[Artikel] Pryltips för nybörjare: 10 måsten för stigcykling

Redaktionen

Medlem

Din kompis ska börja cykla stig och frågar: Vad ska jag köpa för någonting? Här är de tio pryl-orden för den som ska knäböja för stigcyklingens skogsdoftande altare.

Läs hela artikeln:

Wingqvist

Aktiv medlem
Instämmer! Tanken, och varför jag tar med den ibland (väldigt ibland) är om man kör långtur och har någon lång paus och vill slappa med lite vilsam musik till.
Men definitivt en pryl som kan missbrukas det grövsta genom att pumpa eurodisco medan man de facto cyklar, inte okej.

Jon

Aktiv medlem
Ok instämmer inte helt (så klart).
Här kommer min lista:
1:Hjälm (borde inte ens behöva vara med på listan)
2:Cykelbyxor, Bibs modell, ej baggy.
3:Pump
4:Multiverktyg (med kedjebrytare)
5:Slang eller annat lagningskit.
6:Kedjelås
7:Bakväxelöra
8:Vätska (i flaska på ram)
9:Cykeltröja, tight, med ryggfickor att förvara sakerna i.
10:Glatt och vänligt humör mot alla jag möter.

LarsM

Medlem
"Din kompis ska börja cykla stig och frågar "
Lite overkill att föreslå heldämpad till någon som skall börja cykla stig tycker jag.

theBrand

Aktiv medlem
Min lista till den som just ska börja cykla stig (cykeln får man hoppas hen redan fixat):
1. Hjälm
2. Billigt Punkakitt (pump, däckjärn och slang)
3. Kompisar att cykla med

Resten ger sig med tiden.

Rattnalle

Aktiv medlem
Cykelbyxor med stoppning är bara en ersättare för dålig sadel, på turer kortare än fyra fem timmar iaf. Det märker man när man lyckats köpa rätt sadel. På heldagsturer, eller flera i rad, kan det börja bli aktuellt igen.

xyz-saft

Aktiv medlem
Cykelbyxor med stoppning är bara en ersättare för dålig sadel, på turer kortare än fyra fem timmar iaf. Det märker man när man lyckats köpa rätt sadel. På heldagsturer, eller flera i rad, kan det börja bli aktuellt igen.
Både ja och nej. Det är också ett sätt att slippa skav, vilket jag lätt får om jag cyklar i vanliga kalsonger. Dessutom brukar de sitta uppe bättre och man kan bespara sina medcyklister otrevliga syner när de ligger bakom. :D

Rattnalle

Aktiv medlem
Både ja och nej. Det är också ett sätt att slippa skav, vilket jag lätt får om jag cyklar i vanliga kalsonger. Dessutom brukar de sitta uppe bättre och man kan bespara sina medcyklister otrevliga syner när de ligger bakom. :D
Sportkalsonger I rätt storlek löser det.

Men visst man är olika känslig för skav.

Rattnalle

Aktiv medlem
Det är också en lösning om det fungerar. Så att beskriva cykelbyxor som något nödvändigt är lite missvisande.
Inte nödvändigt för alla, kanske är mest korrekt. Men det beskrivs ofta som en absolut sanning att det behövs. Vilket jag också upplevde att det gjordes tills jag hittade en sadel som var bra för mig.

xyz-saft

Aktiv medlem
Inte nödvändigt för alla, kanske är mest korrekt. Men det beskrivs ofta som en absolut sanning att det behövs. Vilket jag också upplevde att det gjordes tills jag hittade en sadel som var bra för mig.
Sant, det är väl lätt så att man "måste" ha massa saker för att kunna cykla. Det som talar för ett par cykelbyxor är väl att det sällan är de bästa sadlarna som sitter på instegscyklar och att man som nybörjare har svårt att veta hur det känns när det känns rätt och man hittat en bra sadel.

Med det sagt så cyklade jag nog mina 5 första år utan cykelbyxor och det gjorde ju inte att jag slutade cykla så...

theBrand

Aktiv medlem
Oavsett är det inget man behöver skaffa det första man gör tänker jag. Om man är såpass grön inom cykling att man varken har pump eller däckjärn så blir det nog inga tvåtimmarsturer i första laget ändå.

Med tiden upptäcker man vad man saknar, det är bara dumt att köpa på sig en massa grejer som man kanske inte kommer använda eller som är av en helt annan modell än vad man vill ha.

(Jag tycker det här är lite som när man ser folk kliva ur bilen i fjällen, fullt kittade från topp till tå, för en 1-timmes promenad i skogen.)

Källis

Aktiv medlem
Bara att plocka fram delar av överlevnadskittet(används inte ofta men bra att ha när det händer) som alltid är med i vattenryggan efter att en gren gjort processen kort med bakväxeln.

Efter lite fix och trix kunde jag med lätt tryck på pedalerna cykla dom 20 minuterna hem till garaget.
IMG_20200508_131059-01.jpeg

IMG_20200508_131642-01.jpeg

IMG_20200508_133039-01.jpeg

IMG_20200508_140652-01.jpeg

KeiNo

Ny medlem
Bara att plocka fram delar av överlevnadskittet(används inte ofta men bra att ha när det händer) som alltid är med i vattenryggan efter att en gren gjort processen kort med bakväxeln.

Efter lite fix och trix kunde jag med lätt tryck på pedalerna cykla dom 20 minuterna hem till garaget.
MacGyver, is that you!? :O

Snuten

Aktiv medlem

Visa bilaga 415533
Visa bilaga 415535
Visa bilaga 415534
Visa bilaga 415536
Coolt!
En enklare variant för oss som inte pallar pyssla lika mkt, borde väl vara en kedjebrytare och stelopererat växelval?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer