Artikel: Måste det vara så jävla dyrt?

oxr

Aktiv medlem
Det inte alltid glamorösa uppdraget att testa cyklar har gått vidare. Ibland är det kul och ibland så testar man cyklar från Jula.

http://happymtb.org/

I december lämnade vi med varm hand över cykeln till en ny ägare

http://happymtb.org/

Ibland händer det att oturen är framme när man är i skogen och då kan man behöva ta till vad man har till hands. Kids - don't try this at home!

Tack till Boe för en utmärkt instruktionsfilm.

Senast redigerad av en moderator:

jesaro

Ny medlem
Du provade inte att lämna tillbaka cykeln? Eftersom Jula säger att: "Prisvärd mountainbike med stel gaffel och stålram. Oavsett om du tänker köra hårt på skogsvägen, eller lugnt i staden är detta ett utmärkt alternativ." Så kan du hävda att det inte alls stämmer och att du vill ha pengarna tillbaka (just det, inte bara en ny skräphoj utan du har rätt till pengar). Så kan du ju köpa en styrstam istället :)

Spindelbenen

Aktiv medlem
Jag garvade när jag läste recensionen, egentligen ska man ju gråta men du fick till texten på ett humoristiskt sätt på något vis.
Jag tror att jag håller mig till cyklar i övre mellanklassen i fortsättningen!

oxr

Aktiv medlem
Jag räknar med att cykeln ska få rulla ett tag till i Uppsala efter det här.

H

H..

Guest
Humor. Ska nog visa artikeln för en klasskompis som har svårt att förstå varför det behöver kosta pengar med cyklar...

Mårten

Aktiv medlem
oxr: “A Promise made is a debt unpaid” och jag är inte den som har skulder hos kronofogden direkt.

adde666

Ny medlem
rolig artikel... man börjar komma ihåg när man själv började med mtb... först vare vem av kompisarna som har den coolaste hojen, sen vare bättre å ha mer växlar, sen började man å lära sig wheelies å sen in i skogen, de va nog där ja blev biten av "the bikebug".. eller så kanske de va tidigare.. men de va i sena 80tal oxå å man började med en liknande "julahoj" å när man fick tag på den där spanska tidningen "solo bici" 1995 då man förstog att man inte va ensam om de här och att man kunde uppgradera å förbättra hojen... ja tror inte att mtb behöver vara så dyrt faktiskt. man ser så många tonåringar med hojar mellan 30-60tusen, som sedan hamnar i säljes tråden efter några månader för att dom "lagt av" eller för att de e dags för "moppe köp"!? ja tycker det är onödigt bara. om man jämför med bilar så trodde man förut att om man ville köra en snygg å snabb bil så vare en ferrari de enda alternativ man hade...men sen började alla custom tunade bilarna komma fram å man såg att de Måste inte vara så jävla dyrt...

här e några bilder av en bra ram tillverkad av en snubbe som oxå tycker att de behöver inte vara så dyrt för att ha kul...(han tillverkar 4 ram/månaden å den har redan börjat användas i tävlingar i sydamerika)...

Bilagor

Senast redigerad av en moderator:

andreaso

Ny medlem
Mårten skrev:
-------------------------------------------------------
> oxr: “A Promise made is a debt unpaid” och jag
> är inte den som har skulder hos kronofogden
> direkt.

Får man vara med och provdroppa den lite?

Kung Stalle

Aktiv medlem
Eftersom jag är en gammal gubbe och en smula senil så drar jag väl den igen (tror jag).
MBA testade billiga hojjar för säkert över 15 år sen och John Tomac testade. Han bödje styret neråt i snygg båge ganska omgående. Men några gånger varje tur så stannade han och lossade alla reglagen, vände på styret och drog fast reglagena igen. Så körde han vidare tills styret slokade igen och påt igen ba...

Rolig artikel!

Stalle

Håller med ovanstående talare, tror att cykeln hette Huffy eller något liknande, måste ut i garaget och kolla efter tidningen.

Kung Stalle

Aktiv medlem
Haha! Så du minns den! Men vad gnäller du om då Oskar. Det blev en världsmästare av Tomac! ;-)

Faktum att de roligaste testerna och recentionerna är när det är dåliga grejjer som behandlas. Johan Croneman brukar vara fruktansvärt rolig när han sätter en etta på nån film.

Stalle

s

Aktiv medlem
Som om det inte fanns nog med skrotcyklar i uppsala...

underhållande artikel dock.

erik h

Aktiv medlem
"med den här cykeln är det riktigt tråkigt att cykla"

Haha! Dags att sadla om till copywriter?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Är inte vevarna också av plast? Det ser ut så på bilden. Det här måste vara en av de sämsta investeringar vi gjort någonsin :)

Aktiv medlem
Du har nog lite plåt i vevarna under plasten jomper..för att få dit pedalgängan...=D

Det var fan en riktigt usel cykel. Den gör nog de flesta cyklister till dåliga cyklister.

Spetz

Ny medlem
Kung Stalle skrev:
> Eftersom jag är en gammal gubbe och en smula
> senil så drar jag väl den igen (tror jag).
> MBA testade billiga hojjar för säkert över 15
> år sen och John Tomac testade. Han bödje styret
> neråt i snygg båge ganska omgående. Men några
> gånger varje tur så stannade han och lossade
> alla reglagen, vände på styret och drog fast
> reglagena igen. Så körde han vidare tills styret
> slokade igen och påt igen ba...
>
> Rolig artikel!
>
> Stalle

Slokmustache-format styre kanske blir inne igen (först bland NY-cykelbuden, och sedan i Stockholm)?

Knä-Ola

Medlem
JLarsson skrev:
> Nu måste nu ju testa en cykel i andra ändan av
> skalan:
> http://www.e24.se/dynamiskt/dyrkultur/did_17361497
> .asp

Kul att nån mer såg den här fantastiska hojen... Skönt att se att det inte behövs massa kolfiber för att komma upp i 80 papp, bara en liten Chanel-logga. Nu ska jag hem o måla om fulhojen minsann ;-)

frisk

Medlem
Ingen som sett det heldämpade röda monstret som jula också hade/har??

Kände på en sådan för ett tag sedan... tog man tag i vevpartiet och förde det i sidled kunde man röra det minst en decimeter åt varje håll... 20 cm glapp i länkaget till bakdämpningen! Jula kanske borde satsa på något annat!

kfn

Medlem
Skulle vara kul att veta hur en Zote eller Nakahara står sig i jämförelse. De påstås ju vara värda dubbelt så mycket ...

Fritte

Ny medlem
kfn skrev:
> Skulle vara kul att veta hur en Zote eller
> Nakahara står sig i jämförelse. De påstås ju
> vara värda dubbelt så mycket ...

Men 2 x 0 blir ju också 0

rikard

Ny medlem
zote och nakahara har betydligt sämre gafflar men vertikala dropouts löser en del av strulet oxr har haft med reaktorn. I övrigt är det nog ganska lika på komponentnivån.

Det skall dock sägas att växlarna fungerade oklanderligt. shimano vet vad de gör även när de stansar plåt.

rymdninja

Ny medlem
Min zote fyllde ett syfte väldigt bra. Den öppnade mina ögon för mtb cykling :) Jag diggade cykeln när jag hade den men insåg (efter råd här på happy då så klart....) att den inte var nåt att lägga ner möda på när den blev krasslig.

Så på nåt sätt är de ändå värdefulla de små liven....

Pusher

Ny medlem
tobbeb skrev:
> Vem ska prova på denna skönheten då?
> http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@wh
> ere.ItemID@EQ=639128

Haha!
Jag har faktiskt en kompis som köpte en sån idag :P
Han funderar dock på att lämna tillbaka den utan att ens ha monterat den ;oP
Fick visst en mycket bättre gaffel för någon hundring mer här på köp och sälj...

Transwave

Aktiv medlem
Den roligaste artickeln jag hittils har läst här. Det är alltid kul med folk som försöker tänja på gränserna! Mer sånt!

Octagon

Aktiv medlem
Man kan ha kul för 1000:- om man köper begagnat OCH kan meka. Jag har en gammal stålhoj med bra geometri som kostade mig mindre än så, men krävde en del kärlek. Nu har jag haft den i många år så delarna har bytts ut efter hand, men första året gick bra med bara några Biltema-växelwirar och annat billigt.

Wilier

Aktiv medlem
Fattade inte reaktorskämtet först, tyckte inte det lät så likt rektum och var väldigt långsökt.

Intressant test för övrigt.

Cuprinol

Aktiv medlem
De gjorde ett linande test i MBUK för något år sedan. Aningens dyrare cyklar dock. Runt 1500-2000kr har jag för mig. Gafflarna böjde sig rätt snabbt i 4x banan, men det gick tydligen att böja tillbaka :)

triple

Ny medlem
Ha, ha... riktigt kul faktiskt! Jag trode nog att den skulle funka något bättre!
Det var snyggt skrivet!

tobbeb

Ny medlem
Jag hade en falsk förhoppning att inte dom mest vitala delarna skulle vara gjuten i plast.. men tydligen var det bara skit
Och inte ens ramen duger att bygga vidare på.
Hur tänkte Jula när dom handlat in alla deras grejer på cykelavdelningen, totalt anus. Allt.

oxr

Aktiv medlem
Jag trodde någonstans att en cykel är alltid en cykel. Visst blir det roligare för 30 000 men det är ju alltid kul att cykla ändå. Jag har haft mycket kul på budgetcyklar.

Så svaret till TigerMale är ja, jag blev faktiskt förvånad. Jag trodde att det skulle vara sämre än man är van vid men absolut inte så här dåligt.

oxr skrev:
> Jag trodde någonstans att en cykel är alltid en
> cykel. Visst blir det roligare för 30 000 men det
> är ju alltid kul att cykla ändå. Jag har haft
> mycket kul på budgetcyklar.
>
> Så svaret till TigerMale är ja, jag blev
> faktiskt förvånad. Jag trodde att det skulle
> vara sämre än man är van vid men absolut inte
> så här dåligt.

jag ställer mig lite frågande till varför du är så förvånad, då du själv cyklar på relativt kostsamma märken, och således borde vara rejält införstådd i hur pass mycket/lite man får för 900.- i dagens läge.

jula-cykeln är ju uppenbarligen skräp, och jag fattar inte att det ens anses nödvändigt med ett test för att påvisa detta, en koll på prislappen räcker väl för att man ska fatta?

Morfum

Ny medlem
TigerMale skrev:

> jula-cykeln är ju uppenbarligen skräp, och jag
> fattar inte att det ens anses nödvändigt med ett
> test för att påvisa detta, en koll på
> prislappen räcker väl för att man ska fatta?

mjo, jag tycker det ar jättebra att dom testar detta, inte alltid prislappen säger allt..

fedde

Aktiv medlem
Ja, klart att det ska svara dyrt.

Tänk på finansministern, han måste ha lite pengar att simma i.

/Fedde

fedde skrev:
> Ja, klart att det ska svara dyrt.
>
> Tänk på finansministern, han måste ha lite
> pengar att simma i.
>
>
> /Fedde

njae, nu var det inte det jag menade, men ni ser ju själv, stansad plåt i växeln,plastbromsar, osv. jag är övertygad om att de flesta här inte skulle titta åt en sån hoj på gatan,eller har vissa happyiter aktier i den där tjeckiska cykelfirman?

eller forumet kanske ska döpas om till http://www.julamtb.org ??

Skrivet av Morfum idag 12:34 (Dölj användarens inlägg)

TigerMale skrev:

> jula-cykeln är ju uppenbarligen skräp, och jag
> fattar inte att det ens anses nödvändigt med ett
> test för att påvisa detta, en koll på
> prislappen räcker väl för att man ska fatta?

mjo, jag tycker det ar jättebra att dom testar detta, inte alltid prislappen säger allt..

näe, men när fick du senast speciellt mycket för en 9-hundring?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer