[Artikel] Nya Scott Spark: mountainbiken som får din cykel att se omodern ut

RockyM

Aktiv medlem
Tjena!

Hade ute en bakdämpare senaste igår på en Spark. Det finns många konstruktioner som är krångligare.
Öppna luckan under, skruva ut nedre skruvarna, vrid länkaget till rätt läge och skruva ut den övre skruven. Av med lockoutwire så har du dämparen i näven.
Nämn 3 st som är krångligare?

skier

Aktiv medlem
Hur ofta plockar ni egentligen loss bakdämparen om det upplevs som ett stort problem? Personligen tycker jag att wiredragning genom styrlagret som många nya hojar har är en betydligt större huvudvärk.

Kneecap

Aktiv medlem
Nämn 3 st som är krångligare?

Tjena!

Förra modellen av Scott Gambler
Epic med Brain
Cannondale Jekyll
Intense M29
Finns ett par andra riktigt goa varianter som tar markant längre tid än Sparken. Där man måste av med vevparti eller länkagedelar m.m. Det enda som är lite kass med Spark är att om man vill byta den högra skruva till nedre dämpar fästet så måste man av med vevpartiet om man inte kör 32t

C-dale

Aktiv medlem
Hur ofta plockar ni egentligen loss bakdämparen om det upplevs som ett stort problem? Personligen tycker jag att wiredragning genom styrlagret som många nya hojar har är en betydligt större huvudvärk.
Dämparbussningarna har/hade ganska begränsad hållbarhet. Håller de nya plastbussningarna bättre än de gamla i blandmaterial?

Kneecap

Aktiv medlem

Tjena!

Ja wiredragning genom styrlagret är en förbannelse. Men som mekaniker så finns det en hel del dumma lösningar på länkage/bakdämpare man svar över också.

skier

Aktiv medlem
Dämparbussningarna har/hade ganska begränsad hållbarhet. Håller de nya plastbussningarna bättre än de gamla i blandmaterial?
De borde hålla lite längre på spark iom att det inte är så smutsigt runt dämparen, men slits gör de förstås ändå, det är ju glidytor (vissa har iofs nållager/kullager istället för bussningar). Jag brukar ändå göra service på dämparen minst en gång per säsong, då kan man byta bussningar samtidigt om det behövs.

Laan84

Aktiv medlem
Cyklade med en igår som rullade på en, det krävs verkligen lite tid för att vänja sig vid utseendet.. Däcken såg vettiga ut irl.

oakhammer

Aktiv medlem
Nu när hojen är runt hörnet och jag tänkte lägga på lite skyddsfilm så undrar jag vad ni valt för film?

Jag har tidigare kört med sportscover med bra resultat, men nu finns det ju så mycket mer.
Är sugen på invisiframe, men den kostar ju en del.

Hcb123

Aktiv medlem

Ett tips är att vara utomhus en lördag eftermiddag och använda rikligt med vätska.
Inte stå i en trång tvättstuga i ett flerbostadshus en lördag förmiddag i november, då blir det bubbligt och inte så bra.......

Finns företag som kanske monterar med, inte kollat, https://www.ridewrap.ca/partners/.
Finns ett företag i Örebro, några runt Stockholm.

Skulle jag köpt filmen idag hade jag köpt in montaget av nån som kan det bättre än jag, helt klart värt 1500:- extra.

/ Henrik

oakhammer

Aktiv medlem

Ett tips är att vara utomhus en lördag eftermiddag och använda rikligt med vätska.
Inte stå i en trång tvättstuga i ett flerbostadshus en lördag förmiddag i november, då blir det bubbligt och inte så bra.......

Finns företag som kanske monterar med, inte kollat, https://www.ridewrap.ca/partners/.
Finns ett företag i Örebro, några runt Stockholm.

Skulle jag köpt filmen idag hade jag köpt in montaget av nån som kan det bättre än jag, helt klart värt 1500:- extra.

/ Henrik
Tack, den verkade lovande på "covered".

Tchmil

Ny medlem

Hcb123

Aktiv medlem
Nu har jag kört ca 70 mil med min 910a och det har börjat knaka om övre länkaget till baktriangeln.

Nån mer som erfarit det?
Ska jag ta isär och fetta in lagren eller vad tror ni ?
Scott har ju inte värdens bästa rykte gällande sina Syncros lager, kanska byta dom till annat fabrikat ?

/henrik

Kneecap

Aktiv medlem
Nu har jag kört ca 70 mil med min 910a och det har börjat knaka om övre länkaget till baktriangeln.

Nån mer som erfarit det?
Ska jag ta isär och fetta in lagren eller vad tror ni ?
Scott har ju inte värdens bästa rykte gällande sina Syncros lager, kanska byta dom till annat fabrikat ?

/henrik

Tjena!

Jag har upptäckt att mer än en Spark inte har länkageskruvarna dragna med rätt moment. Skruva isär, lite nytt fett, en droppe Loctite och dra åt med rätt moment.
Lagerna är ju kapslade, så där är inte mycket att fetta om.

Hcb123

Aktiv medlem
Tjena!

Jag har upptäckt att mer än en Spark inte har länkageskruvarna dragna med rätt moment. Skruva isär, lite nytt fett, en droppe Loctite och dra åt med rätt moment.
Lagerna är ju kapslade, så där är inte mycket att fetta om.
Tackar, ska kolla på det ikväll.

Ska dom dras med momentet angivet på skruven eller annat ?

/henrik

marcus_ec

Aktiv medlem
Jag har fanimej fettat in alla bultar sedan mitt köp. Fattar inte hur svårt det kan vara från fabrik. Får tokspel på knak.

krip

Aktiv medlem
Hur är den nya 900an mot tidigare modell tex 900 2018? Körde en 900 som jag älskade men bytte till en Yeti SB5.5 som jag aldrig riktigt gillat. Är nu inne på att köpa en 910. Tyckte inte riktigt att 900an jag hade klarade av NICK och andra mer tekniska spår som jag ofta kör vilket SB5.5 gör. SB5.5 är dock inte lika rapp och riktigt seg uppför.

Hcb123

Aktiv medlem
Tjena!

Momentet på skruven såklart.

Tror jag hittat knaket jag hade i min 910.

Bakbroms okets fästplatta, tog loss allt runt det och la på ett tunt lager med fett på alla delar som rörde någon annan, tog isär och la på ett tunt lager fett på klorna i hubben (när jag ändå var igång, luktade illa i hubben) och fettade in axeln på båda sidor av hjulet.

Hittade inget om hur hårt hubben ska dras ihop, insex på bromssidan och fast eller skift-nyckel på drevsidan, så jag drog på känn.

Till sist drog jag fast hjulaxeln med angivet moment, 10 nm.
Det verkade vara knakfritt den korta turen jag gjorde, drog på min en skaplig sommarförkylning så jag får testa mera kommande dagar.

/henrik

Topp