[Artikel] Shimano vrider upp volymen till 12 med nya Dura-Ace

Redaktionen

Medlem
399150-DURA-ACE_Drivetrain-77ef7b-original-1629204266-2000x965.jpg

Med nya 12-delade Dura-Ace lämnar Shimano den mekaniska växlingen och introducerar gruppen endast i form av Di2. Shimano har dessutom gjort om hela sin Di2-teknik för att bli trådlös. 

Läs hela artikeln:

Berk

Aktiv medlem
Funderar nu på om jag måste beställa en 11-delat mekanisk Ultegra eller DuraAce grupp inom dom tar slut.

mzi

Aktiv medlem
Ja, men vill du ha med effektmätare så behöver du en FC-R9200-P och de kostar mer. Det jag länkade till är vanlijvarianten. Frågan är om de har löst problemen med dubbelsidig mätning i de här vevpartierna?

Maakus

Aktiv medlem
...ja undrar när XTR M9200 kommer

Menade

"Shimano is debuting a new 12-speed-only freehub design with its new groupsets – and no, it’s not Micro Spline – but the new cassettes are backwards compatible with existing 11-speed freehubs, so your old wheels will work with R9200 and R8100"

Fast med Deore, SLX och XT kassetter

ooms

Aktiv medlem
Smart av dem. Blir intressant att se hur långt ner i gruppfloran de fimpar de gamla omoderna vajrarna. I takt med att fler får uppleva elväxlar kommer fler vilja byta ut retroväxlarna även på sina andra cyklar.

glitch

Aktiv medlem
Det blir nog bra på sikt. När grejerna kommer till tysk webshop är priserna lägre :)
Men man undrar ju hur de tänker konkurrensmässigt när det inte finns någon 105 DI2.
SRAM Axs Rival lär ju vara svårslaget som oem vapen.

Rattnalle

Aktiv medlem
Smart av dem. Blir intressant att se hur långt ner i gruppfloran de fimpar de gamla omoderna vajrarna. I takt med att fler får uppleva elväxlar kommer fler vilja byta ut retroväxlarna även på sina andra cyklar.
Ja jag går bara och väntar på att det ska bli rimligt prisvärt på mtb-sidan innan jag slår till. Det är en bit kvar...

H.

Aktiv medlem
1630478294235.png

Den ser feljusterad ut. Eller dåligt optimerad. Eller tänker jag fel?

Och sladdar? Nej, det är inte rätt på något sätt. Ska det vara trådlöst ska det vara helt trådlöst. Utan tingeltangel.

Berk

Aktiv medlem
Visa bilaga 509977

Och sladdar? Nej, det är inte rätt på något sätt. Ska det vara trådlöst ska det vara helt trådlöst. Utan tingeltangel.

Håller med båda saker.

Oken verkat dock sitta rätt. Har dom tagit hjulen från en feljusterad cykel?

mzi

Aktiv medlem
Om man mot förmodan skulle vilja köra med fälgbroms så är det inte trådlöst alls, inte ens till reglagen.

moros

Aktiv medlem
Undrar om man helt enkelt kommer behålla nuvarande 11-delade grupper för den delen av marknaden som vill fortsätta med 11 delat och/eller wire? De som vill ha wire/12-delat kanske får välja ett av alternativen. Har inte sett någon nämna det i det lilla jag läst.

jolov

Aktiv medlem
Visa bilaga 509977

jag tycker att jag har lite liknande på mina gxr-ok med centerline skivor. Som att nedrekanten på belägget inte riktigt tar på hela bromsytan.

Har avskrivit det som att det beror på att jag mixar shimano med avid, men det här ser märkligt ut?

H.

Aktiv medlem
Ja, jag vet ju inte hur det är tänkt. Men jag tänker att det ser logiskt ut på min cykel. Nu ser det antingen ut som att man har massa onödig dödvikt eller får ojämnt slitage på belägg/skiva.

1630480042336.png

Berk

Aktiv medlem
Undrar om man helt enkelt kommer behålla nuvarande 11-delade grupper för den delen av marknaden som vill fortsätta med 11 delat och/eller wire? De som vill ha wire/12-delat kanske får välja ett av alternativen. Har inte sett någon nämna det i det lilla jag läst.

Jag har läst att dom behåller gamla 11-delat gruppen ett tag till.

ooms

Aktiv medlem
Finns ju på de lägre nivåerna, och ser man hur de agerat tidigare så är det ju ner till 105 som får ”högsta” delningen. Är väl rimligt att Tiagra lyfts upp till 11-delat efter att 105 blivit 12-delat. Sedan lär ju slitdelar finnas lääänge.

jjjj

Aktiv medlem
Jag har läst att dom behåller gamla 11-delat gruppen ett tag till.
Så har jag också förstått att den 11 delade Ultegra kommer att finnas kvar, oklart med Dura Ace. Om det blir några ändringar på Ultegra mekanisk vet jag inte, men läste att den mekaniska Ultegra skulle förbli 11 delat och 12 skulle var förbehållet Di2

Berk

Aktiv medlem
Så har jag också förstått att den 11 delade Ultegra kommer att finnas kvar, oklart med Dura Ace. Om det blir några ändringar på Ultegra mekanisk vet jag inte, men läste att den mekaniska Ultegra skulle förbli 11 delat och 12 skulle var förbehållet Di2

På tyska sidan skrev dom bara om Ultegra att gamla blir kvar. Unförändrat antar jag. Ser ingen anledning för Shimano att ändra en gammal grupp med "gammal" teknologi.

jolov

Aktiv medlem
Ja, jag vet ju inte hur det är tänkt. Men jag tänker att det ser logiskt ut på min cykel. Nu ser det antingen ut som att man har massa onödig dödvikt eller får ojämnt slitage på belägg/skiva.
Det där ser rimligare ut, mina xt bromsar med centerline har inte det problemet. Men då är det postmount också.

Bild på grx setupen

Bilagor

• 3C6B3524-E89A-490B-A0A0-FFED04635414.jpeg
    3C6B3524-E89A-490B-A0A0-FFED04635414.jpeg
    480.6 KB · Besök: 44

gustavgo

Aktiv medlem
Skivorna är ju identiskt med XT skivorna. Har väl varit mycket strul med tidigare Dura Ace skivor och det sandwichkonstruktion man haft.

Det kan ju var designat så.140mm skivorna ser ut att ha en större yta där belaget går över. Man kanske vill behålla samma total yta som för de större skivorna för att få bättre kylning av rotorn.

skier

Aktiv medlem
Säkert fina grejer men prissättningen är lite märklig tycker jag. Komplett Ultegra kostar 2400 eur på r2-bike. Komplett Sram Force axs kostar 1500 eur om jag ser rätt, ganska stor prisskillnad för ungefär samma utrustningsnivå.

freddag

Aktiv medlem
vi behöver verkligen stoppa det här vansinnet. hela poängen med cykling är att färdas med enkla medel och för egen maskin.

kan vi starta en alternativ cykelorganisation där man inte får tävla på en cykel som kostat mer än totalt 10 000 kr? kvitton måste kunna uppvisas vid start, och tävlingsledningen kan enväldigt och oåterkalleligt bestämma att inte tro på ett misstänkt kvitto.

miniumumvikt på cykeln 12 kg för mtb och 10 kg för landsväg. max antal växlar 10 st.

alla tävlar ju inte men tävlingscyklarna verkar sätta nivån för vad folk vill nöjescykla på.

ooms

Aktiv medlem
vi behöver verkligen stoppa det här vansinnet. hela poängen med cykling är att färdas med enkla medel och för egen maskin.

kan vi starta en alternativ cykelorganisation där man inte får tävla på en cykel som kostat mer än totalt 10 000 kr? kvitton måste kunna uppvisas vid start, och tävlingsledningen kan enväldigt och oåterkalleligt bestämma att inte tro på ett misstänkt kvitto.

miniumumvikt på cykeln 12 kg för mtb och 10 kg för landsväg. max antal växlar 10 st.

alla tävlar ju inte men tävlingscyklarna verkar sätta nivån för vad folk vill nöjescykla på.
Vem vet, det funkar ju med folkrace (även om jag fått intrycket att det är på tillbakagång)

ikuo_kemo

Medlem
Vem vet, det funkar ju med folkrace (även om jag fått intrycket att det är på tillbakagång)
Folkrace har juh sina problem där vinnar bilarna kostar bra mycket mer än de pengarna de skall enligt sportens anda.
(anbud får max ligga på 8000 kr om jag inte missminner mig).
Strik homologering av delar skulle nog vara ett bättre sätt för att hålla nere kostnader, likt Mekonomen VOC rally.

Men jag känner lite samma sak, efter precis ha börjat med cykling. Dessa "modärna" trådlösa hitte på med noll specifikationer, app bundet så man måste uppgradera oftare för att din app version kan inte längre göra inställningar på ditt gammla gruppset.
Synd att även cykelbranchen går samma väg som alla andra brancher.

freddag

Aktiv medlem
kläder, hjälm och skor max 3000 kr.

vi kunde samtidigt passa på att bestämma en vevlagerstandard, vevaxelstandard, styrlagerstandard, navaxelsstandard, kassettbodystandard, framklingeinfästningsstandard osv.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer