[Artikel] Säkrare köp & sälj på Happyride med digitala köpekontrakt

JohanA

Administrator

Nu kommer möjligheten att enkelt skapa ett digitalt kontrakt för dig som handlar på Happyrides Köp &; Sälj. Tjänsten heter Swiftcourt och gör att säljare och köpare kan verifiera varandra med BankID.

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=36779

Jimel

Aktiv medlem
Grymt bra! Hoppas slippa läsa om folk som blir lurade nu då.

me.I.am

Aktiv medlem
När kontraktet skall signeras så ringer någon från företaget bakom kontrakten upp och säger "Signera med ditt Bankid... NU!". Smart, ett beprövat modus operandi.

Nä, men det fungerar säkert bra. Hoppas det får bort böset. Bra jobbat.

Stumpy

Aktiv medlem
Kanoners!
Står det Swiftcourt och beloppet när man signerar?

Valhalla_

Aktiv medlem
Stumpy sa:
Kanoners!
Står det Swiftcourt och beloppet när man signerar?
Nej vad jag förstått fungerar det inte så. Denna tjänst ger ett signerat papper i handen och inget annat. Rätta mig om jag har fel.

Affären sköts i övrigt som vanligt, dvs med förskottsbetalning och tillit till att säljaren kommer skicka varan...

Jonatan F

Medlem
Så Det en får i form av hållhake är ett personnummer? Testas personnumret mot namnet som angetts?

Hur funkar detta mot bedragare som ändå använder bank-id/swish i sitt eget namn utan att bry sig?

d_anders

Aktiv medlem
Är det verkligen så att säljare och köpare ser varandras personnummer?

d_anders sa:
Isof tycker jag till och med risken är ännu större än att riskera att inte få en vara man har pröjsat för. Nu är ju förvisso fyra sista inte heller jättesvårt att få tag på men jag fortsätter sälja/köpa som jag har gjort än så länge när det handlar om dyrare prylar: mötas upp och swisha på plats (alt cash om någon föredrar det).

Hep

Aktiv medlem
Initiativet är intressant och det är bara att hoppas att det funkar. Jag är bara lite nyfiken på vem som betalar för tjänsten? Det är inga stora summor, men bankerna ska ha lite varje gång någon identifierar sig.

ooms

Aktiv medlem
Åttioåtta sa:
d_anders sa:
Isof tycker jag till och med risken är ännu större än att riskera att inte få en vara man har pröjsat för. Nu är ju förvisso fyra sista inte heller jättesvårt att få tag på men jag fortsätter sälja/köpa som jag har gjort än så länge när det handlar om dyrare prylar: mötas upp och swisha på plats (alt cash om någon föredrar det).
Det kan ju bara inte vara så dumt att man får se varandras personnummer, det måste ju lagras på nåt sätt hos Swiftcourt som verkar marknadsföra sig som nån slags ”digital domstol” också. Vid problem ska man vända sig till dem som då ”medlar”. Frågan är vad som händer när bedragaren vägrar rätta sig efter deras ”dom”...

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Hep sa:
Initiativet är intressant och det är bara att hoppas att det funkar. Jag är bara lite nyfiken på vem som betalar för tjänsten? Det är inga stora summor, men bankerna ska ha lite varje gång någon identifierar sig.
En bra fråga. Ser ut som att Swiftcourt tar 50kr om man vill upprätta ett köpekontrakt hos dem som privatperson (dvs utanför nån av deras samarbetspartners).

mtbmarkus

Medlem
Bra initiativ!
Finns det ingen tjänst där man behöver logga in med sitt personnummer och signera med sitt bank id i samband att man lägger upp annonsen?

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jag har en process vid köp.
Foto på produkt, paket och inlämningskvitto. Kan ev kompletteras med bild på ID.
När bilderna kommer swishar jag.

Bank-Id verifiering är ett strålande komplement. Förstår att det hade varit bra även vid komponentköp men att det kan bli för dyrt.

perzzon

Aktiv medlem
Fjärdebrunn sa:
Förstår att det hade varit bra även vid komponentköp men att det kan bli för dyrt.
Det gäller väl alla annonser?

En fråga. Skyddar detta något mot de som agerat i eget namn med Swish?
Har det i de fallen varit svårt att få ut id från bankerna? Inte för enskilda personer utan för polisen då så klart.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Ren spekulation men jag gissar på att det blir ett steg mindre för polisen.

perzzon

Aktiv medlem
Allt som underlättar för dem borde ju vara positivt här. Tänker att polisens ork har viss inverkan på uppklarandegraden.

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
När jag skulle förnya mitt pass så var det uniformerad polis som hade den arbetsuppgiften. Han såg inte pigg eller tränad ut.

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
jomper sa:

Ok, vad bra med tydlighet, att det ska bli lättare för farbror blå att utreda och inte att det handlar om att färre kommer bli bedragna. Jag tror det kan bli missförstånd annars och massa gnäll i "Varning för bedragare på köp och sälj" om att folk blivit blåsta fast de använt produkten.

marr

Moderator
Forumvärd
Fjärdebrunn sa:
Foto på produkt, paket och inlämningskvitto. Kan ev kompletteras med bild på ID.

Bank-Id verifiering är ett strålande komplement. Förstår att det hade varit bra även vid komponentköp men att det kan bli för dyrt.
Hade aldrig sålt något så. Inte en chans att jag skickar innan betalning.

Freddie L

Aktiv medlem
marr sa:
Fjärdebrunn sa:

+1

cerro

Aktiv medlem
d_anders sa:
Det reagerade jag på med. Enda direkta felet. Känns mer osäkert att lämna ut sitt personnummer än swisha någon man inte känner några hundringar.

marr

Moderator
Forumvärd
Ser tyvärr inte alls hur detta ska hjälpa? Bedragaren bryr sig inte om att använda egna namn och nummer tyvärr...

NickPick

Aktiv medlem
cerro sa:
d_anders sa:
Det reagerade jag på med. Enda direkta felet. Känns mer osäkert att lämna ut sitt personnummer än swisha någon man inte känner några hundringar.
Det är väl offentliga uppgifter och går att få ut som man vill. Måste vara enklare att försöka lägga in någon slags inläggsspärr eller något. Trodde denna tjänst vore the shit men det vanligaste är ju att bedragarna är trasiga människor som har egen identitet som är sökbar på nätet.
I David kawalec s fall så bor han hemma hos mamma och pappa. För dom kan det inte vara så roligt.

Valhalla_

Aktiv medlem
marr sa:
Ser tyvärr inte alls hur detta ska hjälpa? Bedragaren bryr sig inte om att använda egna namn och nummer tyvärr...
Känns mer som ett upplägg för att få sin identitet kapad.. Varsågod herr bedragare, här är mitt personnummer serverat på silverfat.

h.g.j

Aktiv medlem
mtbmarkus sa:
Bra initiativ!
Finns det ingen tjänst där man behöver logga in med sitt personnummer och signera med sitt bank id i samband att man lägger upp annonsen?
Det kommer nog med nya forummotorn, det kommer även vara alkolås där för att kunna posta på forumet. Det planeras även en premiumversion där man mot en mindre avgift även kan spärra webbshoppar om man inte är nykter.

Som sagt, det verkar ju som om många redan avänder egna namn och personuppgifter när dom blåser folk via Swish, men det är väl helt klart ett steg i rätt riktning. För övrigt förstår jag inte den panik som många känner över att behöva lämna ut personuppgifter. Det sjuka är ju idag att så länge man inte har skyddad identitet så får du ju ut allt via gratis webbsidor...fullständigt personnummer inklusive fyra sista finns sökbart, du kan få fram hundar, bilar och gud vet allt fullt öppet.

marr sa:
Går det inte ut på att man ska signera med BankID, och alltså verifiera din identitet? Då funkar det ju inte med random namn och personnummer. Eller har jag missförstått hur det funkar?

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Är det någon som tror att personnummer inte är offentliga uppgifter? RSV har folkbokföringen med alla uppgifter förutom KGB, NSA och alla andra säkerhetsorgan i hela världen.

Valhalla_

Aktiv medlem
Visst är de offentliga och gsnska lätta att ta reda på men man vill ju inte gärna servera dem med den infon i alla fall. Lite som att ha plånkan utstickande ur bakfickan när man är på stan..

marr

Moderator
Forumvärd
barbaresco sa:
marr sa:
Går det inte ut på att man ska signera med BankID, och alltså verifiera din identitet? Då funkar det ju inte med random namn och personnummer. Eller har jag missförstått hur det funkar?
Fast nu tror jag att många bedragare här, inte drar sig för att använda sitt egna personnummer. Alltså blir det verkningslöst.

ooms

Aktiv medlem
Valhalla_ sa:
Visst är de offentliga och gsnska lätta att ta reda på men man vill ju inte gärna servera dem med den infon i alla fall. Lite som att ha plånkan utstickande ur bakfickan när man är på stan..
Precis, risken att just mitt personnummer av de ca 10 milj som lär finnas slumpmässigt skulle letas upp av nån skummis kan jag leva med, men att servera det rakt framför näsan på vederbörande lär ju öka risken att bli drabbad nåt oerhört.

Men som jag skrev ovan, det kan ju bara inte vara så dumt, utan låter mer som en ”pedagogisk” beskrivning. Förhoppningsvis lagras de hos Swiftcourt och visas inte i klartext för affärsparterna. Men jag vet inte, har inte testat tjänsten.

Senast ändrad:

Doctor C

Medlem
marr sa:
Fast nu tror jag att många bedragare här, inte drar sig för att använda sitt egna personnummer. Alltså blir det verkningslöst.
Inte om möjligheten finns för moderatorerna att blockera personnummer. Då måste bedragaren hitta en målvakt för att kringgå vilket är mer omständigt än att bara registera en ny användare som idag.

ooms

Aktiv medlem
Freddie L sa:
marr sa:
Fjärdebrunn sa:

+1
+2

jonte987

Aktiv medlem
Så vi vill ha en lösning där säljaren är anonym när vi säljer medan köparen är det när vi köper?
Bara motparten exponeras med hemadress och socialklass.

ooms

Aktiv medlem
Luktapåblommorna sa:
jomper sa:

Ok, vad bra med tydlighet, att det ska bli lättare för farbror blå att utreda och inte att det handlar om att färre kommer bli bedragna. Jag tror det kan bli missförstånd annars och massa gnäll i "Varning för bedragare på köp och sälj" om att folk blivit blåsta fast de använt produkten.
Ja, risken är ju definitivt att många nu kommer tro att de är ”skyddade” och fortsätter agera naivt, istället för att tänka och ta lite ansvar själva. Men vi får väl se hur det går.

Hep

Aktiv medlem
Doctor C sa:
marr sa:
Inte om möjligheten finns för moderatorerna att blockera personnummer. Då måste bedragaren hitta en målvakt för att kringgå vilket är mer omständigt än att bara registera en ny användare som idag.
Nu börjar det likna något. Det där kan ju funka på riktigt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer