[Artikel] Nya Shimano 105 Di2: trådlöst och 12-delat för 18 499 kr

atorger

Aktiv medlem
Helt rätt såklart. Jag överdrev mitt resonemang en aning och jag har absolut förståelse för de som väljer att skaffa sig coola prylar. Egentligen reagerade jag mest på påståendet "Ser ingen anledning överhuvudtaget att köra mekaniskt.". En stor del av varför jag älskar cyklar är ju just att de är helt mekaniska konstruktioner, utan "modern teknik" där endast jag, cyklisten, står för energin. But that's just, like, my opinion man...

Jag tillhör också den försvinnande lilla gruppen som ser tjusningen i att cyklar är helt mekaniska, men då är cyklar för mig något mer än bara ett motionsredskap. Jag gillar snygga tidlösa cyklar och tänker inte enbart på optimal prestanda till bästa pris. Betalar hellre mer pengar för en lättviktig mekanisk Campagnolo-grupp än en entry level elektronisk, men nu verkar man ju inte ens behöva betala mer längre.

Snuten

Aktiv medlem
Tycker inte det är meningsfullt att dra en knivskarp gräns mellan "mekaniskt" och "elektroniskt", men kan hålla med om att det är rent jävla trams att totalt döma ut mekaniska växlar.
En enkel renskalad helmekanisk konstruktion utan datorstyrning och elservo har ju helt klart sina poänger.

izar

Aktiv medlem
Tråkigt att den bara kommer med 34 eller 36. Jag kanske är lite gammalmodig men trivs bra med 11-25 här i Sverige, har aldrig saknat en lättare utväxling än så på lvg i Sverige.

ooms

Aktiv medlem
Tycker inte det är meningsfullt att dra en knivskarp gräns mellan "mekaniskt" och "elektroniskt", men kan hålla med om att det är rent jävla trams att totalt döma ut mekaniska växlar.
En enkel renskalad helmekanisk konstruktion utan datorstyrning och elservo har ju helt klart sina poänger.
Jag mötte en gammal Merca med gengasaggregat i lördags, och visst, det har sina poänger med retroprylar 😂

fhloston

Aktiv medlem
Jag har en hoj med mekanisk Ultegra, och en med trådlös SRAM Rival.
Bägge funkar bra och växlar felfritt.

På den elektriska växeln kan batteriet ta slut, förebyggs genom att ladda "tillräckligt ofta". Har man SRAM och framväxel, så kan man byta batteri mellan fram och bak om bak tar slut.

På den mekaniska växeln kan vajern gå av, förebyggs genom att byta vajrar "tillräckligt ofta".

En fördel med elektriska är att de kräver mindre fysisk kraft, vilket märks vid längre turer och i kyla.

En fördel med mekaniska är att det är mer bang for the bucks.

atorger

Aktiv medlem
Jag mötte en gammal Merca med gengasaggregat i lördags, och visst, det har sina poänger med retroprylar 😂

Jajamän, hoppas att det inte stannar vid retro dock, och hoppas att utvecklingen fortsätter. Troligtvis är mekaniskt på high end på väg in i en rätt smal nisch, typ sånt man ser på custom-cyklar. Grejen är ju det att moderna race-ramar i allt större utsträckning är "electronic only" så det finns inte ens möjlighet att dra kabel.

Hade/har lite hopp om vidareutveckling av Rotors hydrauliska växel, den klarar ju av tvära böjar i slangdragningen utan att det blir förlust i prestanda, men då även Shimano är trådlös till reglagen numera finns väl risk att det inte kommer gå få plats ens med en extra tunn hydraulslang i moderna racerramar.

Kanske kommer en ny nisch för hippa småmärken att göra upgrade kits till mekaniska grupper så de blir lite mer high end.

ejma

Aktiv medlem
Ja, skillnaden i växling är minimal. 105 Di2 har inte programmerbara knappar vilket jag tycker är det stora argumentet för elektroniska växlar.

Helkama raisu

Aktiv medlem
Men, är inte den långa "armen" på bakväxeln ett problem som på sikt kommer att utmattas och bli skev? Det krävs inte så mycket för att man ska ligga och rassla sönder andras öron i klungan
Skulle säga att det problemet är nog större med alla som har nav som låter j#¤%len

Kneecap

Aktiv medlem
Ja, skillnaden i växling är minimal. 105 Di2 har inte programmerbara knappar vilket jag tycker är det stora argumentet för elektroniska växlar.

Tjena!

Var har du läst att det inte är programmeringsbara knappar? Är ju standard på samtliga Di2-produkter att man kan programmera hur som helst.

fhloston

Aktiv medlem
Tjena!

Var har du läst att det inte är programmeringsbara knappar? Är ju standard på samtliga Di2-produkter att man kan programmera hur som helst.

GCN säger det

Troligen utnyttjas platsen för dubbla knappceller? För att ge bättre batteritid. Jag har för mig att de nämner upp till tre år för reglagen.

atorger

Aktiv medlem
Jag har en hoj med mekanisk Ultegra, och en med trådlös SRAM Rival.
Bägge funkar bra och växlar felfritt.

På den elektriska växeln kan batteriet ta slut, förebyggs genom att ladda "tillräckligt ofta". Har man SRAM och framväxel, så kan man byta batteri mellan fram och bak om bak tar slut.

På den mekaniska växeln kan vajern gå av, förebyggs genom att byta vajrar "tillräckligt ofta".

En fördel med elektriska är att de kräver mindre fysisk kraft, vilket märks vid längre turer och i kyla.

En fördel med mekaniska är att det är mer bang for the bucks.

Största problemet med mekaniska växlar är att de är svåra för en amatör att ställa in. Kör man i skitig miljö så blir det också en gradvis degradering i takt med att grejerna blir skitiga så man måste vara noga med tvätt. Det kan bli en del spökproblem, och det finns många som har dåliga erfarenheter av ständigt krånglande mekaniska växlar. Det har nog inte blivit bättre med 12 - 13 växlar, marginalerna är mindre.

Dessutom kräver mekaniska växlar mer precisa handrörelser. Felväxlingar är ofta av typen att man drar lite för långt eller för kort på växelpaddeln snarare än att det är nåt fel på växelinställningen.

Elektroniska växlar löser mycket av det (även om de också kan lida av sneda växelöron mm). Hursomhelst tycker jag det verkar som för de flesta är främsta dragningskraften till elektroniskt det enklare underhållet, inte att man kan pålitligt växla medan man trycker ut 1500W i en sprint.

Är man hyfsat duktig på underhåll och har en precis växelhand så kommer mekaniska växlar antagligen funka så bra att det känns rätt onödigt att ha elektroniskt.

Kneecap

Aktiv medlem
GCN säger det

Troligen utnyttjas platsen för dubbla knappceller? För att ge bättre batteritid. Jag har för mig att de nämner upp till tre år för reglagen.

Tjena!

Men det är ju bara toppknappen som är borta. Dom andra knapparna är ju kvar. Kör man syncroshift så får man ju två knappar över iallafall.

ejma

Aktiv medlem
Tjena!

Men det är ju bara toppknappen som är borta. Dom andra knapparna är ju kvar. Kör man syncroshift så får man ju två knappar över iallafall.
Vadå bara? Tumväxling var huvudargumentet för mig att gå över till elektroniska växlar.

Har du testat 105 DI2 och vet att systemet tillåter valfri konfiguration av de "överflödiga" knapparna vid synchroshift?

På 8000 kan de överflödiga knapparna fortfarande användas som "override" vid synchroshift, dvs tex vänsterknapparna kan växla framväxeln vid behov.
Jag körde med synchroshift några månader och tyckte det var toppen, men så råkade jag ut för chain suck och tappade förtroendet. Har återgått till att växla den främre traditionellt med vänster reglage.

Pqz

Aktiv medlem
Hur funkar elväxlarna i kyla, modd och slask? Någon som testat vinterpendling med el?

fhloston

Aktiv medlem
Hur funkar elväxlarna i kyla, modd och slask? Någon som testat vinterpendling med el?

Ingen långtidstest, men jag har cyklat en 20-milare i snö och slask med SRAM Rival. Inga problem. Någon med mekaniska växlar fick problem. (jag menar inte att han fick problem för att de var mekaniska, men att förhållandena kunde ge problem. Andra med mekaniska klarade sig utan problem )

Pqz

Aktiv medlem
Ingen långtidstest, men jag har cyklat en 20-milare i snö och slask med SRAM Rival. Inga problem. Någon med mekaniska växlar fick problem. (jag menar inte att han fick problem för att de var mekaniska, men att förhållandena kunde ge problem. Andra med mekaniska klarade sig utan problem )
Just mekanisk växling kan ju vara lite problematisk vintertid, men samtidigt brukar batterier och elektronik ogilla kyla och fukt...

Kneecap

Aktiv medlem
Vadå bara? Tumväxling var huvudargumentet för mig att gå över till elektroniska växlar.

Har du testat 105 DI2 och vet att systemet tillåter valfri konfiguration av de "överflödiga" knapparna vid synchroshift?

På 8000 kan de överflödiga knapparna fortfarande användas som "override" vid synchroshift, dvs tex vänsterknapparna kan växla framväxeln vid behov.
Jag körde med synchroshift några månader och tyckte det var toppen, men så råkade jag ut för chain suck och tappade förtroendet. Har återgått till att växla den främre traditionellt med vänster reglage.

Tjena!

Nej jag har inte testat 105 Di2. Men jag kan ta reglaget till Nexus 7 Di2 och styra en Dura-Ace framväxel, så det låter väldigt konstigt om 105 skulle vara helt låst programmeringsmässigt. Skulle inte tro att Shimano skulle låsa övriga knappar om man ställer in Syncro

Växla med tummen låter jobbigt, men om du gör så så förstår jag att du inte gillar 105, jag har ju alltid fingrar vid bromsreglaget om jag inte sprintar så förstår inte riktigt meningen.
Där är väl enda nackdelen med 105, att man inte kan ha sprintreglage. Vilket man iofs kan med lite fulmeck, men då får man dra kabel hela vägen från vevparti upp till styre iallafall och då faller ju halva gruppens betydelse.

AlbertH

Medlem
Jag har någon gång i framtiden tänkt cykla med tempopinnar och vill då eventuellt kunna växla från dem och från vanliga positionen.

Om jag förstått det rätt så har SRAM segmenterat sina produkter så att Rival inte kan ha extra växlingsreglage. Alltså krävs Force eller Red om jag vill växla från flera handpositioner med SRAM. Har Shimano sådan begränsning med nu när 105 finns elektroniskt? Är det rent av samma som frågan om programmerbara knappar ovan? Hur är läget hos Campagnolo?

fhloston

Aktiv medlem
Jag har någon gång i framtiden tänkt cykla med tempopinnar och vill då eventuellt kunna växla från dem och från vanliga positionen.

Om jag förstått det rätt så har SRAM segmenterat sina produkter så att Rival inte kan ha extra växlingsreglage. Alltså krävs Force eller Red om jag vill växla från flera handpositioner med SRAM. Har Shimano sådan begränsning med nu när 105 finns elektroniskt? Är det rent av samma som frågan om programmerbara knappar ovan? Hur är läget hos Campagnolo?

Enligt GPlama funkar de senaste blipparna med Rival.

Kneecap

Aktiv medlem

Tjena!

105 reglagen kan inte ha satellitreglage. Men det går iallafall, men då måste man dra kablar fram ifrån vevpartiet. Vilket då tar bort en stor fördel med de nya reglagen, då kan man lika gärna köpa äldre Ultegra t.ex.

glitch

Aktiv medlem
Som nämnt funkar nya blipparna med alla Axs system. Shimano vägrar liksom lära sig...

Kneecap

Aktiv medlem
Som nämnt funkar nya blipparna med alla Axs system. Shimano vägrar liksom lära sig...

Tjena!

Är väl enkelt så att man behöver dra in nånstans för att hålla ner priset. Dom kanske anser att det är för få som köper dom för att det ska vara värt att ha funktionen.
Tror dom flesta som kör 105 inte bryr sig blippar m.m. Märks en tydlig skillnad på hur många som köper det till DA kontra Ultegra. Om så få köper dom till Ultegra så lär det vara ännu färre till 105.

MTBemil

Aktiv medlem
Tjena!

Är väl enkelt så att man behöver dra in nånstans för att hålla ner priset. Dom kanske anser att det är för få som köper dom för att det ska vara värt att ha funktionen.
Tror dom flesta som kör 105 inte bryr sig blippar m.m. Märks en tydlig skillnad på hur många som köper det till DA kontra Ultegra. Om så få köper dom till Ultegra så lär det vara ännu färre till 105.
Tveksam på att dem faktiskt sparar nåt på att skippa den funktionaliteten, är mer sannolikt bara låst i mjukvaran.

Kneecap

Aktiv medlem
Tveksam på att dem faktiskt sparar nåt på att skippa den funktionaliteten, är mer sannolikt bara låst i mjukvaran.

Tjena!

Satellitknapparna är kopplade till reglagen med kabel. Så jag tar en inte helt ovild gissning på att 105 inte har någon kontakt för kabel.

glitch

Aktiv medlem
Tjena!

Precis bara enkla fattiglappar som köper en 105 grupp för 18 lök ;-)

Tempostyren blir allt vanligare både på väg och gravel, vore ju dumt att kunna nå fler. Sram har fattat, gamla blipsen funkade ju inte med Rival, nya gör det för de fattar att de får sälja mer då. Tro f-n Sram tar hela "instegsmarknaden" på elgrupper. Blir ju löjligt när en 105 utrustad hoj kostar 80 lappar eller vad det var.

DanielS

Aktiv medlem
Jag har flera rundor där jag både använder 34/34 och 50/11. Jag är kanske inte helt representativ i min cykling, osså har jag väl klena ben.
Jo man kunde ju gissa att det skulle klagas på 34t-kassetten här. Jag använder sällan 50/11 men 34/34 skulle jag gärna ha även vid cykling i sthlm. Skulle också göra att jag kan ligga kvar på stora klingan i jobbig motvind på platten. Men visst klena ben har man ju.

Tjena!

Satellitknapparna är kopplade till reglagen med kabel. Så jag tar en inte helt ovild gissning på att 105 inte har någon kontakt för kabel.
Kan ju iof vara både och, man kan ju spara några kronor på att inte ha kontakten, men till stor del är det nog också att få till lite skillnad i features mellan grupperna nu när växelprestandan antagligen inte skiljer.

fedde

Aktiv medlem
På väg att ta över? Det var länge sedan jag såg någon mekanisk grupp ute i det vilda faktiskt.. Ser ingen anledning överhuvudtaget att köra mekaniskt. Jag kör AXS på både Mtb, lvg samt min gravel - aldrig haft ett endaste problem med det. Välkommen till 2022 :D

Då har du antingen inte varit ute mycket eller så cyklar du bara med dig själv
eller så är du ett troll.

I verkligen (där dom flesta av oss sannolikt lever) finns massor av landvägscyklar
och terrängcyklar med mekaniska växlar.

/Fedde

Marcusorca

Aktiv medlem
Tror vi är c:a 5 av 30 i klubben som kör AXS eller Di2,
Så även om det ökar för varje år så kommer nog mekaniskt dominera några år till.

Eskilj

Medlem
Läste att shimano i efterhand tagit bort en cykeldators möjlighet att koppla upp på di2, pga konkurrents uppköp. Skulle aldrig palla köpa en komponentgrupp där tillverkaren i efterhand tar sig friheten att sabba min cykel. Det är svinpälsfasoner. Litar inte på shimano längre. Mekanik kan de inte pajja på distans iallafall…

DanielS

Aktiv medlem
Läste att shimano i efterhand tagit bort en cykeldators möjlighet att koppla upp på di2, pga konkurrents uppköp. Skulle aldrig palla köpa en komponentgrupp där tillverkaren i efterhand tar sig friheten att sabba min cykel. Det är svinpälsfasoner. Litar inte på shimano längre. Mekanik kan de inte pajja på distans iallafall…
Kan ju mycket väl komma en framtid då de lyxigare grupperna endast är elektroniska..

NiklasL

Aktiv medlem
Finns även spekulationer om att Tiagra är nya ”folkgruppen” och att den kanske blir 11-delad i nästa uppdatering…

ooms

Aktiv medlem
Då blir min cykel inte lyxig längre. Inte om den riskerar att förstöras genom uppdatering från tillverkaren.
Den är ju redan besudlad av SRAM-skit (om du nu anser cykeldatorn vara en väsentlig del av cykeln), då kan den omöjligt vara lyxig. Skaffa en riktig cykeldator istället.

izar

Aktiv medlem
Nu var det så att Shimano sa åt Hammerhead att ta bort stödet för Shimano växelintegration, dvs uppdateringen gjordes på cykeldatorn. Detta var tydligen möjligt att göra då protokollet var proportiärt och inte öppet vilket man kan förvänta sig.

MTBemil

Aktiv medlem
Nu var det så att Shimano sa åt Hammerhead att ta bort stödet för Shimano växelintegration, dvs uppdateringen gjordes på cykeldatorn. Detta var tydligen möjligt att göra då protokollet var proportiärt och inte öppet vilket man kan förvänta sig.
Lika surt oavsett, speciellt om man köpt den kombon pga den funktionaliteten.

Eskilj

Medlem
Den är ju redan besudlad av SRAM-skit (om du nu anser cykeldatorn vara en väsentlig del av cykeln), då kan den omöjligt vara lyxig. Skaffa en riktig cykeldator istället.
Nu har jag iofs Garmin, men varför skulle inte shimano få för sig att sumpa stödet för dem i efterhand också? Även om de sålt skiten med löfte om garminstöd? Sjukt opålitligt företag. Dags att byta till något annat.

ooms

Aktiv medlem
Nu har jag iofs Garmin, men varför skulle inte shimano få för sig att sumpa stödet för dem i efterhand också? Även om de sålt skiten med löfte om garminstöd? Sjukt opålitligt företag. Dags att byta till något annat.
Så länge Garmin följer licensvillkoren så är det säkert inga problem. Vi vet inte vad som hänt i fallet Hammerhead, men det troliga är väl att de brutit mot licensvillkoren. Att Shimano skulle säga upp avtalet utan att nåt hänt har jag svårt att tro, då det i sig högst troligen skulle bryta mot licensavtalet.

MrSpock

Aktiv medlem
Så länge Garmin följer licensvillkoren så är det säkert inga problem. Vi vet inte vad som hänt i fallet Hammerhead, men det troliga är väl att de brutit mot licensvillkoren. Att Shimano skulle säga upp avtalet utan att nåt hänt har jag svårt att tro, då det i sig högst troligen skulle bryta mot licensavtalet.
Mer info finns här:

Topp