[Artikel] Nya Endurace från Canyon balanserar på gränsen till grus

Redaktionen

Medlem
Canyon_Endurace_AL_6_Credit_Tino_Pohlmann_7.jpg

Många komfortracers har plats för tillräckligt breda däck för att också kunna köra grusväg, nya Endurace från Canyon är inget undantag med sina 35 millimeter. Men det är primärt en landsvägscykel och möjligheterna att utforska mindre släta vägar är i

Läs hela artikeln:

Foss

Aktiv medlem
Jag blir sugen på uppgradering. Oklart vad som skiljer på lvg-modellen och den lite grävvligare. Är det samma clearance tro?

Foss

Aktiv medlem
Försöker hitta geo på min gamla, canyon föreslår en Large nu och min gamla är en XL (på canyons inrådan då det begav sig). Det innebär 3 cm kortare reach tror jag. Förutsatt att den gamla geon stämmer med mitt framgooglade. Är det fortfarande så dumt att styrstammen måste vara oversized?

glitch

Aktiv medlem
Försöker hitta geo på min gamla, canyon föreslår en Large nu och min gamla är en XL (på canyons inrådan då det begav sig). Det innebär 3 cm kortare reach tror jag. Förutsatt att den gamla geon stämmer med mitt framgooglade. Är det fortfarande så dumt att styrstammen måste vara oversized?
1 1/4" är fortfarande en dum idé.

Oskar

Aktiv medlem
Vilken otydllig artikel. Det står att "nya" Endurace har plats för 35mm-däck, men på Canyons hemsida står det att FK0089-gaffeln som kommer på CF-ramen har plats för 35mm-däck medan FK0098 som kommer på CF SL-ramen har plats för 30mm-däck. Vad gäller?

HåkanC

Aktiv medlem
Vilken otydllig artikel.
+1
Ger mest intryck av en "slapp" översättning av en pressrelease + lite lösa kommentarer
Det står att "nya" Endurace har plats för 35mm-däck, men på Canyons hemsida står det att FK0089-gaffeln som kommer på CF-ramen har plats för 35mm-däck medan FK0098 som kommer på CF SL-ramen har plats för 30mm-däck. Vad gäller?
Även sittställningen verkar ändrad (stack, reach) men inte heller det står det ngt om i texten.

fhloston

Aktiv medlem
Hmm, med skärmfästen kanske den skulle kunna vara intressant... Men det verkar inte som den har det.

Foss

Aktiv medlem
Men visst är den väl rätt tung? Jämförde med en grail och den var också på samma vikt. Vet inte vad min nuvarande endurace väger men tror mig minnas att det är lättare?

magnil

Aktiv medlem
Jag funderar på nya Endurace. Vill ha en komfortracer med elektriska växlar, skivor och gärna hjul lite åt aerohållet (vet inte om det gör någon skillnad men har aldrig haft det 🙂). Har Di2 idag men lite sugen på att prova Srams elektriska växlar.

Tittar på dessa två men har svårt att bestämma mig så behöver hjälp,

CF SL 8 Disc eTap - Force och DT Swiss ERC1400 Dicut hjul. Blir man nöjd med dom hjulen?

CF SL 7 eTap - Rival och icke aerohjul. 14 000 kr billigare där allt eller del kan läggas på ett par aerohjul.

Leveranstid så finns båda i vår vilket räcker för mig. Har beslutskramp.

Foss

Aktiv medlem
Jag funderar på nya Endurace. Vill ha en komfortracer med elektriska växlar, skivor och gärna hjul lite åt aerohållet (vet inte om det gör någon skillnad men har aldrig haft det 🙂). Har Di2 idag men lite sugen på att prova Srams elektriska växlar.

Tittar på dessa två men har svårt att bestämma mig så behöver hjälp,

CF SL 8 Disc eTap - Force och DT Swiss ERC1400 Dicut hjul. Blir man nöjd med dom hjulen?

CF SL 7 eTap - Rival och icke aerohjul. 14 000 kr billigare där allt eller del kan läggas på ett par aerohjul.

Leveranstid så finns båda i vår vilket räcker för mig. Har beslutskramp.
Men ingen av dom där hjulen är väl speciellt aero?

Olivander

Medlem
Som flera av er sett så har CF SL spec för 30mm däck. Det är fler skillnader tex inga fästen för väska på överröret på SL. CF SL har också en annan geometri än AL och CF. Kollade på 99 spokes och geometrin för CF SL 2022 är samma som 2021 så den verkar inte vara uppdaterad.

magnil

Aktiv medlem
@Foss Den ena har väl hjul åt aerohållet? Är ju inte ute efter högprofilshjul riktigt.

@Olivander Hmmm, det känns ju så där. CF SL är nog som du säger inte ny modell. Blev mindre sugen helt klart.

Edit: Svar från Canyon. De har ingen information om när CF SL uppdateras och den har inget behov av uppdatering då den har bevisat sig väldigt bra.

Var CF en helt annan design än CF SL tidigare?

Senast ändrad:

mr_katt

Medlem
Cf sl = gammal design (2017?), budgetvariant av gamla cf slx med skivbromsar. Endurance cykel som de försökt snika in som gravel after the fact.
Cf = ny design, plats för(lite) större däck, lite inspiration från gruscyklar redan när den designats.

fhloston

Aktiv medlem
Med tanke på CF/CF SL diskussionen så ser det helt klart ut som att CF har plats för riktiga skärmar, inte små och delade race blades...

dessutom ser ju CF 7 Etap ganska prisvärd ut???? och finns på lager. Bara en sån sak

1643828564810.png

fhloston

Aktiv medlem
Ni som kan det här med geometri bättre. Hur är den jämfört med Domane? Rando är målbilden.

Endurance CF 7 eTap 8,62 kg
Domane 9,2 kg (56 och shimano 105)

1643828839217.png

Bilagor

• 1643828799003.png
    1643828799003.png
    23.8 KB · Besök: 14

mr_katt

Medlem
Ni som kan det här med geometri bättre. Hur är den jämfört med Domane? Rando är målbilden.

Endurance CF 7 eTap 8,62 kg
Domane 9,2 kg (56 och shimano 105)

Visa bilaga 537064
kika in den här sidan, vet inte om jag fick till rätt domanemodell men där kan du jämföra måtten exakt

Raggamuffin

Aktiv medlem
Det är det de kallar ram längd och höjd. Som jag tolkar det. Samma rader som canyons stack och reach

Ser lite märkligt ut att en 58 har samma reach som en M.

Edit: men verkar rätt

Treken är kortare och högre.

mr_katt

Medlem
Ser lite märkligt ut att en 58 har samma reach som en M.

Edit: men verkar rätt

Treken är kortare och högre.
Länken där ser ut att vara gamla fälgbromsade versionen som också hette Endurace CF förvirrande nog. Dvs inte samma geo som nya skivbroms Endurace CF med samma namn men en annan cykel.

Olivander

Medlem
Ett ha begär har väkts och nu också blivit lite sugen på en ny Endurace CF 7 eTap. Både för möjlighet till större däck och elektroniska växlar. Är elektroniska växlar värt det? Endurace CF 7 eTap kostar ändå nästan 8.000kr mer än CF 8 med ultegra. Sedan får man andra fälgar och ev däck (bild och komponentlistan står Schwalbe one men det nämns Continental GP5000 också) på eTap än CF 8.

Dock lite osäker på geometrin, jag har idag en Endurace AL 7 från 2019, med den geometrin så var jag en klar L. Nu med den nya geometrin så säger canyons storleksverktyg att de rekommenderar M men L fungerar också. Jag är 184 och 88 cm innerbenslängd. (intressant nog ökar jag till 185/88 så tycker canyon L)

AL7 (L)CF (M)CF (L)
Stack598590611
Reach377378387
Stack+695686709
Reach+466455474

Gjorde en liten jämförelse tabell där jag mätt min egen stack+ och reach+ (Canyon hade inte börjat med de måtten 2019) Det är 100 stam på CF i M, 110 på både gamla AL och nya CF i L. Jag kan ju byta till 110 stam på M så får jag nästan identisk stack+/reach+ på M som min befintliga. På samma sätt byta till 100 stam så får jag nästan samma med CF i L och Al i L. Vad skulle ni andra rekommendera?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Elektroniska växlar är lätt värt, men jag vill kunna ha knappar i min clip-ons. Minns jag rätt funkar det inte på Rival?

Jag beställde en CF 7 Etap, fick hem den i början på veckan. Extremt nöjd, den var exakt vad jag ville ha :) Tanken är att byta till ett par andra hjul senare när lusten faller på.

Högre upp i tråden diskuterades det kring storlekar. Jag har dels haft två MTB från Canyon men även en Ultimate och en Aeroad, där har jag legat mellan XL och 2XL i storleksrekommendation tidigare. Nu beställde jag en XL precis som tidigare, och visst känns det att den är större än de båda tidigare landsvägscyklarna.
Inget som stör, jag ska ju bara ut och myscykla, inga tävlingsambitioner här.

mr_katt

Medlem
Ett ha begär har väkts och nu också blivit lite sugen på en ny Endurace CF 7 eTap. Både för möjlighet till större däck och elektroniska växlar. Är elektroniska växlar värt det? Endurace CF 7 eTap kostar ändå nästan 8.000kr mer än CF 8 med ultegra. Sedan får man andra fälgar och ev däck (bild och komponentlistan står Schwalbe one men det nämns Continental GP5000 också) på eTap än CF 8.

Dock lite osäker på geometrin, jag har idag en Endurace AL 7 från 2019, med den geometrin så var jag en klar L. Nu med den nya geometrin så säger canyons storleksverktyg att de rekommenderar M men L fungerar också. Jag är 184 och 88 cm innerbenslängd. (intressant nog ökar jag till 185/88 så tycker canyon L)

AL7 (L)CF (M)CF (L)
Stack598590611
Reach377378387
Stack+695686709
Reach+466455474

Gjorde en liten jämförelse tabell där jag mätt min egen stack+ och reach+ (Canyon hade inte börjat med de måtten 2019) Det är 100 stam på CF i M, 110 på både gamla AL och nya CF i L. Jag kan ju byta till 110 stam på M så får jag nästan identisk stack+/reach+ på M som min befintliga. På samma sätt byta till 100 stam så får jag nästan samma med CF i L och Al i L. Vad skulle ni andra rekommendera?
hade nog tagit en M, L blir rätt lång (?)

om man läser lite andra reviews https://granfondo-cycling.com/canyon-endurace-cf-2022/
så finns det inga fästen för skärmar, så det blir sladdercrud eller annat fasttejpat om man nu vill ha det

Senast ändrad:

AndersPH

Ny medlem
Jag beställde en CF 7 Etap, fick hem den i början på veckan. Extremt nöjd, den var exakt vad jag ville ha :) Tanken är att byta till ett par andra hjul senare när lusten faller på.

Högre upp i tråden diskuterades det kring storlekar. Jag har dels haft två MTB från Canyon men även en Ultimate och en Aeroad, där har jag legat mellan XL och 2XL i storleksrekommendation tidigare. Nu beställde jag en XL precis som tidigare, och visst känns det att den är större än de båda tidigare landsvägscyklarna.
Mycket snygg i svart 👍🏻

fhloston

Aktiv medlem

Hur ser det ut med plats för skärmar? Går det att montera heltäckande långa skärmar? (jag vet att det inte finns fästen)

fhloston

Aktiv medlem
Nu har jag klickat hem en Endurace CF 7 eTap stl M 🤪

Just nu finns den inte i L, och nu kan jag då få hem en M och testa på trainern i lugn och ro. Är den helt fel får jag väl skicka tillbaka den... Det hoppas jag att jag slipper.

Liksom @Manurhin2, kan jag ju även testa med en längre stam om den är för kort.

Men lite läskigt är det.

Men, jag har köpt en Canyon tidigare. Då åkte jag först runt och testade lite hybrider i butik, hittade ingen som kändes skön, klickade sedan hem en Urban, då en L enligt Canyons rekommendation, och den kändes bättre än de jag testat i butik.

Foss

Aktiv medlem
Nu har jag klickat hem en Endurace CF 7 eTap stl M 🤪

Just nu finns den inte i L, och nu kan jag då få hem en M och testa på trainern i lugn och ro. Är den helt fel får jag väl skicka tillbaka den... Det hoppas jag att jag slipper.

Liksom @Manurhin2, kan jag ju även testa med en längre stam om den är för kort.

Men lite läskigt är det.

Men, jag har köpt en Canyon tidigare. Då åkte jag först runt och testade lite hybrider i butik, hittade ingen som kändes skön, klickade sedan hem en Urban, då en L enligt Canyons rekommendation, och den kändes bättre än de jag testat i butik.
Hur får man upp den där i trainern? Jag tycker du hade en bra ide där. Min nuvarande trainercykel har 9mm qr men den där har väl någon helt annan axelstandard som jag förstått det?

fhloston

Aktiv medlem
Hur får man upp den där i trainern? Jag tycker du hade en bra ide där. Min nuvarande trainercykel har 9mm qr men den där har väl någon helt annan axelstandard som jag förstått det?

Hehe, inte kollat sådana detaljer. Det följde med några adaptrar till trainern, direktdriven, som jag hoppas ska funka.

• Canyon Thru Axle fixed Lever
  • Axle dimensions: 142 x 12 mm
Om det är någon ny dimension som inte finns bland de jag fick med finns det att köpa. Men man kan tro att de är gjorda av guld 🤯 723 kr...

Foss

Aktiv medlem
Hehe, inte kollat sådana detaljer. Det följde med några adaptrar till trainern, direktdriven, som jag hoppas ska funka.

• Canyon Thru Axle fixed Lever
  • Axle dimensions: 142 x 12 mm
Om det är någon ny dimension som inte finns bland de jag fick med finns det att köpa. Men man kan tro att de är gjorda av guld 🤯 723 kr...

Du får gärna meddela hur det gick. Jag har en Neo2, kanske du har samma?

fhloston

Aktiv medlem
Det knackade på dörren.
#newbikeday

DSC_2111.JPG

Försiktigt kika i lådan...
DSC_2114.JPG

Hålla sig till arbetsdagens slut... Sen montera 😃

DSC_2115~2.JPG

Sen var det det där med SRAM. Jag har ju läst på och beställt en xdr-body till trainern, och två kassetter (det var inte det lättaste att hitta, men bike24 sa att dom har). Så jag får vänta till efter helgen att provcykla 😬. Massa nytt att lära för en som bara har haft Shimano*, men det sägs ju att det trots allt går att cykla med SRAM 😉.

Spontant med provsittning känns den bra i storlek!

Snabbt levererat av Canyon. Jag beställde i söndags kl 21:30. Fanns på trappan lite före 11 I dag.

*nja jag har faktiskt en hoj med SRAM-reglage, men på navet står det Torpedo 😅.

Manurhin2

Aktiv medlem
Det knackade på dörren.
#newbikeday

Visa bilaga 538474

Försiktigt kika i lådan...
Visa bilaga 538475

Hålla sig till arbetsdagens slut... Sen montera 😃

Visa bilaga 538477

Sen var det det där med SRAM. Jag har ju läst på och beställt en xdr-body till trainern, och två kassetter (det var inte det lättaste att hitta, men bike24 sa att dom har). Så jag får vänta till efter helgen att provcykla 😬. Massa nytt att lära för en som bara har haft Shimano*, men det sägs ju att det trots allt går att cykla med SRAM 😉.

Spontant med provsittning känns den bra i storlek!

Snabbt levererat av Canyon. Jag beställde i söndags kl 21:30. Fanns på trappan lite före 11 I dag.

*nja jag har faktiskt en hoj med SRAM-reglage, men på navet står det Torpedo 😅.
Hur fort går den?

Köp & Sälj

Topp