[Artikel] Nu är det okej med cykel nerpackad i cykelväska på SJ:s tåg

Redaktionen

Medlem

Sedan förra sommaren är det okej att ta med sig cykeln på SJ:s tåg om den är nerpackad i lämplig cykelväska. Men exempelvis Evocs Bike Travel Bag och Thules Roundtrip Pro Xt är  9 cm för bred, respektive 4 cm för hög för SJ:s nya regler.

Läs hela artikeln:

Det har det väll vart länge?så länge den är nedpackad och kan bäras själv har sj aldrig bråkat med mig..
Eller har jag bara haft tur med snälla konduktörer?

Snuten

Aktiv medlem
Citerar:
"Ombord på tåget placeras väskan på en ledig golvyta enligt instruktion från ombordpersonalen. Väskan får inte sticka ut i mittgången eller blockera dörrar."

Den sista meningen gör mig ngt förvirrad:

Ombordpersonalen skall ju instruera mig. Varför skulle de instruera mig att ställa cykeln så att den sticker ut i mittgången om detta är fel?

Eller är detta en friskrivning där ombordpersonalen i de fall det inte går att undvika att cykeln sticker ut i mittgången, kan hävda att man inte får ta med den alls?

Jag är nog lite autistisk när det gäller instruktioner, men jag ser verkligen ett problem här.

Kniven

Aktiv medlem
Förutom SJ så finns det 20 tågbolag till som på något sätt är verksamma i Sverige. Hur är det där. Alla lyss till SJ regler?

Citerar:
"Ombord på tåget placeras väskan på en ledig golvyta enligt instruktion från ombordpersonalen. Väskan får inte sticka ut i mittgången eller blockera dörrar."

Den sista meningen gör mig ngt förvirrad:

Ombordpersonalen skall ju instruera mig. Varför skulle de instruera mig att ställa cykeln så att den sticker ut i mittgången om detta är fel?

Eller är detta en friskrivning där ombordpersonalen i de fall det inte går att undvika att cykeln sticker ut i mittgången, kan hävda att man inte får ta med den alls?

Jag är nog lite autistisk när det gäller instruktioner, men jag ser verkligen ett problem här.
Jag håller om att formuleringen är förvirrande. Jag läser det som att det är ett förtydligande av hur personalen kommer instruera. Du kan alltså förvänta dig att de kommer instruera dig att ställa cykeln i enighet med reglerna "inte stick ut och inte framför en dörr". Det är min välvilliga läsning.

Jag har dock svårt att tro att alla alltid i praktiken kommer få instruktioner.

XTRMNTR

Medlem
Jag åkte till Åre tur och retur med Cykeln i Evoc-väska. Det var ju högst oklart om detta skulle funka enligt SJs regler. Men efter att ha ringt och pratat med SJ så var det inga problem. Hade 3byten per resväg men det gick bra och konduktören hjälte mig t om att lyfta ombord cykeln. Dock gäller det att ha lite tur och inte hamna i en sovhytt med folk som har lika mycket packning som en själv. :)

SIE

Aktiv medlem
Tips mottages gärna på godkända väskor, om någon redan researchat.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Är en Evocväska ok att ha med om det inte är en cykel i den?

mzi

Aktiv medlem
Nä, inte enligt SJs hemsida. "[M]axmått 80x50x35 cm" för vanligt bagage.

Sunkans

Ny medlem
Men det här var ju inte vanligt bagage utan en cykelväska, så då gäller ju inte maxmåtten ;-) !??

SIE

Aktiv medlem

Verkar endast gälla road/gravel dock.

Sedan förra sommaren är det okej att ta med sig cykeln på SJ:s tåg om den är nerpackad i lämplig cykelväska. Men exempelvis Evocs Bike Travel Bag och Thules Roundtrip Pro Xt är 9 cm för bred, respektive 4 cm för hög för SJ:s nya regler.

Läs hela artikeln:
Vaddå sedan förra sommaren?

Det var ENDAST förbjudet mellan 1 juni 2015 och 21 juli 2015.

Jag ledde en nationalkampanj och var på riksradio. Tillsammans med mycket stöd för medlemmar här och många andra aktörerna ändrade SJ sina regler.

Ni kan läsa om våra seger som var mycket tack vara medlemmarna här att vi vann.

Sedan förra sommaren är det okej att ta med sig cykeln på SJ:s tåg om den är nerpackad i lämplig cykelväska. Men exempelvis Evocs Bike Travel Bag och Thules Roundtrip Pro Xt är 9 cm för bred, respektive 4 cm för hög för SJ:s nya regler.

Läs hela artikeln:
Jag läste om. Killen på SJ har ingen aning om vad han snackar om. Det var problem 2015 men jag m fl ordnade upp detta.

Jag har inget körkort och tar cykeln jämt på tåget. De har inte ändrat sina regler sedan 2015 och det är lika tydligt nu som då.

/
Garry

Debbo

Medlem
Jag har nog inte varit så påläst, alltid trott att man få ta med det man klarar av att bära på SJ, dock inte cykel omonterad utan skydd!
Min morbror har kört med typ lakan, själv har jag slagit in min racer i kartong från pressbyrån i Göteborg, framhjul och pedaler avtaget.
Även åkt med mjuk cykelväska och mtb i.
Har väl haft tur att ingen gnällt 😳

Frågan är, vad gör konduktören, slänger av ett felaktigt bagage på nästa station?

Vår samhällskunskapslärare på 80-talet lärde oss hur man fraktar saker i Sverige, ställ in det i en tågvagn och ha någon som hämtar av dito på en annan station.
Han frakta alltid hem äpplen från landet så 😄

ensamvarg

Aktiv medlem
… Vår samhällskunskapslärare på 80-talet lärde oss hur man fraktar saker i Sverige, ställ in det i en tågvagn och ha någon som hämtar av dito på en annan station.
Precis, ”pollettera” hette det, ibland fick man dock skicka ett par dagar innan om det skulle vara framme samma dag som man själv.

borano20

Aktiv medlem
Precis, ”pollettera” hette det, ibland fick man dock skicka ett par dagar innan om det skulle vara framme samma dag som man själv.
Hej.. Nej, pollettera var en annan sak. Äppelådan ställs in av X på en station, ser ut som vanligt handbagage, sen lyfts lådan av tåget på en annan station av Y, och alla tror att han har åkt med tåget och lådan är hans handbagage. Snabb transport utan kostnad. mvh borano20

pugilist

Medlem
Hej.. Nej, pollettera var en annan sak. Äppelådan ställs in av X på en station, ser ut som vanligt handbagage, sen lyfts lådan av tåget på en annan station av Y, och alla tror att han har åkt med tåget och lådan är hans handbagage. Snabb transport utan kostnad. mvh borano20
Det måste väl ändå vara någon form av bedrägeri?

ensamvarg

Aktiv medlem
Jomen pollettera var ju det man gjorde med cykeln, skidorna, kofferten, etc, när man åkte någonstans och inte kunde/ville/orkade/fick ta med det ombord. Och ja, det lämnades in på resgodsinlämningen och hanterades av SJ-personal i blå kläder på en orange plattformstruck. Hämtades ut på resgodsutlämningen. Dessutom behövdes biljett på sträckan, så det du beskriver är något annat. SJ-gods? (Bussgods på järnväg?)
Möjligen missade läraren eller eleven den detaljen under lektionen?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jomen pollettera var ju det man gjorde med cykeln, skidorna, kofferten, etc, när man åkte någonstans och inte kunde/ville/orkade/fick ta med det ombord. Och ja, det lämnades in på resgodsinlämningen och hanterades av SJ-personal i blå kläder på en orange plattformstruck. Hämtades ut på resgodsutlämningen. Dessutom behövdes biljett på sträckan, så det du beskriver är något annat. SJ-gods? (Bussgods på järnväg?)
Möjligen missade läraren eller eleven den detaljen under lektionen?
Det missades nog inte, det är ett gammalt trick som innehåller en del risk.

weldion

Aktiv medlem
Vår samhällskunskapslärare på 80-talet lärde oss hur man fraktar saker i Sverige, ställ in det i en tågvagn och ha någon som hämtar av dito på en annan station.
Äldre släktingar gjorde så till oss på 80-talet. Ställde på en låda äpplen längst bak i tåget och så åkte pappa ner till stationen och plockade av lådan när tåget stannade till vid vår station.
Kriminellt, så det känns nästan som man växte upp i en maffiafamilj.

GoranS

Aktiv medlem
Vad är preskriptionstiden på illegal äppellådetransport?

Vizual54

Medlem
Skickat min pappas pass på detta sättet från Linköping till Lund. Han glömde passet när de skulle flyga från Kastrup till nånstans. Livrädd att nån skulle komma på mig när jag bara var ombord och lämnade en väska för att sedan hoppa av. Var ingen som sa något, passet kom fram och de hann med flyget :)

borano20

Aktiv medlem
Skickat min pappas pass på detta sättet från Linköping till Lund. Han glömde passet när de skulle flyga från Kastrup till nånstans. Livrädd att nån skulle komma på mig när jag bara var ombord och lämnade en väska för att sedan hoppa av. Var ingen som sa något, passet kom fram och de hann med flyget :)
Hej.. Gjorde motsvarande med några diabilder som plötsligt behövdes pronto.. Nån helt annanstans.. mvh borano20

Reste förra helgen med min halvmjuka Scicon-väska utan problem. Att styret sitter på som vanligt gör väska ~10 cm för bred, men det är inte direkt så att konduktören går runt med en måttstock. Även pre-Corona med fullproppade bagagehyllor har det gått bra. Då har den kunna stå vid dörrarna med axelremmen kring ett handtag för att den inte skulle rulla iväg.

GoranS

Aktiv medlem
Det som är träligt är om det kommer någon nitisk konduktör. Att det går bra i de flesta fall är en klen tröst om man hamnar i situationen att man "blir avslängd". Hade varit trevligare om reglerna varit mer tillåtande s.a. alla rimliga transportväskor uppfyller dem.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer