[Artikel] Sälen bike park - roliga utmaningar på mountainbike

Redaktionen

Medlem
RCM-8520-2-2000x1334.jpg

Vi besöker Sälen bike park i Lindvallen tillsammans med pappa Fredrik och dotter Rut, kändis från Wild Kids!

Läs hela artikeln:

fredrikw

Aktiv medlem
Vad jag kan se på deras hemsida är det fortfarande i år knappast prat om något ”nätverk” av mountainbike-leder, snarare ett ytterst fåtal som alla är ganska trista. Om detta nu inte är en artikel från Sälen utan en redaktionell text förväntar man sig kanske att ”testarna” inte klistrar in marknadsföringstexter utan faktiskt har testat det de skriver om. Eller bara drar egna slutsatser av det som finns på hemsidan. Knepigt med trovärdigheten när det blir så här…

mzi

Aktiv medlem
Det är ju rätt tydligt att det är barnfamiljer man riktar sig till med den här reklamfilmen. All cykling skulle ju gå bra att göra med damtralla eller bockstyre.

fredrikw

Aktiv medlem
Det är ju rätt tydligt att det är barnfamiljer man riktar sig till med den här reklamfilmen. All cykling skulle ju gå bra att göra med damtralla eller bockstyre.
Även för barnfamiljer är det inte ett nätverk av leder.

Står ju att det är sponsrat innehåll.
… från Trek, sista jag kollade har de ingenting med Sälen att göra.

Det trista är ju att det finns så många cykeldestinationer med ett sjukt bra utbud med leder, men som inte har en marknadsavdelning som gör sådant här.

JSG

Medlem
Var och testade Lindvallen i lördags 23/7 från 10-15. Lederna är fina och väl grävda, känns som om dom tas om hand ganska bra. Finns en röd hoppled med ordentliga hopp i början där man lätt kan högt och långt om man är en duktig cyklist. En svart led som vi inte bemödade oss med att åka då jag hade en 130F/120B hojj och sen ett flertalet blåa leder.

Jag kan varken hoppa högt eller långt och är mer van vid snabbare skogsåkning utför än bikepark så känner jag mig mer än nöjd efter en dags åkande då det är uppskattningsvis 70% berms och 30% annat så blir man lätt trött på det efter en dag då oavsett vilken led du åker så mynnar den ut i att mer än halva leden är berms.

Roligt att testa på, ett liftkort för en dag kostade mig 390 kr om jag kommer ihåg rätt.

Är rätt trött efter dagens bilfärd tillbaka till Alingsås, så det kan vara lite konstigt formulerat.

*Procentsatserna har ingen vetenskaplig förankring*

Maakus

Aktiv medlem
Körde i Lindvallen i Onsdags.
Mycket folk, lång kö men lungt runt lunch :)

Mycket blandad skara människor som körde. Såg folk som sprang ner för vissa leder (Jolly jumper/Pipeline kanske det var?), nån med damcykel och barnstol bak som skulle ner för den Rosa Leden...

Allt var välbyggt, och tydligt markerat vad som kom näst.
Moonshine var rätt trist, enda roliga var mossen som var så sjukt blöt och mjuk :D
Den hade gått att göra nått roligare med.
Hann inte testa Sherpa eller Hugin, men på videorna som jag sett, verkar det vara likadana som Moonshine.
En hel led som Herr Melin hade varit rolig. Stök och lite hopp och annat kul.

Såg efterspelet på två olyckor, en herre som crashat på Charter, och ett barn som låg och skrek aj i flera minuter på Rosa Leden. Efter det kände vi att vi var nöjda.

Mitt intryck av Lindvallen är att de har en del schyssta leder, men det är kaos.
Liften gick väl hyfsat snabbt, och det blåste så man fick köra en cykel i sätet på liften.
Familjevänligt? Ja. Men det kräver också att föräldrar eller barn har cyklat innan, annars går det illa ganska snabbt för antingen förälder eller avkopmman :)

Köp & Sälj

Topp