[Artikel] Nya Scott Spark: mountainbiken som får din cykel att se omodern ut

mjarlson

Aktiv medlem
Väldigt imponerande! Ser flera saker som hade passat som standard på alla MTB, speciellt kabeldragningen vid headtube och den enkla ändringen av HTA.

Sen angående effektiv sadelvinkel så håller jag med, men samma gäller nästan alla hojar som säljs, standard verkar vara att dra en horisontell linje från toppen av headtube och se vad "vinkeln" hade varit där, missvisande på en XC där sadeln alltid är betydlig högre än så.

Der Kaiser

Aktiv medlem

mjarlson

Aktiv medlem
Många i åtminstone 900-serien kommer med Schwalbe Wicked Will enligt Scotts specar. Ett gammalt DH-däck från medeltiden? https://happyride.se/forum/threads/schwalbe-wicked-will.1247160/ Minst sagt svårgooglat också att det finns en ny version..?

Antarv

Aktiv medlem
Sjukt snygg/clean hoj! Meeeeeeeen.....
Är ändå "besviken" att det inte RC:n blir nån "XC race" hoj men 100 slag och småbrant HA...
Eller är det en annan som är bakåtsträvare?

Nypåmtb

Aktiv medlem
En liten detalj är att man nog vill ha rejält med skumgummi runt alla vajrar inne i ramen om man gillar en tyst hoj. Mycket som kan åka runt och skramla eftersom den inte (som många andra moderna kolhojar) verkar ha särskilda kanaler för kablarna.

danne-n

Medlem
Är det bara jag som har svårt att släppa att det ser ut som man satt nya loggor på en Bold Cycles 2016?

Förstod väl att Scott va rätt sugna på tekniken när dom köpte Bold 2019 men ändå...

Halcan76

Medlem
Vore intressant att veta om/hur mycket man kan förlänga tiden mellan service på en ren dämpare.
Själv så är jag rätt noga med att just dämparna är rena och fina. Dessutom, med jämna mellanrum, så tar jag en trasa med gaffelolja på innerbenen och pumpar några ggr, sen torkar av. Får för mig att dämpare fungerar bättre/längre med denna behandling. Blir inte så lätt på denna modellen dock.

H.

Aktiv medlem
Ja alltså ny geo och lite annat men själva grejen med dämparen i ramen släppte väl Bold typ 2015-16? Med typ samma design...
Ja, jag tror att de som har haft koll på Bold sen de lanserades gäspar mer åt designen än andra. Men för gemene man som inte sitter och surfar udda cyklar hela dagarna är det nog en rejäl wow-faktor.

Laan84

Aktiv medlem
Själv så är jag rätt noga med att just dämparna är rena och fina. Dessutom, med jämna mellanrum, så tar jag en trasa med gaffelolja på innerbenen och pumpar några ggr, sen torkar av. Får för mig att dämpare fungerar bättre/längre med denna behandling. Blir inte så lätt på denna modellen dock.
Jag gör det samma. Men tänker att även utan den behandlingen så borde det vara bättre med en som aldrig utsätts för fukt och smuts.

RockyM

Aktiv medlem
Hoppas den är lätt tvättad för Yanick, för snabb var den verkligen INTE. Verkar hopplös att klättra med?? Nya försök på Söndag. =/

MTBemil

Aktiv medlem
integrerad dämpare är ju skitsexigt... men föredrar knappast den där kabeldragningen före snygga bågar in i styrhuvudet, speciellt på de lägre speccade hojarna

Carl A

Aktiv medlem
undrar om inte skit tar sig in - det gör det alltid, men blir knepigare bara spola rent?

Scott Genius som kom strax efter 2000 hade ju dämparen ungefär där. - har en sådan.

skier

Aktiv medlem
De får gå tillbaka till Shimano-pedaler.
Cykeln hade inget med dagens resulterat att göra så vi får vänta till söndag och se.
Ja, verkligen ingen bra reklam för HT att klicka ur bägge pedalerna i starten. Lite synd, banan hade nog passat Nino annars, inte så mycket drag race som andra short track.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Cykeln hade något med dagen att göra,
29 Nino
30 Forster
37 Andri

det var 38 som tog målflagg.

Såg du loppet? Att Nino klickade ur pedalerna och kom iväg typ 25:a? Sen försökte han lite men det var inte värt att bränna krutet utan bättre spara sig till söndag.
Forster var där nere för att försöka dra upp Nino.
Cykeln är såklart snabbare än den gamla modellen.

Vi får se på söndag. Tror ändå BMCn är snabbare men nåt hänger väl på cyklisten med.

RockyM

Aktiv medlem
Såg du loppet? Att Nino klickade ur pedalerna och kom iväg typ 25:a? Sen försökte han lite men det var inte värt att bränna krutet utan bättre spara sig till söndag.

Vi får se på söndag. Tror ändå BMCn är snabbare men nåt hänger väl på cyklisten med.
833SCHUERMANS Jens
BEL
280:21:19
910DASCALU Vlad
ROU
240:21:19
1031CULLELL ESTAPE Jofre
ESP
220:21:19
111KORETZKY Victor
FRA
270:21:20
1212COLLEDANI Nadir
ITA
260:21:23
138GRIOT Thomas
FRA
270:21:29
1432INDERGAND Reto
SUI
300:21:30
1536HÆGSTAD Erik
NOR
250:21:30
Klart jag såg loppet?
Funkade starta från 31 - 36 för att komma 8 - 15 i mål.

NickPick

Aktiv medlem

Hur kan cykeln "såklart" vara snabbare än gamla modellen? 🙄

Raggamuffin

Aktiv medlem
833SCHUERMANS Jens
BEL
280:21:19
910DASCALU Vlad
ROU
240:21:19
1031CULLELL ESTAPE Jofre
ESP
220:21:19
111KORETZKY Victor
FRA
270:21:20
1212COLLEDANI Nadir
ITA
260:21:23
138GRIOT Thomas
FRA
270:21:29
1432INDERGAND Reto
SUI
300:21:30
1536HÆGSTAD Erik
NOR
250:21:30
Klart jag såg loppet?
Funkade starta från 31 - 36 för att komma 8 - 15 i mål.

Men enligt cyklisten inte värt den extra energin utan önskade spara det tills på söndag.

Vi kommer ingen vart med detta. Det är fritt att tro att Scott inte testar sina cyklar innan de lanseras.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Så trodde Ferrari oxå 2020, tyvärr stämde inte verkligheten med data-analysen..

Där är en stor skillnad. Dels har de begränsningar i hur mycket de får testa.
Och detta är mot andra bilar inte sin egen förra modell.
Och det sker ändringar i reglementet som inte skett inom XCO.
Jämförelsen haltar.

Att dra slutsatsen att en ny modell av en cykel är sämre än den gamle för man drar ur pedalerna i starten anser jag lämnar lite luckor.

RockyM

Aktiv medlem
Men enligt cyklisten inte värt den extra energin utan önskade spara det tills på söndag.

Vi kommer ingen vart med detta. Det är fritt att tro att Scott inte testar sina cyklar innan de lanseras.
samma cyklist som klickade ur när han förlorade spurten mot Sam Gaze ;)

RockyM

Aktiv medlem
Trodde trek också när dom slog på stora trumman och lanserade en lam 60mm fs förra året .
Och nu kör herrteamet på gamla ht'n 😀
Scott har säker kollat på Trek o höjde från 60mm till 120mm så den blev dubbelt så snabb!

Raggamuffin

Aktiv medlem
Trodde trek också när dom slog på stora trumman och lanserade en lam 60mm fs förra året .
Och nu kör herrteamet på gamla ht'n 😀

Såg ut som många som valde HT i Leo.
Treks är ändå bättre än deras tidigare modell, sen är den rätt gammelmodig ändå, mot resten av startfältet.

hm

Aktiv medlem
Såg ut som många som valde HT i Leo.
Treks är ändå bättre än deras tidigare modell, sen är den rätt gammelmodig ändå, mot resten av startfältet.
jag gillar deras 100mm föregående bättre , den va ju grym .
O förra säsongen körde väl herrteamet kvar på den ? Istl för isostruten? 120mm lyfte isf aldrig eller ..?

Edit ovanstående e killgissninar utan vidare mycket koll på ..

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer