[Artikel] Shimano släpper ny komponentserie med landsvägsreglage för dropperpost

Aron

Aktiv medlem


Shimano släpper en ny komponentserie för gravelbikes och äventyrscyklar – Shimano GRX. De stora nyheterna är utflyttad kedjelinje, anpassade reglage med styrning av sänkstolpe samt hydrauliska inline-bromsreglage för montering på den den raka delen av styret.

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=34729
 

HåkanC

Aktiv medlem
Aron sa:
Reglagen drar lika mycket kabel som Shimanos vanliga landsvägsreglage, så det går inte att smyga in en billig MTB-bakväxel.
Men det betyder att för den som har 11-delat Shimano (lvg) och tycker att 50/34 (eller 46/36) ger för tung utvx endast behöver byta
vevparti (RX810-2) + framväxel (RX810) för att få riktigt låg utvx.
http://www.ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB=34,50&RZ=11,12,13,14,16,18,20,22,25,28,32&UF=2185&TF=90&SL=2.6&UN=KMH&DV=speed&GR2=DERS&KB2=31,48&RZ2=11,12,13,14,16,18,20,22,25,28,32&UF2=2185

Personligen tror jag att jag skulle uppleva "hoppet" 48 <=> 31 som onödigt stort, men det är jag det


/Håkan

Redigerat: Sen, Weiman var 1 min snabbare
 
Senast ändrad:

JesperA

Medlem
Har dålig koll på Shimano komponenter så: är dessa kompatibla med rak-styre-växelreglage såsom Shimano 105 RS700? Har tänkt byta ut mitt nuvarande 2-delade mot 1x i framtiden när nuvarande klinga & kassett slitits ut & denna komponentgruppen verkar ju intressant.
 

Sixten Fors

Ny medlem
Men exakt vad är det som är nytt, förutom tre nya bokstäver?

Gravelgrupper i tre nivåer: GRX400 (1/2 x 10), GRX600 och GRX800 båda 1/2x 11 växlar. Vad är nyheten?
Kanon för Shimano att kunna re-branda gamla MTB-bakväxlar från förr och kalla dem "nya" GRX :)
Inga nya kassetter, återanvänd 10 år gamla 10-spd och 11-spd HG MTB-kassetter känns inte så "nytt" :)
Ytterligare en ny asymmetrisk Shimano-icke-standard för hur man fäster klingan på nya GRX vevpartiet, inga andra klingor ser ut att kunna passa på ett elegant sätt. Bara två storlekar, 40T eller 42T NW-klingor känns inte så flexibelt. Gäsp...
GRX_vev.png


Som jämförelse erbjuder Sram 38/40/42/46/48/50T NW-klingor till sina 1x gravelgrupper. Med normal infästning, inget special.
 

NickPick

Aktiv medlem
Snart kommer gravel dö ut och stel hardtail med barends kommer att bli det nya svarta, i två år sisådär.

Jag föredrar Shimano över sram ska tilläggas.
 

Mathias

Aktiv medlem
Det som förbryllar mig lite är varför man behöver ta fram en ny framväxel. 2,5mm låter som det ligger inom justermånen för en en vanlig 105:a? Det vill säga fyra varv på trimskruven för reglaget och sedan ett varv cirkus på ändlägesskruven. Eller?
 

Örjan Lax

Aktiv medlem
Ja, delar av mänskligheten verkar ha blivit fördummad och fått nedsatt simultankapacitet efter några år med smartphones och GPS, att man inte längre kan hålla reda på två olika växelreglage på samma cykel utan att köra i diket eller klungkrascha... ?
 

jonte987

Aktiv medlem
Jag missade 2x så jag kanske inte förstår storheten men borde de inte gå tillbaka till 3x? Överlägset med en mittenklinga för att minimera antalet växlingar fram tänker jag.

För mig är set and forget viktigast men jag kan tycka att shimano kunde släppt en 11s 11-51T kassett.
 

Maakus

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
Men exakt vad är det som är nytt, förutom tre nya bokstäver?

Gravelgrupper i tre nivåer: GRX400 (1/2 x 10), GRX600 och GRX800 båda 1/2x 11 växlar. Vad är nyheten?
Kanon för Shimano att kunna re-branda gamla MTB-bakväxlar från förr och kalla dem "nya" GRX :)
Inga nya kassetter, återanvänd 10 år gamla 10-spd och 11-spd HG MTB-kassetter känns inte så "nytt" :)
Ytterligare en ny asymmetrisk Shimano-icke-standard för hur man fäster klingan på nya GRX vevpartiet, inga andra klingor ser ut att kunna passa på ett elegant sätt. Bara två storlekar, 40T eller 42T NW-klingor känns inte så flexibelt. Gäsp...


Som jämförelse erbjuder Sram 38/40/42/46/48/50T NW-klingor till sina 1x gravelgrupper. Med normal infästning, inget special.
Helt ocyklingsbart!
 

Aron

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
Men exakt vad är det som är nytt, förutom tre nya bokstäver?
Det står i första stycket:
"De stora nyheterna är utflyttad kedjelinje, anpassade reglage med styrning av sänkstolpe samt hydrauliska inline-bromsreglage för montering på den den raka delen av styret."
 

tmalm

Aktiv medlem
För bikepacking /touring är väl dubbel o trippelklinga hur motiverat som helst?
Eller har jag missat nåt?

Edit: den högre vridpunkten på bromsreglagen är väl för att underlätta bromsade från hoodsen. #teori

/T
 
Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
tmalm sa:
För bikepacking /touring är väl dubbel o trippelklinga hur motiverat som helst?
Eller har jag missat nåt?

Edit: den högre vridpunkten på bromsreglagen är väl för att underlätta bromsade från hoodsen. #teori

/T
Just högre pivot på reglaget har ju varit en stor fördel till sram länge så det låter bra
 

Aron

Aktiv medlem
tmalm sa:
För bikepacking /touring är väl dubbel o trippelklinga hur motiverat som helst?
Eller har jag missat nåt?
Den som ska trampa grus över Atlas, Altai eller någon annan härlig bergskedja med en fullastad cykel har nog rätt lätt att svälja armodet med flerdelat vevparti.
 

CW

Medlem
NickPick sa:
Snart kommer gravel dö ut och stel hardtail med barends kommer att bli det nya svarta, i två år sisådär.

Jag föredrar Shimano över sram ska tilläggas.
"Gravel" har funnits sen 80-talet. Och så kan vi gå tillbaka ännu längre om vi bara ska titta på cykelcross och hela den grejen.
 

Sixten Fors

Ny medlem
Ny komponentserie med landsvägsreglage för dropper. Hur tänkte Shimano där? De måste ha missat att läsa här, där Drosa, konscious och ooms tydligt klargör hur det verkligen ligger till.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
CW sa:
NickPick sa:
Snart kommer gravel dö ut och stel hardtail med barends kommer att bli det nya svarta, i två år sisådär.

Jag föredrar Shimano över sram ska tilläggas.
"Gravel" har funnits sen 80-talet. Och så kan vi gå tillbaka ännu längre om vi bara ska titta på cykelcross och hela den grejen.
Landsvägsramar som tar 50mm däck från 80-talet? En sån gammal stålram skulle man fått tag i
 

gandhi

Aktiv medlem
Di2-bakväxel med stabilisator (clutch) à la MTB är också nytt väl? Känns faktiskt som ett reellt lyft.
[edit] jag är hopplöst ouppdaterad visar det sig: https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/ultegra-rx/RD-RX800-GS.html

Äntligen kan man slippa ha kedjan piskades kedjestagen när man antingen kör tvättbrädegrusväg, cyclocross eller hoppar över refuger på jobbpendlingen.

https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/grx-di2/RD-RX815.html
Verkar som jag behöver byta kassett från 28T till 30T på lättaste drevet däremot, eller kan min 12-28 fungera ändå? Och visst borde RD-RX815 vara kompatibel med min övriga 6870 di2-grupp?
Kör 2x11 ,R785-reglagen, 6870 FD, uppgraderat till blåtand och synchro shift med senaste batteriet och BT-sändarmojängen.

Aron sa:
Sixten Fors sa:
Men exakt vad är det som är nytt, förutom tre nya bokstäver?
Det står i första stycket:
"De stora nyheterna är utflyttad kedjelinje, anpassade reglage med styrning av sänkstolpe samt hydrauliska inline-bromsreglage för montering på den den raka delen av styret."
 
Senast ändrad:

SirRidealot

Ny medlem
Hörni, någon som har koll på om det är samma vevar på 1x och 2x? Verkar vara mellanserien RX600 som finns i två versioner. Dvs kan man köpa ett RX600 1x och bara byta till ett 2x kit, eller tvärt om, utan att köpa ett komplett vevparti?
 

gandhi

Aktiv medlem
Bromshandtagen on-the-tops är väldigt intressant!

CX, Paris-Roubaix, pendlarcross/gravel...

Frågan är om de är kompatibla med TRP Hylex som kör med samma bromsvätska som Shimano? Då skulle jag slippa byta reglage på sscx:en
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer