Makten sa:
Jag tror mest att många skjuter sig i foten när de "uppgraderar" till tunga, dyra, känsliga växelsystem där de lättaste växlarna mest gör att det går så sakta att man inte kommer upp för backarna. De största anledningarna till att folk började kasta framväxeln och köra 1x10 var enkelhet och lägre vikt. Nu går man sakta men säkert tillbaka till krångel och hög vikt, samt ett spann som nästan ingen behöver. Inte i Sverige i alla fall.
Nu bor vi ju inte jag i platta Stockholm och jag cyklar +4 månader i snö, så vi har ju olika behov.
Men jag är inte helt säker på att det är att skjuta sig i foten med en 1x12 uppgradering. Min 10-51 med 30t fram är det bästa växelsystem jag haft hittills. Jag har kört med det sedan månadsskiftet nov-dec utan att behöva justera varken ändlägen eller vajerspänning en enda gång, inte ens när jag bytt hjul har jag rört inställningarna, det har bara fungerat.
Sommartid kör jag sällan lättare växel än 3:an, men på vintern är det najs att kunna ha en superlätt växel när det är segföre i långa klättringar. Hade jag haft en 32t klinga hade jag nog provat den istället, iallafall på sommaren.