[Artikel] Nya Scott Spark: mountainbiken som får din cykel att se omodern ut

RockyM

Aktiv medlem
Jo, det kan man väl göra om man gillar den? WC-resultaten ska man nog inte stirra sig blind på, det kan se helt annorlunda ut nästa år beroende på vilka som sitter på sadeln. Gillar man design, vinklar och mått och själva varumärket Scott är det bara att slå till. Men idag finns det flera bra (beroende på vad man tittar på tom bättre) alternativ.
Svarar du åt Jensen?

Jensen

Aktiv medlem
Så då finns ingen anledning att köpa nya Sparken?
Ska du enbart basera hur bra något är på hur en åkare som kanske är på nergång rent prestationsmässigt kör, så ja då kanske det inte är något att köpa. Men så är ju då även mycket annat. Personligen tycker jag argumentationen mer antyder att man har ett agg mot märket eller kanske ett intresse i ett annat märke.

Jensen

Aktiv medlem
Jag ställde en fråga till Jensens inlägg #134
Tyckte att han påstod att cykelns egenskaper inte spelar någon roll egentligen?

Sen citerar du mitt inlägg #135

Därför blir jag förvirrad?
Klart det spelar roll, men tolkat dina inlägg som om att nino börjat köra dåligt pga nya hojen, när sanningen/verkligheten mer antyder att hans stjärna dalade innan han bytte. Om han vann 10 tävlingar i följd med gamla hojen, bytte till nya o sen förlorat allt o inte ens prickat pallen, absolut, men nu är det ju inte så….

vad jag menade var att där i toppen, en toppåkare, sätter du denna på en annat stort märkes hoj, så är det inte helt osannolikt att personen kommer prestera även där. OM man inte dalat, vilket personen i fråga kunde ha gjort även om denna fortsatte på samma märke som innan

RockyM

Aktiv medlem
Klart det spelar roll, men tolkat dina inlägg som om att nino börjat köra dåligt pga nya hojen, när sanningen/verkligheten mer antyder att hans stjärna dalade innan han bytte. Om han vann 10 tävlingar i följd med gamla hojen, bytte till nya o sen förlorat allt o inte ens prickat pallen, absolut, men nu är det ju inte så….

vad jag menade var att där i toppen, en toppåkare, sätter du denna på en annat stort märkes hoj, så är det inte helt osannolikt att personen kommer prestera även där. OM man inte dalat, vilket personen i fråga kunde ha gjort även om denna fortsatte på samma märke som innan
Hmm stora missförstånd här? Har inget agg mot varken scott eller Nino. (Har tom. en gammal Nino swiss-mästerskaps tröja i garderoben & 2st scottcyklar).

Däremot tycker jag inte sparken gör andra cyklar omoderna.
Ser den mer som en trail-hoj.
(blir säkert populär på Cykelvasan).

Tyckte inte Trek var modern när den kom med 60mm bakfjädring eller BMC med sin integrerade dropper heller. För att något ska vara modernt så krävs det att andra följer efter.
Sen tycker jag du föminskar Kate Courtney har haft henne ännu mer som referens än Nino (han har ju 2 killar till på samma cykel).
Tror att Scott däremot hade hoppats på bättre resultat för nya cykeln

Raggamuffin

Aktiv medlem
Det var en intressant tolkning av modern. Jag tycker inte heller gör alla andra cyklar omoderna, men alla utom typ fyra.

Om andra följer efter kan vi rimligen inte veta förrän de släpper sina modeller. Men de kommer givet följa, precis som Spark följer Fourstroken. Sen får vi se om Spesch eller Trek blir dem som tar nästa steg. Eller kanske Cannondale som är och för att vara just dem väldigt långt bak arm.

Deras HT har 15 år gammal geo... Men navet är offset! 🙄

Jensen

Aktiv medlem
Om kriteriet för att bara modern är att andra följer efter så blir ju inget modernt om ingen annan släpper något inom 1-2 månader senare. Någon måste ju lixom var först. Om man tar kriterierna för heldämpat från år 2000 ser alla idag moderna hojar ut som Trail hojar.
När Bmc kom med nyare modernare geo innan många andra, var den alltså inte modern förän 1-2 år senare när alla andra började följa efter. Märkligt resonemang, men det är ju mitt tycke

medveten om att det inte bara handlar om nino. Men Kate har ju haft det svårare med. Men beror inte del en stor del pga skador efter vurpor? Går det knyta det till nya hojen menar du? Blev hon sämre över en natt när hon bytte till nya? Man får ju tycka vad man vill om hojen, absolut. Undrade bara över resonemanget att deras team åkare har det tyngre idag pga nya hojen? Tror nämligen inte det är den betydande orsaken. Men det är ju min åsikt, baserad på att det fått halvknackigt senaste 1,5 säsongerna, både me gamla o nya hojen. Visst har det kommit nått ok resultat då o då. Men i stort.

Men absolut. Den gör kanske inte alla andra omoderna. Det tycker inte jag heller. Men inte heller det jag argumenterat emot. Bara att det antyds att den var dålig pga att teamet kört dåligt. När sanningen väll är att teamet sett sådär ut långt innan denna släpptes.

Senast ändrad:

RockyM

Aktiv medlem
Om kriteriet för att bara modern är att andra följer efter så blir ju inget modernt om ingen annan släpper något inom 1-2 månader senare. Någon måste ju lixom var först. Om man tar kriterierna för heldämpat från år 2000 ser alla idag moderna hojar ut som Trail hojar.
När Bmc kom med nyare modernare geo innan många andra, var den alltså inte modern förän 1-2 år senare när alla andra började följa efter. Märkligt resonemang, men det är ju mitt tycke

medveten om att det inte bara handlar om nino. Men Kate har ju haft det svårare med. Men beror inte del en stor del pga skador efter vurpor? Går det knyta det till nya hojen menar du? Blev hon sämre över en natt när hon bytte till nya? Man får ju tycka vad man vill om hojen, absolut. Undrade bara över resonemanget att deras team åkare har det tyngre idag pga nya hojen? Tror nämligen inte det är den betydande orsaken. Men det är ju min åsikt, baserad på att det fått halvknackigt senaste 1,5 säsongerna, både me gamla o nya hojen. Visst har det kommit nått ok resultat då o då. Men i stort.

Men absolut. Den gör kanske inte alla andra omoderna. Det tycker inte jag heller. Men inte heller det jag argumenterat emot. Bara att det antyds att den var dålig pga att teamet kört dåligt. När sanningen väll är att teamet sett sådär ut långt innan denna släpptes.
"Om kriteriet för att bara modern är att andra följer efter så blir ju inget modernt om ingen annan släpper något inom 1-2 månader senare." "Märkligt resonemang, men det är ju mitt tycke" "Men absolut. Den gör kanske inte alla andra omoderna. Det tycker inte jag heller. Men inte heller det jag argumenterat emot. "

Jensen

Aktiv medlem
"Om kriteriet för att bara modern är att andra följer efter så blir ju inget modernt om ingen annan släpper något inom 1-2 månader senare." "Märkligt resonemang, men det är ju mitt tycke" "Men absolut. Den gör kanske inte alla andra omoderna. Det tycker inte jag heller. Men inte heller det jag argumenterat emot. "
??

Jensen

Aktiv medlem
Det är citat från Jensens inlägg.... Förstod inte om det bara var en helgardering eller om det fanns en tanke??
Då kunde du sagt det istället för att göra ett inlägg med bara citat 😉.

vad var det du inte förstod? Att en hoj kan vara modern utan att göra alla andra helt omoderna?

marcus_ec

Aktiv medlem
Är det någon i hela världen som fått leveransbesked eller har någon insiderinformation?

mankis

Aktiv medlem
PP cykel i Sandviken skulle ha modeller i butik om två veckor, besked kom samband testdagarna i Huskvarna nu i helgen.

marcus_ec

Aktiv medlem
Går det även ställa sig på kö gällande de dyrare modellerna? Fick ni några besked gällande dessa?

Går det även ställa sig på kö gällande de dyrare modellerna? Fick ni några besked gällande dessa?
Särskilt på de dyra. Ingen knappt Scott verkar ju veta när dessa kommer i butik och när dom kommer misstänker jag att butikerna blir "tilldelade" cyklar så ring och hör med din LBS. Med tanke på att de svenska sponsrade åkarna aldrig tar sig råd att köra de dyrare modellerna så kommer dom nog inte sälja så bra. De dyraste förlorar man helt enkelt för mycket på.

marcus_ec

Aktiv medlem
LBS har inga svar från Scott, helt sjukt. Vi släpper en cykel, men det finns inga :)

Någon som vet skillnaden med mellan SCOTT CONTESSA SPARK RC WORLD CUP BIKE vs Manliga?

Förutom 32T mot 30T på klingorna.

clnr

Aktiv medlem
Gissar på något smalare styre och mjukare dämpartuning som standard. Så var det på förra generationen Contessa (enligt min kompis som har en).

RockyM

Aktiv medlem
Treks omoderna XCO-cykel med (60 mm bakfjädring) vinner i blött på OS & nu på VM i torrt.
Den moderna med 120 mm kommer 23a? =/

Lars.E

Aktiv medlem
Nino hade iallafall ett modernt styre på sin vinnarcykel.

1630166212817.png

1630172375573.png

Senast ändrad:

Jensen

Aktiv medlem
Treks omoderna XCO-cykel med (60 mm bakfjädring) vinner i blött på OS & nu på VM i torrt.
Den moderna med 120 mm kommer 23a? =/
Det är ju väldigt intressant hur man kan ogilla en hoj så mycket att man tar varje chans man får att kasta skit i en tråd om en hoj man uppenbarligen inte gillar. 😂😂

skier

Aktiv medlem
Men vilket bra VM de har haft ändå (scott cyklar, inte teamet kanske) med Max Brandl långt fram i både xcc och xco och Ninos vinst idag. Kanske passar den banan bra. Att Evie Richards vann berodde nog inte på cykeln, såg mer ut att bero på watten...

RockyM

Aktiv medlem
Woow: Att Vlad från Rumänien kom 4a med startnummer 12 (60mm)!

Dubbel Woow på Gaze, från Startnummer 87 till plats 6 på en gammal Canyon!!!

Jensen

Aktiv medlem
Woow: Att Vlad från Rumänien kom 4a med startnummer 12 (60mm)!

Dubbel Woow på Gaze, från Startnummer 87 till plats 6 på en gammal Canyon!!!
Och vad har det med scott spark att göra? För det är ju ändå vad denna tråd handlar om? Vi vet alla redan att du har något otalt med scott o verkligen inte gillar dem. Så vad är målet med alla dessa inlägg som enbart går ut på att försöka smutskasta/kasta skit

Schleyer

Medlem
Det var ett jävla tjöt i denna tråd. Ska ni alla tävla i OS eller?

Klart som korvspad att Spark blir en betydligt roligare cykel för de allra flesta med 120mm. Läs recensionerna, så verkar alla överens om att den bibehåller effektiviteten vid klättring från den förra modellen, men nu är betydligt snabbare utför. Låter som win win i mina öron. Dessutom kan ni ju köra den i Traction Mode med 80mm slag om så önskas.

Jag har beställt en Spark 900 AXS med - hör och häpna - 130mm slag (fram). Leverans blir väl lagom till pensionen, men den som väntar på något gott! Puss på er gnällspikar!

Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Görs någon annan ändring när man går upp till 130mm fram?
Annars förstör man den nu fina geometrin och skickar bak cykeln 5 år i tiden.

Ubbe73

Aktiv medlem
Det var jävla tjöt i denna tråd. Ska ni alla tävla i OS eller?

Klart som korvspad att Spark blir en betydligt roligare cykel för de allra flesta med 120mm. Läs recensionerna, så verkar alla överens om att den bibehåller effektiviteten vid klättring från den förra modellen, men nu är betydligt snabbare utför. Låter som win win i mina öron. Dessutom kan ni ju köra den i Traction Mode med 80mm slag om så önskas.

Jag har beställt en Spark 900 AXS med - hör och häpna - 130mm slag (fram). Leverans blir väl lagom till pensionen, men den som väntar på något gott! Puss på er gnällspikar!
Kunde de ge något preliminärt datum?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer