[Artikel] Shimano SPD eller SPD-SL, vilken pedal ska du välja?

Redaktionen

Medlem
DSC05413-2000x939.jpg

Shimano SPD och SPD-SL clipless är vanligt förekommande pedaler bland en stor skara cyklister. Men vad skiljer egentligen dessa pedaler åt? Vi reder ut skillnaderna.

Läs hela artikeln:

BJS

Aktiv medlem
Kortare lvg-cykling.... hmmm... många kör långa brevets, PBP och liknande med SPD. Korrektare än kortare lvg-cykling borde väl snarare långsammare lvg-cykling. Fördelarna med SL är väl ändå primärt när det går fort, ryckigt, hetsigt. Malande fungerar för många väl så väl med SPD.

sailor

Aktiv medlem
Vid cykelpendling med många oplanerade stopp är SPD enklare. Att klicka i SPD-SL tar längre tid. Med tanke på att många spinningcyklar har SPD så funkar de även till hög effekt men jag brukar känna en tydlig punktlast men det kanske mer beror på skon än pedalen.

frankfurt

Aktiv medlem
Kortare lvg-cykling.... hmmm... många kör långa brevets, PBP och liknande med SPD. Korrektare än kortare lvg-cykling borde väl snarare långsammare lvg-cykling. Fördelarna med SL är väl ändå primärt när det går fort, ryckigt, hetsigt. Malande fungerar för många väl så väl med SPD.
Sant!
Men min ringa randoerfarenhet består av en jävla massa stopp och korta promenader in på bensinmackar och konditorier :) och då är verkligen SPD grymt!
Jag hade tänkt att ha mina gravelskor som Randopjuck men upptäckte efter 25 mil att jag valt lite för trånga, får väl gå upp till strl 47 innan Sverigetempot, för då kommer jag nog vilja ha SPD.

Pfaff

Aktiv medlem
Hmm. Inte för att vara den som är den men den första pedalen med clips är inte gammal. Det var korgpedaler på den tiden och skon hölls på plats med rem och inte minst spurtkloss som passade i korgens bakre del. Det gällde att vara snabb med att lossa remmen om man förutsåg ett stopp för fast satt man.
sko2.jpg

glitch

Aktiv medlem
"Det finns flera företag som tillverkar och säljer clipless-pedaler, varumärkena är inte kompatibla sinsemellan."

Kanske skulle man kunna förtydliga att det finns många andra pedaler som är kompatibla med Shimanos klossar och vice versa. T.ex. Wellgo, Ritchey, Issey, Exustar mfl. Så nog finns en viss kompatibilitet även om Shimano kanske hävdar att så inte är fallet.

Almsin

Ny medlem
Någon som har koll på vad det skiljer i stack mellan SPD och SPD-SL? Beror ju givetvis även på skon, men har för mig att jag har hittat den informationen någonstans någon gång..

Möjligheten att använda shims för att justera allmän skevhet är bättre på LVG-pedalststemet. Det räckte inte för mig att använda iläggsulor.

Froste

Aktiv medlem
Hur shimsar man bäst (i höjd) en SPD setup?

Vill testa att bygga upp ca 5mm höjd i vänster sko. Tänker spontant halva höjden mellan sko och cleat och halva mellan sko och innersula.

Verkar det vettigt?

Bakgrunden är att jag har gått till kiropraktorn som säger att mitt vänstra ben upplevels som något kortare då jag har en lindrig skada i ländryggen, under senaste två bikefits har dök inte nämnt obalansen.

Neill Stanbury verkar ju tycka att det är helt normalt och har attityden att det är bäst att testa och känna efter. detta är vad jag nu vill göra.

Topp