (ST +50 mm, reach +45 mm) så en L½ med ST 485 och reach 495 hade varit kul.
Jo, jag är medveten om att jag enligt tabellerna borde ha en L, men jag tänkte att jag skulle prova en rejält lång hoj. Jag visste att sadelrör/sadelstolpe-kombon skulle vara ett gränsfall. Men det fungerar faktiskt helt okej. Hoppen mellan storlekarna var ju något de ändrade till i år. Om jag inte minns fel så är reachen densamma (som i fjol) på de mindre storlekarna men längre på de större. Jag antar att det beror på att de ville ha storlekar även för långa personer, men samtidigt ha något för de lite kortare utan att behöva ha fler storlekar. Kanske.

Erik O sa:
idag 10:51 Nä sadelstolpen är ju inte farligt lång i relationen till reach. Tänker mer på testpersonen kontra sadelrörslängden. Själv aningens längre med 185 och hade haft svårt att förlika mig med sadelröret. Fast jag har väl ifs taxben.
Jag har faktiskt inte upplevt det som ett problem, då har jag ändå kört en del branta grejer men jag har inte känt att sadeln varit i vägen.

Bobloblaw

Medlem
Kul läsning. Har också uppmärksammat det stora hoppet mellan L och XL. På mina 189 så skulle jag nog trivas bäst någonstans i mellanlandet. Har lurat en del på Megan. Verkar som prisvärda och bra cyklar. Skulle dock uppskatta lite mer sansad och smakfull färgsättning.

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag reagerade också, men sa inget. Nu när högafflarna är framme vill jag däremot vara med i drivet.

Tror det var sedan Orangerecensionen, det blir ju bättre om du skriver saker du själv förstår.

jofahjalm sa:
Jag reagerade också, men sa inget. Nu när högafflarna är framme vill jag däremot vara med i drivet.

Tror det var sedan Orangerecensionen, det blir ju bättre om du skriver saker du själv förstår.
Vad ni hänger upp er på småsaker. Den har ju GÄNGAT VEVLAGER!!

happymtb.fr sa:
Luthman Photography sa:
happymtb.fr sa:
Antagligen en tankevurpa från min sida. De har gjort båda. Både pillat med länkaget och bytt dämpartune.
Ni, kulturarbetare, kan kanske språket men sällan tekniken!
/Herr Ingenjör
;-)
Det är därför tyska tester är så härliga att läsa. Excelark utan känsla :)

happymtb.fr

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
happymtb.fr sa:
Luthman Photography sa:
happymtb.fr sa:
Antagligen en tankevurpa från min sida. De har gjort båda. Både pillat med länkaget och bytt dämpartune.
Ni, kulturarbetare, kan kanske språket men sällan tekniken!
/Herr Ingenjör
;-)
Det är därför tyska tester är så härliga att läsa. Excelark utan känsla :)
Excel är ingenjörskonst, det borde kanske likna poesi för kulturarbetarna. Ett excelark innehåller tydlig information för den som kan tolka det medan vad kulturarbetarna åstadkommer kan alltid tolkas och vinklas åt olika håll... Det skapar visst mycket känsla och många känslor mellan dom som tycker att dom har tolkat rätt, utan att det blir mer informativt, kan man lätt säja!

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag ser fram emot att se om den här långtidsrecensionen kommer i närheten av den jofa redan håller på med i att testa cykelns gränser. Vilken cykel som kommer att köras hårdast är ju redan givet.

Mange.

Aktiv medlem
Jofas upplevelse kan ju skrivas in som ett andra utlåtande i testet. Om nu inte lutman lyckas knäcka ramen. Då förlorar jofa och det blir aldrig mer regnbågar

Rattnalle

Aktiv medlem
Mange. sa:
Jofas upplevelse kan ju skrivas in som ett andra utlåtande i testet. Om nu inte lutman lyckas knäcka ramen. Då förlorar jofa och det blir aldrig mer regnbågar
Ja hur ser herr kulturarbetarens ramknäckar-CV ut egentligen? Eller att bara köra cyklat totalt i botten utan att det går av kan eventuellt också vara revelant. Den här sortens cykel inbjuder ju lite till det. Inte bara fikaturer på platta svenska fjäll där man pekar på saker.

theBrand

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Mange. sa:
Ja hur ser herr kulturarbetarens ramknäckar-CV ut egentligen? Eller att bara köra cyklat totalt i botten utan att det går av kan eventuellt också vara revelant. Den här sortens cykel inbjuder ju lite till det. Inte bara fikaturer på platta svenska fjäll där man pekar på saker.
Jag tror herr Bengt brukar låna ut cyklarna till herr Schredrik för att simulera lite autentisk ramknäckarcykling, så ni behöver nog inte vara oroliga.

Schreddan

Aktiv medlem
theBrand sa:
Rattnalle sa:
Mange. sa:
Jag tror herr Bengt brukar låna ut cyklarna till herr Schredrik för att simulera lite autentisk ramknäckarcykling, så ni behöver nog inte vara oroliga.
Alltid redo!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer