[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX

Rattnalle

Aktiv medlem
Perfekt läge för ny cykel nästa år alltså. Fyra år sen sist, tolvdelad Shimano, ny Manitougaffel och tjunior som av allt att döma faktiskt blivit tillräckligt bra nu ;-)
 

Pillo-kun

Ny medlem
Denna månaden började jag snagla på ny växelgrupp, beställde slx för det var rätt nice price å så men tur att jag avbeställde, vill ju ha något nytt till min easton å stålram :D
 

cykloton

Medlem
820$ för Slx 1x12 och 1150$ för Xt 1x12. Visserligen recomended retail price så borde bli billigare men ändå en rejält saftig summa gentemot vad jag såg framflr mig.
 

Kneecap

Aktiv medlem
cykloton sa:
Hihi, vad kör du för disciplin? ?
Tjena!

Helt vanlig mountainbike. Behöver jag ha en 50 klinga så går det snabbare att gå. Med 32-50 så håller man 6,1km/h med en kadens på 100.. Med en 34 framme så ökar farten till 6,8.. Å inte fan vispar jag runt med 100 i kadens..

Bengt-re. Jag vet, men tror du någon kommer göra en 12-delad 11-36? Vilket är den delningen jag faktiskt kör på idag när jag kör med växlar. Nu måste jag köpa ny grupp då grabben fick ärva min 11-delade, då är det ju dumt att inte prova 12-delat, även om jag är lite tveksam.
 

Pillo-kun

Ny medlem
cykloton sa:
820$ för Slx 1x12 och 1150$ för Xt 1x12. Visserligen recomended retail price så borde bli billigare men ändå en rejält saftig summa gentemot vad jag såg framflr mig.
Damn lite väl saftigt pris jämtemot 240€ för slx och 300 för xt , fast jag antar att detta är inkl nav, bromsar å annat.
 
Kneecap sa:
cykloton sa:
Hihi, vad kör du för disciplin? ?
Tjena!

Helt vanlig mountainbike. Behöver jag ha en 50 klinga så går det snabbare att gå. Med 32-50 så håller man 6,1km/h med en kadens på 100.. Med en 34 framme så ökar farten till 6,8.. Å inte fan vispar jag runt med 100 i kadens..

Bengt-re. Jag vet, men tror du någon kommer göra en 12-delad 11-36? Vilket är den delningen jag faktiskt kör på idag när jag kör med växlar. Nu måste jag köpa ny grupp då grabben fick ärva min 11-delade, då är det ju dumt att inte prova 12-delat, även om jag är lite tveksam.
Härikring finns det inte många tillfällen men måste ha 50t, men i somras när jag cyklade till fjälls var det skönt att kunna sitta kvar och veva istället för att kliva av och gå. För mig har det inte bara med farten att göra.
 

NickPick

Aktiv medlem
Kneecap sa:
cykloton sa:
Hihi, vad kör du för disciplin? ?
Tjena!

Helt vanlig mountainbike. Behöver jag ha en 50 klinga så går det snabbare att gå. Med 32-50 så håller man 6,1km/h med en kadens på 100.. Med en 34 framme så ökar farten till 6,8.. Å inte fan vispar jag runt med 100 i kadens..

Bengt-re. Jag vet, men tror du någon kommer göra en 12-delad 11-36? Vilket är den delningen jag faktiskt kör på idag när jag kör med växlar. Nu måste jag köpa ny grupp då grabben fick ärva min 11-delade, då är det ju dumt att inte prova 12-delat, även om jag är lite tveksam.
Låter inge roligt att gå så fort det går snabbare än att cykla.
Pushbike!
 

Kneecap

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
Härikring finns det inte många tillfällen men måste ha 50t, men i somras när jag cyklade till fjälls var det skönt att kunna sitta kvar och veva istället för att kliva av och gå. För mig har det inte bara med farten att göra.
Tjena!

Ja till fjällturer skulle jag kunna tänka mig att håva på lite större.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Jimel sa:
Spacekitty sa:
Kneecap sa:
Behöver jag ha en 50 klinga så går det snabbare att gå.
Så är det ju förstås, men det är betydligt mer ansträngande för musklerna att gå och putta cykeln uppför än att trampa, tycker jag.
Jätte jobbigt att gå med cykel och när det är så brant att man funderar på att gå så går det inte fort att gå heller.
På ställen där det är så bra är det ofta skönt att kunna variera lite å andra sidan eftersom det ofta är brant länge.
 

Jimel

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Jimel sa:
Spacekitty sa:
Kneecap sa:
Behöver jag ha en 50 klinga så går det snabbare att gå.
Så är det ju förstås, men det är betydligt mer ansträngande för musklerna att gå och putta cykeln uppför än att trampa, tycker jag.
Jätte jobbigt att gå med cykel och när det är så brant att man funderar på att gå så går det inte fort att gå heller.
På ställen där det är så bra är det ofta skönt att kunna variera lite å andra sidan eftersom det ofta är brant länge.
Nä så är det ju.
 

Spacekitty

Aktiv medlem

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Ju lättare utväxling desto långsammare går det.

Min snabbaste tid på lokala slingan har jag på helstel SS-29 med 32x18 och känner inte att jag behöver lättare än 32x36 (stofilvarning, 10-delat) på min växlade cykel, och då gillar jag tekniska klättringar.. Om jag fortfarande hade cyklat i riktiga berg hade jag antagligen resonerat annorlunda.
 

KiwiQ

Ny medlem
Fan va skönt att de kom så pass fort (med tanke på xtr knas) xt och slx,dessutom är min xtrm9100 clamp shifter trasig och ett nytt "lock" tll den skulle kosta lika mycket som den nya xt växeln, då blir det att beställa i spec EV växel med de nya xt bromshandtagen och para dem med mina saint bromsok. En 10-45 kasett, kanske xt vevarna till och med när de ser så stealth och fina ut, en slx DM klinga för 240 kr.

Framförallt slippa se Sram komponenter på alla hojar inom en snar framtid,,,
 

Jensen

Aktiv medlem
Kneecap sa:
Tjena!

Gutt, skulle ju dock gärna se en 11-45 kassett istället så man slipper byta nav.. Men det finns ju alternativ.
Garbaruk?

Sen angående 50 kaka eller inte. Personligen är 60 en ren o skär nödväxel som ändå är rätt trevlig på slutet av ett långlopp när man är trött och har kramp och det bär brant uppför. Eller rättare sagt, skönt att veta att den finns där.

Men som sagt. Finns ju garbaruk kassetter som alternativ.
 
Senast ändrad:

Plush

Moderator
Forumvärd
Kul för övrigt att det äntligen blev officiellt med XT och SLX.
Att sitta med vetskapen om att det redan finns och när det släpps är en sådär när man måste va tyst om det.. ? ?
 

ttfh

Medlem
Jag har fått upp intresset för lätta växlar igen. För dom tillfällen när man skall pressa sig upp för en brant backe bara för att se om det går.

Dock kör jag inte 32/50, utan 22/34...
 

happymtb.fr

Aktiv medlem
Lätta växlar i all ära, men 12 delat ger tunga kassetter för samma peng som en 11 delat... lätt att få 100g till onödigt ofjädrat vikt!

Strävan efter så bred omfång som möjligt är ganska märkligt i min mening. Det kan vara annorlunda för en som tävlar, men för min del täcker 10-42 mer än mina behov för stigcykling runt huvudstaden. Jag bara byter till en framklinga med 2 tänder mindre när jag ska fjällcykla.
 

Pillo-kun

Ny medlem
En sak som slår mig gång på gång när jag ser dessa priser iof så är 7100/8100 heta och ännu inte riktigt släppta till allmänheten men för samma pris så hade man ju lätt kunna släppa någon annan typ av växelsystem som cvt eller helt enkelt en växellådan som man monterar i triangeln på ramen(om den har en så att säga :p)

10k för utåtgående växlar som eg är över 100år gammal teknik, well man kan inte påstå att mtb är särskilt innovationsrikt eller ens revolutionerade, vi(eg cykel/komponent tillverkarna) på mtb sidan är typ nästan lika bakåtsträvande som bockstyre-cykliserna :D
 

C-dale

Aktiv medlem
Jag vill ha 12-delat 10 - 50 på min grushoj med singelklinga. Finns en del svinbranta grusvägar hemmavid o på GC, t.ex grusvägen upp till Chiradammen. Kontaktade SRAM som uppgav att lösa delar för 12-delat på bockstyre skulle vara tillgängliga från nyår.
 

Oggler

Aktiv medlem
Om vi tänker bort vad som är tekniskt möjligt. Hur många växlar är otimalt på en MTB? Dvs när blir det för besvärligt att rassla igenom alla växlar i förhållande till vad det ger i fördelar?

Om vi extrapolerar utvecklingen. Vid hur många växlar kommer branschen(användarna) säga: Nä, nu behöver vi inte fler växlar?
 

RockyRider

Medlem
Någon som har erfarenhet av att köra 12 sp kedja på framdrev som inte är explicit för 12 delat? Ex Garbaruks eller andra drev för 10-11 speed?
 
Oggler sa:
Om vi tänker bort vad som är tekniskt möjligt. Hur många växlar är otimalt på en MTB? Dvs när blir det för besvärligt att rassla igenom alla växlar i förhållande till vad det ger i fördelar?

Om vi extrapolerar utvecklingen. Vid hur många växlar kommer branschen(användarna) säga: Nä, nu behöver vi inte fler växlar?
Med tanke på att hojarna hade typ 24 växlar när jag började cykla (och sen gick upp til 27 innan det började gå neråt igen) så tror jag inte att antalet växlar är så relevant. Däremot så tror jag att man kommer att försöka klämma in större och större omfång. Men redan nu tycker iaf jag att man börjar tulla på andra saker i jakten på ett stort omfång med hyfsat jämna steg. Toleranserna för srams tolvdelade grupper är väldigt liten, det krävs inte mycket för att de ska börja strula.

Jag hade hellre sett ett robustare system med något färre växlar, men med liknande omfång. Vilket ju går att sätta ihop redan idag med kassetter från andra tillverkare.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Oggler sa:
Om vi tänker bort vad som är tekniskt möjligt. Hur många växlar är otimalt på en MTB? Dvs när blir det för besvärligt att rassla igenom alla växlar i förhållande till vad det ger i fördelar?

Om vi extrapolerar utvecklingen. Vid hur många växlar kommer branschen(användarna) säga: Nä, nu behöver vi inte fler växlar?
~6 knyck uppför och ~40 knyck nedför är lagom tycker jag. Antal steg för att inte få för stora hopp får styra. Har både 11 och 12 nu och 11 räcker för den cykling jag håller på med nuförtiden.

Range får vi väl anse som maxad? Hur tätt man vill ha det är mer personligt.
 

Oggler

Aktiv medlem
Jag kan bara hålla med. Jag kör med 10-delad 11-36 kassett och 36t i fram. Det funkar finfint för mig. Jag vill inte bli straffad med extra vikt för att få fler växlar eller större omfång.
 

Crocko

Aktiv medlem
Spacekitty sa:
Crocko sa:
Spacekitty sa:
Kneecap sa:
Behöver jag ha en 50 klinga så går det snabbare att gå.
Så är det ju förstås, men det är betydligt mer ansträngande för musklerna att gå och putta cykeln uppför än att trampa, tycker jag.
Därför man har karbång hoj, lättputtat
Det har jag givetvis, men 65 kilo kropp tillkommer i ekipagets totalvikt.
Men den hänger väl med även i sadeln antar jag :)
 

cykloton

Medlem
C-dale sa:
Jag vill ha 12-delat 10 - 50 på min grushoj med singelklinga. Finns en del svinbranta grusvägar hemmavid o på GC, t.ex grusvägen upp till Chiradammen. Kontaktade SRAM som uppgav att lösa delar för 12-delat på bockstyre skulle vara tillgängliga från nyår.
För mekaniskt? Inte bara elektroniskt?
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer