[Artikel] Ny (eller gammal) på stigcykling? Ge dig inte ut i skogen förrän du har läst detta

Redaktionen

Medlem
[Artikel] Ny (eller gammal) på stigcykling? Ge dig inte ut i skogen förrän du har läst detta
2017-09-21-2017_09_21_AppleiPhone-7_33934.jpg

Aron Gooch, aka stigcyklisternas Magdalena Ribbing, har trampat stig över hela Sverige. Här delar han med sig av grundläggande tankar kring vett och etikett för dig som cyklar mountainbike.

Läs hela artikeln:

AndersJB

Aktiv medlem
Så bra och rätt!!
Försöker att vara en sådan cyklist,och inte mött några arga människor i skogen ännu,tvärtom...glada miner,en trevlig pratstund ibland och många Tack!
Nu har jag tack och lov inte Strava,så det kanske hjälper att man har "tid" att stanna och släppa förbi andra!😉

cubefritzz

Aktiv medlem
Låter som 08:or och 031:or som inte vet hur man beter sig i skogen, då de kommer från "CEMENT" land =).

Aron

Moderator
Låter som 08:or och 031:or som inte vet hur man beter sig i skogen, då de kommer från "CEMENT" land =).
Det där är en intressant aspekt. Jag inser naturligtvis att kommentaren var ett skämt, men tar mig friheten att spinna vidare för att driva hem min poäng 😀.

Jag har varit ute på tur i ”glesbyggd” där vi stannat och pratat med varenda människa vi träffat, typ en, och efter två minuter har lokalborna konstaterar att den enes bror köpt en bil av den andres granne och den andre haft den enes moster som fröken i lågstadiet (true story). Jag har också cyklat i Ängårdsbergen och Hellas där man skulle betraktas som ett psyko om man stannade och pratade om sin lågstadielärare med alla man mötte.

Min poäng är att vi människor är adaptiva och framförallt sociala varelser. Tänker man efter i två sekunder vet de allra flesta hur man gör för att vara den trevligaste personen på stigen. Oavsett var stigen råkar ligga.

Haakan

Medlem
Artikeln missar en viktigt aspekt vid hästmöte. Inte kan bara hästen och ryttaren skada sig sig vid en incident utan även cyklisten och cykeln. Inte ovanligt hästar sparkar både bakåt och/eller sidledes om de blir skrämda. Hästar väger ca 5-600 kg beroende på storlek och en välriktad spark kan få allvarliga konsekvenser. Så stanna och prata med hästen och ryttaren så de blir uppmärksamma på dig som cyklist.

Senast ändrad:

Leach2001

Ny medlem
Toppen Aron, grymt jobb du gör. Tisdagsrajd, böcker och mer. Föredöme för oss alla Grus/stig/ downcountry/enduro/DH cyklister. Vi visar vägen och får ut fler i skogar och mark på ett föredömligt sätt. Blir vi trevligast på stigen?

Bengt-re

Aktiv medlem
Det där är en intressant aspekt. Jag inser naturligtvis att kommentaren var ett skämt, men tar mig friheten att spinna vidare för att driva hem min poäng 😀.

Jag har varit ute på tur i ”glesbyggd” där vi stannat och pratat med varenda människa vi träffat, typ en, och efter två minuter har lokalborna konstaterar att den enes bror köpt en bil av den andres granne och den andre haft den enes moster som fröken i lågstadiet (true story). Jag har också cyklat i Ängårdsbergen och Hellas där man skulle betraktas som ett psyko om man stannade och pratade om sin lågstadielärare med alla man mötte.

Min poäng är att vi människor är adaptiva och framförallt sociala varelser. Tänker man efter i två sekunder vet de allra flesta hur man gör för att vara den trevligaste personen på stigen. Oavsett var stigen råkar ligga.
Även om alla vet så tror jag att det är bra att du uthålligt påminner folk över tid. Du är i ett perfekt läge för att kunna säga sanningar utan att folk blir upprörda. Det är fint och bra att du använder ditt stora förtroendekapital till att påverka folk att betee sig bättre på stigarna. Hatten av och tack för jobbet du gör!

kontorsråttan

Aktiv medlem
Just analogin med bilisterna tycker jag är bra! Alla som någonsin cyklar på en väg vet hur bilar kan upplevas. Insikten att fotgängarna ser oss på samma sätt som vi ser bilister är inte fel att ha, t ex ifall man funderar på att pressa sig förbi någonstans där man själv tycker att det kanske går...

Fundadores

Aktiv medlem
Bra, vill göra ett tillägg. Den sak jag fått absolut mest positiva kommentarer om är min Timber Trailbell. Väldigt enkelt och effektivt sätt att göra människor uppmärksamma på att man kommer cyklande. Väldigt bra om man cyklar där det är många som rör sig. Eller slå på den där det finns risk att man överraskar någon om man inte vill ha den pinglande hela tiden. Ett enkelt sätt att skapa bättre relationer i skogen.

yonsson

Aktiv medlem
Bra, vill göra ett tillägg. Den sak jag fått absolut mest positiva kommentarer om är min Timber Trailbell. Väldigt enkelt och effektivt sätt att göra människor uppmärksamma på att man kommer cyklande. Väldigt bra om man cyklar där det är många som rör sig. Eller slå på den där det finns risk att man överraskar någon om man inte vill ha den pinglande hela tiden. Ett enkelt sätt att skapa bättre relationer i skogen.
I GBG har typ hälften av alla i skogen airpods och hör inte när man glatt ropar ”pling pling”.

Quick87

Aktiv medlem
Svårt med folk med lurar i öronen. Saktar alltid in och försöker smita förbi med så långt avstånd i sidled som är möjligt. Men händer ändå att en och annan blir lite rädd ibland. Men man kan ju inte cykla bakom hur länge som helst heller. Blir ju ganska märkligt det oxå.

gott

Medlem
Sluta sprid myten att stigcykling förstör naturen, det är bara tramsigt. Sverige har hur mycket natur som helst.

Foxis

Aktiv medlem
Sluta sprid myten att stigcykling förstör naturen, det är bara tramsigt. Sverige har hur mycket natur som helst.
Klart cykling kan förstöra naturen om du cyklar som ett pucko. Om du sladdar nedför en häll med mossa så kommer inte den mossan tillbaka till nästa år. Då har du per definition förstört naturen och sabbat upplevelsen för någon annan.
Sen tror jag artikeln lika mycket fokuserade på att inte förstöra stigarna. Spelar ingen roll hur mycket natur det finns i Sverige - ingen vill ha stigen breddad av mesproppar som cyklar vid sidan av minsta surhål.

:P

SthlmJ

Aktiv medlem
Finns väl folk som bor i skogen och inte vet hur man beter sig :sneaky:
Men det är klart att en del har svårt med samspelet och kör sin egna grej oavsett om man sitter på en cykel / ute och går med hund i koppel som håller till på andra sidan stigen / på promenad / ute och springer osv.

Det mest populära verkar vara att kolla på mobilen och gå i sin egna värld istället för att koppla av och njuta av omgivningen 😷

IM

Aktiv medlem
Då får dom bygga hus av koskit och halm.
Det här är såklart gravt OfT men det finns mängder av utmärka tekniker för husbyggen som utesluter cement. Att valet skulle stå mellan cement och "koskit och halm" är väl egentligen knappt värt att kommentera.

CJ

Aktiv medlem
Kör hellre igenom blöthål i stället för runt. ”Du kommer ändå att bli blöt innan du kommer hem, om du är rädd för att bli skitig så har du valt fel sport”.

Det är väldigt mästrande och inte inkluderande skrivet. Härskarteknik kurs 1A.

IM

Aktiv medlem
Kör hellre igenom blöthål i stället för runt. ”Du kommer ändå att bli blöt innan du kommer hem, om du är rädd för att bli skitig så har du valt fel sport”.

Det är väldigt mästrande och inte inkluderande skrivet. Härskarteknik kurs 1A.
Tänk så olika man kan se på skriven text. I min värld är det ett uttryck, på lagom kraftfull nivå, för en högst rimlig och solidarisk hållning gentemot övriga individer som vill nyttja just den delen av naturen.

Avd: är vi 80-talister på tok för dåliga på att bli kränkta?

Redigerat: stavfel.

Senast ändrad:

CJ

Aktiv medlem
Tänk så olika man kan se på skriven text. I min värld är det ett uttryck, på lagom kraftfull nivå, för en högst rimlig och solidarisk hållning gentemot övriga individer som vill nyttja just den delen av naturen.

Avd: är vi 80-talister på tok för dåliga på att bli kränkta?

Nej men du verkar ha väldigt lätt till att generalisera, i din värld. Likså allmänna regler om varför man ska välja en sport eller inte.

Men om du vill välja gegga så lär inte någon stå i vägen. Ja, möjligen en hund då.

Redigerat: stavfel.

IM

Aktiv medlem
Det låter, i min värld, som att du kan ha missat poängen, i såväl mitt inlägg som den ursprungliga texten.

IM

Aktiv medlem
Ja så måste det vara. Någon annan värld finns nog inte för dig.
Du menar saklig, välgrundad, genomtänkt och vidsynt. Det finns gott om plats om du skulle vilja ta steget över. Till dess: Ajöss och tack för fisken.

HiLo

Aktiv medlem
Bra initiativ! Saknar typ : bredda inte stigen, stanna i spåret , gena inte , lyft ev cykeln förbi svårigheter.

Ngt som verkligen sabbar stig permanent är många hästar på samma ställe. Ngn som vet vad som gäller för ryttare, är det allemansrätten som gäller där också?

Fundadores

Aktiv medlem
Ja det är allemansrätt som gäller. Håller med om att det sliter. Framförallt är det en riktigt dålig kombo med MTB. Där hästar trampat sönder blir det lätt spårigt från cykel när det är blött och lerigt.

lundatok

Aktiv medlem
Någon som kikat på Lovön edge att de delat på vandrare och cyklister? Håller sig fornstigen öppen?

JPL

Aktiv medlem
Det här är såklart gravt OfT men det finns mängder av utmärka tekniker för husbyggen som utesluter cement. Att valet skulle stå mellan cement och "koskit och halm" är väl egentligen knappt värt att kommentera.
Fel.

123456789

Aktiv medlem
2017-09-21-2017_09_21_AppleiPhone-7_33934.jpg

Aron Gooch, aka stigcyklisternas Magdalena Ribbing, har trampat stig över hela Sverige. Här delar han med sig av grundläggande tankar kring vett och etikett för dig som cyklar mountainbike.

Läs hela artikeln:
Mycket bra!

JPL

Aktiv medlem
Halvknackigt argumenterat.
Möjligt, men det blir gärna så när det är ett helknackigt påstående man argumenterar emot. Sedan är det väl kanske inte något direkt argument utan bara att konstaterande av hur det ligger till. Fakta typ. Men du får gärna räkna upp relevanta byggnader utan cement som ger tyngd åt ditt påstående.

IM

Aktiv medlem
Möjligt, men det blir gärna så när det är ett helknackigt påstående man argumenterar emot. Sedan är det väl kanske inte något direkt argument utan bara att konstaterande av hur det ligger till. Fakta typ. Men du får gärna räkna upp relevanta byggnader utan cement som ger tyngd åt ditt påstående.
Du menar att det är fakta att det enda alternativet till cement vid husbyggnation är "koskit och halm". Det om något är, som du så kärnfullt uttrycker det, fel.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer