[Artikel] Shimano släpper ny komponentserie med landsvägsreglage för dropperpost

Aron

Aktiv medlem
[Artikel] Shimano släpper ny komponentserie med landsvägsreglage för dropperpost

Shimano släpper en ny komponentserie för gravelbikes och äventyrscyklar – Shimano GRX. De stora nyheterna är utflyttad kedjelinje, anpassade reglage med styrning av sänkstolpe samt hydrauliska inline-bromsreglage för montering på den den raka delen av styret.

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=34729

Weiman

Medlem
Trevligt, aldrig fel med större urval.
Jag skulle inte säga nej till 48/31 på min landsvägscykel faktiskt.

HåkanC

Aktiv medlem
Aron sa:
Reglagen drar lika mycket kabel som Shimanos vanliga landsvägsreglage, så det går inte att smyga in en billig MTB-bakväxel.
Men det betyder att för den som har 11-delat Shimano (lvg) och tycker att 50/34 (eller 46/36) ger för tung utvx endast behöver byta
vevparti (RX810-2) + framväxel (RX810) för att få riktigt låg utvx.
http://www.ritzelrechner.de/?GR=DER...RZ2=11,12,13,14,16,18,20,22,25,28,32&UF2=2185

Personligen tror jag att jag skulle uppleva "hoppet" 48 <=> 31 som onödigt stort, men det är jag det

/Håkan

Redigerat: Sen, Weiman var 1 min snabbare

Senast ändrad:

JesperA

Medlem
Har dålig koll på Shimano komponenter så: är dessa kompatibla med rak-styre-växelreglage såsom Shimano 105 RS700? Har tänkt byta ut mitt nuvarande 2-delade mot 1x i framtiden när nuvarande klinga & kassett slitits ut & denna komponentgruppen verkar ju intressant.

thomalin

Aktiv medlem
Någon som har koll på skillnad jmfr med Ultegra RX 800?

Sixten Fors

Aktiv medlem
Men exakt vad är det som är nytt, förutom tre nya bokstäver?

Gravelgrupper i tre nivåer: GRX400 (1/2 x 10), GRX600 och GRX800 båda 1/2x 11 växlar. Vad är nyheten?
Kanon för Shimano att kunna re-branda gamla MTB-bakväxlar från förr och kalla dem "nya" GRX :)
Inga nya kassetter, återanvänd 10 år gamla 10-spd och 11-spd HG MTB-kassetter känns inte så "nytt" :)
Ytterligare en ny asymmetrisk Shimano-icke-standard för hur man fäster klingan på nya GRX vevpartiet, inga andra klingor ser ut att kunna passa på ett elegant sätt. Bara två storlekar, 40T eller 42T NW-klingor känns inte så flexibelt. Gäsp...
GRX_vev.png

Som jämförelse erbjuder Sram 38/40/42/46/48/50T NW-klingor till sina 1x gravelgrupper. Med normal infästning, inget special.

NickPick

Aktiv medlem
Snart kommer gravel dö ut och stel hardtail med barends kommer att bli det nya svarta, i två år sisådär.

Jag föredrar Shimano över sram ska tilläggas.

Mathias

Aktiv medlem
Det som förbryllar mig lite är varför man behöver ta fram en ny framväxel. 2,5mm låter som det ligger inom justermånen för en en vanlig 105:a? Det vill säga fyra varv på trimskruven för reglaget och sedan ett varv cirkus på ändlägesskruven. Eller?

Sixten Fors

Aktiv medlem
Det som förbryllar världen är att Shimano fortfarande tillverkar framväxlar. Över huvud taget.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Ja, delar av mänskligheten verkar ha blivit fördummad och fått nedsatt simultankapacitet efter några år med smartphones och GPS, att man inte längre kan hålla reda på två olika växelreglage på samma cykel utan att köra i diket eller klungkrascha... ?

marr

Moderator
Forumvärd
Sixten Fors sa:
Det som förbryllar världen är att Shimano fortfarande tillverkar framväxlar. Över huvud taget.
Nä, det förbryllar dig, inte världen. Stor skillnad.

jonte987

Aktiv medlem
Jag missade 2x så jag kanske inte förstår storheten men borde de inte gå tillbaka till 3x? Överlägset med en mittenklinga för att minimera antalet växlingar fram tänker jag.

För mig är set and forget viktigast men jag kan tycka att shimano kunde släppt en 11s 11-51T kassett.

thomalin

Aktiv medlem
marr sa:
Sixten Fors sa:
Nä, det förbryllar dig, inte världen. Stor skillnad.
+1
Tycker inte att 1x12 är optimalt. Blir för mkt växlande. Behöver lättaste men trampar ur tyngsta. Skulle absolut inte velat ha det på grusracern.

Maakus

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:

Gravelgrupper i tre nivåer: GRX400 (1/2 x 10), GRX600 och GRX800 båda 1/2x 11 växlar. Vad är nyheten?
Kanon för Shimano att kunna re-branda gamla MTB-bakväxlar från förr och kalla dem "nya" GRX :)
Inga nya kassetter, återanvänd 10 år gamla 10-spd och 11-spd HG MTB-kassetter känns inte så "nytt" :)
Ytterligare en ny asymmetrisk Shimano-icke-standard för hur man fäster klingan på nya GRX vevpartiet, inga andra klingor ser ut att kunna passa på ett elegant sätt. Bara två storlekar, 40T eller 42T NW-klingor känns inte så flexibelt. Gäsp...

Som jämförelse erbjuder Sram 38/40/42/46/48/50T NW-klingor till sina 1x gravelgrupper. Med normal infästning, inget special.
Helt ocyklingsbart!

Aron

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
Det står i första stycket:
"De stora nyheterna är utflyttad kedjelinje, anpassade reglage med styrning av sänkstolpe samt hydrauliska inline-bromsreglage för montering på den den raka delen av styret."

tmalm

Aktiv medlem
För bikepacking /touring är väl dubbel o trippelklinga hur motiverat som helst?
Eller har jag missat nåt?

Edit: den högre vridpunkten på bromsreglagen är väl för att underlätta bromsade från hoodsen. #teori

/T

Senast ändrad:

Gurra

Aktiv medlem
De nya bromsarna gör ju att en inbiten landsvägsvägrare börjar överväga att skaffa krullstyre.

Rattnalle

Aktiv medlem
tmalm sa:

Edit: den högre vridpunkten på bromsreglagen är väl för att underlätta bromsade från hoodsen. #teori

/T
Just högre pivot på reglaget har ju varit en stor fördel till sram länge så det låter bra

Aron

Aktiv medlem
tmalm sa:
Den som ska trampa grus över Atlas, Altai eller någon annan härlig bergskedja med en fullastad cykel har nog rätt lätt att svälja armodet med flerdelat vevparti.

CW

Medlem
NickPick sa:
Snart kommer gravel dö ut och stel hardtail med barends kommer att bli det nya svarta, i två år sisådär.

"Gravel" har funnits sen 80-talet. Och så kan vi gå tillbaka ännu längre om vi bara ska titta på cykelcross och hela den grejen.

Sixten Fors

Aktiv medlem
Ny komponentserie med landsvägsreglage för dropper. Hur tänkte Shimano där? De måste ha missat att läsa här, där Drosa, konscious och ooms tydligt klargör hur det verkligen ligger till.

Raggamuffin

Aktiv medlem
CW sa:
NickPick sa:

"Gravel" har funnits sen 80-talet. Och så kan vi gå tillbaka ännu längre om vi bara ska titta på cykelcross och hela den grejen.
Landsvägsramar som tar 50mm däck från 80-talet? En sån gammal stålram skulle man fått tag i

gandhi

Aktiv medlem
Di2-bakväxel med stabilisator (clutch) à la MTB är också nytt väl? Känns faktiskt som ett reellt lyft.
[edit] jag är hopplöst ouppdaterad visar det sig: https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/ultegra-rx/RD-RX800-GS.html

Äntligen kan man slippa ha kedjan piskades kedjestagen när man antingen kör tvättbrädegrusväg, cyclocross eller hoppar över refuger på jobbpendlingen.

https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/grx-di2/RD-RX815.html
Verkar som jag behöver byta kassett från 28T till 30T på lättaste drevet däremot, eller kan min 12-28 fungera ändå? Och visst borde RD-RX815 vara kompatibel med min övriga 6870 di2-grupp?
Kör 2x11 ,R785-reglagen, 6870 FD, uppgraderat till blåtand och synchro shift med senaste batteriet och BT-sändarmojängen.

Aron sa:
Sixten Fors sa:
Det står i första stycket:
"De stora nyheterna är utflyttad kedjelinje, anpassade reglage med styrning av sänkstolpe samt hydrauliska inline-bromsreglage för montering på den den raka delen av styret."

Senast ändrad:

Lars Vilks

Ny medlem
Fortfarande kass att Shimano bara erbjuder 40t och 42t på 1x. Kör vidare med Force1 46t och 11-42 på min gravel.

SirRidealot

Ny medlem
Hörni, någon som har koll på om det är samma vevar på 1x och 2x? Verkar vara mellanserien RX600 som finns i två versioner. Dvs kan man köpa ett RX600 1x och bara byta till ett 2x kit, eller tvärt om, utan att köpa ett komplett vevparti?

gandhi

Aktiv medlem
Bromshandtagen on-the-tops är väldigt intressant!

CX, Paris-Roubaix, pendlarcross/gravel...

Frågan är om de är kompatibla med TRP Hylex som kör med samma bromsvätska som Shimano? Då skulle jag slippa byta reglage på sscx:en

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Riktigt fina de där faktist. Skulle sitta fint med nya 2x10. Synd det inte är DoubleTap bara :(

Leffe

Aktiv medlem
Nån som kör med dem här nu?
Är de kompatibla med övriga 11-delade lvg-prylar?

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Nån som kör med dem här nu?
Är de kompatibla med övriga 11-delade lvg-prylar?
Ja, kompatibelt. Tänk på att om du ska ha ett GRX-vevparti måste du även ha framväxeln från den gruppen, pga att veven ligger några mm längre ut. (Eller tvärtom såklart - kör du GRX-framväxel är det bara GRX-vevpartier som stöds.)

Jag har en 600-bakväxel på min i övrigt R7000-kittade Croix de Fer. Funkar fint.

Stumpy

Aktiv medlem
Kunde inte se någon fördel med GRX när jag byggde CXar i vinter, så det blev Ultegra istället.

Leffe

Aktiv medlem
Den stora fördelen är väl clutchen som väl iofs finns på nån mellanmodell?

Leffe

Aktiv medlem
Ja, kompatibelt. Tänk på att om du ska ha ett GRX-vevparti måste du även ha framväxeln från den gruppen, pga att veven ligger några mm längre ut. (Eller tvärtom såklart - kör du GRX-framväxel är det bara GRX-vevpartier som stöds.)

Jag har en 600-bakväxel på min i övrigt R7000-kittade Croix de Fer. Funkar fint.
Jag tänkte eventuellt köra reglagen och bromsoken och en 105-bakväxel som nästan kostar hälften av en grx. Samt ha gamla CX70 framväxeln som jag nu har till ett gammalt ultegra ”11-delat” vevparti.

Såg dock sen att grx-oken bara passar flat Mount-ramar? Finns det ingen adapter?

MZ

Medlem
Jag tänkte eventuellt köra reglagen och bromsoken och en 105-bakväxel som nästan kostar hälften av en grx. Samt ha gamla CX70 framväxeln som jag nu har till ett gammalt ultegra ”11-delat” vevparti.

Såg dock sen att grx-oken bara passar flat Mount-ramar? Finns det ingen adapter?
Jag har Ultegra hydrauliska reglage, Ultegra bakväxel, CX70 framväxel och GRX800 vevparti.
Fungerar perfekt!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer