[Artikel] Nya hyrcyklarna Stockholm eBikes kostar 157kr/år

Redaktionen

Medlem
Stockholm-stad-eBikes.jpg

Sveriges huvudstad har fått ett nytt system med elassisterade hyrcyklar kallat Stockholm eBikes. Första etappen har nu börjat rulla ut och priset är attraktivt lågt.

Läs hela artikeln:

GoranS

Aktiv medlem
Kan tycka det blir lite underligt med en elhyrcykelartikel när vanliga trådar om elcyklar hänvisas till det speciella elcykelforumet.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Fast de här får inte lämnas tillbaka var som helst, så jag tror det finns potential ändå.

Jalon

Aktiv medlem
Provcyklade en sån buse igår, satan vilket tungt härke. Tveksamt om elmotorn lyckades kompensera för vikten på cykeln. Men stabil kändes den!

rois

Aktiv medlem
Läser att cyklarna klarar 100 timmar på en laddning. Verkar vara otroligt mycket. Ett enkelt överslag, med en snitthastighet på 20 km/timme klarar cykeln av 200 mil på en laddning.
Systemen från Shimano, Bosch och Yamaha klarar 9-15 mil på en laddning, med batterier på 2-3 kilo. Så någonstans har man lyckats gömma 40-50 kilo batterier. Något jag missat?
Annars verkat det bra, hyra ett år för 157 kronor. Slitdelarna till mina cyklar kostar betydligt mer. Så de stockholmare som kan använda systemet på ett vettigt sätt har fått ett extremt billigt transportsystem.

rois

Aktiv medlem
@rois Det var ett grovt korrfel där, cyklarna klarar cirka 100 km på en laddning och inget annat :)
Oklart om jag läst fel, eller om artikeln ändrats sen jag läste den. Men jag är nästan säker på att jag läste rätt, jag läste den flera gånger för att försäkra mig om att det stod 100 timmar.
100 kilometer låter mer rimlig, det är ungefär vad elcyklar med batterier på 400-500 Wh klarar.
I vilket fall som helst så är det bara att gratulera de som har möjlighet att använda cyklarna till priserna som angivits.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Behövs inte många resor för att de ska betala sig jämfört med enkelresor med SL. Tyvärr för långt till cykelparkeringarna för mina vanligaste resor, så jag fortsätter ta med Brompton.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer