[Artikel] Minitest: Bikepackingväskor från Restrap

Beofred

Aktiv medlem
Restrap_test-5-1800x1013.jpg

En trend som är hetare än gröt just nu är bikepacking, ett hipsterkorrekt och tres chic sätt att relansera fenomenet som våra föräldrar kallade för cykelsemester. Happyride tittar närmare på bikepackingväskor från Restrap.

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=30332

Konkret

Ny medlem
Hö! När rörde sig en hipster utanför ett område med veggomat, marxböcker, foldrar i brevlådan från FI och MP och ipa?

Varför byta namn på allt i Sverige?
Trail.
Adventure.
Bikepacking.
Hike.
Swimrun.
Osv.

Jocke77

Aktiv medlem
Håller med om att det känns konstigt att man måste byta namn men Swimrun är faktiskt uppfunnet av en svensk, ordet dvs. Sporten också men det kallades nog multisport innan ordet swimrun myntades.

Även om jag tycker att vi ska hålla hos till svenska och inte svengelska så känns Swimrun bättre än Simspring ?

nieves

Aktiv medlem
Jag är inte förtjust i bakväskans fastsättning, remmen som drar åt/in torrpåsen kan glida av. Borde kanske vara en ögla/hälla för den.

Beofred

Aktiv medlem
nieves sa:
Jag är inte förtjust i bakväskans fastsättning, remmen som drar åt/in torrpåsen kan glida av. Borde kanske vara en ögla/hälla för den.

Har du påsens öppning utåt eller mot stolpen? Inbillar mig att det borde gå att dra remmen genom rullpåsens stängda ögla men upplevde det aldrig som ett problem på min tur så jag provade det inte.

nieves

Aktiv medlem
Den som kompisen körde med på LEL, kördes just så. Det var 12 liters (?) varianten som ofta remmen hade glidit åt sidan och en gång lossnade helt.
I mina ögon tyckte jag det såg vanskligt ut i jämförelse med Apiduras bakväska.
För övrigt står sig nog restraps väskor bra mot konkurrenterna.

nieves

Aktiv medlem
Varför inte lättouring? Begreppet finns ju i engelskan och används väl ofta när cykeln inte är helt belastad med packväskor typ sidoväskor bak, styrväska, framväskor (på lowrider) och toppväska (rack pack) uppe på pakethållaren.
Kreditkortstouring förekommer ju men talar mer om huruvida ekipaget medför egna möjligheter till logi.
Oavsett vad det heter så är det bättre att åka ut och cykla vad det än må heta.

AndreasVH

Medlem
nieves sa:
Det var 12 liters (?) varianten som ofta remmen hade glidit åt sidan och en gång lossnade helt.

Tror att den t o m är 14 liter och då undrar jag en sak:
Är det så att man måste packa fullt för att den ska funka bra? Går det att dra åt om den är halvfull?

nieves

Aktiv medlem
AndreasVH sa:
nieves sa:
Det var 12 liters (?) varianten som ofta remmen hade glidit åt sidan och en gång lossnade helt.

Tror att den t o m är 14 liter och då undrar jag en sak:
Är det så att man måste packa fullt för att den ska funka bra? Går det att dra åt om den är halvfull?
Det såg ut att vara bättre när den var upprullad, remmen är väldigt ställbar. Det var på dagen när den var full som den lossnade eller behövdes rättas till som spännremmen inte riktigt gjorde sitt jobb.
I mitt tycke borde det finnas en hälla på drybagen (velcro) som är centrerad och bara ngt bredare än remmen.

cerro

Aktiv medlem
Skrivs om att de åker lite i sidled med "raketväskan". Har sett det med någon annan sådan väska med, kanske Apidura men osäker.

Är det bara Specialized BurraBurra som kommer med en metallögla som man fäster i sadelstolpen så väskan är helt still när den är packad och sitter på? När jag körde med min burraburra hem från butiken så hade jag inte den och den slängde en hel del (tom också). Men när jag monterade öglan med som man bara trär väskan på satt den fast utan att flytta sig en millimeter på turen jag använt den. Känns som fler borde ha något liknande.

emilh

Aktiv medlem
cerro sa:
Skrivs om att de åker lite i sidled med "raketväskan". Har sett det med någon annan sådan väska med, kanske Apidura men osäker.

Är det bara Specialized BurraBurra som kommer med en metallögla som man fäster i sadelstolpen så väskan är helt still när den är packad och sitter på? När jag körde med min burraburra hem från butiken så hade jag inte den och den slängde en hel del (tom också). Men när jag monterade öglan med som man bara trär väskan på satt den fast utan att flytta sig en millimeter på turen jag använt den. Känns som fler borde ha något liknande.

Porcelain Rocket har haft den lösningen ett tag.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer