[Artikel] Nya regler för gång- och cykeltrafik

Zorg

Ny medlem
eriaxe sa:
Nya regeln i sig är ju ganska simpel. Gå som du gör på alla andra vägar.
Det är det här som är det bästa med den nya regeln. Konsekventa regler understryker att GC-vägen är en väg och att de fordon som kör på GC-vägen är fordon. Avsteg från de principerna leder till förvirring.

Det finns kolossalt många människor där ute som tror att GC-vägen är laglöst land och att cykelförare är någon sorts prylintresserade fotgängare. Jag har själv varit med om att anmäla en trafikolycka på GC-väg och fick då höra en polis ifrågasätta om man verkligen är skyldig att hålla till höger vid möte mellan två fordon på GC-väg. Ingen regelförenkling kan garantera att alla lär sig, men varje förenkling kan hjälpa till.

NAnders

Medlem
Bragolgrothion sa:
Att gå på vänster sida är helt galet. Det räcker att två cyklister möts samtidigt som en gående för att det ska bli en mycket komplicerad situation. Då måste alltså båda cyklisterna byta sida. Men om man går till höger kan den upphinnande cyklisten lägga sig bakom den gående och köra om när tillfälle ges.
Att man skulle få cyklisten i ryggen är ju en helt befängd tanke.
Att gå på vänster sida är lika dumt som om traktorer skulle köra på vänster sida på vägarna.
Eftersom ovanstående text nu även är spridd i pressen (https://www.gd.se/artikel/opinion/insandare/ga-till-hoger-pa-gang-och-cykelbanan ), och inte bara är ett förvirrat inlägg på ett diskussionsforum, så vore det bra om du kunde förklara vad sjutton du menar med att cyklisterna måste byta sida.

Den nya regeln är förvisso idiotisk, men inte på grund av höger-vänster utan på grund av att den inte alls löser det egentliga problemet vilket är att blanda gående och cyklister på samma yta.

HåkanC

Aktiv medlem
NAnders sa:
Den nya regeln är förvisso idiotisk, men inte på grund av höger-vänster utan på grund av att den inte alls löser det egentliga problemet vilket är att blanda gående och cyklister på samma yta.
Regeln är inte ny, den har funnits sedan 3 september 1967

/Håkan

NAnders

Medlem
HåkanC sa:
NAnders sa:
Regeln är inte ny, den har funnits sedan 3 september 1967

/Håkan
Nej. Det fanns ingen sådan regel i vägtrafikkungörelsen, framför allt för att GC-banan inte fanns på den tiden. Det fanns andra uttalade regler för cykelbanor, men de känner du väl till - eller?

HåkanC

Aktiv medlem
Nja, du får skilja på regel och lag, det är lagen som är ny, inte regeln

Cykel är ett fordon
Därför är även en cykelbana en fordonsväg.
Så här står det i 7 kap 1 § Trafikförordningen
"Gående som använder vägrenen eller körbanan skall om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen."
Ovanför står det:
"Om det inte finns någon gångbana eller vägren, skall gående använda cykelbanan eller körbanan."

Samma sak står hos NTF:
Gemensam gång- och cykelbana
gående .. ska gå längst till vänster i färdriktningen.

Men jag håller helt med dig vad gäller Bragolgrothions tok-inlägg
Tänk motsv situation när man går på en körbana samtidigt som två större fordon, typ buss o lastbil, kommer från varsitt håll.

/Håkan

Eld

Medlem
SamuelT sa:
Är det bara jag som vill ha högertrafik för gående på GC-bana?
Jag tycker regeln är helt galen. Om man möter en familj där föräldrarna går och barnen cyklar så måste man alltså åka mellan barn och föräldrar!

Försök få det att fungera...

Min erfarenhet är att de flesta som går mitt i en gc bana när man kommer cyklande går undan åt (sitt) höger.

Att det faktiskt är högertrafik i Sverige väger i praktiken tyngre än undantaget att man ska gå på vänster sida på en bilväg.

jesperC

Aktiv medlem
Jag tycker att det är kul med lite olika regler beroende på färdsätt och situation, håller alla alerta och på tå.
Vad tror ni om att återinföra vänstertrafik på 30-vägar?

//j

GoranS

Aktiv medlem
jesperC sa:
Jag tycker att det är kul med lite olika regler beroende på färdsätt och situation, håller alla alerta och på tå.
Vad tror ni om att återinföra vänstertrafik på 30-vägar?

//j
Ja, men bara när dagens nummer i månaden inte är ett primtal eller ett perfekt tal.

Senast ändrad:

johan44

Aktiv medlem
Om jag inte minns fel så är det en enmansutredare som står bakom förslagen som blivit regler. Enmansutredare brukar vara män 55+ och min erfarenhet är att den gruppen är inbitna vänstergångare redan innan allt det här. Så jag är inte förvånad över utfallet. Hoppas nu att det inte är en ung tjej som är enmansutredaren...

Lejon

Aktiv medlem
Jag skulle bli nöjd om alla som går på en gc-bana håller sig till en sida. Om det är vänster eller höger skiter jag i som cyklist.
Problemet är ju att folk går mitten-höger-vänster-sicksack. Det tvivlar jag på att lagstiftning rår på.

SGS

Aktiv medlem
Lejon sa:
Jag skulle bli nöjd om alla som går på en gc-bana håller sig till en sida. Om det är vänster eller höger skiter jag i som cyklist.
Problemet är ju att folk går mitten-höger-vänster-sicksack. Det tvivlar jag på att lagstiftning rår på.
Precis så är det.

Lagstiftning i all ära, men när GC ofta verkar ses mer som en lekplats än ett sätt att transportera sig under någorlunda säkra former så lär skillnaden från dagens läge bli minimal. Känns mer som en filosofisk fråga än något som kommer få ett praktiskt genomslag.

Här kan man inte heller bara skylla på medelsvenssons eventuella brist på trafikvett. Räcker med att ta en snabb titt i en viss långkörare till tråd i detta forum för att snabbt inse att vi arbetar i ständig motvind.

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Det sämsta med GC-vägar är att de är dubbelriktade vanligtvis. Här har man byggt om en stor infart med utrymme till GC-vägar på båda sidor till ännu en dubbelriktad GC-väg. Det märks att man har inga cyklister i projektgruppen.

görveln

Ny medlem
När man går så är det ju en poäng att man ser dem man möter men sån generellt tycker jag att det är klart bättre om alla som färdas åt ett håll gör det på samma sida av vägen. I morse möte jag flera löpare som löpte på vänster sida och jag gillar inte helt när man kommer rakt imot varandra.

NAnders

Medlem
Lejon sa:
Nej, problemet är att i svensk planeringstradition anses gångtrafik och cykeltrafik vara ett och samma trafikslag. Det innebär att det alltid anses vara den bästa lösningen att blanda gående och cyklister på GC-bana fastän det bara funkar om antalet trafikanter är mycket lågt. Den nya trafikregeln kommer inte att lösa grundproblemet: att man blandar gående och cyklister.

Visste ni att GC-banan används mycket sparsamt i Danmark, varifrån vi hämtade vägtypen i slutet av 1970-talet, medan den inte existerar över huvud taget i Nederländerna?

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Eftersom Sverige inte kan kopiera något som någon annan har gjort så blev det ok med dubbelriktad trafik. Det har inte danskarna. För övrigt så är det bara på landsbygden som det finns GC-vägar där.

NAnders

Medlem
Miss Lycka 2.0 sa:
Eftersom Sverige inte kan kopiera något som någon annan har gjort så blev det ok med dubbelriktad trafik. Det har inte danskarna. För övrigt så är det bara på landsbygden som det finns GC-vägar där.
Nu har jag inte varit i hela Danmark, men mitt intryck är att det bara är i tätort och i direkt anslutning till tätort som GC-bana (fællessti) kan förekomma. Utanför tätort har jag aldrig sett fællessti. Det finns för övrigt inga riktlinjer för när fællessti ska användas.

Bullabus

Ny medlem
Kan ingen musiker göra om låten "Håll dej till höger Svensson" till "Gå till vänster Svensson"

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer