[Artikel] Service i världsklass för cykel, dämpare och gaffel

frankfurt

Aktiv medlem
7-1800x1198.jpg

Alla cyklar behöver  kärlek – precis som en bil behöver cykeln servas och hållas i trim under året.
Allt för att din cykling ska bli så rolig som möjligt.
– Jag vill säga att MINST en gång per år ska gaffel och dämpare servas, berättar Niklas Johan

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=31441

Henrik83

Aktiv medlem
Artikel eller annons, Niklas & Jocke är dom bästa skruvarna jag kommit i kontakt med! Sjukt trevliga, hjälpsamma & med kunden i fokus!

Gimpen

Aktiv medlem
Om någon fortfarande undrar...

#captainobvious
Screenshot_20180513-000032__01.jpg

Senast ändrad:

Knuppe

Medlem
Hehe, min polare lämnare in sin hoj på Järvsö för han tyckte gaffeln kändes lite mjuk oavsett hur man skruvade. Jag sa att förmodligen är oljan kass, läckande packboxar så oljan läckt ut. Han fick den servad och hostade upp en summa, men det hjälpte inte. Gaffeln var lika dålig som innan. Jag frågade om de bytt packboxar och fyllt på olja ca 1.2dl ska det väl vara, mjae bytt packboxar men inte så mycket olja bara någon matsked. VA frågad jag?!
Enligt killen i verkstaden ska det inte vara någon olja i höger gaffelben!!! Inte konstigt gaffeln gick som skit, han hade alltså ingen stötdämpare utan körde bara på fjädern hela tiden.
När vi kom hem skruvade jag isär gaffeln, helt tom på olja., han hade alltså bara hällt i smörjoljan som ligger i vänster ben. Man kan ju tycka att någon som jobbar i en cykelverkstad borde ändå kunna grundläggande gaffelservice, det står ju så klart i manualen för BOXXER exakt hur man ska göra att vem som helst kan byta olja och förstå hur gaffeln funkar.

Fredrik Z

Aktiv medlem
Skruvar helst inte själv, mest för att jag har roligare saker för mig, men vad beställde han för service? Underben, eller helservice? Tänker att det är skillnad på att serva dämparen och underbenen.

Har som sagt ingen aning vad man gör på vilken service, utan är mer nyfiken.

Fredrik Z

Aktiv medlem

AX3L

Aktiv medlem
Fredrik Z sa:
Klavikel sa:
Fråga:
Fredrik Z sa:
vad beställde han för service?

Svar:
Knuppe sa:
min polare lämnare in sin hoj på Järvsö för han tyckte gaffeln kändes lite mjuk oavsett hur man skruvade

Jo, jag läste det. Men det betyder ju kanske inte att det framgick när han beställde service.

Att fylla på med rätt mängd olja i varje ben borde ju ingå oavsett jobb kan man tycka. Få saker, förutom ev addera tokens, görs väl utan att ta av innerbenen?

Swenko

Ny medlem
Som vanligt finns det alltid kunder som har otur eller aldrig får rätt/önskad service. Det är ju tyvär bara människor som utför arbetet. Dock verkar dom oftast få positiva omdömen och utför service på de flesta märken. Dom verkar ju få mer och mer att skruva på?
Super skoj att dom ökar cykelpark och anläggningen.

Fredrik Z

Aktiv medlem
AX3L sa:
Fredrik Z sa:
Klavikel sa:
Fråga:
Fredrik Z sa:

Svar:
Knuppe sa:
min polare lämnare in sin hoj på Järvsö för han tyckte gaffeln kändes lite mjuk oavsett hur man skruvade

Jo, jag läste det. Men det betyder ju kanske inte att det framgick när han beställde service.

Att fylla på med rätt mängd olja i varje ben borde ju ingå oavsett jobb kan man tycka. Få saker, förutom ev addera tokens, görs väl utan att ta av innerbenen?
Ja, jag låter som sagt bli att serva dämpare själv då jag tycker det är roligare att cykla än att meka, men tittar jag på RS servicemanual så verkar dämpning och oljan till det sitta i höger övre ben. Var därför jag undrade lite om det var en underbensservice och att det var därför? Men de kanske hänger ihop på något vis? Då undrar jag i så fall vad skillnaden mellan hel service och underbensservice är för något.

Rattnalle

Aktiv medlem
Fredrik Z sa:
AX3L sa:
Fredrik Z sa:
Klavikel sa:
Fråga:
Fredrik Z sa:

Svar:
Knuppe sa:

Ja, jag låter som sagt bli att serva dämpare själv då jag tycker det är roligare att cykla än att meka, men tittar jag på RS servicemanual så verkar dämpning och oljan till det sitta i höger övre ben. Var därför jag undrade lite om det var en underbensservice och att det var därför? Men de kanske hänger ihop på något vis? Då undrar jag i så fall vad skillnaden mellan hel service och underbensservice är för något.
Fast går man in och säger "gaffeln är konstigt mjuk" utan att själv vara expert kan man ju inte gärna förväntas speca exakt. Taskigt med olja i ytterbenen ger omvänd symtom om något så det känns som en konstig sak att göra.

Fredrik Z

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Fredrik Z sa:
AX3L sa:
Fredrik Z sa:
Klavikel sa:
Fråga:
Fredrik Z sa:

Svar:
Knuppe sa:

Fast går man in och säger "gaffeln är konstigt mjuk" utan att själv vara expert kan man ju inte gärna förväntas speca exakt. Taskigt med olja i ytterbenen ger omvänd symtom om något så det känns som en konstig sak att göra.
Därav min fråga ”vad beställde han för service?”

Det lär ju framgått på kvittot om inte annat. Ibland blir det fel. Ibland gör företaget fel, och ibland är det kunden som inte beställer rätt arbete.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Oavsett vad man säger eller vad som ska göras när man lämnar in en gaffel för service eller reparation så behöver man fylla på med ny olja i benen.

anders_

Aktiv medlem
Det här må vara en sponsrad artikel, och det framgår som tur är med all önskad tydlighet, men för min del så osar texten så mycket reklam när man läser den att det tar bort all form av nöje i att läsa vidare eftersom hjärnan säger stopp och belägg, och sätter upp barrikader och hindrar texten fritt flöde i hjärnan. Istället sätts alla påståenden direkt för granskning och i detta fall är det inte till dess fördel.

Saxat ur en av de första meningarna:
"...har seglat upp som en av de allra mest kompetenta verkstäderna i Sverige."
Om man vill behålla sin trovärdighet och sin läsares uppmärksamhet för åtminstone resten av artikeln så kan man ju inte skriva såhär utan att lämna några som helst referenser eller argument för varför så skulle vara fallet. Skriv istället "... en av de stora cykelverkstäderna i Sverige" eller varför inte "... en av de senaste cykelverkstäderna som erbjuder dämparservice via postorder"

Och argumentet att man får stopp på cykeln om man inte servar sin gaffel? Är det kedjebrott man får eller yttrar det sig som ett rambrott? Hade det inte varit vettigare att skriva om de lite mer tekniskt riktiga förklaringarna om ökat slitage, förtidig innerbensdöd, stiction, försämrad dämparfunktion etc? Jag tror att de flesta som hänger här på happy är antingen redan ganska bekanta med fenomenen eller så läser man för att man vill lära sig. Så jag tror både jag och många andra hade önskat oss lite bättre teknikhöjd på en sådan här artikel.

I den bästa av världar så tycker jag en "sponsrad artikel" skulle vara en artikel eller recension där sponsorn betalar för att få en artikel eller recension på sin pryl, men där innehållet och texten skrivs av redaktionen utan inblandning av sponsorn. Bra pryl/tjänst får bra recension, dålig pryl/tjänst får en dålig recension, alternativt att den inte publiceras alls på inrådan av sponsorn. Det hade varit en schysst nivå och något jag tror många hade varit OK med. I annat fall får man gå över till att kalla det för en "annons i textformat" istället.

ForesterGuy

Aktiv medlem
Bres det på för tjockt så blir man ju bara negativt inställd.
Se till exempel när vissa företag försöker redigera "sina" artiklar på Wikipedia. Ofta är de helt oförstående till kritiken de får, för att inte tala om kritiken de råkar radera ur artiklarna... ;-)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer