[Artikel] Prestaventil och andra cykelventiler – så funkar det

Redaktionen

Medlem
TL_Prestaventil_.jpg

En Prestaventil finns till för att pumpa upp och hålla kvar luften i dina cykeldäck. Happyride berättar hur den fungerar.

Läs hela artikeln:

jonte987

Aktiv medlem
Använder resten av världen Schrader? Vitus kommer från världen och då levereras barncykel med Schrader och mtb med presta.

Men vi brukade kalla presta för räserventil.

Edit. Utanför cykelvärlden tydligen. Jo, det är väl bra men nu när jag betalt 3 dubbelt för presta air filler mot vad Schrader kostar på biltema så ska vi fan inte byta.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Nu blir jag påmind om att jag haft ett par Fillmore liggandes i varukorgen på Bike24 i en mindre evighet.
Dags att klicka hem!

KOLOSS

Aktiv medlem

N_sandstrom

Aktiv medlem

jonte987

Aktiv medlem
Klabbar inte Schrader igen och börja läcka som dunlop gör då? Har hänt någon enstaka gång på bilen...

Har inte tillräckligt problem med presta för att borra i fälgen.

Berk

Aktiv medlem
Nej presta är bättre. Det enda jag tycker det saknar är att det använder batteri. Varför, har jag inte bestämt än.

Det kan man får som tillval, trådlös dessutom!

KOLOSS

Aktiv medlem
Det kan man får som tillval, trådlös dessutom!

Perfekt! Gör detta till standard och tvinga det på alla!

jonte987

Aktiv medlem
Låter som att du beskriver Presta + Stans-sealant nu :p
Ja, att pinnen fastnat lite men har nog aldrig haft en läckande presta. När dunlop utan ventilgummi kom till byn fick man stoppa dem i munnen ibland för att få fart på dem. Kan inte påstå att bilventilen läckt så ofta men det har hänt

voidolf

Aktiv medlem
På tal om det, hur löser man det? Tänkte att man kanske skulle kunna lösa upp sealant. Vad är en bra lösningsmedel?
Brukar ta ut ventilen, blötlägga i vatten och sedan kan man ofta få bort skiten. För det som sitter inne i ventilen kan man använda en nål

ambientzz

Aktiv medlem
Fast inga av de punkterna var vidare starka... har schrader på min BMX och det är fan det värsta som finns och jag hatar det.

Nej presta är bättre. Det enda jag tycker det saknar är att det använder batteri. Varför, har jag inte bestämt än.
Spännande. Vad är det som är så illa med schrader?

Berk

Aktiv medlem
Brukar ta ut ventilen, blötlägga i vatten och sedan kan man ofta få bort skiten. För det som sitter inne i ventilen kan man använda en nål

Skiten jag inte far bort sitter emellan mittenpinnen och cylindern den sitter i. Jag tror inte att jag kommer åt med en nål.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Insåg att min mycket trevliga mini-pump bara funkar på Presta-size.
Så nu får det bli et par svindyra Fillmore ändå, med evig oro för att tappa bort hatten i skogen.

Rattnalle

Aktiv medlem
På tal om det, hur löser man det? Tänkte att man kanske skulle kunna lösa upp sealant. Vad är en bra lösningsmedel?
Jag sparar alltid ventilen från trasiga slangar till vardagscyklarna och byter när det blir för illa istället. Aldrig lyckats få ur det där som är inuti.

GoranS

Aktiv medlem
För min del är nr 6 på listan den enda som jag haft elände av och det beroende på okunskap om att konen på vissa slangar inte är ordentligt fastdragen. Efter att ha lärt mig det och sett till att de sitter ordentligt fast är det inte heller något problem. Å andra sidan, om schrader skulle bli det som gäller skulle jag sannolikt inte ha några problem med det heller.

Berk

Aktiv medlem
Jag sparar alltid ventilen från trasiga slangar till vardagscyklarna och byter när det blir för illa istället. Aldrig lyckats få ur det där som är inuti.

Jag köpte en gång en ny (dyr) tubeless ventil par innan jag kam på att jag kan byta bara ventilen själva med den från en gammal slang.

Senast ändrad:

CEHG

Aktiv medlem
Jag undrar hur dunlop blev standard i Sverige på vanliga cyklar förr i tiden. Sämsta ju.
Föredrar Schrader alla dagar i veckan.
Stör mig på den nervösa presta-ventilen vars pinne vill släppa ut luft vid pumpning bara man tittar på den.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Sitta med en nål? Jag delar på ventilen sen tar man bort den stelnade vätskan med fingrarna. När där är för mycket så blir det bra segt att pumpa.

Berk

Aktiv medlem
Sitta med en nål? Jag delar på ventilen sen tar man bort den stelnade vätskan med fingrarna. När där är för mycket så blir det bra segt att pumpa.

Man kan skruva ut delen som innehåller ventilen. Men sen kan man inte lossna de två delar som rör sig mot varandra för att öppna och stänga ventilen, eller?

GoranS

Aktiv medlem
Jag undrar hur dunlop blev standard i Sverige på vanliga cyklar förr i tiden. Sämsta ju.
Föredrar Schrader alla dagar i veckan.
Stör mig på den nervösa presta-ventilen vars pinne vill släppa ut luft vid pumpning bara man tittar på den.
Om du ser pinnen när du pumpar tror jag att du gör fel. :sneaky:

Topp