[Artikel] Nya Scott Spark: mountainbiken som får din cykel att se omodern ut

Redaktionen

Medlem
ya2-2000x946.jpg

Nya Scott Spark är här. Det är en XC-cykel som i sin nya tappning har en integrerad bakdämpare. En tekniskt lösning som, före alla utvärderingar vad gäller funktionalitet, ändå får sägas kasta ett dåtidens omodernt skimmer över traditionella heldämpade mountainbikes. Happyride var på plats i Leogang, Österrike när Scott med pompa och ståt lanserade hojen.

Läs hela artikeln:

Atlas

Aktiv medlem
Paradigmskifte. Snyggt och bra. Men oxå förmodligen svårmekat... Och då kommer frågan: Hur många mekar själv egentligen? Med tanke på prislappen är det många som väljer butiksservice istället för att meka själv. Så vidare det inte handlar om rena slitageprylar som drivlina och brakepads.

tanksen

Medlem
Hur/var mäter de Sta till 76-77 grader på den där? Eller är det en synvilla, jag tycker det ser flackar ut?

H.

Aktiv medlem
Har alltid haft lite svårt för Bold. Hur tufft det än är kan jag inte låta bli att känna att det är överdesignat. Det är liksom inget problem som man löser genom att flytta in dämparen i röret istället för att ha den i framtriangeln.

Hade de löst det med sadelstagen i en obruten linje upp mot topprörets infästning hade det kunna bli fantastiskt snyggt, men det är ju av förklarliga skäl inte möjligt.

Geometrin verkar ju vara spot on...

jonte987

Aktiv medlem
Stämmer nog bara man sänker sadel tillräckigt. Typ 74 till toppen av stolpen.

jonte987

Aktiv medlem
Sen blir det väl svårt att få plats med motor och batteri om man ska hålla på med sånt finlir

Freddie L

Aktiv medlem
Kul! Scott tar tillbaka ledartröjan inom Xc-Fs! (Åtminstone bland de stora). Trek och sedan Spec fick glänsa en kort stund.

Kan dela oron över det pratiska, men cleant blir det! En upside-down-gaffel , eller ännu hellre Headshock ;-), på den så vore det nästan perfekt!

Carl A

Aktiv medlem
cyklar blir väl snart som med bilar, man kommer inte kunna byta tex styrlinda, slang, däck själv.

Men visst, konsumtionen, sett i siffror - inte erhållet värde, ökar ju.

Berk

Aktiv medlem
Kul! Scott tar tillbaka ledartröjan inom Xc-Fs! (Åtminstone bland de stora). Trek och sedan Spec fick glänsa en kort stund.
Varför det? Jag ser ingen fördelar alls. Allt är samma eller sämre jämfört med har dämpare framför nedre delen av sittröret, förutom utrymme för en extra (liten) vattenflaska.

Freddie L

Aktiv medlem
Varför det? Jag ser ingen fördelar alls. Allt är samma eller sämre jämfört med har dämpare framför nedre delen av sittröret, förutom utrymme för en extra (liten) vattenflaska.
Slaglängd och vinklar? Du kanske får försöka se bortom ”lull-lullet”.

NLC

Aktiv medlem
Äh, här var det fullt med surmuppar och tråkmånsar. Den ser grym ut, särskilt i modellen med genomskinligt sadelrör. Där sitter bakdämparen som ett flaskskepp och alla tittar och undrar hur i hela världen den kom dit.

NLC

Aktiv medlem
Och om man får vara lite allvarlig, varför har så få andra en liten inspektionslucka på underröret, framför vevpartiet? Med alla internt dragna slangar och vajrar är det ju en dröm för varje hemmamekare att kunna stoppa in nästan hela handen för att få styr på dragning till bakväxel, bakbroms och dropper.

Spacekitty

Aktiv medlem
Det är säkert inte så svårt att få ut dämparen om man bara läst den hemliga dealers manual om hur det ska göras i rätt ordning.

Men vanligt folk servar ju inte ens sina dämpare. Säger man till någon att det måste göras ibland så ser dom ut som stora frågetecken och fågelholkar.

jonte987

Aktiv medlem
Ja, metoden att lossa air can på ramen får man begrava iallafall. :).

Majoriteten av sålda dämpare servas nog aldrig nej.

jolov

Aktiv medlem
Förutsatt att man kör med axs på allt.

är det verkligen värt att dra bromsslangen genom styrlagret och gaffelröret?

Förutsätter att byta stam eller styre på den här innebär att kapa slangen?

Cyklist

Aktiv medlem
Alltså, den nya är ju snarare mer lättmekad än den gamla samt en bunt konkurrenter? 😅

- Luckan på underröret kräver inget verktyg
- Hålet är stort som fan så man kommer åt bra
- Pumpventilen pekar rakt ner, enkel att komma åt
- Lätt att ställa sag tack vare extern "mätare" på vänstra länkarmen
- Behöver inte bråka med vevlager för att mecka dropper-stolpe
- Dämparen sitter fast som vilken Trunnion-dämpare som helst, tre bultar bara sen är den lös

Angående kabeldragningen fram så är även den enklare än man kan tro, eftersom det bara går genom styrlagret så kan man fortfarande mecka loss styre och gaffel precis som på en traditionell setup. Det behöver heller inte vara millimeterprecision på längden av slangar/kablar som när det går i styret.

xyklisten

Aktiv medlem
Alltså, den nya är ju snarare mer lättmekad än den gamla samt en bunt konkurrenter? 😅

- Dämparen sitter fast som vilken Trunnion-dämpare som helst, tre bultar bara sen är den lös

Angående kabeldragningen fram så är även den enklare än man kan tro, eftersom det bara går genom styrlagret så kan man fortfarande mecka loss styre och gaffel precis som på en traditionell setup. Det behöver heller inte vara millimeterprecision på längden av slangar/kablar som när det går i styret.
Bra!

Bara att bestämma vilken modell som ska beställas nu då....

mikaeljc

Aktiv medlem
Satt idag och funderade på när en ny ransome skulle komma. Kom sedan på att det måste komma en ny spark och genius först. Så om två år alltså...

theBrand

Aktiv medlem
Som cyklist skriver så är det väl snarare lite mer lättmekat än generationen innan.

Annars ser jag inga direkta fördelar med konstruktionen, jag tycker inte den blev direkt snygg (men det kan man ju tycka olika om).

Däremot var det ju lite tråkigt med de enormt långa sadelrören till den ganska modesta reachen. I kombo med det slacka sadelröret tycker jag geon var lite av en miss.

Inser när jag läser lite noggrannare att det nog har att göra med det extremt kort insticksdjupet i ramen, antar att det är en kompromiss man fått göra :/

Säkert en fin hoj för en XC, men trailversionen hade nog behövt få en egen ram.

Maakus

Aktiv medlem

Skriver du bara för att du just nu sitter med en sådan ram, med morakniven i handen och skrapar av lacken som om det vore en trisslott! 😋

Knuppe

Medlem
Suck! Vilket problem försöker de lösa egentligen?
Känns som att de inte kunde hitta på något bättre, nåväl jag hoppas detta blir nästa fluga och det börjar komma ut gamla skithojar på blocket för växelpengar nu när det finns en ny bandvagn att hoppa på.

Cyklist

Aktiv medlem
Skriver du bara för att du just nu sitter med en sådan ram, med morakniven i handen och skrapar av lacken som om det vore en trisslott! 😋
Nää har ingen faktiskt 😩

Men har däremot provkört och partisk eller ej så var det banne mig en fantastiskt bra hoj att köra på. Kommer verkligen bli en perfekt allrounder för de flesta. Största intrycket var att den behöll rappa, lätta och responsiva känslan från den gamla men var 10 resor bättre och mer kapabel utför.

Nya reglaget för droppern kan nog däremot ta någon tur att vänja sig vid, tryckte fel hälften av gångerna haha. Men helt klart en vanesak i de flesta fall.

NickPick

Aktiv medlem
Den är ju faktiskt det, inget fågelbad till dämparfäste att karva ur (medan det fylls av frustrerade uppgivna tårar) haha.
Jag får ju förmoda att dom gör något åt den där gamla scalen nu också va? Inte för att du och alla influensor var under strikt embaaargo angående spark ;)

Jag hoppas på denna cykeln. Men måste även säga att man är imponerad över typ loves_scott_bikes på instagram som lägger upp bilder på likadana cyklar från 2016 till 2021 utan att tröttna. Nu blir det nytt!

Den för helt sjuka (ingen frisk köper den...?) 150 tusen svenska kronor eller 5 normala månadslöner finns även som "available" https://www.scott-sports.com/se/en/products/bike-bikes-mountain-crosscountry?q=:relevant:Model:Spark+RC&available=false

Jag spår att team issue och RC team kommer sälja bäst.

yonsson

Aktiv medlem
Suck! Vilket problem försöker de lösa egentligen?
Känns som att de inte kunde hitta på något bättre, nåväl jag hoppas detta blir nästa fluga och det börjar komma ut gamla skithojar på blocket för växelpengar nu när det finns en ny bandvagn att hoppa på.
Alla som cyklar Mtb i kondomkläder kommer klara sig med 20min tvätt istället för 35min tvätt efter varje solskensrunda. 😉

Senast ändrad:

hm

Aktiv medlem
Nja ...
Jag är nog lite besviken, ser mest ut som dom krånglat till det mekanikmässigt och ser ut som en elcykel på bilderna .

Raggamuffin

Aktiv medlem
Inte riktigt med på vad som är krångligt faktiskt, ser enkelt och lättmeckat ut. Skruvar mm kommer vara i bättre skick.

Enda jag höjer ögonbrynen för är som tidigare nämnt här STA, ser flackt ut i alla fall.

moros

Aktiv medlem
Mycket kablar blir det. Sen får jag lite elhoj-feeling med det ur vissa vinklar överfeta vevhuset och delvis downtube. Men men, jag är inte målgruppen
Screenshot_20210610-070521_Instagram.jpg

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer