[Artikel] Lofsdalen bygger signaturled för 5 miljoner kronor

Redaktionen

Medlem
Stigcykling-i-Lofsdalen-15_Emil-Sergel-2000x1092.jpg

Lofsdalen satsar vidare på cykel. Nu har man äskat ytterligare miljonbelopp, drygt 8 miljoner, för att bygga fler leder.

Läs hela artikeln:

zinkpasta

Aktiv medlem
Men det kostar ju att driva leden också, inte bara att bygga? Underhåll + lift osv?
Jag har inget emot att betala för liftkort i bikepark (eller för all del, ta betalt av de som vill åka lift, var de än ska cykla sen) däremot eu-/skattepengafinansierade flowleder där man ofta omvandlat en naturstig och sen börjat ta betalt..

Bikzz

Aktiv medlem
Vet inte riktigt vad jag tycker.... Ungefär såhär:

Ok med nya grävda och byggda leder på skidorter, i liftsystemområdet, och att man betalar för att köra där. Om större delen av leden är byggd.

Alla andra ställen är det gratis att vandra och cykla enligt allemansrätten. Det räcker inte med en bro och en skylt för att ta betalt. Alltid gratis på alla vanliga stigar.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Är benägen att hålla med @Bikzz, och ser helst att naturstigarna får fortsätta vara naturstigar i så stor utsträckning som möjligt.

Kika på 7 Stanes i Skottland, där har EU-pengar gått till att etablera leder - inte för att kunna ta betalt för att cykla på dem, utan för att det driver massor av besökare till platserna det ligger. Övernattningar, restaurangbesök osv, det är där intäkterna finns.

Skogling

Aktiv medlem
+1.

Tappade just lite av suget att åka upp och cykla i Lofsdalen. Man förstår samtidigt att dom som bor där livnär sig på turism.

Just nu känns det dock som om alla skidorter slåss om cyklisterna och sönderexploaterar naturen.

Marknadsför er med att det finns "riktig" naturstig istället för flowiga grusbanor.

/gubbsur

voidolf

Aktiv medlem
Blir ju så sjukt tillrättalagt och artificiellt men antar det är så det behöver vara om man ska få dit massturism. För bike park funkar det för då håller man ju sig på en redan etablerad yta oftast men maskingrävt på fjället utanför pistområde har jag inte mycket för...

Och hur har de namngett de nya lederna egentligen? Tema "Rock"?

Masjevel

Aktiv medlem
Vet inte riktigt vad jag tycker. Det känns mer fel än att t ex anlägga nya skidpister men egentligen är det väl samma sak bara det att på sommaren syns "förstörelsen" mer än på vintern när allt är täckt med snö.

Är nog benägen att hålla med om det som skrivs ovan att om man bygger leder i redan befintliga pister känns det ok, både att göra det och att ta betalt för liftkort. Annars inte.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Vet inte riktigt vad jag tycker. Det känns mer fel än att t ex anlägga nya skidpister men egentligen är det väl samma sak bara det att på sommaren syns "förstörelsen" mer än på vintern när allt är täckt med snö.

Är nog benägen att hålla med om det som skrivs ovan att om man bygger leder i redan befintliga pister känns det ok, både att göra det och att ta betalt för liftkort. Annars inte.

På vintern ses "förstörelse" av skidpister bra med stora vita banor som skär skogarna. Men det är inte mycket värre en kalhugg.

Lederna som finns nu i artikeln är 1 - 3 km lång, så förstorar inte en mycket större område än en skidanläggning. Men dom vill bygga 7 km led till.

Leden på bilderna ser riktigt tråkig ut, den skulle jag kunna köra på pendlarcykeln och sonen på sparkcykeln. Det är dock målet:
"Signaturleden blir en blå flow-trail utan stenar och rötter. Alla ska kunna cykla den och njuta av den oavsett kunskapsnivå."
Då blir det cykelled för icke-stigcyklister. Undrar om det finns tillräckligt folk som tycker om det.

Hälsingland

Aktiv medlem
På vintern ses "förstörelse" av skidpister bra med stora vita banor som skär skogarna. Men det är inte mycket värre en kalhugg.

Lederna som finns nu i artikeln är 1 - 3 km lång, så förstorar inte en mycket större område än en skidanläggning. Men dom vill bygga 7 km led till.

Leden på bilderna ser riktigt tråkig ut, den skulle jag kunna köra på pendlarcykeln och sonen på sparkcykeln. Det är dock målet:
"Signaturleden blir en blå flow-trail utan stenar och rötter. Alla ska kunna cykla den och njuta av den oavsett kunskapsnivå."
Då blir det cykelled för icke-stigcyklister. Undrar om det finns tillräckligt folk som tycker om det.
Det är ju inget konstigt, järvsö har sådana, Åre har också sådana leder. Det ligger i tiden, annars är ju den "vanliga" synen i tex Järvsö under semestern, pappa på DH och mammorna går runt med barnvagnen och passar barnen.

Jag mötte två st på gravel på stenrutsleden i somras men dom fick skjuta cyklarna när jag såg dem.

Berk

Aktiv medlem
Det är ju inget konstigt, järvsö har sådana, Åre har också sådana leder. Det ligger i tiden, annars är ju den "vanliga" synen i tex Järvsö under semestern, pappa på DH och mammorna går runt med barnvagnen och passar barnen.

Jag mötte två st på gravel på stenrutsleden i somras men dom fick skjuta cyklarna när jag såg dem.

Jag förstod artikeln fel. Det nämnas inte att det fanns svårare leder. Jag förstår helt att man vill har leder på olika nivå. Jag tänkte på något som Idre där det bara verkar finnas enkla leder.

Tycker bara att tråkigt med långa, enkla anlagda leder i naturen. Men då är jag inte målgruppen ändå, jag cyklar stökig stig nära hem.

Hälsingland

Aktiv medlem
Jag förstod artikeln fel. Det nämnas inte att det fanns svårare leder. Jag förstår helt att man vill har leder på olika nivå. Jag tänkte på något som Idre där det bara verkar finnas enkla leder.

Tycker bara att tråkigt med långa, enkla anlagda leder i naturen. Men då är jag inte målgruppen ändå, jag cyklar stökig stig nära hem.
Det är ju en komplettering för att alla i familjen ska kunna cykla. Är det döds kan (kanske) pappa ha roligt, resten får titta på. Nu kan ju alla vara med, lika som i Åre. Mina barn gillar dom anlagda lederna i Björnen och jag tycker att det är roligt att cykla där med dom.

Berk

Aktiv medlem
Det är ju en komplettering för att alla i familjen ska kunna cykla. Är det döds kan (kanske) pappa ha roligt, resten får titta på. Nu kan ju alla vara med, lika som i Åre. Mina barn gillar dom anlagda lederna i Björnen och jag tycker att det är roligt att cykla där med dom.

Ja, jag glömmer ofta att min son är lite ovanligt. Han kör värre stök än jag. Tycker förresten också att det riktigt rolig att cykla med sonen :)

Hälsingland

Aktiv medlem
Ja, jag glömmer ofta att min son är lite ovanligt. Han kör värre stök än jag. Tycker förresten också att det riktigt rolig att cykla med sonen :)

Grejen är väl också att Lofsdalen inte riktar sig till de mer extrema cyklisterna från början. Det är redan från start relativt enkel terräng, topparna/fjällen är som de är och man får jobba med det man har.

Men det är väldigt populärt och priserna på boenden har skenat, så något rätt gör dom definitivt. Jag har aldrig varit där innan jag drev ett projekt där och bara sedan jag började jobba där 2019 har det hänt väldigt mycket.

zinkpasta

Aktiv medlem
Inga naturstigar där inte, det bryts ny mark så att säga..
Men för all del, cykla på nåt annat om du inte vill pröjsa då bara?
Nja.. eller det kanske gäller det nya som artikeln handlar om, men de tidigare iordningställda baserades ju iaf till stor del på befintliga stigar vill jag minnas.

Men ok, kommer cykla nån halvmeter bredvid grusgången. Dock tycker jag att andra uttryckt det egentliga problemet bättre än jag gjorde (aben och efterföljande i tråden), det är inte betalningen som är det stora problemet egentligen.

Velocipeden

Aktiv medlem
Det finns nog skapligt många bottnar och syner på detta.

Om alla ska cykla naturstig kanske den inte håller och renarna får ångest, då kanske det är "hållbarare" att bygga ut ett redan exploaterat område lite till, eller inte alls.

Krattad bana för de som gillar det och ett lågt insteg (inte ekonomiskt) för att cykla i "fjäll". De som vill cykla i ödemark söker sig nog själva dit.

Är det bättre att skattepengarna går till etablering av en ny Padelhall i Lofsdalen och liftkortet blir dubbelt så dyrt eller med hälften så många leder. Eller inte.

Berk

Aktiv medlem
Är det bättre att skattepengarna går till etablering av en ny Padelhall i Lofsdalen och liftkortet blir dubbelt så dyrt eller med hälften så många leder. Eller inte.

Nu är det här inte bara svenska skattepengar men mestadels EU skattepengar. Vet inte hur förtjust EU är i padelhall.

ponx

Aktiv medlem
Lofsdalen är ju svinbra. Finns cykling för alla och om det inte var så långt så skulle jag gärna åka dit ofta. Perfekt att de bygger leder som man kan åka med barnen. Det finns ju redan massvis med riktiga shreddarleder inklusive en lång jäkla blå med hopp och dropp.

Att de sen gör cyklingsleder som inte är ett halvmeter djupt dike efter en miljon tyska vandrare, gör mig inget. Det är ju inte som Åre björnen där det verkligen känns som smal cykelbana ibland.

glitch

Aktiv medlem
Lofsdalen är ju svinbra. Finns cykling för alla och om det inte var så långt så skulle jag gärna åka dit ofta. Perfekt att de bygger leder som man kan åka med barnen. Det finns ju redan massvis med riktiga shreddarleder inklusive en lång jäkla blå med hopp och dropp.

Att de sen gör cyklingsleder som inte är ett halvmeter djupt dike efter en miljon tyska vandrare, gör mig inget. Det är ju inte som Åre björnen där det verkligen känns som smal cykelbana ibland.
Gillar absolut Lofsdalen, var där för två somrar sen men massvis med leder är väl överdrivet. Bikeparken var helt okej (om än i behov av omvårdnad) och sen hade det skrivits en massa om den stora satsningen men inget var klart. Stenrutsleden var typ det som fanns som var värt att cykla på och den var kul och varierad. Blir lite deja vu nu när man slår på mediatrumman igen men inget kommer vara klart än på ett tag. Ansluter mig till muttrande gubbar gänget som hellre hade sett naturstig som anpassas för cykling för minskat slitage medan man håller grusvägsrallyt i bikeparkområdet.

Sen är jag allergisk mot när man försöker få det att se ut som en jätte satsning med massor med variation när de svårare lederna är nån km långa. En 1 km stig är mer av en snutt / avstickare från huvudstigen kan jag tycka.

Nåväl, slutsurat, superkul att det händer saker där, gillar verkligen Lofsdalen och hoppas satsningen blir bra och så småningom kanske det blir mer naturstig också :)

Glisseur

Redaktör på Happyride
Är benägen att hålla med @Bikzz, och ser helst att naturstigarna får fortsätta vara naturstigar i så stor utsträckning som möjligt.

Kika på 7 Stanes i Skottland, där har EU-pengar gått till att etablera leder - inte för att kunna ta betalt för att cykla på dem, utan för att det driver massor av besökare till platserna det ligger. Övernattningar, restaurangbesök osv, det är där intäkterna finns.
I Glentress betalar man indirekt för cyklingen genom att det kostar 5 pund per daga att parkera. Just att få in pengar för löpande underhåll är ett problem som dom ständigt brottas med där. Det är en sak att få medel för att initialt bygga leder och en helt annan att ha råd att underhålla dom över tid.

Senast ändrad:

Aron

Moderator
Nedanstående har inte direkt med Lofsdalen att göra, utan är en allmän reflektion.

Jag har en känsla av att grusningen av den här typen av leder ofta beror på hur finanserna fördelas. Man söker pengar och får en stor klumpsumma, då gäller det att bygga ”hållbart” för sen är pengarna slut. Det hade sannolikt blivit roligare, billigare, snyggare, fler arbetstillfällen och bätttre naturvård om en del av pengarna sattes av till långsiktigt underhåll. Men så fungerar inte projektpengar, de har ett slutdatum.

Eftersom detta oftast är kommunal verksamhet brukar tillgänglighet och säkerhet väga tyngre än det kanske borde. Spenderar man skattemedel är tanken att det ska vara för massorna. Och bland tjänstemän som inte förstår vår sport finns ibland lite väl låga trösklar för vad som är farligt, man vill ju inte att barnen ska skada sig, och då riskerar roliga features att byggas bort.

Ska tillägga att jag tycker att Lofsdalen byggt riktigt bra. Det finns få andra ställen där en nybörjare har möjlighet att uppleva kalfjället på cykel. För den som önskar något mer avancerat finns massor av alternativ.

Senast ändrad:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
I Glentress betalar man indirekt för cyklingen genom att det kostar 5 pund per daga att parkera. Just att få in pengar för löpande underhåll är ett problem som dom ständigt brottas med där. Det är en sak att få medel för att initialt bygga leder och en helt annan att ha råd att underhålla dom över tid.

Det innebär att jag, som varit där många gånger, inte bidragit alls eftersom jag inte åkt egen bil dit. Däremot har jag spenderat åtskilliga tusenlappar på boende, mat, cykelhyra och annat. Hoppas det kommer dem till godo på något vis!

GoranS

Aktiv medlem
Nedanstående har inte direkt med Lofsdalen att göra, utan är en allmän reflektion.

Jag har en känsla av att grusningen av den här typen av leder ofta beror på hur finanserna fördelas. Man söker pengar och får en stor klumpsumma, då gäller det att bygga ”hållbart” för sen är pengarna slut. Det hade sannolikt blivit roligare, billigare, snyggare, fler arbetstillfällen och bätttre naturvård om en del av pengarna sattes av till långsiktigt underhåll. Men så fungerar inte projektpengar, de har ett slutdatum.

Eftersom detta oftast är kommunal verksamhet brukar tillgänglighet och säkerhet väga tyngre än det kanske borde. Spenderar man skattemedel är tanken att det ska vara för massorna. Och bland tjänstemän som inte förstår vår sport finns ibland lite väl låga trösklar för vad som är farligt, man vill ju inte att barnen ska skada sig, och då riskerar roliga features att byggas bort.

Ska tillägga att jag tycker att Lofsdalen byggt riktigt bra. Det finns få andra ställen där en nybörjare har möjlighet att uppleva kalfjället på cykel. För den som önskar något mer avancerat finns massor av alternativ.
Att det är lättare att få pengar till att köpa ngt nytt/bygga ngt nytt/etc. men svårare att få det till löpande underhåll tror jag du har helt rätt i och min uppfattning är att det verkar vara så rätt generellt i samhället.

Topp