[Artikel] När norrmannen kom till Göteborgs stigar

Rattnalle

Aktiv medlem
Blir ju nyfiken på stigarna runt Oslo när han säger så.

Min egen erfarenhet är nämligen att med Göteborg som hemmastigar har jag inte blivit särskilt tekniskt överraskad någonstans jag varit och cyklat i övrigt inklusive Alperna. Det är väl egentligen bara switchbacks det inte finns så många att öva på här annars är det ju rätt tekniskt fostrande cykling om man väljer rätt (eller fel) stigar.

tmalm

Aktiv medlem
Oslo och götet är rätt lika terrängmässigt, största skillnaden enl mig som mest kört i nordmarka? (sognsvannet) är att i götet går det stigar kors o tvärs medan i Oslo är stigarna parallella i nord/sydlig riktning.

Känns som om det är mer lättillgängligt i götet också närmare och plattare men kan vara så att jag är mera hämtar i götet oxå.

/T

pnyberg

Medlem
Som tmalm säger så består alla områden i Gbg av stignätverk medan Oslo, särskilt nordmarka runt Sognsvann är parallella stigar, för det mesta.
Vad det beror på har jag ingen aning. Men, det börjar bli mer av ett nätverk, och mer byggda leder, runt Årvoll och Tryvann. Där man kan mata rätt många stigar på en eftermiddag i ett enda stort flyt! :)

Westman

Aktiv medlem
Kul att läsa om ens hemmastigar ur andra ögon! Horsikan hade jag nog bytt mot ngt annat, särskilt i höstväta, men i övrigt var ni väl på rätt ställen. Sedan beror det ju på stigval och före. Finns som Rattnalle säger ett bra spektra från grönt till på-riktigt-svart att träna på runt gbg, tycker själv det jag cyklat i Oslo (Frognerseteren) varit lättare och jämnare med mest bara blårött eller flytsti men det finns ju fler områden.

Plockar också med mig att NINA kommit fram till samma slutsats som svenska Skogstyrelsens metastudie, dvs att cykling i skogen inte sluter mer per passage än fotgängare.

Stålis

Medlem
Kul! När jag tog senaste hojturen i Änggårdsbergen så blev jag ganska ovarsamt stoppad av en springande polis (privat). Detta var på 90-talet och då var det inte OK att cykla på stigarna. Det slet på spåren och skapade allmän oreda sa Polisen som stoppade. Dvs samma argument som cykelpuristerna använder mot el-assisterade cyklar i dag.
Kanske visar framtiden att de dåtida olagliga skogscyklarna påvisar samma minimala slitage som dagens (i lagens mening) lagliga el-cyklarna.
Jag upplevde då att det var flera känsliga personer som inte gillade cykling i Ängårdsbergen, väldigt lika som i dag när cykelpuristerna hetsar mot el-assisterade cyklar. Argumenten var lika. "Det ska vara som det har varit, det nya gillar vi inte". Kanske kan vi acceptera det nya även denna gång.

zinkpasta

Aktiv medlem
Eller kanske inte. (Vi kan väl iaf slippa tjatet här så tråden slipper flyttas till subforumet..?)

På topic: kul, ser fram emot att läsa artikeln med kändisar och kändisstigar!

Senast ändrad:

Erik O

Aktiv medlem
zinkpasta sa:
Eller kanske inte. (Vi kan väl iaf slippa tjatet här så tråden slipper flyttas till subforumet..?)

På topic: kul, ser fram emot att läsa artikeln med kändisar och kändisstigar!
Ja verkligen märkligt ställe att dra en lans elmoppar.

On topic så kom jag ihåg att Terrengsykkel gjorde ett göteborgsreportage för en sådär tio år sedan också. Var ute på tur med Leo och några till. Tyvärr åkte mina gamla vältummade cykeltidningar i pappersinsamlingen vid senaste flytten.

Jonrun

Aktiv medlem
Som tmalm säger så består alla områden i Gbg av stignätverk medan Oslo, särskilt nordmarka runt Sognsvann är parallella stigar, för det mesta.
Vad det beror på har jag ingen aning. Men, det börjar bli mer av ett nätverk, och mer byggda leder, runt Årvoll och Tryvann. Där man kan mata rätt många stigar på en eftermiddag i ett enda stort flyt! :)
Østmarka är inte fel att spendera några timmar heller, grymt sköna spår av olika karaktär.
Tycker Akershus/Oslo överlag är helt fantastiskt. Ena dagen kan man köra med DH bågen i Frognerseteren och nästa dag mata stigar samt avsluta i någon pumptrack :))

pnyberg

Medlem
Østmarka är inte fel att spendera några timmar heller, grymt sköna spår av olika karaktär.
Tycker Akershus/Oslo överlag är helt fantastiskt. Ena dagen kan man köra med DH bågen i Frognerseteren och nästa dag mata stigar samt avsluta i någon pumptrack :))
Hmm jag behöver få lite koll på var man finner pumptracks. Dem enda jag vet om är Siggerud, sörmarka.

Ribs

Ny medlem
Blir sugen på att testa fler av stigarna som nämns, nån som kan länka till kartor? Trailforks tex?
Har givetvis cyklat Getryggen och Änggården men vill gärna hitta ”Horsikan slickrocks”, "endurospår i Lackarebäck ".

Luke72

Ny medlem
Blir sugen på att testa fler av stigarna som nämns, nån som kan länka till kartor? Trailforks tex?
Har givetvis cyklat Getryggen och Änggården men vill gärna hitta ”Horsikan slickrocks”, "endurospår i Lackarebäck ".
Gå in på Trailforks och sök på ”Horsikan” bara så hittar du dessa direkt, finns flera olika stigar runt sjön.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer