[Artikel] Nya Scott Spark: mountainbiken som får din cykel att se omodern ut

HMGustavsson

Aktiv medlem
Görs någon annan ändring när man går upp till 130mm fram?
Annars förstör man den nu fina geometrin och skickar bak cykeln 5 år i tiden.
Nej nej, med 130mm fram skickas den Tillbaka till Framtiden...

Men snyggt med möjligheten nedan, tyckte det blev konstigt i gaffelvinkeln mellan modellerna, modernt på riktigt 👍🏻

A look at geometry charts will reveal that the Spark 900 series’ 65.8º head angle is massively slacker than the 67.2º found on the RCs. The extra 10 mm of suspension travel plays a small role in this, while the rest of the change comes from the Syncros-Acros Angle adjust headset. This ZS56 top and bottom headset allows for +/- 0.6º head angle adjustment and is said to be switchable without having to cut or undo any cables.

- https://cyclingtips.com/2021/06/2022-scott-spark-release-details/

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Om det är EC i angle set lower cup så påverkar det STA ytterligare. Jämför med ZS.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nej nej, med 130mm fram skickas den Tillbaka till Framtiden...

Men snyggt med möjligheten nedan, tyckte det blev konstigt i gaffelvinkeln mellan modellerna, modernt på riktigt 👍🏻

A look at geometry charts will reveal that the Spark 900 series’ 65.8º head angle is massively slacker than the 67.2º found on the RCs. The extra 10 mm of suspension travel plays a small role in this, while the rest of the change comes from the Syncros-Acros Angle adjust headset. This ZS56 top and bottom headset allows for +/- 0.6º head angle adjustment and is said to be switchable without having to cut or undo any cables.

- https://cyclingtips.com/2021/06/2022-scott-spark-release-details/

Jo, HA är väl en sak men det intressanta är vad som händer med STA. Men om man slackar ut med HA samtidigt som man höjer så borde det ju hjälpa. Verkar bara skilja 0,2?

Jag vet inte vad som är roligast, haters eller fanboys. Båda har liksom sin efterblivna charm.

Några direkta fanboys är här väl iof inte? En hater som inte riktigt begriper sig på det däremot.
Skulle själv aldrig få för mig att köpa en t ex, men det gör ju inte cykeln sämre för det.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
hur mycket sänker ett angleset och är det inräknat i HTA förändringen? Är dessutom eventuell ändrad head set stack med räknat? Med EC kan jag inte tänka mig att stack är lägre allt innräknat. Sen 10mm slag på det.

Berk

Aktiv medlem
En -2 grad angleset ger ungefär 8 mm lägre stack. Men ZS -> EC höjer mer än det.

Razzr

Aktiv medlem
Jävlar va det spekuleras här inne av alla. Skit i alla vinklar och grader kör en och skaffa er en uppfattning innan ni bestämer er om vad ni tycker. Jag har kört båda och dom är äckligt bra. Jag har haft en jäkla drös cyklar genom åren då jag startade 91 med mtb. Skulle vilja påstå att nya sparken är det bästa jag åkt på.Dom senaste åren har jag åkt 100mm xc rigg men beställde nu en 900 tuned pga dess mångsidighet.

skier

Aktiv medlem
hur mycket sänker ett angleset och är det inräknat i HTA förändringen? Är dessutom eventuell ändrad head set stack med räknat? Med EC kan jag inte tänka mig att stack är lägre allt innräknat. Sen 10mm slag på det.
Det är väl precis samma ram fast med olika gaffel och anglesetet (är det ett ord?) i olika lägen, båda varianterna har ju angleset.

marcus_ec

Aktiv medlem
Har någon fått leveransbesked, har någon kunnat beställa, har någon fått info från Scott? Ställde en fråga till Scott sverige på messenger men inget svar..

attbresinhand

Aktiv medlem
Har någon fått leveransbesked, har någon kunnat beställa, har någon fått info från Scott? Ställde en fråga till Scott sverige på messenger men inget svar..
Pratade med ett Sportson idag och dom får in sina om 1-2 veckor. Jag tror att Scott håller uppe köpsuget genom att inte göra en offentlig kommentar. Cyklarna finns och är redan uppdelade per butik.
Däremot ville dom ha listpris, det är väl ungefär som att köpa en Garmin på listpris.

Laan84

Aktiv medlem
Pratade med ett Sportson idag och dom får in sina om 1-2 veckor. Jag tror att Scott håller uppe köpsuget genom att inte göra en offentlig kommentar. Cyklarna finns och är redan uppdelade per butik.
Däremot ville dom ha listpris, det är väl ungefär som att köpa en Garmin på listpris.
Det tråkiga är väl att de kommer att försvinna fort även till listpriset.

Hcb123

Medlem

Det var samma modeller som Razzr nämner ovan ? RC modellen minns jag inte vilken det var men spark 910 var den modellen de i Kungens Kurva skulle få in, varken 920 eller 900 axs :-(

attbresinhand

Aktiv medlem
Det var samma modeller som Razzr nämner ovan ? RC modellen minns jag inte vilken det var men spark 910 var den modellen de i Kungens Kurva skulle få in, varken 920 eller 900 axs :-(
Japp, stämmer bra. Misstänker det finns en plan med just dessa modeller. Early adopters och de med "butiksspons" vill väl ha något rimligt.
Det här med marknadsföring är ganska svårt, men Scott Sverige har nog rätt bra koll... Det gäller att skapa en efterfrågan 😉 nu har ju nyhetens behag hunnit lägga sig redan, det är ju en vanlig cykel med integrerad dämpare"bara", ingen magi.

Återkommer när jag fått minst 10 prolle discount.

Hcb123

Medlem
Så kan det nog vara, blir till att vänta vidare.

Jag var av uppfattningen att scott sätter priset centralt, likaså trek, alla scott och trek cyklar kostar samma i olika butiker, utom cykloteket som nu rear ut en ransom och nån spark.
Eller har jag uppfattat det fel ?

Senast ändrad:

attbresinhand

Aktiv medlem
Så kan det nog vara, blir till att vänta vidare.

Jag var av uppfattningen att scott sätter priset centralt, likaså trek, alla scott och trek cyklar kostar samma i olika butiker, utom cykloteket som nu rear ut en ransom och nån spark.
Eller har jag uppfattat det fel ?
Jo priserna sätts centralt och det är väldigt noga med att inte sänka priserna offentligt för återförsäljarsämjan. De flesta märken ifrån tex Cube (mycket mindre marginal per hoj, så det är ju viktigare) till Specialized (högre marginal per hoj, lättare att förhandla) gör ju samma lika. Medlem i cykelklubb lokalt? 10 prolle off, tjenis med butiksägaren? 10 prolle off. Halvmedioker cyklist? Mer prolle off, duktig influenser och skapliga resultat? Lånecykel eller inköpspris, butiksanställd? Lånecykel eller inköpspris minus/plus moms beroende på trolleri.
Cykeln är säkert jättebra men det är ju bara att den är hype, knapphet, exklusivitet och snygg ram som gör det. Gamla spark är ju en toppenhoj fortfarande, särskilt här i SVerige.
Men listpris, det är väl något man betalar för mjölk på Ica, inte på dyrare varor. Tänk om alla skulle köpa tex edge 530 för listpris, Shimano XTR, sin nya bil, mobil inkl. abonemang... ja ni förstår.

Nä nu är det slutdrucket för idag tror jag. Det blir ju tävlingar i vår och då kommer man nog ha köpt en.

Kneecap

Aktiv medlem
Jo priserna sätts centralt och det är väldigt noga med att inte sänka priserna offentligt för återförsäljarsämjan. De flesta märken ifrån tex Cube (mycket mindre marginal per hoj, så det är ju viktigare) till Specialized (högre marginal per hoj, lättare att förhandla) gör ju samma lika. Medlem i cykelklubb lokalt? 10 prolle off, tjenis med butiksägaren? 10 prolle off. Halvmedioker cyklist? Mer prolle off, duktig influenser och skapliga resultat? Lånecykel eller inköpspris, butiksanställd? Lånecykel eller inköpspris minus/plus moms beroende på trolleri.
Cykeln är säkert jättebra men det är ju bara att den är hype, knapphet, exklusivitet och snygg ram som gör det. Gamla spark är ju en toppenhoj fortfarande, särskilt här i SVerige.
Men listpris, det är väl något man betalar för mjölk på Ica, inte på dyrare varor. Tänk om alla skulle köpa tex edge 530 för listpris, Shimano XTR, sin nya bil, mobil inkl. abonemang... ja ni förstår.

Nä nu är det slutdrucket för idag tror jag. Det blir ju tävlingar i vår och då kommer man nog ha köpt en.

Tjena!

Just på bilar är det ju listpris som gäller i framtiden, kolla på Polestar t.ex. Ganska många biltillverkare som är på väg åt det hållet. Så vidare man inte har ett större företag med upphandling, då kan man nog lösa det billigare.

kais01

Aktiv medlem
Tjena!

Just på bilar är det ju listpris som gäller i framtiden, kolla på Polestar t.ex. Ganska många biltillverkare som är på väg åt det hållet. Så vidare man inte har ett större företag med upphandling, då kan man nog lösa det billigare.
kan ju tyckas sympatiskt att slippa prutandet, men det kommer att vara kampanjer även med listprisupplägg, var så säker. om inte annat smörjs transaktionen av inkluderade tillbehör.

väldigt stor andel av nyregistrerade bilar leasas, särskilt gäller detta de fortfarande groteskt överprissatta elbilarna. där är listpriset mest en kuliss. hur många privatköpta tesla eller polestar rullar på våra gator?

för begagnade bilar finns inga fasta listpriser, bara föreslagna priser för ett begränsat antal vanliga bilmosdeller. men det är alltid en bedömning i det individuella fallet.

och en 'ny' bil kan snabbt omvandlas till 'begagnad'. standardupplägg när man vill kringgå listprisevangeliet.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
sen när det gäller trådens scott spark.

det kan hända att ett mindre antal av värsta xco-modellen säljs direkt till slutanvändare. men standardupplägget är att den säljs med kraftig rabatt läs spons till uppstyrda tävlande som sedan ett år senare efter årsmodellbyte säljer den vidare till oss vanliga dödliga för ett liknande pris.

Kneecap

Aktiv medlem
kan ju tyckas sympatiskt att slippa prutandet, men det kommer att vara kampanjer även med listprisupplägg, var så säker. om inte annat smörjs transaktionen av inkluderade tillbehör.

väldigt stor andel av nyregistrerade bilar leasas, särskilt gäller detta de fortfarande groteskt överprissatta elbilarna. där är listpriset mest en kuliss. hur många privatköpta tesla eller polestar rullar på våra gator?

för begagnade bilar finns inga fasta listpriser, bara föreslagna priser för ett begränsat antal vanliga bilmosdeller. men det är alltid en bedömning i det individuella fallet.

och en 'ny' bil kan snabbt omvandlas till 'begagnad'. standardupplägg när man vill kringgå listprisevangeliet.

Tjena!

Kampanjer ja, men du kommer inte kunna få något extra medskickat av någon säljare.

attbresinhand

Aktiv medlem
Tjena!

Kampanjer ja, men du kommer inte kunna få något extra medskickat av någon säljare.
Precis, därför är det upp till handlarna att hålla väldigt låga priser från början för att konkurrera med andra märken, då man inte kan förhandla. Det handlar om att ta marknadsandelar.
Kampanjer kommer ändå... sen får man inte en köpp kaffe och doften av herrparfym från säljaren såklart. Priserna kan hållas nere på ett annat vis.
Tror jag såg Volvos modeller med ren el bara ska köpas på nätet?

Jag blev gubbgrinig när cyklarna är mycket billigare hos tysken, men dom inte får sälja hit (skiljde väl 10% ungefär). Sånt är livet.

Fortfarande snygg hoj!

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
Tjena!

gungor och karuseller kommer för alltid att finnas. men som sagt mer sympatiskt med en konkurrensutsatt och från början rimlig prissättning.

där är vi inte nu aka pandemi, men listpriser i det blå fanns redan innan, mest på grund av att vi alla är suckers som ser ett egenvärde i att köpa dyrt,

tyvärr.

Pillo-kun

Aktiv medlem
förstår inte vad som är så revolutionerande på nya Sparken. Hade varit mycket mer revolutionerande om de lyckades med att ha strukturer på insidan av ramen för ex högre önskad styvhet om så önskat.

Senast ändrad:

Razzr

Aktiv medlem
För vad jag fått fram från handlare och Scott så är det omöjligt att beställa från SCOTT SPARK RC TEAM ISSUE AXS BIKE och uppåt? Eller det har ändrats i dagarna?
Nej det går inte att beställa men alla handlare har ju cyklar på väg in som är beställda på förorder. Så cyklar kommer det. Vi har team issu och 910 på väg in näst vecka. Ppcykel

Kung Stalle

Aktiv medlem
"SPARK RC är den klassiska xc raketen med sina 120/120mm slag medan SPARK 900 är mer åt ”down country” hållet med en flackare gaffelvinkel, 65,8 grader mor RC’s 67,2 grader. Ramen är den samma på båda modellerna men SPARK 900 har en utökad slaglängd fram till 130mm."

Ramen kan väl inte vara den samma? 10mm mer slag ger väl ändå inte 1,4 graders skillnad på gaffelvinkeln. Eller?

MVH
Mattesnillet

marcus_ec

Aktiv medlem
Några nyheter på de dyrare modellerna? Ser vissa hojar borta mot Amerika/Sydamerika på instagram.

marcus_ec

Aktiv medlem
Fick svar från Scott idag att jag kan beställa. Så jag antar jag är en av de första i Sverige som har beställt en World Cup.

marcus_ec

Aktiv medlem
Är ju jäkligt lustigt, för Scott Sverige själva gav besked idag. Fast det är klart. Göra en beställning kan alla göra, men ni hade väl inget leveransbesked i september?

marcus_ec

Aktiv medlem
Jag hade frågat Scott Sverige vilka butiker som får vad. Jag hade mer info innan min lokala butik..

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer