[Artikel] Shimano vrider upp volymen till 12 med nya Dura-Ace

ejma

Aktiv medlem
När kommer sw för att uppgraera Di2 11 växlat till 12? Något annat än ny kassett och kedja?

ooms

Aktiv medlem
Folkrace har juh sina problem där vinnar bilarna kostar bra mycket mer än de pengarna de skall enligt sportens anda.
(anbud får max ligga på 8000 kr om jag inte missminner mig).
Strik homologering av delar skulle nog vara ett bättre sätt för att hålla nere kostnader, likt Mekonomen VOC rally.

Men jag känner lite samma sak, efter precis ha börjat med cykling. Dessa "modärna" trådlösa hitte på med noll specifikationer, app bundet så man måste uppgradera oftare för att din app version kan inte längre göra inställningar på ditt gammla gruppset.
Synd att även cykelbranchen går samma väg som alla andra brancher.
Ja, men då riskerar de ju bli av med bilarna. Det är väl själva grejen med folkrace? Eller menar du att det myglas?

ikuo_kemo

Medlem
Ja, men då riskerar de ju bli av med bilarna. Det är väl själva grejen med folkrace? Eller menar du att det myglas?
Min förstålese om folkrace. Du bygger bil för 15 000 till 20 000 kr ungefär (hört 25 000 kr för att vinna SM). Du har ett stort team och vänner som alla lägger bud på sin egen bil. Ett bud kostar 200 kr (tillfaller tävlingen) och får max ligga på 8000 kr, sedan lottas det vem som får köpa bilen. Risken finns "Men det kostar att ligga på topp".

Detta går helt imot andan av hela sporten.

ooms

Aktiv medlem
Min förstålese om folkrace. Du bygger bil för 15 000 till 20 000 kr ungefär (hört 25 000 kr för att vinna SM). Du har ett stort team och vänner som alla lägger bud på sin egen bil. Ett bud kostar 200 kr (tillfaller tävlingen) och får max ligga på 8000 kr, sedan lottas det vem som får köpa bilen. Risken finns "Men det kostar att ligga på topp".

Detta går helt imot andan av hela sporten.
Jo, det är min förståelse också. Dock lär det väl bara vara deltagare i tävlingen som får lägga bud, inte kreti och pleti? Men visst, det kan ju bli så att ett stort gäng deltagare då de facto höjer gränsen till 20-25.000 genom att lägga bud på varandras bilar och sedan låta köpen gå tillbaka.

Men, men, jag tror intresset för lågkostnadscykling och viljan att engagera sig är för litet för att få till nåt liknande inom cykel. De som vill tävla tävlar redan, och de som mest lallar runt vill inte tävla.

Berk

Aktiv medlem
Jag tror att problemet är tvärtom med cykling. Vid linjelopp har man ingen stor fördel av en jättedyr cykel. Det finns för mycket folk med för mycket pengar till fritid som driver upp priser.

DarkMatter

Aktiv medlem
kläder, hjälm och skor max 3000 kr.

vi kunde samtidigt passa på att bestämma en vevlagerstandard, vevaxelstandard, styrlagerstandard, navaxelsstandard, kassettbodystandard, framklingeinfästningsstandard osv.
Lite Kierin-stil kanske. Endast godkända komponenter får användas.

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Alltså. Det är ingen som tvingar er att köpa XTR eller Dura Ace.
men reklamen är mördande. industrin lägger otroliga summor på att med vetennskapligt utmejslade psykologiska knep hitta våra svagheter och lura oss att köpa mer än vad vi behöver. det riskerar att göra cykling till en rikemanssport.

nästan ingen är så självsäker att hen vill komma med en för billig cykel till en gruppcykling, och när det känns tungt i skogen är reklambudskapen så inmosade i huvet att man direkt tänker att det är utrustningen och inte tekniken eller orken som behöver uppgraderas.

funktionen med dura ace och xtr är att höja prisnivån generellt. plötsligt låter 1500 euro, som någon nämner i den här tråden, billigt för ett gruppset. men det är galet mycket för enbart växelsystemet.

edit: och att individuellt göra motstånd tror jag knappt går. men tillsammans kan vi försöka rädda sportens folklighet.

ikuo_kemo

Medlem
Jo, det är min förståelse också. Dock lär det väl bara vara deltagare i tävlingen som får lägga bud, inte kreti och pleti? Men visst, det kan ju bli så att ett stort gäng deltagare då de facto höjer gränsen till 20-25.000 genom att lägga bud på varandras bilar och sedan låta köpen gå tillbaka.

Men, men, jag tror intresset för lågkostnadscykling och viljan att engagera sig är för litet för att få till nåt liknande inom cykel. De som vill tävla tävlar redan, och de som mest lallar runt vill inte tävla.
Vem som helst får lägga bud. Du kan åka upp med dit bilsläp, lägga bud på en bil och börja tävla, racelicens kan man ibland ordna på platsen. Har du inte körkort eller är under 18 tror jag de brukar ha krav på en genomgång för att få den.

Men men. Det är väll bara testa. Första steget är väll att testa starta en tävling (eller sätta en anmällan till tävling) tror dock på homologering likt Mekonomen VOC, ta fram en lista över godkända hjul, enhetesdäck, ramar och osv.

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Första steget är väll att testa starta en tävling (eller sätta en anmällan till tävling) tror dock på homologering likt Mekonomen VOC, ta fram en lista över godkända hjul, enhetesdäck, ramar och osv.
det skulle bli ganska kul att sätta ihop en sån lista. ser livliga diskussioner framför mig. vad är tillräckligt bra utrustning? vilka standarder blir billigast, mest hållbara och användarvänliga?

när konkurrensaspekten är ute ur bilden blir svaren på vilka delar som är bäst annorlunda.

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Men inget av detta löser du med att införa en ny tävlingsdisciplin? Jag tror att det är en relativt liten del av de dyra cyklarna som säljs för att brukas i tävlingssammanhang. Och även om folk till viss del vill ha lika bra prylar som eliten tävlar på så lär det alltid finnas en marknad för extrem prestanda till fantasipriser.
som sagt: jag tror att tävlingar sätter en standard för vad folk vill cykla på för nöjes skull. av någon anledning cyklar inte motionärer runt med tempopinnar på sina "mest grus men även lite enklare stig"-cyklar. och liggcyklar är ett marginellt fenomen. det finns en stor potential i en starkt reglerad tävlingsform tror jag, för att flytta fokus från prylarna. men du behöver inte vara med om du inte tror det.

Laan84

Aktiv medlem
som sagt: jag tror att tävlingar sätter en standard för vad folk vill cykla på för nöjes skull. av någon anledning cyklar inte motionärer runt med tempopinnar på sina "mest grus men även lite enklare stig"-cyklar. och liggcyklar är ett marginellt fenomen. det finns en stor potential i en starkt reglerad tävlingsform tror jag, för att flytta fokus från prylarna. men du behöver inte vara med om du inte tror det.
jag tycker om tankarna i dina senaste poster, men tror inte att ett nytt tävlingskoncept kan ändra på det. Det är mänskligheten det är fel på, är ju liknande inom de flesta områden.

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
jag tycker om tankarna i dina senaste poster, men tror inte att ett nytt tävlingskoncept kan ändra på det. Det är mänskligheten det är fel på, är ju liknande inom de flesta områden.
så kan det förstås vara, men för att det inte ska bli en självuppfyllande profetia kan man väl i alla fall försöka labba lite :)

men det får inte bli nåt jädra hipsterarrangemang med massa god smak eller ännu värre: nåt slags avantgardhipsterarrangemang med härligt punkig och spelat oangelägen attityd. att det blir en sån där klubb för inbördes beundran är väl största risken.

uandt

Aktiv medlem
Bara en liten anekdot: en avlägsen bekant kan köra bil som en gud. Han fick tydligen lägga ner folkracekarriären eftersom han aldrig hade bil. Varje lopp han deltog i slutade med att skrothögen köptes av någon eftersom han alltid vann.

Det finns så många människor som har överdriven tro på material att det skulle göra dylik tävlingsform omöjlig inom cykling tror jag.

stigfinnare

Aktiv medlem
kläder, hjälm och skor max 3000 kr.

vi kunde samtidigt passa på att bestämma en vevlagerstandard, vevaxelstandard, styrlagerstandard, navaxelsstandard, kassettbodystandard, framklingeinfästningsstandard osv.
1630507487906.jpeg

Loggan är redan klar

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
jag skulle tro att trådlöst har potentialen att bli rejält billigt att tillverka. särskilt växeldosan. och att aldrig behöva byta vajrar och höljen har potential att spara pengar och sänka tröskeln för att mecka själv/sänka priset på service.

problemet är väl att tillverkarna hittills verkar lösa störnings- och hacking-problemen med hemliga proprietära system. någon fri mjukvarunörd skulle säkert kunna hitta på ett öppet system med nån slags kryptering. bakväxeln kunde gå på ett 18650-batteri som kostar 50 spänn och håller många cykler.

jag ser det inte som uteslutet att vårt standardiseringsorgan kan tillåta trådlösa växlar i framtiden, om de kommunicerar via det öppna protokollet och med standardbatteri och standardmotor. det skulle nog kunna ticka många boxar för att hålla sporten billig, enkel och folklig.

uandt

Aktiv medlem
jag skulle tro att trådlöst har potentialen att bli rejält billigt att tillverka. särskilt växeldosan. och att aldrig behöva byta vajrar och höljen har potential att spara pengar och sänka tröskeln för att mecka själv/sänka priset på service.

problemet är väl att tillverkarna hittills verkar lösa störnings- och hacking-problemen med hemliga propriertära system. någon fri mjukvarunörd skulle säkert kunna hitta på ett öppet system med nån slags kryptering. bakväxeln kunde gå på ett 18650-batteri som kostar 50 spänn och håller många cykler.

jag ser det inte som uteslutet att vårt standardiseringsorgan kan tillåta trådlösa växlar i framtiden, om de kommunicerar via det öppna protokollet och med standardbatteri och standardmotor. det skulle nog kunna ticka många boxar för att hålla sporten billig, enkel och folklig.
Läste någonstans att just servomotorerna i e-grupperna står för en väldigt stor del av kostnaden vid tillverkning. Förmodligen för att i varje fall shimano verkar genier när det gäller tillverka grupper till lågt pris. Att di2 grupperna blir dubbelt så dyra som de mekaniska är nog för att de är dubbelt så dyra att tillverka, även om den absoluta skillnaden bara blir några hundralappar.

Men annars, att alla handtag och växlar pratar ett öppet protokoll med varandra. Det skulle jag gilla

attbresinhand

Aktiv medlem
Man skulle kunna skriva något elakt om att gubbar i den senare delen av livet som är mellanchef på något jättekonstigt företag kommer att ha en dyra ace-utrustad hoj på v90bilen, men bäst att låta bli. Det är ju minst lika många cykelbutiksanställda som har "jobbförmån" att ta ut nya cyklar ett par gånger per år.

Lvg är väl på väg in lite i skuggan i Sverige också?

Säkert jättebra produkter. Srams känns ju som yxa i jämförelse 🤷😉

Frid

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
jag köpte nyligen trådlösa hörlurar för 79 kr. med batteri, knappar, elektronik och dessutom själva lurarna som inte behövs i en växeldosa. om alla mobiltillverkare hade använt egna trådlösa standarder skulle aldrig priset pressats så. det är de facto-standardiseringen av bluetooth som möjliggjort den konkurrensen.

en sådan prispress skulle kunna ske på alla cykeldelar om vi bara fick till standarder. men eftersom utvecklingen inom cykling går åt rakt motsatt håll kräver det nog att vi tar saken i egna händer. jag tror tävlingsregler kan vara det mest realistiska stället att försöka genomdriva standardiseringen på. var annars?

Berk

Aktiv medlem
jag köpte nyligen trådlösa hörlurar för 79 kr. med batteri, knappar, elektronik och dessutom själva lurarna som inte behövs i en växeldosa. om alla mobiltillverkare hade använt egna trådlösa standarder skulle aldrig priset pressats så. det är de facto-standardiseringen av bluetooth som möjliggjort den konkurrensen.

en sådan prispress skulle kunna ske på alla cykeldelar om vi bara fick till standarder. men eftersom utvecklingen inom cykling går åt rakt motsatt håll kräver det nog att vi tar saken i egna händer. jag tror tävlingsregler kan vara det mest realistiska stället att försöka genomdriva standardiseringen på. var annars?

Skulle vara trevligt om det var mer standardiserat. Men vet inte om jag håller med att det blir värre. Sedan länge har Shimano, Campagnolo och Sram växel och växelreglage varit icke-kompatibel.

På MTB tycker jag att saker faktiskt blir lite bättre med t.ex. Srams universala växelöron. Enda jobbiga sak på MTB jag har, förutom växelöron, är olika body standards. En standard på stolpediameter skulle också vara trevligt.

Graj

Aktiv medlem
Elektriska växlar borde aldrig tillåtits till börja med. Lagrad energi i något som direkt påverkar cykelns egenskaper är tycker jag över gränsen. Tyvärr verkar Sram, Shiman, Campagnolo alla ganska förälskade i elektriska växlar. Personligen tror jag inte valet av protokoll har någon påverkan på priset, det är väll troligt att de använder något baserat på något gamalt standardprotokoll, jag tror det är mindre troligt attt någon tillverkare bränt speciellt myckt pengar på utveckla något. Jag tror som tidigare nämts att de borsett från det faktum att folk gillar lyx, och ett högt pris ger intryck av exklusivitet så kan dyra servon snabbt bli väldigt dyra. Ett riktigt bra servo borde väll rimligtvis ge en skönare och smothare växling, något du vill ha i din premiumgrupp.
Men mitt huvudproblem är inte det. Huvudproblemet är enligt mig att de använder upplagrad energi, något som aldrig borde blivit tillåtet vid tävling.

uandt

Aktiv medlem

Du kan alltid köpa en claris-grupp för < 3000 kr annars. Den har säkert lika bra mekaniska toleranser som dura ace gruppen och är nog ungefär lika dyr att tillverka för shimano. Ungefär som att ett par apple lurar för några tusen nog var ungefär lika dyra som dina 79 kronors...

Enda sättet att få e-grupperna att gå ner i pris är nog att vägra köpa dem, vägra stödja proffs-cykling i alla dess former, osv...

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Personligen tror jag inte valet av protokoll har någon påverkan på priset,
jag tror verkligen det här är helt felaktigt. om det var ett standardprotokoll skulle konkurrensen göra sin grej. jag kan sympatisera med och köpa tanken på att elväxlar är över gränsen. jag menade att standarder generellt pressar priset. inte bara på elektronik. cykelelektroniken är definitivt inte "där" än, så skulle vi inrätta ett standardiseringsorgan för en alternativ tävlingsorganisation idag så skulle det självklart vara mekaniskt som gällde.

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Du kan alltid köpa en claris-grupp för < 3000 kr annars. Den har säkert lika bra mekaniska toleranser som dura ace gruppen och är nog ungefär lika dyr att tillverka för shimano. Ungefär som att ett par apple lurar för några tusen nog var ungefär lika dyra som dina 79 kronors...

Enda sättet att få e-grupperna att gå ner i pris är nog att vägra köpa dem, vägra stödja proffs-cykling i alla dess former, osv...
precis. och att gå samman i en organisation som verkar för standardiserad och billig utrustning på tävling gör bara konsumentmakten mer slagkraftig. personligen struntar jag om det är elektronik eller ej.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
nästan ingen är så självsäker att hen vill komma med en för billig cykel till en gruppcykling
Riktigt sorgligt om folk tror man måste ha fina prylar för att vara med. Spelar ju ingen större roll om det står Biltema eller Santa Cruz på ramen.
Fast det är ju bara att titta på vilka bilar folk kör runt i. De flesta har ju dyra bilar. Av samma anledning? 😐

Putte--

Aktiv medlem
Får man fråga vad alla ska göra med sina dyra cyklar med elektroniska växlar den dagen då samhället slås ut och ingen kan ladda sina prylar? Nu får vi hoppas att det aldrig komme ske så länge vi lever men ändå. Bara en tanke som slagit mig på senaste med alla elektroniska växlar och elcyklar. Det rör sig om så galet mycket pengar för någonting som bara funkar så länge man kan ladda grejorna. Nä, jag håller mig till det gamla hederliga jag.

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Får man fråga vad alla ska göra med sina dyra cyklar med elektroniska växlar den dagen då samhället slås ut och ingen kan ladda sina prylar? Nu får vi hoppas att det aldrig komme ske så länge vi lever men ändå. Bara en tanke som slagit mig på senaste med alla elektroniska växlar och elcyklar. Det rör sig om så galet mycket pengar för någonting som bara funkar så länge man kan ladda grejorna. Nä, jag håller mig till det gamla hederliga jag.
jag har förberett mig och gått off grid för att kunna köra dura ace även efter kollapsen

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Riktigt sorgligt om folk tror man måste ha fina prylar för att vara med. Spelar ju ingen större roll om det står Biltema eller Santa Cruz på ramen.
Fast det är ju bara att titta på vilka bilar folk kör runt i. De flesta har ju dyra bilar. Av samma anledning? 😐
fast det har nog mer att göra med cykelkomponentbristen som gjort att folk har kunnat sälja av tre av sina dura ace gruppset i "nyskick" för nypris och då fått råd att köpa en ny dacia.

Raggamuffin

Aktiv medlem

Varför betala för god mat när man kan äta billig och äcklig? Man köper och lägger pengar på det man själv tycker är viktigt / roligt.

Inte alls med på allt gnäll på nya produkter, låt bli att köpa? Alla åker inte Lamborghini heller.

Jag har eget elverk så växlarna kan jag ladda post acopalypsen men blir värre med zwift 😊

ooms

Aktiv medlem
Nä, jag förstår mig inte heller på gnället. Vill man inte lägga pengarna för DuraAce eller Ultegra är det väl bara att köpa 105 eller Tiagra. Det är ju liksom meningen med de olika grupperna, att det ska finnas nåt för alla(s plånbok).
Sedan tror jag nog att de med dyra cyklar inte har det minsta problem med att det dyker upp folk med billigare cyklar, att döma av tråden så verkar det ju snarare vara tvärtom att vissa har problem med att folk har dyra prylar/cyklar. Gläds åt att folk kan och vill lägga pengar på sin hobby istället!

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Om jag inte kände till Happy skulle jag lätt fått för mig att hela tråden var tänkt som ett kåseri om hur "alla" ämnen kan problematiseras i rådande debattklimat. Cykelväxlar som en banal och tyken blinkning åt twittrande on ras, kön, integration, klass - you name it.

Själv tänkte jag "kul med en ny version, så'n vill jag gärna ha på nästa jonne". Pröva gärna själva, det är inte lika deprimerande ;-)

attbresinhand

Aktiv medlem
Varför betala för god mat när man kan äta billig och äcklig? Man köper och lägger pengar på det man själv tycker är viktigt / roligt.

Inte alls med på allt gnäll på nya produkter, låt bli att köpa? Alla åker inte Lamborghini heller.

Jag har eget elverk så växlarna kan jag ladda post acopalypsen men blir värre med zwift 😊
Zwifta med dura Ace 12spd. Pengar i sjön / pärlor åt svin? 🤷😁
Det är ju billigare att köpa en kickr bike med digital utväxling!

Topp