[Artikel] Ryggsäck för långa dagar - Osprey Escapist 18

Beofred

Aktiv medlem
Escapist_Aal_corner-1-1800x1200.jpg

Björn har låtit Ospreys ryggsäck Escapist 18 bekänna färg under en händelserik sommar.

Läs hela artikeln: http://happyride.se/?p=22637

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Min bordsgranne på jobbet löppendlar med en sådan Osprey. Den ser väldigt fin ut.

Hur väl ventileras ryggen?

Beofred

Aktiv medlem
Fjärdebrunn sa:
Hur väl ventileras ryggen?

Har inget att klaga på där, ventilationen är utmärkt med nät och räfflade kuddar som ger en liten luftdistans utan att ta så mkt plats. Säcken är mjuk och följsam i konstruktionen och sitter tätt, ändå funkar ventilationen fint. För mig.

Kevin

Aktiv medlem
Jag har 25-litersversionen som cykelpendlingsväska och är väldigt nöjd med den, det stora inre facket har jag till matlåda och kläder, det undre facket till regnkläder och skoöverdrag.

Det yttre facket är perfekt till saker man alltid vill ha med sig så som lysen och mobilladare. Sen har man en smidig liten ficka på vänstra axelbandet där man kan ha nycklar eller passerkort lättillgänglig. Finns även fickor på höftbanden där man kan klämma ner handskarna om det blir för varmt.

Att remmarna är för långa är dock något jag också störde mig på (är klent byggd jag med) men jag har satt gummiband (rapstrap) runt de lösa banden från axelremmarna och den fasta remmen eller vad man ska kalla det, så att de lösa hålls på plats likt höftbanden där det redan sitter en plastögla. Ska sätta dit gummiband på bröstbandet med så blir det perfekt. De lösa banden från axelremmarna var dock värst, de fladdrar i vinden när man cyklar och slår på en själv och väskan, ganska störande.

Senast ändrad:

42Hz

Aktiv medlem
18 och 25 liter?! Jag som tycker det är mycket när jag har närmare 3 liter med mig i Camelbak:en!

42Hz sa:
18 och 25 liter?! Jag som tycker det är mycket när jag har närmare 3 liter med mig i Camelbak:en!

Äh, jag hojade med 48 liter kamerarygga i somras.

Det där remfladdret är Ospreys stora nackdel. Vi har också flera Ospreysäckar i hushållet och de är väldigt bra på alla punkter utom just alla dessa remmar som fladdrar och har sig. Störigt, halvfarligt och väldigt osnyggt.

mikipedia_

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
42Hz sa:

Det där remfladdret är Ospreys stora nackdel. Vi har också flera Ospreysäckar i hushållet och de är väldigt bra på alla punkter utom just alla dessa remmar som fladdrar och har sig. Störigt, halvfarligt och väldigt osnyggt.

Om det bara är du som ska använda ryggan lr nån i typ samma storlek som dig är det inte bara att klippa av remmen?? Det tycker jag man får göra på många säckar, har gjort så på tre haglöfs iaf.

Nackdelen är ju att vissa av remmarna måste jag ibland ha på fullängd och ibland inte. Som t.ex. kompressionsremmarna på min Manta. De använder jag för att fästa FF-krukan, då måste de vara så långa som möjligt ananrs är de rätt komprimerade. Men visst, jag skulle kunna kapa några av dem.

mikipedia_

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
Nackdelen är ju att vissa av remmarna måste jag ibland ha på fullängd och ibland inte. Som t.ex. kompressionsremmarna på min Manta. De använder jag för att fästa FF-krukan, då måste de vara så långa som möjligt ananrs är de rätt komprimerade. Men visst, jag skulle kunna kapa några av dem.

Sånt kan ju vara problem! Vikihop dom å bunta fast dom då, sen när du ska spännafast ff så klipper du bara bort buntbandet. Kanske är lite slösaktigt med buntband men man fastnar iaf inte i onödan iaf?

Rico

Medlem
Cykelpendlar också med 25-litersvarianten - väldigt nöjd! Remfladdret håller jag med om och blev lite nyfiken på gummibandslösningen som Kevin gjort?! Är inte heller tillräckligt krallig och måste ha ffa bröstremmen spänd till max men skulle behöva ha lite tightare ändå.

I övrigt en riktigt grym rygga!

Konkret

Ny medlem
Luthman Photography sa:
42Hz sa:

Han menar nog liter vatten!

Fältprästen

Ny medlem
Jag har 20 litersvarianten. Remmarna har jag aldrig reflekterat över.
Jag brukar för övrigt inte reflektera över att jag har ryggsäcken på mig överhuvudtaget, den passar så bra.
Det enda som jag stört mig på en gång var det där spännet till regnskyddet.

cartaq

Ny medlem
Införskaffade Escapist 18 inför större utflykter förra sommaren och kan lätt säga att det är den bästa väskan jag har testat hittills. I sommar så skall jag både till Holland och Danmark för att cykla och Escapisten är en given del av packningen.
Det med att remmar fladdrar runt är inget som jag själv har reflekterat över.

Bengt-re

Aktiv medlem
Rico sa:
Cykelpendlar också med 25-litersvarianten - väldigt nöjd! Remfladdret håller jag med om och blev lite nyfiken på gummibandslösningen som Kevin gjort?! Är inte heller tillräckligt krallig och måste ha ffa bröstremmen spänd till max men skulle behöva ha lite tightare ändå.

Stor rygga för pendling?! Jag har bytt ner mig till en 5 liter säck. Sjukt smidigt! Visst får man fundra på vad man har med sig, men smidigt och håller ryggfickorna tillgängliga.

Bilagor

• Deuter-Road-One-Rucksack-Rucksacks-Black-White-2015-DEU-32274-7130-0.jpg
    Deuter-Road-One-Rucksack-Rucksacks-Black-White-2015-DEU-32274-7130-0.jpg
    26.7 KB · Besök: 38

Kevin

Aktiv medlem
Rico sa:

Det är ingen avancerad lösning, hade gummiband av typen Rapstrap hemma och har använt det på en annan väska innan, man slipper riva sig på dem som man lätt kan göra med buntband.
Finns att köpa på K-rauta och Bauhaus bland annat.
ryggband.jpg

Bröstremmen är dock för lång även om jag inte har den spännd till max som du så den kanske jag ska kapa och sy om innan jag sätter dit ett gummiband, stör mig dock inte lika mycket på den remmen.

kievY

Medlem
Hej, efter att läst denna artikeln blev jag fast och insåg att jag borde införskaffa en större ryggsäck då min lilla camelbak inte räcker långt. Behöver först och främst plats för minst 2 liter vätskeblåsa och kunna få plats jacka/byxor.

Läst lite här på happy och många rekommenderar syncro 20, vad är den stora skillnaden mellan syncro och escapist?
Lutar just nu åt syncro 20 då den även verkar mer slimmad och anpassad.

Båda har plats för 3l vätskeblåsa, båda har ventilerad rygg och regnskydd.
Vad hade ni rekommenderat?

kunta

Ny medlem
Maxpedition-Web-Dominator-620x338.jpg
Tycker dragkedjorna hållt ihop väldigt bra på mina osprey ryggor, glöm inte att man måster rengöra dragkedjor samt smörja dom då och då med lite silikon lr PTFE fett, brukar köra med webdominators på långa remmar, fast gummiband duger....

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer