[Artikel] Misstagen som du ska undvika på Vätternrundan

Redaktionen

Medlem
Vatternrundan.jpeg

Vätternrundan är världens största cykelmotionslopp och det överlägset mest kända av alla svenska cykellopp. Vätternrundan ingår i en svensk klassiker. Det 315 km långa loppet genomförs i juni varje år och går runt sjön Vättern med start och mål i Motala.

Läs hela artikeln:

Wingqvist

Aktiv medlem
Nu finns det bilder på alla deltagare på Vätternrundan 2021:

@Pfaff Dubbelmisstag att inte heller anmäla sig till icke-Vättern :) https://happyride.se/forum/threads/inte-cykla-vaetternrundan-2018-intresseanmaelan.3186654/ Vi missade tyvärr att fota det eventet. Det var liksom svårt att finna en minsta gemensam nämnare kring det icke-loppet.

Batavus

Aktiv medlem
När jag hojade Halvvättern som uppvärmning ett år, satt fotografinnan bakpå en vespa eller liknande. Vet inte om felet var min skönhet, men strax efter att de passerat mig bromsade ekipaget sig rakt in i skogen. (Inga skador.)

Bilagor

• sportograf-80742028_lowres.jpg
    sportograf-80742028_lowres.jpg
    179.3 KB · Besök: 64

Madrid

Medlem
Mycket bra artikel med mycket värdefull info för mig, härligt.
Efter 10 år i Sverige nu är det dags att göra min första Vätternrundan (det är ett måste!) och allt info uppskattas då 30M är inget att leka med och längsta rundan jag gjort var några 20-22 mil träningspass när jag tävlade i Spanien...för 30år sen! Vi får se om jag hinner träna tillräckligt inför 2022 upplagen eller kanske blir det hela rundan i 2023.

tack för allt info!

nieves

Aktiv medlem
Träningsdos minimum 10x d.v.s 3000 färska kilometer 2022. En runda på minst 150km helst 14 dagar innan.
Ta det lugnt första 100km till Jönköping, det är där loppet börjar.

hanek082

Aktiv medlem
Träningsdos minimum 10x d.v.s 3000 färska kilometer 2022. En runda på minst 150km helst 14 dagar innan.
Ta det lugnt första 100km till Jönköping, det är där loppet börjar.
Det beror väl lite på målet med turen, cyklade 33 mil själv i sommras utan att ha cyklat längre än 60 km de senaste åren på en tur och kanske cyklat 1000 km innan under året. Längsta turen någonsin var nog 110 och det var kanske 7 åe sedan. 90+ kg och inte i toppform.

Allt handlar om vilken hastighet man lägger sig på och målet med turen. De flesta kan nog trycka sig igenom vättern på under 15 timmar utan att ha tränat speciellt mycket innan.

Kommentarer som ovan skrämmer nog bort en del deltagare som inte vågar sig på att testa fast de skulle kunna ta rig runt med ett snitt på 25. Siktar man på 30+ så behövs det nog lite mer i benen...

GoranS

Aktiv medlem
Inför första rundan hade jag 165 mil. Inför sista rundan, sex år senare, hade jag ett par hundra mil mer. Dessutom hade jag uppskattningsvis runt 100 h inomhus det året. Sista rundan gick 2.45 snabbare och jag var inte till närmelsevis lika sliten efter. Så, ett antal års kontinuerligt cyklande, mer trampande och (inte minst viktigt) betydligt mer trampande i grupp istället för solo spelar rätt stor roll. Hade jag haft en organiserad väl fungerande grupp att åka med hade det säkert kunnat gå ytterligare en halvtimme snabbare.

Madrid

Medlem
Det beror väl lite på målet med turen, cyklade 33 mil själv i sommras utan att ha cyklat längre än 60 km de senaste åren på en tur och kanske cyklat 1000 km innan under året. Längsta turen någonsin var nog 110 och det var kanske 7 åe sedan. 90+ kg och inte i toppform.

Allt handlar om vilken hastighet man lägger sig på och målet med turen. De flesta kan nog trycka sig igenom vättern på under 15 timmar utan att ha tränat speciellt mycket innan.

Kommentarer som ovan skrämmer nog bort en del deltagare som inte vågar sig på att testa fast de skulle kunna ta rig runt med ett snitt på 25. Siktar man på 30+ så behövs det nog lite mer i benen...
Imponerande att ha cyklat 33 mil med dina uppgifter om träning och vikt/condition, som liknar väldigt mycket mina siffror. Jag vågar inte göra 33 mil utan att förbättra min träning och känna mig bekväm med långa pass, typ som Nieves föreslår. Men som sagt, imponerande.
30+ ??? jag hoppas att vi pratar om temperaturen...☀️:LOL:
nä, 25+ blir okej första året för mig.

ooms

Aktiv medlem
De 6 ggr jag cyklat har jag haft mellan 90 och 140 mil i benen innan, började då säsongen i början/mitten av april. Ingen inomhuscykling, mars ofta helt utan träning men ca 30-40 mils längdåkning december-februari inför Vasaloppet.

Började med kortare pass i april, för att under maj få till åtminstone några rundor på 8-9 mil och 1-2 veckor innan VR en längre på 12-13 mil. Totalt kanske 20 cykelpass under de 2 månaderna. Det har räckt för att köra på ca 10 timmar utan nåt organiserat klungdeltagande.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer