[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX

NickPick

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Leffe sa:
Varför vill ni krångla med sram-kasett? En av förbättringarna enligt shimano är ju att man ska få riktigt bra växlingar utan att behöva lätta på trycket på pedalerna, och det pga samspelet mellan komponenterna.
Merparten har redan xD-body på sina hjul, därför vill man använda något som passar.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Leffe sa:
Varför vill ni krångla med sram-kasett? En av förbättringarna enligt shimano är ju att man ska få riktigt bra växlingar utan att behöva lätta på trycket på pedalerna, och det pga samspelet mellan komponenterna.
För elvadelat var det enda sättet att slippa drev i mjukost och dessutom spara vikt på kuppen. Slapp den gamla bodyn där drev fastnade också. Shimano envisas ju fortfarande med en tung konstruktion men nu ska väl bodyn förhoppningsvis vara befriad från drev som äter sig fast?
 

Jensen

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Leffe sa:
Varför vill ni krångla med sram-kasett? En av förbättringarna enligt shimano är ju att man ska få riktigt bra växlingar utan att behöva lätta på trycket på pedalerna, och det pga samspelet mellan komponenterna.
För att shimano envisas med att ge väldigt få licens på microspline till andra än i9, newmen och dt och folk har inte lust att byta nav kanske?
 

BjornR

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Rattnalle sa:
Slapp den gamla bodyn där drev fastnade också. Shimano envisas ju fortfarande med en tung konstruktion men nu ska väl bodyn förhoppningsvis vara befriad från drev som äter sig fast?
Verkar bara vara reducerat och inte helt löst.
 

Pillo-kun

Medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
NickPick sa:
Leffe sa:
Varför vill ni krångla med sram-kasett? En av förbättringarna enligt shimano är ju att man ska få riktigt bra växlingar utan att behöva lätta på trycket på pedalerna, och det pga samspelet mellan komponenterna.
Merparten har redan xD-body på sina hjul, därför vill man använda något som passar.

Skulle nog säga att merparten har gamla goda hd body still :P

Såg att Sunrace har en 12 delad grupp. Har läst lite om den och tyckte det verkade rätt ok, förutom att den kopplingen kanske var lite svagare än på shimano. Någon som testat? Inte sugen att byta hjul :P
 
Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Pillo-kun sa:
NickPick sa:
Leffe sa:
Varför vill ni krångla med sram-kasett? En av förbättringarna enligt shimano är ju att man ska få riktigt bra växlingar utan att behöva lätta på trycket på pedalerna, och det pga samspelet mellan komponenterna.
Merparten har redan xD-body på sina hjul, därför vill man använda något som passar.

Skulle nog säga att merparten har gamla goda hd body still :P

Såg att Sunrace har en 12 delad grupp. Har läst lite om den och tyckte det verkade rätt ok, förutom att den kopplingen kanske var lite svagare än på shimano. Någon som testat? Inte sugen att byta hjul :P
Jag misstänker att de som byter cykel lite oftare dvs cyklar på kanske 2015 och nyare, i merpart väljer eller har xD-body.
Annat på landsväg och gravel såklart, men på mtb.
 

KiwiQ

Ny medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Leffe sa:
Varför vill ni krångla med sram-kasett? En av förbättringarna enligt shimano är ju att man ska få riktigt bra växlingar utan att behöva lätta på trycket på pedalerna, och det pga samspelet mellan komponenterna.
+1, förstår inte om de nu har eagle eller Sram, varför vill ni plötsligt ha shimano 12 delat, med en godamn eagle kasett, eagle klinga och sram/whatever märke kedja,

De riktigt vassa egenskaperna som Shimanos 12 delade erbjuder, får man enbart av att använda just de specifika delarna, nya klingan, kedjan osv.

Acceptera att microspline är det som gäller om man vill köra shimanos nya drivlinor, förstår inte gnället, köp det inte, så blir det skönare för oss som har det eller kommer uppgradera att slippa gnäll
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
KiwiQ sa:
Leffe sa:
Varför vill ni krångla med sram-kasett? En av förbättringarna enligt shimano är ju att man ska få riktigt bra växlingar utan att behöva lätta på trycket på pedalerna, och det pga samspelet mellan komponenterna.
+1, förstår inte om de nu har eagle eller Sram, varför vill ni plötsligt ha shimano 12 delat, med en godamn eagle kasett, eagle klinga och sram/whatever märke kedja,

De riktigt vassa egenskaperna som Shimanos 12 delade erbjuder, får man enbart av att använda just de specifika delarna, nya klingan, kedjan osv.

Acceptera att microspline är det som gäller om man vill köra shimanos nya drivlinor, förstår inte gnället, köp det inte, så blir det skönare för oss som har det eller kommer uppgradera att slippa gnäll
Tidigare var den stora skillnaden att man slapp srams reglage och glappiga bakväxel och det gör man ju oavsett klingor. Båda växlade. Även om marknadsföringsmaterialet hela tiden sagt att det ska vara jättestor skillnad. Är det jättestor skillnad den här gången?
 
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Pillo-kun sa:
NickPick sa:
Leffe sa:
Varför vill ni krångla med sram-kasett? En av förbättringarna enligt shimano är ju att man ska få riktigt bra växlingar utan att behöva lätta på trycket på pedalerna, och det pga samspelet mellan komponenterna.
Merparten har redan xD-body på sina hjul, därför vill man använda något som passar.

Skulle nog säga att merparten har gamla goda hd body still :P

Såg att Sunrace har en 12 delad grupp. Har läst lite om den och tyckte det verkade rätt ok, förutom att den kopplingen kanske var lite svagare än på shimano. Någon som testat? Inte sugen att byta hjul :P
Jag har en Sunrace MZ90 11-50-kassett på ett extra bakhjul till en cykel med XTR M9100 drivlina.
Skulle ha ett extra billigt hjulset från Actionsports, främst för att enkelt kunna montera cykeln i en trainer sporadiskt utan att behöva byta däck.
Valde det billigaste möjligaste, med HG-body och MZ90 till ca en fjärdedel av priset av en XTR-kassett och hade inga överdrivna förväntningar att allting skulle funka optimalt.

Blev positivt överraskad när allting funkar rakt av, utan minsta korrigering av bakväxeln. Om något är växlingen inte lika distinkt och exakt som med M9100-kassetten, men för smidigheten på ett extra hjul och framförallt sett till prisbilden är jag nöjd med kompabiliteten.

Sunrace MZ90 påminner väldigt mycket i uppbyggnad, och känsla av materialet som kassetterna av XT M8000-serien som jag haft bra erfarenhet av senaste åren.
Om livslängden är likvärdig med dessa är jag nöjd.
 

marr

Moderator
Forumvärd
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
KiwiQ sa:
Leffe sa:
Varför vill ni krångla med sram-kasett? En av förbättringarna enligt shimano är ju att man ska få riktigt bra växlingar utan att behöva lätta på trycket på pedalerna, och det pga samspelet mellan komponenterna.
+1, förstår inte om de nu har eagle eller Sram, varför vill ni plötsligt ha shimano 12 delat, med en godamn eagle kasett, eagle klinga och sram/whatever märke kedja,

De riktigt vassa egenskaperna som Shimanos 12 delade erbjuder, får man enbart av att använda just de specifika delarna, nya klingan, kedjan osv.

Acceptera att microspline är det som gäller om man vill köra shimanos nya drivlinor, förstår inte gnället, köp det inte, så blir det skönare för oss som har det eller kommer uppgradera att slippa gnäll
Tänker inte acceptera microspline innan shimano släpper licensen så jag kan köra det på min befintliga, fullt fungerande nav.
 

Jensen

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
KiwiQ sa:
Leffe sa:
Varför vill ni krångla med sram-kasett? En av förbättringarna enligt shimano är ju att man ska få riktigt bra växlingar utan att behöva lätta på trycket på pedalerna, och det pga samspelet mellan komponenterna.
+1, förstår inte om de nu har eagle eller Sram, varför vill ni plötsligt ha shimano 12 delat, med en godamn eagle kasett, eagle klinga och sram/whatever märke kedja,

De riktigt vassa egenskaperna som Shimanos 12 delade erbjuder, får man enbart av att använda just de specifika delarna, nya klingan, kedjan osv.

Acceptera att microspline är det som gäller om man vill köra shimanos nya drivlinor, förstår inte gnället, köp det inte, så blir det skönare för oss som har det eller kommer uppgradera att slippa gnäll

Eller så accepterar du bara att folk inte vill köpa helt nya hjul bara för att de vill ha shimano växel och reglage. Förstår inte hur det kan vara ett problem för dig vad nån annan kör
 

Leffe

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Att anpassa sig efter nya standarder har vi ju fått lära oss att vi måste göra varje år ungefär, så det är ju bara att böja sig framåt och ta emot om man vill äta hela tårtan.

Är det inte onödigt att byta annars?
 

Pillo-kun

Medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Leffe sa:
Att anpassa sig efter nya standarder har vi ju fått lära oss att vi måste göra varje år ungefär, så det är ju bara att böja sig framåt och ta emot om man vill äta hela tårtan.

Är det inte onödigt att byta annars?
Det är ju vi som bestämmer om vi vill anpassa oss till nya standarder genom att "rösta" med våra plånböcker.

Ingen behöver anpassa sig till något de anser vara enbart mjölkning utav oss, många tänker inte efter utan bara slänger pengar på det nyaste å dyraste.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Pillo-kun sa:
Leffe sa:
Att anpassa sig efter nya standarder har vi ju fått lära oss att vi måste göra varje år ungefär, så det är ju bara att böja sig framåt och ta emot om man vill äta hela tårtan.

Är det inte onödigt att byta annars?
Det är ju vi som bestämmer om vi vill anpassa oss till nya standarder genom att "rösta" med våra plånböcker.

Ingen behöver anpassa sig till något de anser vara enbart mjölkning utav oss, många tänker inte efter utan bara slänger pengar på det nyaste å dyraste.
Många köper också en komplett cykel och funderar inte så mycket över vilka standarder som råkar sitta på den.
 

Acura

Medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Är de någon som kört på de nya 4-kolvsbromsarna? Tänkte ersätta mina utslitna sram guide rsc med något kraftfullare. Just nu står de mellan magura mt7 och xtr m9120. Är väl mest orolig att de fortfarande har vandrande bromspunkt. I övrigt ser de ju fina ut.

/Anders
 

Pillo-kun

Medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Acura sa:
Är de någon som kört på de nya 4-kolvsbromsarna? Tänkte ersätta mina utslitna sram guide rsc med något kraftfullare. Just nu står de mellan magura mt7 och xtr m9120. Är väl mest orolig att de fortfarande har vandrande bromspunkt. I övrigt ser de ju fina ut.

/Anders
Vandrande bromspunkt? menar du att det är olika varje gång du bromsar eller att den ändras med tiden(så som det ska vara)?
 

Acura

Medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Tycker mig ha läst att folk har problem med att de ändrat sig från bromsning till bromsning, kan såklart vara överdrivet som så mycke annat på nätet. Eller löst löpande även på förra modellen.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Det är nog olika hur mycket man märker det också. Känner jag efter så vandrar mina Zee en del ibland. Men jag märker det inte över huvud taget när jag cyklar.

Det är något som det gnällts på hos Shimano länge och för flera generationer bromsar.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Har aldrig märkt av den här varierande bromspunkter på något av mina 6 olika par shimano-bromsar.

Ni som har, hur mycket är det? I millimeter ytterst på spaken eller nåt.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Raggamuffin sa:
Har aldrig märkt av den här varierande bromspunkter på något av mina 6 olika par shimano-bromsar.

Ni som har, hur mycket är det? I millimeter ytterst på spaken eller nåt.
På spaken kan det nog diffa 5mm eller så. Inte när bromsarna är helt nyservade med fräsch vätska men när de rullat några veckor och beläggen nötts lite. Men jag märker aldrig av det i praktiken.
 
Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Rattnalle sa:
Raggamuffin sa:
Har aldrig märkt av den här varierande bromspunkter på något av mina 6 olika par shimano-bromsar.

Ni som har, hur mycket är det? I millimeter ytterst på spaken eller nåt.
På spaken kan det nog diffa 5mm eller så. Inte när bromsarna är helt nyservade med fräsch vätska men när de rullat några veckor och beläggen nötts lite. Men jag märker aldrig av det i praktiken.
Då kanske mina också gör det. När jag bromsar så hoppar och skakar allt annat så jag drar tills det börjar bromsar och sen så mycket som behövs :).
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Raggamuffin sa:
Rattnalle sa:
Raggamuffin sa:
Har aldrig märkt av den här varierande bromspunkter på något av mina 6 olika par shimano-bromsar.

Ni som har, hur mycket är det? I millimeter ytterst på spaken eller nåt.
På spaken kan det nog diffa 5mm eller så. Inte när bromsarna är helt nyservade med fräsch vätska men när de rullat några veckor och beläggen nötts lite. Men jag märker aldrig av det i praktiken.
Då kanske mina också gör det. När jag bromsar så hoppar och skakar allt annat så jag drar tills det börjar bromsar och sen så mycket som behövs :).
Ungefär så, ja. Martin kan säkert tala om exakt hur det känns, han verkar vara en sån som känner efter lite mer :-)
 

Makten

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
När det ändå klagas på Shimano-bromsar så stör jag mig som fan på att greppen kan vara på helt olika avstånd från styret i obelastat läge, när båda är justerade så att ingreppet är exakt lika långt från styret. Det verkar helt random hur det blir när man tryckt kolvarna i botten (vid byte av belägg till exempel) och sen pumpar dem tills de når skivan. Den positionen har de sen och den ändras inte.
 

NickPick

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Makten sa:
När det ändå klagas på Shimano-bromsar så stör jag mig som fan på att greppen kan vara på helt olika avstånd från styret i obelastat läge, när båda är justerade så att ingreppet är exakt lika långt från styret. Det verkar helt random hur det blir när man tryckt kolvarna i botten (vid byte av belägg till exempel) och sen pumpar dem tills de når skivan. Den positionen har de sen och den ändras inte.
... Är du säker på att du gör rätt? ?
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
NickPick sa:
Makten sa:
När det ändå klagas på Shimano-bromsar så stör jag mig som fan på att greppen kan vara på helt olika avstånd från styret i obelastat läge, när båda är justerade så att ingreppet är exakt lika långt från styret. Det verkar helt random hur det blir när man tryckt kolvarna i botten (vid byte av belägg till exempel) och sen pumpar dem tills de når skivan. Den positionen har de sen och den ändras inte.
... Är du säker på att du gör rätt? ?
Ja det där känner jag inte igen öht.
 

Makten

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
NickPick sa:
... Är du säker på att du gör rätt? ?
Nä. Men jag har lite svårt att förstå hur man kan göra fel. ;-) Möjligen kan det bero på att ena kolven kärvar mer än den andra så att man får större spel mellan belägg och skiva än nödvändigt, vilket i sin tur gör att man måste ändra ingreppspunkten rejält vilket gör att reglaget flyttas. Shimano har ju inget stopp "utåt" (jo, men det är lååååångt ut), så viloläget avgörs av hur mycket man skruvat på ingreppsskruven.

Edit: Jag har sett ganska många Shimano-bromsar som ser ut på detta vis, utan att ägarna tycks ha noterat det. Kolla om era grepp verkligen sitter exakt lika långt från styret i obelastat läge:-P
 
Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Rattnalle sa:
NickPick sa:
Makten sa:
När det ändå klagas på Shimano-bromsar så stör jag mig som fan på att greppen kan vara på helt olika avstånd från styret i obelastat läge, när båda är justerade så att ingreppet är exakt lika långt från styret. Det verkar helt random hur det blir när man tryckt kolvarna i botten (vid byte av belägg till exempel) och sen pumpar dem tills de når skivan. Den positionen har de sen och den ändras inte.
... Är du säker på att du gör rätt? ?
Ja det där känner jag inte igen öht.
Man måste nog kunna lära sig att använda reachskruv och pressa ut beläggen. Allt finns på Youtube. Handhavandefel säger jag!
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
NickPick sa:
Rattnalle sa:
NickPick sa:
Makten sa:
När det ändå klagas på Shimano-bromsar så stör jag mig som fan på att greppen kan vara på helt olika avstånd från styret i obelastat läge, när båda är justerade så att ingreppet är exakt lika långt från styret. Det verkar helt random hur det blir när man tryckt kolvarna i botten (vid byte av belägg till exempel) och sen pumpar dem tills de når skivan. Den positionen har de sen och den ändras inte.
... Är du säker på att du gör rätt? ?
Ja det där känner jag inte igen öht.
Man måste nog kunna lära sig att använda reachskruv och pressa ut beläggen. Allt finns på Youtube. Handhavandefel säger jag!
Jag har rört reachskruven en gång, när bromsarna monterades. Snart dags igen då ens handtaget börjat läcka efter sisådär tre år nånting.

Dock har jag märkt att de kan bli konstiga om de luftas med det gula blocket. Särskilt när beläggen passerar hälften. Luftas de med belägg i efter att ha cyklat en sväng är det inget problem.
 
Senast ändrad:

Fredrik Z

Medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Leffe sa:
Att anpassa sig efter nya standarder har vi ju fått lära oss att vi måste göra varje år ungefär, så det är ju bara att böja sig framåt och ta emot om man vill äta hela tårtan.

Är det inte onödigt att byta annars?
Det är ju lite svårt om man inte vill vara låst till ett speciellt nav. Jag ville ha Hope, då blev det jättesvårt. Försökte beställa vevar och framklinga. Då vevarna var försenade och man kunde få köpa några andra fula som de hade som ersättning så föll det på Hope även där.
Fungerar alldeles utmärkt. Om du tycker det är onödigt att göra så, så får det stå för dig. Jag är för nya standarder så länge de gör saker bättre. Men för att jag ska köpa det så måste det även passa ihop med övriga delar jag vill ha.

Jag har dålig koll på vad som skulle bli bättre med att köra Shimano rakt igenom (växlar det bättre även i skogen, eller bara på internet?)
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Fredrik Z sa:
Leffe sa:
Att anpassa sig efter nya standarder har vi ju fått lära oss att vi måste göra varje år ungefär, så det är ju bara att böja sig framåt och ta emot om man vill äta hela tårtan.

Är det inte onödigt att byta annars?
Det är ju lite svårt om man inte vill vara låst till ett speciellt nav. Jag ville ha Hope, då blev det jättesvårt. Försökte beställa vevar och framklinga. Då vevarna var försenade och man kunde få köpa några andra fula som de hade som ersättning så föll det på Hope även där.
Fungerar alldeles utmärkt. Om du tycker det är onödigt att göra så, så får det stå för dig. Jag är för nya standarder så länge de gör saker bättre. Men för att jag ska köpa det så måste det även passa ihop med övriga delar jag vill ha.

Jag har dålig koll på vad som skulle bli bättre med att köra Shimano rakt igenom (växlar det bättre även i skogen, eller bara på internet?)
Det låter ju som att det var du som läste dig till ett visst nav :-)
 

Spacekitty

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Rattnalle sa:
Dock har jag märkt att de kan bli konstiga om de luftas med det gula blocket. Särskilt när beläggen passerar hälften. Luftas de med belägg i efter att ha cyklat en sväng är det inget problem.
Om du behöver lufta lite ibland efter att ha "cyklat en sväng" så är det nog dags att göra en rejäl service och kolla upp var och varför det läcker samt åtgärda problemet.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Spacekitty sa:
Rattnalle sa:
Dock har jag märkt att de kan bli konstiga om de luftas med det gula blocket. Särskilt när beläggen passerar hälften. Luftas de med belägg i efter att ha cyklat en sväng är det inget problem.
Om du behöver lufta lite ibland efter att ha "cyklat en sväng" så är det nog dags att göra en rejäl service och kolla upp var och varför det läcker samt åtgärda problemet.
Just nu läcker de. Jag menade mer att luftningen blir bättre om den görs med allt på plats när det har satt sig
 

Leffe

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Fredrik Z sa:
Leffe sa:
Att anpassa sig efter nya standarder har vi ju fått lära oss att vi måste göra varje år ungefär, så det är ju bara att böja sig framåt och ta emot om man vill äta hela tårtan.

Är det inte onödigt att byta annars?
Det är ju lite svårt om man inte vill vara låst till ett speciellt nav. Jag ville ha Hope, då blev det jättesvårt. Försökte beställa vevar och framklinga. Då vevarna var försenade och man kunde få köpa några andra fula som de hade som ersättning så föll det på Hope även där.
Fungerar alldeles utmärkt. Om du tycker det är onödigt att göra så, så får det stå för dig. Jag är för nya standarder så länge de gör saker bättre. Men för att jag ska köpa det så måste det även passa ihop med övriga delar jag vill ha.

Jag har dålig koll på vad som skulle bli bättre med att köra Shimano rakt igenom (växlar det bättre även i skogen, eller bara på internet?)
Jag har länge varit gubbsur på standarder jag tyckt varit onödigt som press fit, 142x12, boost bak och senast den femtioelfte diametern på styren.

Har också tyckt som någon ovan att vi får väl kämpa emot, visst det verkar hjälpt mot press fit men press fit var inte heller coolt, som tex boost eller ett tjockare styre...

Men har lite gett upp nu, förutom när det gäller boost fram, vad i helvete!?!?
Och när man tycks ha pausat en stund vid vanligt boost så kommer några idioter och ska ha SUPER boost.....

??
 

Fredrik Z

Medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Rattnalle sa:
Fredrik Z sa:
Leffe sa:
Att anpassa sig efter nya standarder har vi ju fått lära oss att vi måste göra varje år ungefär, så det är ju bara att böja sig framåt och ta emot om man vill äta hela tårtan.

Är det inte onödigt att byta annars?
Det är ju lite svårt om man inte vill vara låst till ett speciellt nav. Jag ville ha Hope, då blev det jättesvårt. Försökte beställa vevar och framklinga. Då vevarna var försenade och man kunde få köpa några andra fula som de hade som ersättning så föll det på Hope även där.
Fungerar alldeles utmärkt. Om du tycker det är onödigt att göra så, så får det stå för dig. Jag är för nya standarder så länge de gör saker bättre. Men för att jag ska köpa det så måste det även passa ihop med övriga delar jag vill ha.

Jag har dålig koll på vad som skulle bli bättre med att köra Shimano rakt igenom (växlar det bättre även i skogen, eller bara på internet?)
Det låter ju som att det var du som läste dig till ett visst nav :-)
Läst och läst, jag har kört med hopenav några år nu på lite olika cyklar. De funkar bra, färgmatchar resten av sakerna och min lbs kan dem utan och innan. Jag har inte hittat någon anledning att byta. För övrigt så var det högst oklara leveranstider även på xtr-nav när min cykel byggdes.
Frågan är ju fortfarande om något blivit bättre om jag kört shimano rakt igenom
 
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Fredrik Z sa:
Rattnalle sa:
Fredrik Z sa:
Leffe sa:
Att anpassa sig efter nya standarder har vi ju fått lära oss att vi måste göra varje år ungefär, så det är ju bara att böja sig framåt och ta emot om man vill äta hela tårtan.

Är det inte onödigt att byta annars?
Det är ju lite svårt om man inte vill vara låst till ett speciellt nav. Jag ville ha Hope, då blev det jättesvårt. Försökte beställa vevar och framklinga. Då vevarna var försenade och man kunde få köpa några andra fula som de hade som ersättning så föll det på Hope även där.
Fungerar alldeles utmärkt. Om du tycker det är onödigt att göra så, så får det stå för dig. Jag är för nya standarder så länge de gör saker bättre. Men för att jag ska köpa det så måste det även passa ihop med övriga delar jag vill ha.

Jag har dålig koll på vad som skulle bli bättre med att köra Shimano rakt igenom (växlar det bättre även i skogen, eller bara på internet?)
Det låter ju som att det var du som läste dig till ett visst nav :-)
Läst och läst, jag har kört med hopenav några år nu på lite olika cyklar. De funkar bra, färgmatchar resten av sakerna och min lbs kan dem utan och innan. Jag har inte hittat någon anledning att byta. För övrigt så var det högst oklara leveranstider även på xtr-nav när min cykel byggdes.
Frågan är ju fortfarande om något blivit bättre om jag kört shimano rakt igenom
Det hade blivit tru.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Fredrik Z sa:
Rattnalle sa:
Fredrik Z sa:
Leffe sa:
Att anpassa sig efter nya standarder har vi ju fått lära oss att vi måste göra varje år ungefär, så det är ju bara att böja sig framåt och ta emot om man vill äta hela tårtan.

Är det inte onödigt att byta annars?
Det är ju lite svårt om man inte vill vara låst till ett speciellt nav. Jag ville ha Hope, då blev det jättesvårt. Försökte beställa vevar och framklinga. Då vevarna var försenade och man kunde få köpa några andra fula som de hade som ersättning så föll det på Hope även där.
Fungerar alldeles utmärkt. Om du tycker det är onödigt att göra så, så får det stå för dig. Jag är för nya standarder så länge de gör saker bättre. Men för att jag ska köpa det så måste det även passa ihop med övriga delar jag vill ha.

Jag har dålig koll på vad som skulle bli bättre med att köra Shimano rakt igenom (växlar det bättre även i skogen, eller bara på internet?)
Det låter ju som att det var du som läste dig till ett visst nav :-)
Läst och läst, jag har kört med hopenav några år nu på lite olika cyklar. De funkar bra, färgmatchar resten av sakerna och min lbs kan dem utan och innan. Jag har inte hittat någon anledning att byta. För övrigt så var det högst oklara leveranstider även på xtr-nav när min cykel byggdes.
Frågan är ju fortfarande om något blivit bättre om jag kört shimano rakt igenom
Meh. Skulle stå låst. Du klagade på att man var tvungen att vara låst till ett visst nav för att i nästa mening klaga på att navet du låst dig till sedan tidigare inte funkade. Tyckte det var lustigt.
 

Fredrik Z

Medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Låst och låst. Jag trivs med de naven och det var minst sagt tveksam leveranstid på xtr-nav. Hade shimano låtit fler tillverka body så hade de fått sälja kassett också.
Släpper shimano på patent så testar jag gärna deras kasset. Men så länge det går att mixa så finns det ingen anledning tycker jag.
 

Leffe

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Fredrik Z sa:
Rattnalle sa:
Fredrik Z sa:
Leffe sa:
Att anpassa sig efter nya standarder har vi ju fått lära oss att vi måste göra varje år ungefär, så det är ju bara att böja sig framåt och ta emot om man vill äta hela tårtan.

Är det inte onödigt att byta annars?
Det är ju lite svårt om man inte vill vara låst till ett speciellt nav. Jag ville ha Hope, då blev det jättesvårt. Försökte beställa vevar och framklinga. Då vevarna var försenade och man kunde få köpa några andra fula som de hade som ersättning så föll det på Hope även där.
Fungerar alldeles utmärkt. Om du tycker det är onödigt att göra så, så får det stå för dig. Jag är för nya standarder så länge de gör saker bättre. Men för att jag ska köpa det så måste det även passa ihop med övriga delar jag vill ha.

Jag har dålig koll på vad som skulle bli bättre med att köra Shimano rakt igenom (växlar det bättre även i skogen, eller bara på internet?)
Det låter ju som att det var du som läste dig till ett visst nav :-)
Läst och läst, jag har kört med hopenav några år nu på lite olika cyklar. De funkar bra, färgmatchar resten av sakerna och min lbs kan dem utan och innan. Jag har inte hittat någon anledning att byta. För övrigt så var det högst oklara leveranstider även på xtr-nav när min cykel byggdes.
Frågan är ju fortfarande om något blivit bättre om jag kört shimano rakt igenom
Hur mycket bättre det blir med bara Shimano får vi veta på riktigt när många privatpersoner börjar använda det.
 

RockyM

Medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
men stämmer det att Shimano slutade med di2 när de började med 12vxl samtidigt som Sram gick över till trådlöst på mtb 12 vxl?
Skum marknadsförning??
 

Spacekitty

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
RockyM sa:
men stämmer det att Shimano slutade med di2 när de började med 12vxl samtidigt som Sram gick över till trådlöst på mtb 12 vxl?
Skum marknadsförning??
Di2 finns fortfarande, men det har inte kommit för 12 vxl (än).
 

Aron

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Jag tycker att det är skandalöst att Shimano byter bodystandard hela tiden. Det var ju faktiskt bara 30 år sedan sist.
 

marr

Moderator
Forumvärd
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Aron sa:
Jag tycker att det är skandalöst att Shimano byter bodystandard hela tiden. Det var ju faktiskt bara 30 år sedan sist.
Ur led är tiden, skam går på torra land, osv.






Jag har inget emot det i sig, bara att de inte släpper skiten ordentligt på marknaden...
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer