Jensen sa:
Bara en fråga. På vilket sätt påverkar klingan fram hur bra den växlar bak? Förstår om du kör 2x. Och du har alltså inte kunnat växla vid klättring annars?
Jensen sa:
Bara en fråga. På vilket sätt påverkar klingan fram hur bra den växlar bak? Förstår om du kör 2x. Och du har alltså inte kunnat växla vid klättring annars?
Jensen, bra frågor, nej jag kör singel klinga.
Jag ska förklara, för ca 6 mån sen köpte jag nya xtrm9100 trigger shifter och deras xtrm9100 long Cage bakväxel, jag hade precis beställt en e thirteen 12 delad 9-46 kasett, som använder sig av xdbodyn hade ett par klingor som var långt ifrån slut (dvs klingor som funkar på 10 11 12 delat men inte fungerar ihop med shimanos nya kedjeprofil, tydligen så är det vissa icke nya shimano specifika som funkar lika bra, har några användre här starkt hävdat, men jag personligen ville ha en som var gjord efter konstens alla regler för att just passa shimanos nya kedja och dess länkar) kedjor brukar jag alltid ha någon eller några extra, allt kan hända och vill alltid ha möjlighet att cykla, dessa var gx eagle kedjor bland annat,. det jag vill komma fram till är att "nya" xtr, xt och slx fungerar som ett system där kedjan i sig är speciell, tänderna på klingorna är annorlunda från allt annat som shimano gjort,
Tänk dig att växla när du står på pedalerna, i en brant backe med fel växel? växlar när du belastar kedjan, med en Sram eagle kedja och en e thirteen kasett, vad händer då? Det går inte, för kedjan går av, kassettens tänder blir skeva för att det i praktiken och när man lär sig cykla så måste man ha en växel i som passar Innan du ska kämpa dig upp för den där branta backen, växla just då kan du förstår men risken är att du inte kommer så långt för drivlinan säger hejdå
Shimanos nya kasetter använder sig av Hyperglide+ som kan beskrivas som att kedjan flyter upp och ner på kassetten, inget clonck clonck Sram trams.
Eller så missuppfattatde jag din fråga? :) , då dessa egenskaper på shimanos nya drivlinor från vad jag förstod många visste om och vilket gör det så grymt bra.
Mvh
G