[Artikel] Shimano släpper 12-delad Deore M6100

Redaktionen

Medlem

Shimanos XTR, XT och SLX har har för ett respektive två år sedan fått 12-växlade drivlinor. Nu lägger Shimano till 12-delat på nivån DEORE med designtouch från 80-talet. 

Läs hela artikeln:

Rattnalle

Aktiv medlem
Där tog Shimano över hela marknaden för dropperreglage från tredje part. Det dyrare de släppte med de tidigare tolvdelade grupperna är ju ergonomiskt spot on men för dyrt.

Det jag saknar med gruppen är vevarmar i fler längder från 150 till 185 mm. Kanske även reglage anpassade för olika storlekar på händerna.

Octagon

Aktiv medlem
10-delat 11-46. Tror att den blir väldigt konkurrenskraftig både vad gäller vikt och pris. Listpriset på kassetten är £55, så den lär ju komma under 500:- i verkligheten.

jonte987

Aktiv medlem
10-delat 11-46. Tror att den blir väldigt konkurrenskraftig både vad gäller vikt och pris. Listpriset på kassetten är £55, så den lär ju komma under 500:- i verkligheten.
Sunrace dito finns redan på instegscyklar så det är väl en förnuftets seger att de försöker plocka hem lite av de pengarna
11s 11-51 kommer jag att köpa direkt om den inte väger för mycket

Octagon

Aktiv medlem
Sunrace dito finns redan på instegscyklar så det är väl en förnuftets seger att de försöker plocka hem lite av de pengarna
11s 11-51 kommer jag att köpa direkt om den inte väger för mycket
Jag kör ett sånt där missfoster själv, det går ju men växlar inte som Shimano originalkassett. Tror det funkar bättre om bakväxeln är gjord för det från början också.
Nästa steg är 10-delad XT med micro-spline kassett i titan 10-48. Då blir det lätt.

freddag

Aktiv medlem
lite märkligt att shimano tycker att 1x10 ska köras med rd-m5120. rd-m5100 borde ju rimligtvis fungera också. och bättre kan en ju tänka. om cablepull på dessa är samma som på m8000 och m6000 borde rd-m5100 funka med tiodelat saint-reglage och nya 10-delade 11-46-kassetten. det skulle bli en grym combo med alla finesser i reglaget, nyaste varianten av bakväxel, bred spridning på växlarna och ganska billiga slitdelar.

20200507_231709.png

freddag

Aktiv medlem
eller jaha, rd-m5100 har typ ingen b-skruv? så den är enbart kompatibel med just 51t som low sprocket.

Martinmat

Aktiv medlem
Återtåget på OEM marknaden är ett faktum, tror vi kommer se betydligt mer shimano specade hojar framöver

marr

Moderator
Forumvärd
Kommer det vara samma cablepull för de nya 11speed växlarna som förra generationens?

arcamone

Aktiv medlem
Kanske dags att överge 1x9 på stighojen? Har 12-36 idag, lite klent åt bägge håll så att säga...

Några tips på vad som är prisvärt/bra?

/D

soddamarre

Medlem
Det jag saknar med gruppen är vevarmar i fler längder från 150 till 185 mm. Kanske även reglage anpassade för olika storlekar på händerna.
+1 på den. kortare vevar än 170 så hade de nog kunnat vinna mycket mark i barn/junior-segmentet. reglagen har jag inte sett så stora problem med dock.

Octagon

Aktiv medlem
lite märkligt att shimano tycker att 1x10 ska köras med rd-m5120. rd-m5100 borde ju rimligtvis fungera också. och bättre kan en ju tänka. om cablepull på dessa är samma som på m8000 och m6000 borde rd-m5100 funka med tiodelat saint-reglage och nya 10-delade 11-46-kassetten. det skulle bli en grym combo med alla finesser i reglaget, nyaste varianten av bakväxel, bred spridning på växlarna och ganska billiga slitdelar.

Visa bilaga 415389
Så RD-m5120 SGS ska användas till både 10- och 11-delat? Märkligt. Hur är det med dom gamla bakväxlarna, är 10 och 11 delat kompatibelt? Vilken av följande kobinationer funkar?
* Gammal 11-delad SLX RD-M7000 bakväxel, 10-delad ZEE M640 Rapidfire växelhandtag och 10-delad kassett
* Nya RD-m5120 SGS bakväxel, 10-delad ZEE M640 Rapidfire växelhandtag och 10-delad kassett
* Gammal 11-delad SLX RD-M7000 bakväxel, Nya 10-del Deore FC-M4100-R växelhandtag och 10-delad kassett

Swoop

Aktiv medlem
Fun fact; de nya lågserie-naven som släpptes kör inte med kopp & kona. Lite enklare med lagerspänningen nu skulle jag säga.

freddag

Aktiv medlem
Så RD-m5120 SGS ska användas till både 10- och 11-delat? Märkligt. Hur är det med dom gamla bakväxlarna, är 10 och 11 delat kompatibelt? Vilken av följande kobinationer funkar?
* Gammal 11-delad SLX RD-M7000 bakväxel, 10-delad ZEE M640 Rapidfire växelhandtag och 10-delad kassett
* Nya RD-m5120 SGS bakväxel, 10-delad ZEE M640 Rapidfire växelhandtag och 10-delad kassett
* Gammal 11-delad SLX RD-M7000 bakväxel, Nya 10-del Deore FC-M4100-R växelhandtag och 10-delad kassett
jag har förstått det som att alla kombinationer ovan ska funka, men har inte provat själv. baserar det på att jag har läst massa folk som kör m8000-bakväxel med tiodelat reglage och kassett för att den klarar större low sprocket än tiodelade bakväxlar.

har inte läst något om kompabilitet med nya deore dock. hoppas de inte gjort någon sån där tiagra-grej som inte är kompatibelt med nåt.

Makten

Aktiv medlem
jag har förstått det som att alla kombinationer ovan ska funka, men har inte provat själv. baserar det på att jag har läst massa folk som kör m8000-bakväxel med tiodelat reglage och kassett för att den klarar större low sprocket än tiodelade bakväxlar.

har inte läst något om kompabilitet med nya deore dock. hoppas de inte gjort någon sån där tiagra-grej som inte är kompatibelt med nåt.
Jag försökte forska lite i det där härom dan och jag ser inte hur 11-delad växel med reglage för 10-delat skulle funka när bakväxlarna har olika "pull ratio". Eller blir det rätt för att kassetten är fel så att säga?
Jag vill ha en modernare bakväxel till mitt 10-delade system men har inte hittat nån vettig lösning. Har noll behov av 11-delat.

freddag

Aktiv medlem
Jag försökte forska lite i det där härom dan och jag ser inte hur 11-delad växel med reglage för 10-delat skulle funka när bakväxlarna har olika "pull ratio". Eller blir det rätt för att kassetten är fel så att säga?
Jag vill ha en modernare bakväxel till mitt 10-delade system men har inte hittat nån vettig lösning. Har noll behov av 11-delat.
enbart internetcyklingskunskap att det går att ha m8000-växel till tiodelat, borde testat själv innan jag sprider dimridåer på forum. men rd-m6000-gs är ju lika modern och funkar bra, men lite tyngre. nya rd-m5120 ser ut att vara en uppdaterad version av den (om inte cablepullen är ändrad).

en är bra sugen på att få reda på om nya rd-m5100 funkar med gamla tiodelade saint-, xt- eller xtr-reglage (som har instant- och multirelease). och om det blir "slafsigt" med 11-46 kassett, när övre rulltrissan hamnar lite för långt från kugget. alternativet vore kanske en sån här kassett: https://www.aliexpress.com/item/33014173466.html

H.

Aktiv medlem
Funkar nya deore 11s bakväxel med vilket shimano 11s reglage som helst?

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Folk tycker det ser "cleant" ut med singelklinga där framme. Kanske det, men istället börjar ju kassetterna se fullkomligt groteska ut.
Jag hakade snabbt på XTR-Di2 (iofs pga sponsorkontrakt) men uppfattade att kombinationen av växling med ett reglage, bättre utväxlingsomfång än Eagle, slippa ett tiodrev som snabbt slits ut och integrationen med Fox elektroniska styrning av gaffel och dämpning skulle göra det dominerande när det spreds sig till budgetgrupperna.
Tänk vad fel jag fick.

RockyM

Aktiv medlem
det är skumt att shimano måste ha wire för att få 12vxl att fungera? Undrar vad som försvann i den där branden? =/

Obed

Aktiv medlem
Tror ni Deore M6100 singelvevar (direktmonterad singelklinga) kan ha SLX och XT-drev?

freddag

Aktiv medlem
Tror ni Deore M6100 singelvevar (direktmonterad singelklinga) kan ha SLX och XT-drev?
det gissar jag.

men just vevarmarna är något som nedgraderats i nya deore, vad jag förstår är de bara simpla gjutna och tyngre saker, jämfört med förra generationens FC-M6000 som är ihåliga och antagligen lättare. samma pris. och billigare klingor, både orginal och på aliexpress.

Poxeman

Medlem
Någon som provat ännu?
behöver uppgradera min gamle trotjänare och ett nytt växelsystem ligger högt på önskelistan.
Sparar man några kronor på tio- istället för tolvdelat?

Turkhud

Medlem
Om någon går i köptankar så kommer här en bild på hur rd-m5120 ser ut ihop med Sunrace 11-40 och KMC-kedja. Gjorde om drivlinan på min gamla Trek från Sora 3x9 till 1x9 och sen 1x10.

Fram sitter en Zee-shifter.23182ABA-0C96-4B73-BDE6-B033BD748B36.jpeg

Senast ändrad:

mtb565

Aktiv medlem
Vad är det för special lösning på klingan fram? Där passar väl inga standard klingor när man behöver byta?

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer