[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX

KiwiQ

Ny medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
10-45 dröjer några veckor så fick bli en dinner plate med tillhörande 12s xt m8100 kedjan, fick leveransen i tisdags. Nu väntas det på xt i spec ev bromshantagen som paras med saint bromsoken. Tycker priserna är väldigt överkomliga, 39 eur bromshantagen per st, kedjan 31 eur, kassetten (rna) 128 eur, slx kommer in snäppet lägre i pris, allt är relativt och känns säkert dyrt om man inte har lust eller behov av det, oavsett känner jag mig pepp, för nu ska grejerna på
 

Bilagor

Senast ändrad:

KiwiQ

Ny medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Just dessa delar kommer från bike24.com, har xtr m9100 bakväxeln och xtr växeln på styret sedan ett tag tillbaka, kör med en wolftooth DM klinga som är anpassad efter just shimanos nya kedjesystem, så nu får jag äntligen Hyperglide+ och växla vid klättring osv osv väldigt mäktigt
 
Senast ändrad:

Jensen

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Bara en fråga. På vilket sätt påverkar klingan fram hur bra den växlar bak? Förstår om du kör 2x. Och du har alltså inte kunnat växla vid klättring annars?
 

Acura

Medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Jensen sa:
Bara en fråga. På vilket sätt påverkar klingan fram hur bra den växlar bak? Förstår om du kör 2x. Och du har alltså inte kunnat växla vid klättring annars?
Antar de körts med en eagle kassett och nu installeras xt-kassetten som visas på bilden.
 

Jensen

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Acura sa:
Jensen sa:
Bara en fråga. På vilket sätt påverkar klingan fram hur bra den växlar bak? Förstår om du kör 2x. Och du har alltså inte kunnat växla vid klättring annars?
Antar de körts med en eagle kassett och nu installeras xt-kassetten som visas på bilden.
Jo förstår det. Menade mer att hans inlägg ju kan tyda på att han syftar på klingan :-)
 

KiwiQ

Ny medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Jensen sa:
Bara en fråga. På vilket sätt påverkar klingan fram hur bra den växlar bak? Förstår om du kör 2x. Och du har alltså inte kunnat växla vid klättring annars?
Jensen sa:
Bara en fråga. På vilket sätt påverkar klingan fram hur bra den växlar bak? Förstår om du kör 2x. Och du har alltså inte kunnat växla vid klättring annars?

Jensen, bra frågor, nej jag kör singel klinga.

Jag ska förklara, för ca 6 mån sen köpte jag nya xtrm9100 trigger shifter och deras xtrm9100 long Cage bakväxel, jag hade precis beställt en e thirteen 12 delad 9-46 kasett, som använder sig av xdbodyn hade ett par klingor som var långt ifrån slut (dvs klingor som funkar på 10 11 12 delat men inte fungerar ihop med shimanos nya kedjeprofil, tydligen så är det vissa icke nya shimano specifika som funkar lika bra, har några användre här starkt hävdat, men jag personligen ville ha en som var gjord efter konstens alla regler för att just passa shimanos nya kedja och dess länkar) kedjor brukar jag alltid ha någon eller några extra, allt kan hända och vill alltid ha möjlighet att cykla, dessa var gx eagle kedjor bland annat,. det jag vill komma fram till är att "nya" xtr, xt och slx fungerar som ett system där kedjan i sig är speciell, tänderna på klingorna är annorlunda från allt annat som shimano gjort,

Tänk dig att växla när du står på pedalerna, i en brant backe med fel växel? växlar när du belastar kedjan, med en Sram eagle kedja och en e thirteen kasett, vad händer då? Det går inte, för kedjan går av, kassettens tänder blir skeva för att det i praktiken och när man lär sig cykla så måste man ha en växel i som passar Innan du ska kämpa dig upp för den där branta backen, växla just då kan du förstår men risken är att du inte kommer så långt för drivlinan säger hejdå

Shimanos nya kasetter använder sig av Hyperglide+ som kan beskrivas som att kedjan flyter upp och ner på kassetten, inget clonck clonck Sram trams.

Eller så missuppfattatde jag din fråga? :) , då dessa egenskaper på shimanos nya drivlinor från vad jag förstod många visste om och vilket gör det så grymt bra.

Mvh
G
 

Jensen

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
KiwiQ sa:
Jensen sa:
Bara en fråga. På vilket sätt påverkar klingan fram hur bra den växlar bak? Förstår om du kör 2x. Och du har alltså inte kunnat växla vid klättring annars?
Jensen sa:
Bara en fråga. På vilket sätt påverkar klingan fram hur bra den växlar bak? Förstår om du kör 2x. Och du har alltså inte kunnat växla vid klättring annars?

Jensen, bra frågor, nej jag kör singel klinga.

Jag ska förklara, för ca 6 mån sen köpte jag nya xtrm9100 trigger shifter och deras xtrm9100 long Cage bakväxel, jag hade precis beställt en e thirteen 12 delad 9-46 kasett, som använder sig av xdbodyn hade ett par klingor som var långt ifrån slut (dvs klingor som funkar på 10 11 12 delat men inte fungerar ihop med shimanos nya kedjeprofil, tydligen så är det vissa icke nya shimano specifika som funkar lika bra, har några användre här starkt hävdat, men jag personligen ville ha en som var gjord efter konstens alla regler för att just passa shimanos nya kedja och dess länkar) kedjor brukar jag alltid ha någon eller några extra, allt kan hända och vill alltid ha möjlighet att cykla, dessa var gx eagle kedjor bland annat,. det jag vill komma fram till är att "nya" xtr, xt och slx fungerar som ett system där kedjan i sig är speciell, tänderna på klingorna är annorlunda från allt annat som shimano gjort,

Tänk dig att växla när du står på pedalerna, i en brant backe med fel växel? växlar när du belastar kedjan, med en Sram eagle kedja och en e thirteen kasett, vad händer då? Det går inte, för kedjan går av, kassettens tänder blir skeva för att det i praktiken och när man lär sig cykla så måste man ha en växel i som passar Innan du ska kämpa dig upp för den där branta backen, växla just då kan du förstår men risken är att du inte kommer så långt för drivlinan säger hejdå

Shimanos nya kasetter använder sig av Hyperglide+ som kan beskrivas som att kedjan flyter upp och ner på kassetten, inget clonck clonck Sram trams.

Eller så missuppfattatde jag din fråga? :) , då dessa egenskaper på shimanos nya drivlinor från vad jag förstod många visste om och vilket gör det så grymt bra.

Mvh
G
Jo du missförstod mig lite. Man kunde läsa ditt inlägg som att du bytte klinga fram och plötsligt kan du växla perfekt bak. Och jag ifrågasatte att bakväxeln skulle växla bättre pga klingan fram. Den växlar möjligtvis bättre pga att du bytt till en hyperglide+ kassett. Sen kanske kedjan går smidigare över rätt klinga. Men min fråga var som sagt hur det påverkade växlingarna bak. Annat är lite som att säga att det släpper med bakdäcket för att man har fel framdäck ?

Sen tvivlar jag på att hyperglide+ älskar att växla till större kugg under full belastning även om det säkert funkar bättre.

Det inget problem att växla uppför med något annat heller. Man får bara lära sig att släppa lite på kraften under bråkdelen av nån sekund. Handlar ju mer om handhavande, precis som det mesta i livet, allt funkar inte lika. Så vad händer om man växlar med en trp kassett och sram kedja uppförs, ja gör du rätt så hänger inget mer än att den växlar.

Har inget emot shimano alls. Men ibland får jag känslan att det snackas skit om det ena eller andra, inte pga att att det verkligen är sämre, utan för att man har ett favoritmärke och har en smak om vad man gillar.
 

NickPick

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Ethirteen gör väl inte direkt någon kvalitetskassett heller.
Skillnad på shimanos nya kedja är att kedjelåset är smalare, därför använder folk sramkedjelås och använder vilka framklingor dom vill.
 

KiwiQ

Ny medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Jensen sa:
KiwiQ sa:
Jensen sa:
Bara en fråga. På vilket sätt påverkar klingan fram hur bra den växlar bak? Förstår om du kör 2x. Och du har alltså inte kunnat växla vid klättring annars?
Jensen sa:
Bara en fråga. På vilket sätt påverkar klingan fram hur bra den växlar bak? Förstår om du kör 2x. Och du har alltså inte kunnat växla vid klättring annars?

Jensen, bra frågor, nej jag kör singel klinga.

Jag ska förklara, för ca 6 mån sen köpte jag nya xtrm9100 trigger shifter och deras xtrm9100 long Cage bakväxel, jag hade precis beställt en e thirteen 12 delad 9-46 kasett, som använder sig av xdbodyn hade ett par klingor som var långt ifrån slut (dvs klingor som funkar på 10 11 12 delat men inte fungerar ihop med shimanos nya kedjeprofil, tydligen så är det vissa icke nya shimano specifika som funkar lika bra, har några användre här starkt hävdat, men jag personligen ville ha en som var gjord efter konstens alla regler för att just passa shimanos nya kedja och dess länkar) kedjor brukar jag alltid ha någon eller några extra, allt kan hända och vill alltid ha möjlighet att cykla, dessa var gx eagle kedjor bland annat,. det jag vill komma fram till är att "nya" xtr, xt och slx fungerar som ett system där kedjan i sig är speciell, tänderna på klingorna är annorlunda från allt annat som shimano gjort,

Tänk dig att växla när du står på pedalerna, i en brant backe med fel växel? växlar när du belastar kedjan, med en Sram eagle kedja och en e thirteen kasett, vad händer då? Det går inte, för kedjan går av, kassettens tänder blir skeva för att det i praktiken och när man lär sig cykla så måste man ha en växel i som passar Innan du ska kämpa dig upp för den där branta backen, växla just då kan du förstår men risken är att du inte kommer så långt för drivlinan säger hejdå

Shimanos nya kasetter använder sig av Hyperglide+ som kan beskrivas som att kedjan flyter upp och ner på kassetten, inget clonck clonck Sram trams.

Eller så missuppfattatde jag din fråga? :) , då dessa egenskaper på shimanos nya drivlinor från vad jag förstod många visste om och vilket gör det så grymt bra.

Mvh
G
Jo du missförstod mig lite. Man kunde läsa ditt inlägg som att du bytte klinga fram och plötsligt kan du växla perfekt bak. Och jag ifrågasatte att bakväxeln skulle växla bättre pga klingan fram. Den växlar möjligtvis bättre pga att du bytt till en hyperglide+ kassett. Sen kanske kedjan går smidigare över rätt klinga. Men min fråga var som sagt hur det påverkade växlingarna bak. Annat är lite som att säga att det släpper med bakdäcket för att man har fel framdäck ?

Sen tvivlar jag på att hyperglide+ älskar att växla till större kugg under full belastning även om det säkert funkar bättre.

Det inget problem att växla uppför med något annat heller. Man får bara lära sig att släppa lite på kraften under bråkdelen av nån sekund. Handlar ju mer om handhavande, precis som det mesta i livet, allt funkar inte lika. Så vad händer om man växlar med en trp kassett och sram kedja uppförs, ja gör du rätt så hänger inget mer än att den växlar.

Har inget emot shimano alls. Men ibland får jag känslan att det snackas skit om det ena eller andra, inte pga att att det verkligen är sämre, utan för att man har ett favoritmärke och har en smak om vad man gillar.
Visst går det att växla brant uppför med de system jag använt tidigare.. Oavsett är det bara en av många bra saker. Men nu gjorde shimano ett mkt bra jobb, för mig personligen är det inte tomma ord med vad shimano säger med dess olika finesser, det går inte att jämföra med eagle osv osv.. Det är bräckligt och man får vad man betalar för. Jag förstår såklart alla som tror det är skit också, om ni vågar testa, utan att skämmas med så mycket range så gör det haha :)
 

Jensen

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
KiwiQ sa:
Jensen sa:
KiwiQ sa:
Jensen sa:
Bara en fråga. På vilket sätt påverkar klingan fram hur bra den växlar bak? Förstår om du kör 2x. Och du har alltså inte kunnat växla vid klättring annars?
Jensen sa:
Bara en fråga. På vilket sätt påverkar klingan fram hur bra den växlar bak? Förstår om du kör 2x. Och du har alltså inte kunnat växla vid klättring annars?

Jensen, bra frågor, nej jag kör singel klinga.

Jag ska förklara, för ca 6 mån sen köpte jag nya xtrm9100 trigger shifter och deras xtrm9100 long Cage bakväxel, jag hade precis beställt en e thirteen 12 delad 9-46 kasett, som använder sig av xdbodyn hade ett par klingor som var långt ifrån slut (dvs klingor som funkar på 10 11 12 delat men inte fungerar ihop med shimanos nya kedjeprofil, tydligen så är det vissa icke nya shimano specifika som funkar lika bra, har några användre här starkt hävdat, men jag personligen ville ha en som var gjord efter konstens alla regler för att just passa shimanos nya kedja och dess länkar) kedjor brukar jag alltid ha någon eller några extra, allt kan hända och vill alltid ha möjlighet att cykla, dessa var gx eagle kedjor bland annat,. det jag vill komma fram till är att "nya" xtr, xt och slx fungerar som ett system där kedjan i sig är speciell, tänderna på klingorna är annorlunda från allt annat som shimano gjort,

Tänk dig att växla när du står på pedalerna, i en brant backe med fel växel? växlar när du belastar kedjan, med en Sram eagle kedja och en e thirteen kasett, vad händer då? Det går inte, för kedjan går av, kassettens tänder blir skeva för att det i praktiken och när man lär sig cykla så måste man ha en växel i som passar Innan du ska kämpa dig upp för den där branta backen, växla just då kan du förstår men risken är att du inte kommer så långt för drivlinan säger hejdå

Shimanos nya kasetter använder sig av Hyperglide+ som kan beskrivas som att kedjan flyter upp och ner på kassetten, inget clonck clonck Sram trams.

Eller så missuppfattatde jag din fråga? :) , då dessa egenskaper på shimanos nya drivlinor från vad jag förstod många visste om och vilket gör det så grymt bra.

Mvh
G
Jo du missförstod mig lite. Man kunde läsa ditt inlägg som att du bytte klinga fram och plötsligt kan du växla perfekt bak. Och jag ifrågasatte att bakväxeln skulle växla bättre pga klingan fram. Den växlar möjligtvis bättre pga att du bytt till en hyperglide+ kassett. Sen kanske kedjan går smidigare över rätt klinga. Men min fråga var som sagt hur det påverkade växlingarna bak. Annat är lite som att säga att det släpper med bakdäcket för att man har fel framdäck ?

Sen tvivlar jag på att hyperglide+ älskar att växla till större kugg under full belastning även om det säkert funkar bättre.

Det inget problem att växla uppför med något annat heller. Man får bara lära sig att släppa lite på kraften under bråkdelen av nån sekund. Handlar ju mer om handhavande, precis som det mesta i livet, allt funkar inte lika. Så vad händer om man växlar med en trp kassett och sram kedja uppförs, ja gör du rätt så hänger inget mer än att den växlar.

Har inget emot shimano alls. Men ibland får jag känslan att det snackas skit om det ena eller andra, inte pga att att det verkligen är sämre, utan för att man har ett favoritmärke och har en smak om vad man gillar.
Visst går det att växla brant uppför med de system jag använt tidigare.. Oavsett är det bara en av många bra saker. Men nu gjorde shimano ett mkt bra jobb, för mig personligen är det inte tomma ord med vad shimano säger med dess olika finesser, det går inte att jämföra med eagle osv osv.. Det är bräckligt och man får vad man betalar för. Jag förstår såklart alla som tror det är skit också, om ni vågar testa, utan att skämmas med så mycket range så gör det haha :)
Men det är alltså kassetten du syftar på när du pratar om att det växlar bättre. Eller framhåller du att det växlar bättre bak pga klingan? Det var ju det jag frågade men fick svar på 100 andra saker jag redan visste ?
 
Senast ändrad:

Acura

Medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
NickPick sa:
Ethirteen gör väl inte direkt någon kvalitetskassett heller.
Skillnad på shimanos nya kedja är att kedjelåset är smalare, därför använder folk sramkedjelås och använder vilka framklingor dom vill.

De har även längre överlapp pga längre inre länkar som kan leda till inkompatibilitet med andra drev än tänkt. I alla fall i teorin.
 

Sambal Oelek

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Det där med växlingar under belastning osv. Det låter som Sram EX1. Inte tyckte jag det var så fantastiskt så jag bytte tillbaka till Shimano 10-delat ?
 

NickPick

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Acura sa:
NickPick sa:
Ethirteen gör väl inte direkt någon kvalitetskassett heller.
Skillnad på shimanos nya kedja är att kedjelåset är smalare, därför använder folk sramkedjelås och använder vilka framklingor dom vill.

De har även längre överlapp pga längre inre länkar som kan leda till inkompatibilitet med andra drev än tänkt. I alla fall i teorin.
Snacka om att gå full SRAM med att det inte ska vara kompatibelt med annat. Verkar fungera rött bra. Finns lite klipp på jutuben där det testas olika konstellationer.
Shimanokassetter växlade ju bra innan nya xtr. Ska vara kul att se skillnaden.
 

KiwiQ

Ny medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Jensen sa:
KiwiQ sa:
Jensen sa:
KiwiQ sa:
Jensen sa:
Bara en fråga. På vilket sätt påverkar klingan fram hur bra den växlar bak? Förstår om du kör 2x. Och du har alltså inte kunnat växla vid klättring annars?
Jensen sa:
Bara en fråga. På vilket sätt påverkar klingan fram hur bra den växlar bak? Förstår om du kör 2x. Och du har alltså inte kunnat växla vid klättring annars?

Jensen, bra frågor, nej jag kör singel klinga.

Jag ska förklara, för ca 6 mån sen köpte jag nya xtrm9100 trigger shifter och deras xtrm9100 long Cage bakväxel, jag hade precis beställt en e thirteen 12 delad 9-46 kasett, som använder sig av xdbodyn hade ett par klingor som var långt ifrån slut (dvs klingor som funkar på 10 11 12 delat men inte fungerar ihop med shimanos nya kedjeprofil, tydligen så är det vissa icke nya shimano specifika som funkar lika bra, har några användre här starkt hävdat, men jag personligen ville ha en som var gjord efter konstens alla regler för att just passa shimanos nya kedja och dess länkar) kedjor brukar jag alltid ha någon eller några extra, allt kan hända och vill alltid ha möjlighet att cykla, dessa var gx eagle kedjor bland annat,. det jag vill komma fram till är att "nya" xtr, xt och slx fungerar som ett system där kedjan i sig är speciell, tänderna på klingorna är annorlunda från allt annat som shimano gjort,

Tänk dig att växla när du står på pedalerna, i en brant backe med fel växel? växlar när du belastar kedjan, med en Sram eagle kedja och en e thirteen kasett, vad händer då? Det går inte, för kedjan går av, kassettens tänder blir skeva för att det i praktiken och när man lär sig cykla så måste man ha en växel i som passar Innan du ska kämpa dig upp för den där branta backen, växla just då kan du förstår men risken är att du inte kommer så långt för drivlinan säger hejdå

Shimanos nya kasetter använder sig av Hyperglide+ som kan beskrivas som att kedjan flyter upp och ner på kassetten, inget clonck clonck Sram trams.

Eller så missuppfattatde jag din fråga? :) , då dessa egenskaper på shimanos nya drivlinor från vad jag förstod många visste om och vilket gör det så grymt bra.

Mvh
G
Jo du missförstod mig lite. Man kunde läsa ditt inlägg som att du bytte klinga fram och plötsligt kan du växla perfekt bak. Och jag ifrågasatte att bakväxeln skulle växla bättre pga klingan fram. Den växlar möjligtvis bättre pga att du bytt till en hyperglide+ kassett. Sen kanske kedjan går smidigare över rätt klinga. Men min fråga var som sagt hur det påverkade växlingarna bak. Annat är lite som att säga att det släpper med bakdäcket för att man har fel framdäck ?

Sen tvivlar jag på att hyperglide+ älskar att växla till större kugg under full belastning även om det säkert funkar bättre.

Det inget problem att växla uppför med något annat heller. Man får bara lära sig att släppa lite på kraften under bråkdelen av nån sekund. Handlar ju mer om handhavande, precis som det mesta i livet, allt funkar inte lika. Så vad händer om man växlar med en trp kassett och sram kedja uppförs, ja gör du rätt så hänger inget mer än att den växlar.

Har inget emot shimano alls. Men ibland får jag känslan att det snackas skit om det ena eller andra, inte pga att att det verkligen är sämre, utan för att man har ett favoritmärke och har en smak om vad man gillar.
Visst går det att växla brant uppför med de system jag använt tidigare.. Oavsett är det bara en av många bra saker. Men nu gjorde shimano ett mkt bra jobb, för mig personligen är det inte tomma ord med vad shimano säger med dess olika finesser, det går inte att jämföra med eagle osv osv.. Det är bräckligt och man får vad man betalar för. Jag förstår såklart alla som tror det är skit också, om ni vågar testa, utan att skämmas med så mycket range så gör det haha :)
Men det är alltså kassetten du syftar på när du pratar om att det växlar bättre. Eller framhåller du att det växlar bättre bak pga klingan? Det var ju det jag frågade men fick svar på 100 andra saker jag redan visste ?
Hehe, e thirteen kassetten är inte direkt optimal, mina shimano xtr delat var inte nöjda med 9-46, väldigt mycket icke Hyperglide+ hehe

Jag satte på den specifika wolftooth klingan (ny) samtidigt som xt kassetten(ny) och shimano12 del kedja (ny) , så den kombon gör så att säga drivlinan komplett. Så enbart klingan kan jag omöjligt svara på om det blev bättre det blev bäst pga av att alla delar är på plats. Så Nej, jag vet inte om klingan gjorde susen hahah
 

Lars.E

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Jag bytte kedja på min XTR 12s idag. Den har gått drygt 7 månader på fatbike och hade inte töjt sig mycket trots flitig användning även på vintern i alla väder inklusive saltslask med sand, geggamoja, träsk och på sandstränder.
Jag har kört med 30t Sram eagle drev fram och det har funkat finafisken trots allt, men nu är jag lite sugen på ett 32t drev med -4mm offset. Finns det något vettigt med Shimano 12s kompatibla tänder som passar på en sram DUB-vev (truvativ stylo), eller ska jag köpa ett eagle igen trots allt?

Och angående växling under belastning... XTR 12s fungerar helt klart bättre för mig än vad X01 11s gjorde. På X01 kunde kedjan ibland få för sig att sufa iväg på kassetten till en tyngre växel när man försökte växla till lättare, då blev men tvungen att stanna och lyfta bakhjulet och lufttrampa för att kedjan skulle hitta den lättare växeln (Jo... kör man skoterleder uppför och det plötsligt sjunker igenom så behöver man våldsväxla om man inte vill kliva av och styra).
 

Tarkaz

Medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX

Ove-Rall

Medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Så shimanos nya 12s kedja Hyperglide+ går alltså att köra tillsammans med Sram 12s Eagle framdrev? Eller krävs det ett Sram kedjelås för att det ska lira?
 

jonte987

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Jag har inte läst att klingan är ett problem men Eagle kassetten ryktas inte få plats med shimano kedja

Edit
Kedjelåset då
 
Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX

Krompa

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Är lite sugen på fyrkolvsbromsarna. Verkar som set kostar runt 220 EUR för SLX BL-M7100 + BR-M7120 och cirka 260 EUR för XT (byt ut 7 mot 8 i namnen). Sen ska man nog köpa nya beläggen med vingar också.

XT-reglaget verkar ha lite gummi för fingret och en ytterligare justeringsmöjlighet. I övrigt inga skillnader i funktion om jag läser rätt.
 

marr

Moderator
Forumvärd
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Nu verkar väl microspline mer släppt ändå?

Hope har börjat smida :p
 

Nypåmtb

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Klart sugen på shimanos nya 12-delade. Är det värt en extra tusing för Xt över slx? Framför allt är det väl Xt triggern man vill åt dubbeltryck till trögare växel?
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Klart sugen på shimanos nya 12-delade. Är det värt en extra tusing för Xt över slx? Framför allt är det väl Xt triggern man vill åt dubbeltryck till trögare växel?
Om nya Deore har dubbeltryck har väl slx det också? Jag tror personligen inte att någon del mer än reglaget är värd att uppgradera om du inte ska väga cykeln.
 

rln

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
Klart sugen på shimanos nya 12-delade. Är det värt en extra tusing för Xt över slx? Framför allt är det väl Xt triggern man vill åt dubbeltryck till trögare växel?
På bike-discount och bike-components så går det att köpa var komponent för sig utan att priset sticker iväg. Så det går bra att blanda från modellerna.
 

Nypåmtb

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper 12-delat för XT och SLX
På bike-discount och bike-components så går det att köpa var komponent för sig utan att priset sticker iväg. Så det går bra att blanda från modellerna.
Sant! Jag var dock inne på ett kit inkl. body från R2:

Slx med body:
https://r2-bike.com/SHIMANO-SLX-Upg...icro-Spline-Freehub-Body-Cassette-10-45-Teeth

Xt med body:

Men ska kika runt lite och jämföra "lös" priser.

En annan fråga: finns det något sätt att fästa en Shimano Ispec Ev trigger till en Match Maker broms (Code RSC)?
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer