[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX

Sambal Oelek

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Luthman Photography sa:
Jag hade hellre sett ett robustare system med något färre växlar, men med liknande omfång. Vilket ju går att sätta ihop redan idag med kassetter från andra tillverkare.
Men precis, det hade varit något.

Typ som Sram EX1 fast med tio växlar kanske.
De har ju även DH-grejjerna, GXDH. Men 7 är inge vidare, omfånget inge vidare heller.
 

jonte987

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Sambal Oelek sa:
Luthman Photography sa:
Jag hade hellre sett ett robustare system med något färre växlar, men med liknande omfång. Vilket ju går att sätta ihop redan idag med kassetter från andra tillverkare.
Men precis, det hade varit något.

Typ som Sram EX1 fast med tio växlar kanske.
De har ju även DH-grejjerna, GXDH. Men 7 är inge vidare, omfånget inge vidare heller.
Borde gå att köra 11s 11-51 med 12s XT RD ganska gallant?
 

Maakus

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Luthman Photography sa:
Oggler sa:
Om vi tänker bort vad som är tekniskt möjligt. Hur många växlar är otimalt på en MTB? Dvs när blir det för besvärligt att rassla igenom alla växlar i förhållande till vad det ger i fördelar?

Om vi extrapolerar utvecklingen. Vid hur många växlar kommer branschen(användarna) säga: Nä, nu behöver vi inte fler växlar?
Med tanke på att hojarna hade typ 24 växlar när jag började cykla (och sen gick upp til 27 innan det började gå neråt igen) så tror jag inte att antalet växlar är så relevant. Däremot så tror jag att man kommer att försöka klämma in större och större omfång. Men redan nu tycker iaf jag att man börjar tulla på andra saker i jakten på ett stort omfång med hyfsat jämna steg. Toleranserna för srams tolvdelade grupper är väldigt liten, det krävs inte mycket för att de ska börja strula.

Jag hade hellre sett ett robustare system med något färre växlar, men med liknande omfång. Vilket ju går att sätta ihop redan idag med kassetter från andra tillverkare.
1x9, 11-42.

https://bikerumor.com/2019/02/27/ri...shifts-radically-affordable-advent-1x9-group/
 

Ultralite

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Maakus sa:
Luthman Photography sa:
Oggler sa:
Om vi tänker bort vad som är tekniskt möjligt. Hur många växlar är otimalt på en MTB? Dvs när blir det för besvärligt att rassla igenom alla växlar i förhållande till vad det ger i fördelar?

Om vi extrapolerar utvecklingen. Vid hur många växlar kommer branschen(användarna) säga: Nä, nu behöver vi inte fler växlar?
Med tanke på att hojarna hade typ 24 växlar när jag började cykla (och sen gick upp til 27 innan det började gå neråt igen) så tror jag inte att antalet växlar är så relevant. Däremot så tror jag att man kommer att försöka klämma in större och större omfång. Men redan nu tycker iaf jag att man börjar tulla på andra saker i jakten på ett stort omfång med hyfsat jämna steg. Toleranserna för srams tolvdelade grupper är väldigt liten, det krävs inte mycket för att de ska börja strula.

Jag hade hellre sett ett robustare system med något färre växlar, men med liknande omfång. Vilket ju går att sätta ihop redan idag med kassetter från andra tillverkare.
1x9, 11-42.

https://bikerumor.com/2019/02/27/ri...shifts-radically-affordable-advent-1x9-group/
Var får man tag på denna grupp? Borde vara perfekt för många barmcyklar?
 

KiwiQ

Ny medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
NickPick sa:
Typiskt happy att börja jönsa om utväxling när det äntligen är nya shimanogrupper på gång.
+1
Precis, Det är någon sorts kukmätartävling i vem som har den minsta kassetten med minst range och som inte tycker om 11 eller 12 delat, för då kan man ju gå istället...haha, lite roliga är ni faktiskt men vi kan väl enas om att det känns lite kul med nytt från shimano? Please
 

Plush

Moderator
Forumvärd
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
KiwiQ sa:
NickPick sa:
Typiskt happy att börja jönsa om utväxling när det äntligen är nya shimanogrupper på gång.
+1
Precis, Det är någon sorts kukmätartävling i vem som har den minsta kassetten med minst range och som inte tycker om 11 eller 12 delat, för då kan man ju gå istället...haha, lite roliga är ni faktiskt men vi kan väl enas om att det känns lite kul med nytt från shimano? Please

Ja... Det finns uppenbarligen väldigt många skrivbordscyklister som tycker vitt och brett om det mesta och faktiskt verkar ha glömt vad det hela handlar om...

Nämligen att ha kul.

Trist I vilket fall..
 

Erik O

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Plush sa:
KiwiQ sa:
NickPick sa:
Typiskt happy att börja jönsa om utväxling när det äntligen är nya shimanogrupper på gång.
+1
Precis, Det är någon sorts kukmätartävling i vem som har den minsta kassetten med minst range och som inte tycker om 11 eller 12 delat, för då kan man ju gå istället...haha, lite roliga är ni faktiskt men vi kan väl enas om att det känns lite kul med nytt från shimano? Please

Ja... Det finns uppenbarligen väldigt många skrivbordscyklister som tycker vitt och brett om det mesta och faktiskt verkar ha glömt vad det hela handlar om...

Nämligen att ha kul.

Trist I vilket fall..
Ja folk tycker saker på ett internetforum, verkligen jättesupertrist.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Pinkbike har tabeller med priser och vikter. Dyrare än de nuvarande men inte obscent dyrt om man väger in att de aldrig kostar angivet pris när det väl kommer till kritan.
 

Crossmax

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
KiwiQ sa:
NickPick sa:
Typiskt happy att börja jönsa om utväxling när det äntligen är nya shimanogrupper på gång.
+1
Precis, Det är någon sorts kukmätartävling i vem som har den minsta kassetten med minst range och som inte tycker om 11 eller 12 delat, för då kan man ju gå istället...haha, lite roliga är ni faktiskt men vi kan väl enas om att det känns lite kul med nytt från shimano? Please
Jag själv kör 1x11 med 11-40 bak, och använder nästan aldrig 40an, så på pappret tilltalar inte 10-45 mig. Men jag är fortfarande mycket intresserad av HyperGlide+, och det vore väldigt intressant om Shimano så småningom kunde släppa en 10-40 eller 11-40 12-delad kassett med HG+.

Jag tror att de nya Shimano-grupperna kommer bli en succé, de verkar mer genomtänkta än Eagle och kommer säkert hålla högre kvalitet än Srams motsvarigheter också.
 

Crossmax

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Crossmax sa:
KiwiQ sa:
NickPick sa:
Typiskt happy att börja jönsa om utväxling när det äntligen är nya shimanogrupper på gång.
+1
Precis, Det är någon sorts kukmätartävling i vem som har den minsta kassetten med minst range och som inte tycker om 11 eller 12 delat, för då kan man ju gå istället...haha, lite roliga är ni faktiskt men vi kan väl enas om att det känns lite kul med nytt från shimano? Please
Jag själv kör 1x11 med 11-40 bak, och använder nästan aldrig 40an, så på pappret tilltalar inte 10-45 mig. Men jag är fortfarande mycket intresserad av HyperGlide+, och det vore väldigt intressant om Shimano så småningom kunde släppa en 10-40 eller 11-40 12-delad kassett med HG+ för folk som inte bor/kör i riktiga berg.

Jag tror att de nya Shimano-grupperna kommer bli en succé, de verkar mer genomtänkta än Eagle och kommer säkert hålla högre kvalitet än Srams motsvarigheter också.
 

Sambal Oelek

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Maakus sa:
Luthman Photography sa:
Oggler sa:
Om vi tänker bort vad som är tekniskt möjligt. Hur många växlar är otimalt på en MTB? Dvs när blir det för besvärligt att rassla igenom alla växlar i förhållande till vad det ger i fördelar?

Om vi extrapolerar utvecklingen. Vid hur många växlar kommer branschen(användarna) säga: Nä, nu behöver vi inte fler växlar?
Med tanke på att hojarna hade typ 24 växlar när jag började cykla (och sen gick upp til 27 innan det började gå neråt igen) så tror jag inte att antalet växlar är så relevant. Däremot så tror jag att man kommer att försöka klämma in större och större omfång. Men redan nu tycker iaf jag att man börjar tulla på andra saker i jakten på ett stort omfång med hyfsat jämna steg. Toleranserna för srams tolvdelade grupper är väldigt liten, det krävs inte mycket för att de ska börja strula.

Jag hade hellre sett ett robustare system med något färre växlar, men med liknande omfång. Vilket ju går att sätta ihop redan idag med kassetter från andra tillverkare.
1x9, 11-42.

https://bikerumor.com/2019/02/27/ri...shifts-radically-affordable-advent-1x9-group/
Ojdå. Den var intressant. Tack för tipset.
 

Makten

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
KiwiQ sa:
NickPick sa:
Typiskt happy att börja jönsa om utväxling när det äntligen är nya shimanogrupper på gång.
+1
Precis, Det är någon sorts kukmätartävling i vem som har den minsta kassetten med minst range och som inte tycker om 11 eller 12 delat, för då kan man ju gå istället...haha, lite roliga är ni faktiskt men vi kan väl enas om att det känns lite kul med nytt från shimano? Please
Jag tror mest att många skjuter sig i foten när de "uppgraderar" till tunga, dyra, känsliga växelsystem där de lättaste växlarna mest gör att det går så sakta att man inte kommer upp för backarna. De största anledningarna till att folk började kasta framväxeln och köra 1x10 var enkelhet och lägre vikt. Nu går man sakta men säkert tillbaka till krångel och hög vikt, samt ett spann som nästan ingen behöver. Inte i Sverige i alla fall.

Inget av det här hade varit ett problem om kunderna fick välja växelsystem när de köper cykel. Men nu sitter det 12-delat på i princip alla lite finare cyklar från fabrik. Gärna med 30-32T fram också. Totalt vansinne.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Makten sa:
KiwiQ sa:
NickPick sa:
Typiskt happy att börja jönsa om utväxling när det äntligen är nya shimanogrupper på gång.
+1
Precis, Det är någon sorts kukmätartävling i vem som har den minsta kassetten med minst range och som inte tycker om 11 eller 12 delat, för då kan man ju gå istället...haha, lite roliga är ni faktiskt men vi kan väl enas om att det känns lite kul med nytt från shimano? Please
Jag tror mest att många skjuter sig i foten när de "uppgraderar" till tunga, dyra, känsliga växelsystem där de lättaste växlarna mest gör att det går så sakta att man inte kommer upp för backarna. De största anledningarna till att folk började kasta framväxeln och köra 1x10 var enkelhet och lägre vikt. Nu går man sakta men säkert tillbaka till krångel och hög vikt, samt ett spann som nästan ingen behöver. Inte i Sverige i alla fall.

Inget av det här hade varit ett problem om kunderna fick välja växelsystem när de köper cykel. Men nu sitter det 12-delat på i princip alla lite finare cyklar från fabrik. Gärna med 30-32T fram också. Totalt vansinne.
Nog för att det är platt i Stockholm och säljs många cyklar där men det finns andra orter även i Sverige där lite lättare växlar kan komma till rätt bra användning. Sverige är dessutom en så liten marknad att ingen bryr sig om anpassning för oss. Sen att det inte riktigt finns möjlighet att välja om man köper en hel ny cykel är kanske lite synd men jag misstänker att ni som ser det som ett problem ändå hör till gruppen som bygger egna cyklar.
 

Leffe

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Det här är ju julafton FFS. Har aldrig varit så sugen på att uppgradera!
När de släppte elvadelat var det ett bottennapp däremot
 

aland33

Medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Makten sa:
Inget av det här hade varit ett problem om kunderna fick välja växelsystem när de köper cykel. Men nu sitter det 12-delat på i princip alla lite finare cyklar från fabrik. Gärna med 30-32T fram också. Totalt vansinne.
Vansinne är väl att köpa en mtb (mountain->terrängcykel->stigar->skog) och kränga på en 36 klinga för att köra en cykelvasa i 40km/h.. eller?

Den större delen cyklister som köper mtb:s cyklar i skogen på stigar med tekniska partier och branta stigningar. Om Sverige är ett land där man mer prioriterar fart på enklare motionsleder så ska man inte sitta och ifrågasätta varför tillverkarna väljer att utrusta cyklar för just den lilla målgruppen.

Att jämföra oss mot Nino och diskutera max klingstorlekar på en Spark är ju lite roligt. Helt ärligt. Eller att fundera på att man kan gå snabbare än en viss utväxling?! Aldrig hört något liknande snack.

Jag skulle klara mig med en 34:a men tycker själv att 32 med eagle är skönare över hela registret. Jag är rätt ofta upp på 50:an vid branta tekniska partier.
Vid flera dagars etapplopp så önskar man till och med en 30:a när benen börjar vara mos. Att stiga av cykeln är inget vidare alternativ då det ofta leder till kramper och är LÅNGSAMMARE.

Summa summarum så kan ingen ifrågasätta om 30 32 34 36 är rätt klinga då vi alla verkar ha så olika ändamål till varför vi cyklar terrängcykling. Istället ska vi vara glada att det sker en konstant utveckling samt att flera tillverkare kommer med alternativ. Det gagnar oss utövare med större prisalternativ.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Makten sa:
KiwiQ sa:
NickPick sa:
Typiskt happy att börja jönsa om utväxling när det äntligen är nya shimanogrupper på gång.
+1
Precis, Det är någon sorts kukmätartävling i vem som har den minsta kassetten med minst range och som inte tycker om 11 eller 12 delat, för då kan man ju gå istället...haha, lite roliga är ni faktiskt men vi kan väl enas om att det känns lite kul med nytt från shimano? Please
Jag tror mest att många skjuter sig i foten när de "uppgraderar" till tunga, dyra, känsliga växelsystem där de lättaste växlarna mest gör att det går så sakta att man inte kommer upp för backarna. De största anledningarna till att folk började kasta framväxeln och köra 1x10 var enkelhet och lägre vikt. Nu går man sakta men säkert tillbaka till krångel och hög vikt, samt ett spann som nästan ingen behöver. Inte i Sverige i alla fall.

Inget av det här hade varit ett problem om kunderna fick välja växelsystem när de köper cykel. Men nu sitter det 12-delat på i princip alla lite finare cyklar från fabrik. Gärna med 30-32T fram också. Totalt vansinne.
Yepp.

Men det är ju mer pengar in på banken för komponenttillverkarna. Trist att det är på komponenter de flesta inte har nytta/glädje av.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Bengt-re sa:
Makten sa:
KiwiQ sa:
NickPick sa:
Typiskt happy att börja jönsa om utväxling när det äntligen är nya shimanogrupper på gång.
+1
Precis, Det är någon sorts kukmätartävling i vem som har den minsta kassetten med minst range och som inte tycker om 11 eller 12 delat, för då kan man ju gå istället...haha, lite roliga är ni faktiskt men vi kan väl enas om att det känns lite kul med nytt från shimano? Please
Jag tror mest att många skjuter sig i foten när de "uppgraderar" till tunga, dyra, känsliga växelsystem där de lättaste växlarna mest gör att det går så sakta att man inte kommer upp för backarna. De största anledningarna till att folk började kasta framväxeln och köra 1x10 var enkelhet och lägre vikt. Nu går man sakta men säkert tillbaka till krångel och hög vikt, samt ett spann som nästan ingen behöver. Inte i Sverige i alla fall.

Inget av det här hade varit ett problem om kunderna fick välja växelsystem när de köper cykel. Men nu sitter det 12-delat på i princip alla lite finare cyklar från fabrik. Gärna med 30-32T fram också. Totalt vansinne.
Yepp.

Men det är ju mer pengar in på banken för komponenttillverkarna. Trist att det är på komponenter de flesta inte har nytta/glädje av.
De flesta i er lilla subgrupp av nejsägare möjligtvis.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Rattnalle sa:
Bengt-re sa:
Makten sa:
KiwiQ sa:
NickPick sa:
Typiskt happy att börja jönsa om utväxling när det äntligen är nya shimanogrupper på gång.
+1
Precis, Det är någon sorts kukmätartävling i vem som har den minsta kassetten med minst range och som inte tycker om 11 eller 12 delat, för då kan man ju gå istället...haha, lite roliga är ni faktiskt men vi kan väl enas om att det känns lite kul med nytt från shimano? Please
Jag tror mest att många skjuter sig i foten när de "uppgraderar" till tunga, dyra, känsliga växelsystem där de lättaste växlarna mest gör att det går så sakta att man inte kommer upp för backarna. De största anledningarna till att folk började kasta framväxeln och köra 1x10 var enkelhet och lägre vikt. Nu går man sakta men säkert tillbaka till krångel och hög vikt, samt ett spann som nästan ingen behöver. Inte i Sverige i alla fall.

Inget av det här hade varit ett problem om kunderna fick välja växelsystem när de köper cykel. Men nu sitter det 12-delat på i princip alla lite finare cyklar från fabrik. Gärna med 30-32T fram också. Totalt vansinne.
Yepp.

Men det är ju mer pengar in på banken för komponenttillverkarna. Trist att det är på komponenter de flesta inte har nytta/glädje av.
De flesta i er lilla subgrupp av nejsägare möjligtvis.
.....och folk som gått på bluffen måste ju motivera att sitt beslut var rätt genom att bemöta faktarbaderad argumentation med lite härskartekniker. Fräscht!
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Bengt-re sa:
Rattnalle sa:
Bengt-re sa:
Makten sa:
KiwiQ sa:
NickPick sa:
Typiskt happy att börja jönsa om utväxling när det äntligen är nya shimanogrupper på gång.
+1
Precis, Det är någon sorts kukmätartävling i vem som har den minsta kassetten med minst range och som inte tycker om 11 eller 12 delat, för då kan man ju gå istället...haha, lite roliga är ni faktiskt men vi kan väl enas om att det känns lite kul med nytt från shimano? Please
Jag tror mest att många skjuter sig i foten när de "uppgraderar" till tunga, dyra, känsliga växelsystem där de lättaste växlarna mest gör att det går så sakta att man inte kommer upp för backarna. De största anledningarna till att folk började kasta framväxeln och köra 1x10 var enkelhet och lägre vikt. Nu går man sakta men säkert tillbaka till krångel och hög vikt, samt ett spann som nästan ingen behöver. Inte i Sverige i alla fall.

Inget av det här hade varit ett problem om kunderna fick välja växelsystem när de köper cykel. Men nu sitter det 12-delat på i princip alla lite finare cyklar från fabrik. Gärna med 30-32T fram också. Totalt vansinne.
Yepp.

Men det är ju mer pengar in på banken för komponenttillverkarna. Trist att det är på komponenter de flesta inte har nytta/glädje av.
De flesta i er lilla subgrupp av nejsägare möjligtvis.
.....och folk som gått på bluffen måste ju motivera att sitt beslut var rätt genom att bemöta faktarbaderad argumentation med lite härskartekniker. Fräscht!
Det är svårt att låta bli när ni är så inställda på att hitta fel hela tiden. Gillar ni det inte köp något annat. Är vi andra nöjda bryr vi oss faktiskt inte om att ni tycker att vi har fel. Vi tycker bara ni är underhållande.
 

KiwiQ

Ny medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Är övertygad om att "vi som har minst range och måste upprepa det" gruppen här tycker allt "nytt" är trams, "det var bättre förr", ligger och myser på kvällarna med en HG body och 8 delad kassett som är på tok för mycket egentligen för dem.
Single speed är lagom för alperna . Men då slipper dom iallafall promenera med cykeln som partner.
 

NickPick

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Bengt-re sa:
Rattnalle sa:
Bengt-re sa:
Makten sa:
KiwiQ sa:
NickPick sa:
Typiskt happy att börja jönsa om utväxling när det äntligen är nya shimanogrupper på gång.
+1
Precis, Det är någon sorts kukmätartävling i vem som har den minsta kassetten med minst range och som inte tycker om 11 eller 12 delat, för då kan man ju gå istället...haha, lite roliga är ni faktiskt men vi kan väl enas om att det känns lite kul med nytt från shimano? Please
Jag tror mest att många skjuter sig i foten när de "uppgraderar" till tunga, dyra, känsliga växelsystem där de lättaste växlarna mest gör att det går så sakta att man inte kommer upp för backarna. De största anledningarna till att folk började kasta framväxeln och köra 1x10 var enkelhet och lägre vikt. Nu går man sakta men säkert tillbaka till krångel och hög vikt, samt ett spann som nästan ingen behöver. Inte i Sverige i alla fall.

Inget av det här hade varit ett problem om kunderna fick välja växelsystem när de köper cykel. Men nu sitter det 12-delat på i princip alla lite finare cyklar från fabrik. Gärna med 30-32T fram också. Totalt vansinne.
Yepp.

Men det är ju mer pengar in på banken för komponenttillverkarna. Trist att det är på komponenter de flesta inte har nytta/glädje av.
De flesta i er lilla subgrupp av nejsägare möjligtvis.
.....och folk som gått på bluffen måste ju motivera att sitt beslut var rätt genom att bemöta faktarbaderad argumentation med lite härskartekniker. Fräscht!
Fälgbroms och 7-delat!
 

Makten

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
aland33 sa:
Vansinne är väl att köpa en mtb (mountain->terrängcykel->stigar->skog) och kränga på en 36 klinga för att köra en cykelvasa i 40km/h.. eller?

Den större delen cyklister som köper mtb:s cyklar i skogen på stigar med tekniska partier och branta stigningar. Om Sverige är ett land där man mer prioriterar fart på enklare motionsleder så ska man inte sitta och ifrågasätta varför tillverkarna väljer att utrusta cyklar för just den lilla målgruppen.

Att jämföra oss mot Nino och diskutera max klingstorlekar på en Spark är ju lite roligt. Helt ärligt. Eller att fundera på att man kan gå snabbare än en viss utväxling?! Aldrig hört något liknande snack.

Jag skulle klara mig med en 34:a men tycker själv att 32 med eagle är skönare över hela registret. Jag är rätt ofta upp på 50:an vid branta tekniska partier.
Vid flera dagars etapplopp så önskar man till och med en 30:a när benen börjar vara mos. Att stiga av cykeln är inget vidare alternativ då det ofta leder till kramper och är LÅNGSAMMARE.

Summa summarum så kan ingen ifrågasätta om 30 32 34 36 är rätt klinga då vi alla verkar ha så olika ändamål till varför vi cyklar terrängcykling. Istället ska vi vara glada att det sker en konstant utveckling samt att flera tillverkare kommer med alternativ. Det gagnar oss utövare med större prisalternativ.
Svarar du verkligen på rätt inlägg nu? Ingenting av det du skriver har ett jota med det jag skrev att göra. Jag cyklar inte vasan och jag har inget intresse av att cykla fort på grusväg.

Däremot fattar jag inte när man ska använda 30x50. Det är lättare än 22x36 som var löjligt lätt när 2-delat var inne. Och jag tror inte att cyklister blivit klenare. Hade cyklar kommit med 36T fram så hade det väl funnits nån slags logik, men inte nu.
 
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Makten sa:
aland33 sa:
Vansinne är väl att köpa en mtb (mountain->terrängcykel->stigar->skog) och kränga på en 36 klinga för att köra en cykelvasa i 40km/h.. eller?

Den större delen cyklister som köper mtb:s cyklar i skogen på stigar med tekniska partier och branta stigningar. Om Sverige är ett land där man mer prioriterar fart på enklare motionsleder så ska man inte sitta och ifrågasätta varför tillverkarna väljer att utrusta cyklar för just den lilla målgruppen.

Att jämföra oss mot Nino och diskutera max klingstorlekar på en Spark är ju lite roligt. Helt ärligt. Eller att fundera på att man kan gå snabbare än en viss utväxling?! Aldrig hört något liknande snack.

Jag skulle klara mig med en 34:a men tycker själv att 32 med eagle är skönare över hela registret. Jag är rätt ofta upp på 50:an vid branta tekniska partier.
Vid flera dagars etapplopp så önskar man till och med en 30:a när benen börjar vara mos. Att stiga av cykeln är inget vidare alternativ då det ofta leder till kramper och är LÅNGSAMMARE.

Summa summarum så kan ingen ifrågasätta om 30 32 34 36 är rätt klinga då vi alla verkar ha så olika ändamål till varför vi cyklar terrängcykling. Istället ska vi vara glada att det sker en konstant utveckling samt att flera tillverkare kommer med alternativ. Det gagnar oss utövare med större prisalternativ.
Svarar du verkligen på rätt inlägg nu? Ingenting av det du skriver har ett jota med det jag skrev att göra. Jag cyklar inte vasan och jag har inget intresse av att cykla fort på grusväg.

Däremot fattar jag inte när man ska använda 30x50. Det är lättare än 22x36 som var löjligt lätt när 2-delat var inne. Och jag tror inte att cyklister blivit klenare. Hade cyklar kommit med 36T fram så hade det väl funnits nån slags logik, men inte nu.
Grejen är väl att man nu för tiden vill köra 1x och ser man internationellt så finns det rätt många marknader där en 50kaka inte är helt befängt. T.ex. om man klättrar många höjdmeter på grusväg i alperna eller liknande. Det är skönare att sitta och veva än att gå.

Men vid plattcykling i sverige är ju behovet mindre.
 

Makten

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Luthman Photography sa:
Grejen är väl att man nu för tiden vill köra 1x och ser man internationellt så finns det rätt många marknader där en 50kaka inte är helt befängt. T.ex. om man klättrar många höjdmeter på grusväg i alperna eller liknande. Det är skönare att sitta och veva än att gå.

Men vid plattcykling i sverige är ju behovet mindre.
Givetvis! Jag kan förstå tillverkarna. Samtidigt kan uppenbarligen en del generalagenter och butiker speca cyklar lite som de vill vid import, och ändå väljer de alputväxling som standard. Vilket såklart beror på att kunderna även i Sverige vill ha det. Vilket i sin tur inte kan bero på så mycket annat än effektiv marknadsföring och brist på eget tänkande;-)
När 10-42 kom så tyckte man att det var jätteskönt och bekvämt. Fanns det ändå ett sug efter större omfång? Nja. Det har kommit sen, vilket i någon mån visar att det inte behövs egentligen.

Nu kanske någon invänder att jag om någon brukar häckla exempelvis LVG-cyklister som är emot skivbromsar, och visst finns det en poäng i det. Både skivbromsar och pizzakassetter är tyngre och dyrare och inte direkt nödvändiga. Haken är dock att jag faktiskt tror att ganska många blir begränsade av att ha för lätta växlar. Man lägger pengar på något som gör det svårare att komma upp för backarna. Det går för långsamt helt enkelt. Energin som krävs är samma oavsett hastighet, men effekten måste vara lite högre med tyngre växel, såklart. Under kortare tid.
 

theBrand

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
NickPick sa:
Bengt-re sa:
Rattnalle sa:
Bengt-re sa:
Makten sa:
KiwiQ sa:
NickPick sa:
Typiskt happy att börja jönsa om utväxling när det äntligen är nya shimanogrupper på gång.
+1
Precis, Det är någon sorts kukmätartävling i vem som har den minsta kassetten med minst range och som inte tycker om 11 eller 12 delat, för då kan man ju gå istället...haha, lite roliga är ni faktiskt men vi kan väl enas om att det känns lite kul med nytt från shimano? Please
Jag tror mest att många skjuter sig i foten när de "uppgraderar" till tunga, dyra, känsliga växelsystem där de lättaste växlarna mest gör att det går så sakta att man inte kommer upp för backarna. De största anledningarna till att folk började kasta framväxeln och köra 1x10 var enkelhet och lägre vikt. Nu går man sakta men säkert tillbaka till krångel och hög vikt, samt ett spann som nästan ingen behöver. Inte i Sverige i alla fall.

Inget av det här hade varit ett problem om kunderna fick välja växelsystem när de köper cykel. Men nu sitter det 12-delat på i princip alla lite finare cyklar från fabrik. Gärna med 30-32T fram också. Totalt vansinne.
Yepp.

Men det är ju mer pengar in på banken för komponenttillverkarna. Trist att det är på komponenter de flesta inte har nytta/glädje av.
De flesta i er lilla subgrupp av nejsägare möjligtvis.
.....och folk som gått på bluffen måste ju motivera att sitt beslut var rätt genom att bemöta faktarbaderad argumentation med lite härskartekniker. Fräscht!
Fälgbroms och 7-delat!
Vi kanske kan mergea den här tråden med den om skivbromsar på LVG?

Någon moderator som kan hjälpa till här?
 

theBrand

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
On Topic:

Skönt att Shimano så sakteliga börjar komma in i matchen, men trist att de envisas med att skapa en ny design på bodyn och egen stegning på kassetten.

Förståeligt ur deras synvinkel, de är väl trötta på att folk inte köper deras kassetter. Men tråkigt för oss konsumenter.
 

Der Kaiser

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Jag skulle gärna ha 13tandade pulley-hjul, och Hg+ Edit: Micros-spline menar jag förstås. men inte till priset att få kassett-dreven närmare varann.
När kommer 10delade kassetter till Hg+ Edit:micro-spline.
All-in-all var faktiskt mircoSHIFT det mest intressanta i den här tråden.
 
Senast ändrad:

Lars.E

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Makten sa:
Jag tror mest att många skjuter sig i foten när de "uppgraderar" till tunga, dyra, känsliga växelsystem där de lättaste växlarna mest gör att det går så sakta att man inte kommer upp för backarna. De största anledningarna till att folk började kasta framväxeln och köra 1x10 var enkelhet och lägre vikt. Nu går man sakta men säkert tillbaka till krångel och hög vikt, samt ett spann som nästan ingen behöver. Inte i Sverige i alla fall.

.
Nu bor vi ju inte jag i platta Stockholm och jag cyklar +4 månader i snö, så vi har ju olika behov.
Men jag är inte helt säker på att det är att skjuta sig i foten med en 1x12 uppgradering. Min 10-51 med 30t fram är det bästa växelsystem jag haft hittills. Jag har kört med det sedan månadsskiftet nov-dec utan att behöva justera varken ändlägen eller vajerspänning en enda gång, inte ens när jag bytt hjul har jag rört inställningarna, det har bara fungerat.
Sommartid kör jag sällan lättare växel än 3:an, men på vintern är det najs att kunna ha en superlätt växel när det är segföre i långa klättringar. Hade jag haft en 32t klinga hade jag nog provat den istället, iallafall på sommaren.
 

Makten

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Lars.E sa:
Makten sa:
Jag tror mest att många skjuter sig i foten när de "uppgraderar" till tunga, dyra, känsliga växelsystem där de lättaste växlarna mest gör att det går så sakta att man inte kommer upp för backarna. De största anledningarna till att folk började kasta framväxeln och köra 1x10 var enkelhet och lägre vikt. Nu går man sakta men säkert tillbaka till krångel och hög vikt, samt ett spann som nästan ingen behöver. Inte i Sverige i alla fall.
Nu bor vi ju inte jag i platta Stockholm och jag cyklar +4 månader i snö, så vi har ju olika behov.
Men jag är inte helt säker på att det är att skjuta sig i foten med en 1x12 uppgradering. Min 10-51 med 30t fram är det bästa växelsystem jag haft hittills. Jag har kört med det sedan månadsskiftet nov-dec utan att behöva justera varken ändlägen eller vajerspänning en enda gång, inte ens när jag bytt hjul har jag rört inställningarna, det har bara fungerat.
Sommartid kör jag sällan lättare växel än 3:an, men på vintern är det najs att kunna ha en superlätt växel när det är segföre i långa klättringar. Hade jag haft en 32t klinga hade jag nog provat den istället, iallafall på sommaren.
Notera att jag skrev "många", inte "alla". ;-)
 

Oggler

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Poängen är väl att alla behöver inte samma typ av kassett till all typ av cykling. Här i platta uppsala behöver man ju nästan ingen range alls. Men om man ska klämma långa branta stigningar på knixig stig så behöver man väl lättare växlar.

Så för oss som lever på prärien/taigan/slätten. Kommer shimano även komma med lättare kassetter med mindre range. Med typ 34 eller 36 som största?
 

Spacekitty

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Oggler sa:
Så för oss som lever på prärien/taigan/slätten. Kommer shimano även komma med lättare kassetter med mindre range. Med typ 34 eller 36 som största?
Det finns fortfarande 10 och 11 stegade växlar och kassetter från Shimano som passar dig att köpa.
 

C-dale

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Även om man bor på slätten så kan man väl inte nöja sig med att bara cykla där?
 

Lars.E

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Makten sa:
Lars.E sa:
Makten sa:
Jag tror mest att många skjuter sig i foten när de "uppgraderar" till tunga, dyra, känsliga växelsystem där de lättaste växlarna mest gör att det går så sakta att man inte kommer upp för backarna. De största anledningarna till att folk började kasta framväxeln och köra 1x10 var enkelhet och lägre vikt. Nu går man sakta men säkert tillbaka till krångel och hög vikt, samt ett spann som nästan ingen behöver. Inte i Sverige i alla fall.
Nu bor vi ju inte jag i platta Stockholm och jag cyklar +4 månader i snö, så vi har ju olika behov.
Men jag är inte helt säker på att det är att skjuta sig i foten med en 1x12 uppgradering. Min 10-51 med 30t fram är det bästa växelsystem jag haft hittills. Jag har kört med det sedan månadsskiftet nov-dec utan att behöva justera varken ändlägen eller vajerspänning en enda gång, inte ens när jag bytt hjul har jag rört inställningarna, det har bara fungerat.
Sommartid kör jag sällan lättare växel än 3:an, men på vintern är det najs att kunna ha en superlätt växel när det är segföre i långa klättringar. Hade jag haft en 32t klinga hade jag nog provat den istället, iallafall på sommaren.
Notera att jag skrev "många", inte "alla". ;-)
Noterade det och skrev därför första meningen om olika behov.
Men det jag ville ha fram var att mitt 1x12 med brett spann har fungerat felfritt utan strul hittills.
 

glitch

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Hmm på dina bilder Plus har slx reglaget ingen räffling. Kollar man hos t.ex. bikeradar är reglaget räfflat men saknar "gummicoating".

Shimano-M7100-M8100-XT-SLX-12-SPEED-18-6f8a2f2.jpg
 

Plush

Moderator
Forumvärd
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
glitch sa:
Hmm på dina bilder Plus har slx reglaget ingen räffling. Kollar man hos t.ex. bikeradar är reglaget räfflat men saknar "gummicoating".
Ja?
Det jag har är studio bilder av det... Inte bilder på förseriedelar som är ute för provcykling. Vilken som är mer rätt vet jag inte.
 
Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer