[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX

Plush

Moderator
Forumvärd
Makten sa:
Plush sa:
5mm off är mycket oavsett antal drev i kassetten...
Om man antar att det är ungefär 300 mm mellan växelörat och fälgen så blir 5 mm fel bara 1° skevt växelöra. Det är fan inte mycket.
Det beror på vem du frågar och vilken bakgrund den personen har.
För det är verkligen inte så att "även lite snett är rakt" eller?
Dessutom beror det på vilken riktning skevheten har, lodrätt eller horisontellt eller kombinationen där emellan.
Hursom... Vi tycker olika och det är fine med mig.
 

Makten

Aktiv medlem
Plush sa:
Det beror på vem du frågar och vilken bakgrund den personen har.
För det är verkligen inte så att "även lite snett är rakt" eller?
Dessutom beror det på vilken riktning skevheten har, lodrätt eller horisontellt eller kombinationen där emellan.
Hursom... Vi tycker olika och det är fine med mig.
En ynka grad kan ju omöjligen anses "mycket". Jag har svårt att tro att det ens syns med blotta ögat.
Jag vet inte riktigt vart du vill komma dock. Handlar det om att försvara känsliga grejer eller bara om att du ska ha rätt?
 

Plush

Moderator
Forumvärd
Makten sa:
Plush sa:
Det beror på vem du frågar och vilken bakgrund den personen har.
För det är verkligen inte så att "även lite snett är rakt" eller?
Dessutom beror det på vilken riktning skevheten har, lodrätt eller horisontellt eller kombinationen där emellan.
Hursom... Vi tycker olika och det är fine med mig.
En ynka grad kan ju omöjligen anses "mycket". Jag har svårt att tro att det ens syns med blotta ögat.
Jag vet inte riktigt vart du vill komma dock. Handlar det om att försvara känsliga grejer eller bara om att du ska ha rätt?
Varken eller.
 
Makten sa:
Plush sa:
Det beror på vem du frågar och vilken bakgrund den personen har.
För det är verkligen inte så att "även lite snett är rakt" eller?
Dessutom beror det på vilken riktning skevheten har, lodrätt eller horisontellt eller kombinationen där emellan.
Hursom... Vi tycker olika och det är fine med mig.
En ynka grad kan ju omöjligen anses "mycket". Jag har svårt att tro att det ens syns med blotta ögat.
Jag vet inte riktigt vart du vill komma dock. Handlar det om att försvara känsliga grejer eller bara om att du ska ha rätt?
Och man kan väl rimligtvis inte mäta skevheten mot fälgen. Fälgen har ju ingenting med hur ren växlingen är att göra. Bara för att man riktar örat på det sättet betyder det ju inte att det är vinkeln mellan örat och fälgen som är viktig egentligen. Det råkar bara vara så att fälgen oftast är hyfsat centrerad runt navet och således också kassetten (som har lite mer med rena växlingar att göra).
 

Fredrik Z

Ny medlem
Hur är det på Eagle som har precis samma delning. Är det ett problem där också, eller bara när man internetcyklar med Shimano?
 

Rattnalle

Aktiv medlem
CX Grand Prix sa:
Rattnalle sa:
Perfekt läge för ny cykel nästa år alltså. Fyra år sen sist, tolvdelad Shimano, ny Manitougaffel och tjunior som av allt att döma faktiskt blivit tillräckligt bra nu ;-)
Köp en AM9! Så jag kan klämma lite på den live...
Vill inte ha mer monstertruck. Om något en aning mindre. Dvs den går fetbort :)

Eller så sliter jag vidare på den jag har tills den går av och tar beslut då..
 

marr

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
CX Grand Prix sa:
Rattnalle sa:
Perfekt läge för ny cykel nästa år alltså. Fyra år sen sist, tolvdelad Shimano, ny Manitougaffel och tjunior som av allt att döma faktiskt blivit tillräckligt bra nu ;-)
Köp en AM9! Så jag kan klämma lite på den live...
Vill inte ha mer monstertruck. Om något en aning mindre. Dvs den går fetbort :)

Eller så sliter jag vidare på den jag har tills den går av och tar beslut då..
Megan kändes initialt rätt smutt, trots mycket slag och 29er.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Fredrik Z sa:
Hur är det på Eagle som har precis samma delning. Är det ett problem där också, eller bara när man internetcyklar med Shimano?
Upplever det lite känsligare än mina m9000-utrustade cyklar men det är marginellt. Störigast är framförallt att växlar den till mindre drev med lite fördröjning i jämförelse med m9000/M8000.
 

Fredrik Z

Ny medlem
Raggamuffin sa:
Fredrik Z sa:
Hur är det på Eagle som har precis samma delning. Är det ett problem där också, eller bara när man internetcyklar med Shimano?
Upplever det lite känsligare än mina m9000-utrustade cyklar men det är marginellt. Störigast är framförallt att växlar den till mindre drev med lite fördröjning i jämförelse med m9000/M8000.
Tänkte mest på påstådda känsligheten med växelöra. Där borde eagle i så fall ha samma problem och det har ju funnits i några år. Själv kör jag xtr med eaglekasset, det funkar kanon hittills iaf. :)
 
Fredrik Z sa:
Raggamuffin sa:
Fredrik Z sa:
Hur är det på Eagle som har precis samma delning. Är det ett problem där också, eller bara när man internetcyklar med Shimano?
Upplever det lite känsligare än mina m9000-utrustade cyklar men det är marginellt. Störigast är framförallt att växlar den till mindre drev med lite fördröjning i jämförelse med m9000/M8000.
Tänkte mest på påstådda känsligheten med växelöra. Där borde eagle i så fall ha samma problem och det har ju funnits i några år. Själv kör jag xtr med eaglekasset, det funkar kanon hittills iaf. :)
Jag har haft lite knas med två hojar med Eagle som jag kört. Jag upplevde det som att det berodde på aningen skeva grejer, skevhet som jag upplever inte har varit ett problem tidigare. Men det är ju svårt att säga med säkerhet.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Fredrik Z sa:
Raggamuffin sa:
Fredrik Z sa:
Hur är det på Eagle som har precis samma delning. Är det ett problem där också, eller bara när man internetcyklar med Shimano?
Upplever det lite känsligare än mina m9000-utrustade cyklar men det är marginellt.

Störigast är framförallt att växlar den till mindre drev med lite fördröjning i jämförelse med m9000/M8000.
Tänkte mest på påstådda känsligheten med växelöra. Där borde eagle i så fall ha samma problem och det har ju funnits i några år. Själv kör jag xtr med eaglekasset, det funkar kanon hittills iaf. :)
Ja det var det jag menade. Skulle kanske delat upp i två stycke.

Reglage och bakväxel m9100? Vilken kedja? Har du justerat in den mitt på kassetten eller på 10 drevet?
 

Makten

Aktiv medlem
bearthefear sa:
Och man kan väl rimligtvis inte mäta skevheten mot fälgen.
Det är så man mäter om växelörat är rakt.

Fälgen har ju ingenting med hur ren växlingen är att göra. Bara för att man riktar örat på det sättet betyder det ju inte att det är vinkeln mellan örat och fälgen som är viktig egentligen. Det råkar bara vara så att fälgen oftast är hyfsat centrerad runt navet och således också kassetten (som har lite mer med rena växlingar att göra).
Nu var det inte jag som tog upp uppmätt skevhet som skapar problem. Jag bara konstaterade att det angivna måttet motsvarar 1° och att det är väldigt lite. Jag kan tänka mig att det blir problematiskt att få systemet att funka tillförlitligt om det är så känsligt, men jag har inte provat 12-delat. Dock vore det konstigt om inte fler drev som sitter tätare ihop också kräver mer finlir.
 

Fredrik Z

Ny medlem
Raggamuffin sa:
Fredrik Z sa:
Raggamuffin sa:
Fredrik Z sa:
Hur är det på Eagle som har precis samma delning. Är det ett problem där också, eller bara när man internetcyklar med Shimano?
Upplever det lite känsligare än mina m9000-utrustade cyklar men det är marginellt.

Störigast är framförallt att växlar den till mindre drev med lite fördröjning i jämförelse med m9000/M8000.
Tänkte mest på påstådda känsligheten med växelöra. Där borde eagle i så fall ha samma problem och det har ju funnits i några år. Själv kör jag xtr med eaglekasset, det funkar kanon hittills iaf. :)
Ja det var det jag menade. Skulle kanske delat upp i två stycke.

Reglage och bakväxel m9100? Vilken kedja? Har du justerat in den mitt på kassetten eller på 10 drevet?
Har inte justerat den själv. Är Velotek som byggt cykeln åt mig. Så där har jag inget svar.
 

Bilagor

Raggamuffin

Aktiv medlem
Fredrik Z sa:
Raggamuffin sa:
Fredrik Z sa:
Raggamuffin sa:
Fredrik Z sa:
Hur är det på Eagle som har precis samma delning. Är det ett problem där också, eller bara när man internetcyklar med Shimano?
Upplever det lite känsligare än mina m9000-utrustade cyklar men det är marginellt.

Störigast är framförallt att växlar den till mindre drev med lite fördröjning i jämförelse med m9000/M8000.
Tänkte mest på påstådda känsligheten med växelöra. Där borde eagle i så fall ha samma problem och det har ju funnits i några år. Själv kör jag xtr med eaglekasset, det funkar kanon hittills iaf. :)
Ja det var det jag menade. Skulle kanske delat upp i två stycke.

Reglage och bakväxel m9100? Vilken kedja? Har du justerat in den mitt på kassetten eller på 10 drevet?
Har inte justerat den själv. Är Velotek som byggt cykeln åt mig. Så där har jag inget svar.
Aha, nå cheers. Körde länge med xx1-kassett och resten M9000 som jag tyckte fungerade mycket bra, blir att fortsätta på konceptet.
Det var dags för ny body tycker jag men det ställer ju till det lite nu i början.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Väntar spänt på att det dyker upp och fler kan ge omdömen på eagle-kassett med XT/SLX. Funkar det bra lär det ju vara att föredra på samma sätt som för elvadelat.
 

Crocko

Aktiv medlem
marr sa:
Jensen sa:
marr sa:
Läste en artikel om shimano som inte vill släppa ut rättigheter åt eftermaknadstillverkade på microspline fortfarande. Tragiskt :(

https://off.road.cc/content/news/hope-technology-hits-out-at-shimano-over-micro-spline-hub-license-3562
Industry nine och newmen har ju släppt med microspline
Ahh, shimano verkar inte speciellt konsekventa...
Eller så kan man se det som ett gyllene tillfälle för en växande OEM OEM utan att fråga om lov eller betala licenspengar, bara skicka sin CAD fil till någon mindre nogräknad så blir marknaden nog mättad med hubbar som passar.
Fattar inte förtetag som inte ser möjligheter till att få ut sin teknologi på marknaden om seriösa spelare vill licensiera lösningar det är ju bara credd till konstruktören och en bättre chans att få ut sin standard, underligt beteende som kanske förklarar varför marknaden ser ut som den gör.
 

Jensen

Aktiv medlem
Crocko sa:
marr sa:
Jensen sa:
marr sa:
Läste en artikel om shimano som inte vill släppa ut rättigheter åt eftermaknadstillverkade på microspline fortfarande. Tragiskt :(

https://off.road.cc/content/news/hope-technology-hits-out-at-shimano-over-micro-spline-hub-license-3562
Industry nine och newmen har ju släppt med microspline
Ahh, shimano verkar inte speciellt konsekventa...
Eller så kan man se det som ett gyllene tillfälle för en växande OEM OEM utan att fråga om lov eller betala licenspengar, bara skicka sin CAD fil till någon mindre nogräknad så blir marknaden nog mättad med hubbar som passar.
Fattar inte förtetag som inte ser möjligheter till att få ut sin teknologi på marknaden om seriösa spelare vill licensiera lösningar det är ju bara credd till konstruktören och en bättre chans att få ut sin standard, underligt beteende som kanske förklarar varför marknaden ser ut som den gör.
Fast båda nämna har ju licens. White industries jobbade sig runt med att göra en body med rätt storlek men mindre antal splines men i titan. Onyx har löst det så man kommer kunna köra dt body på deras nav. Men de i9 och newmen har licens
 

Jensen

Aktiv medlem
marr sa:
Jensen sa:
marr sa:
Läste en artikel om shimano som inte vill släppa ut rättigheter åt eftermaknadstillverkade på microspline fortfarande. Tragiskt :(

https://off.road.cc/content/news/hope-technology-hits-out-at-shimano-over-micro-spline-hub-license-3562
Industry nine och newmen har ju släppt med microspline
Ahh, shimano verkar inte speciellt konsekventa...
https://bikerumor.com/2018/10/15/shimano-approves-industry-nines-own-micro-spline-compatible-freehub-bodies/

Dessutom bakåtkompatibla med deras nav sedan tidigare.
 

KiwiQ

Ny medlem
Ingen kan ge Shimano skit för att de nu kommer satsa på microspline dvs en ny standard som ersätter deras hur många år gammal HG????

När Xd kom var det ju gubbgnäll likväl, microspline kommer bli accepterad av nej sägarna/det var bättre förr och snart ser vi fler och fler tillverkare som får heads up från shimano att erbjuda microspline som ett alternativ.

PLUSH: Har du koll på exakta datum för slx xt, när man kan köpa dem på riktigt? :) nu pratar jag inte om dess gruppdet som kommer säljas kompletta och är exklusivt "först" till kund
 

Tarkaz

Medlem
Rattnalle sa:
Tarkaz sa:
För en glad motionär som leker downhill på dom lokala bergen, finns det någon anledning att skaffa något annat än SLX? Känns som att skillnaden är näst inpå obefintlig. Har idag Slx 28-11/42 använder i princip bara 11an och 42an, avancerade och branta stigar upp och ner.
Mtbr hade en intervju med Shimanos amerikanska produktchef. Konsensus där var ungefär att slx är mer än gott nog, eventuellt snyggare beroende på smak men köp dyrare kedja.

Varför köpa dyrare kedja?
 

Kneecap

Aktiv medlem
marr sa:
Kommer Det fortfarande vara klassikern slx bakväxel, xtr reglage och kedja, xt kasett som gäller?
Tjena!

Jag kör XT reglage med ZEE bakväxel, grabben kör XT på båda och dottern kör XTR på båda. Samtliga kör XTR kedja med XT kassett. Så det är lite blanda och ge här..
 

marr

Aktiv medlem
Kneecap sa:
marr sa:
Kommer Det fortfarande vara klassikern slx bakväxel, xtr reglage och kedja, xt kasett som gäller?
Tjena!

Jag kör XT reglage med ZEE bakväxel, grabben kör XT på båda och dottern kör XTR på båda. Samtliga kör XTR kedja med XT kassett. Så det är lite blanda och ge här..
Jag har faktiskt gått över till kmc kedjor... Inte lika klistriga när de är nya :p
 

Jensen

Aktiv medlem
KiwiQ sa:
Ingen kan ge Shimano skit för att de nu kommer satsa på microspline dvs en ny standard som ersätter deras hur många år gammal HG????

När Xd kom var det ju gubbgnäll likväl, microspline kommer bli accepterad av nej sägarna/det var bättre förr och snart ser vi fler och fler tillverkare som får heads up från shimano att erbjuda microspline som ett alternativ.

PLUSH: Har du koll på exakta datum för slx xt, när man kan köpa dem på riktigt? :) nu pratar jag inte om dess gruppdet som kommer säljas kompletta och är exklusivt "först" till kund
Är väll inget fel på microspline (mer än att det är ännu en standard, lite onödig när xd är öppen menmen) utan snarare på hur shimano skött det med vilka som ska få göra nav med den bodyn
 

Plush

Moderator
Forumvärd
KiwiQ sa:
Ingen kan ge Shimano skit för att de nu kommer satsa på microspline dvs en ny standard som ersätter deras hur många år gammal HG????

När Xd kom var det ju gubbgnäll likväl, microspline kommer bli accepterad av nej sägarna/det var bättre förr och snart ser vi fler och fler tillverkare som får heads up från shimano att erbjuda microspline som ett alternativ.

PLUSH: Har du koll på exakta datum för slx xt, när man kan köpa dem på riktigt? :) nu pratar jag inte om dess gruppdet som kommer säljas kompletta och är exklusivt "först" till kund

Vad jag sett så ska det enligt Shimano börja kunna levereras från den 24/6. Iallafall sist jag kollade hos Shimano Nordic.
 

KiwiQ

Ny medlem
Plush sa:
KiwiQ sa:
Ingen kan ge Shimano skit för att de nu kommer satsa på microspline dvs en ny standard som ersätter deras hur många år gammal HG????

När Xd kom var det ju gubbgnäll likväl, microspline kommer bli accepterad av nej sägarna/det var bättre förr och snart ser vi fler och fler tillverkare som får heads up från shimano att erbjuda microspline som ett alternativ.

PLUSH: Har du koll på exakta datum för slx xt, när man kan köpa dem på riktigt? :) nu pratar jag inte om dess gruppdet som kommer säljas kompletta och är exklusivt "först" till kund

Vad jag sett så ska det enligt Shimano börja kunna levereras från den 24/6. Iallafall sist jag kollade hos Shimano Nordic.

Härligt, jag har beställt det jag behöver från Tyskland nu iaf.. Hoppas på att ha det om 2v
 

fhloston

Aktiv medlem
Kneecap sa:
Tarkaz sa:
Varför köpa dyrare kedja?
Tjena!

För att det är en billig men ruskigt bra uppgradering. Kör alltid på XT eller Ultegrakassett med XTR/DA kedja.
Vad är fördelen? Jag har ultegra-grupp på lvg-hojen, och ska köpa ny kedja. Jag vet ju att ”högre” är bättre, men vad är skillnaderna på kedja? Vikt, friktion, slitstyrka?

Edit, Hittade ditt svar: https://happyride.se/forum/read.php/1/3561284/3561553#msg-3561553

:)
 
Senast ändrad:

Leffe

Aktiv medlem
Varför vill ni krångla med sram-kasett? En av förbättringarna enligt shimano är ju att man ska få riktigt bra växlingar utan att behöva lätta på trycket på pedalerna, och det pga samspelet mellan komponenterna.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer