[Artikel] Shimano vrider upp volymen till 12 med nya Dura-Ace

glitch

Aktiv medlem
Det som fascinerar mig att ingen verkar lyssna på marknaden och framförallt inte Shimano.
SRAM gör det ändå bäst hittills men ändå inte.
Men när Sram lanserar en effektvev integrerat i gruppen för dryga tretusen, då kontrar Shimano med 10+ k....
SRAM visar vägen med trådlöst, Shimano går halvvägs.
Shimano är snälla och låter oss behålla våra gamla hjul, SRAM kräver egen body.
Shimano är snälla och låter oss jobba med mineralolja, Sram vill att vi ska hålla på med frätande kem.

Båda tycker att vi MÅSTE ha tolvdelat.
Hur i hela friden kan det inte vara så enkelt att man i mjukvaran får välja om man vill köra 10/11/12 delat? Elmotorn är rimligtvis steglöst programmerbar.

Och varför får jag inte köra med blippar på Rival AXS?

Hade man haft en möjlighet att köpa reglage + trådlösa växelförare hade jag haft el på alla mina cyklar direkt. På mtb 12 del, på krullstyrena 2x11.

Sen hade jag säkert gradvis uppgraderat till 12 delat när sakerna slits ut.

Istället har jag noll elväxlade cyklar för mina mekaniska funkar superbra och el är snordyra och ändå inte spot on.

jonte987

Aktiv medlem
OpenDi kommer kanske snart på GitHub?

Hur var det på MTB? Kom inte lansering 2 med m5120 osv ett år senare?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Det som fascinerar mig att ingen verkar lyssna på marknaden och framförallt inte Shimano.
SRAM gör det ändå bäst hittills men ändå inte.
Men när Sram lanserar en effektvev integrerat i gruppen för dryga tretusen, då kontrar Shimano med 10+ k....
SRAM visar vägen med trådlöst, Shimano går halvvägs.
Shimano är snälla och låter oss behålla våra gamla hjul, SRAM kräver egen body.
Shimano är snälla och låter oss jobba med mineralolja, Sram vill att vi ska hålla på med frätande kem.

Båda tycker att vi MÅSTE ha tolvdelat.
Hur i hela friden kan det inte vara så enkelt att man i mjukvaran får välja om man vill köra 10/11/12 delat? Elmotorn är rimligtvis steglöst programmerbar.

Och varför får jag inte köra med blippar på Rival AXS?

Hade man haft en möjlighet att köpa reglage + trådlösa växelförare hade jag haft el på alla mina cyklar direkt. På mtb 12 del, på krullstyrena 2x11.

Sen hade jag säkert gradvis uppgraderat till 12 delat när sakerna slits ut.

Istället har jag noll elväxlade cyklar för mina mekaniska funkar superbra och el är snordyra och ändå inte spot on.

Hade Rival har det hade få köpt Force. Hade di2 funnits på 105 hade nog Ultegra dött.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Varför betala för god mat när man kan äta billig och äcklig? Man köper och lägger pengar på det man själv tycker är viktigt / roligt.

Inte alls med på allt gnäll på nya produkter, låt bli att köpa? Alla åker inte Lamborghini heller.

Jag har eget elverk så växlarna kan jag ladda post acopalypsen men blir värre med zwift 😊
Jag tror du missade poängen helt. Klart det är kul med dyra och bra prylar. Men man ska väl inte behöva skämmas om man inte har råd att ha det och vill vara med ändå?
(eller om man inte vill ha det helt enkelt)

jonte987

Aktiv medlem
Offline zwift blir ensamt men vi andra kan få TR planer levererade av the postman.

Är det någon som skäms för att de har billiga prylar? Inte när det gäller cyklar för 10k+ och utanför skolgården?

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Hade Rival har det hade få köpt Force. Hade di2 funnits på 105 hade nog Ultegra dött.

Det är just det som är risken. Jag antar att Shimano har gjort rätt stora analyser om priselasticiteten mellan sina grupper, el och inte el.

Problemet Shimano har är ju att om de inte släpper 105 Di2, så kommer en hel del presumtiva kunder hoppa över till att köpa (och en hel del OEM välja) Rival AXS istället. Då har de tappat alla pengarna istället för att åtminstone få litegrann för 105 Di2. Men som sagt, jag hoppas att de har gjort sin analys-hemläxa.

Cinder2i40

Aktiv medlem
Har cyklat i en grupp där min cykel kostar som ett framhjul på övrigas i gruppens cyklar. Så vill jag ha det. Nu kommer marginalerna öka ytterligare för mig. 😉
Det viktiga för mig är att det finns alternativ till det korkat dyra så vanligt folk kan fortsätta cykla.

Berk

Aktiv medlem
Har cyklat i en grupp där min cykel kostar som ett framhjul på övrigas i gruppens cyklar. Så vill jag ha det. Nu kommer marginalerna öka ytterligare för mig. 😉
Det viktiga för mig är att det finns alternativ till det korkat dyra så vanligt folk kan fortsätta cykla.

Så länge 105 finns, och utan Di2, är allt ok. Även om jag tycker att det är lite synd att jag måste "nedgradera" från min omtyckta tredje Ultegra grupp till 105.

glitch

Aktiv medlem

Fast jag kan köpa ett Force AXS etap upgrade kit för dryga 10.000 kr. Motsvarande Rival kostar typ en tusing mindre. Jag *tror* personligen att ganska många skulle köpa Force ändå förutsatt att man erbjuder lite finare material osv.
Ta Deore VS SLX, funktionen är identisk men SLX känns ändå som "mest för pengen"

Rival AXS stora styrka är ju OEM-marknaden snarare som möjliggör prisvärda elväxlade kompletthojar.

ooms

Aktiv medlem
Det är just det som är risken. Jag antar att Shimano har gjort rätt stora analyser om priselasticiteten mellan sina grupper, el och inte el.

Problemet Shimano har är ju att om de inte släpper 105 Di2, så kommer en hel del presumtiva kunder hoppa över till att köpa (och en hel del OEM välja) Rival AXS istället. Då har de tappat alla pengarna istället för att åtminstone få litegrann för 105 Di2. Men som sagt, jag hoppas att de har gjort sin analys-hemläxa.
Men ingen vill ju ändå köra fucking SRAM :-)

ooms

Aktiv medlem
Jag tror du missade poängen helt. Klart det är kul med dyra och bra prylar. Men man ska väl inte behöva skämmas om man inte har råd att ha det och vill vara med ändå?
(eller om man inte vill ha det helt enkelt)
Nä, det ska man inte. Och den skammen sitter nog mest i de ”drabbades” skallar, min erfarenhet är som sagt att ingen med dyr cykel bryr sig om det dyker upp nån med billigare prylar.

uandt

Aktiv medlem
Så länge 105 finns, och utan Di2, är allt ok. Även om jag tycker att det är lite synd att jag måste "nedgradera" från min omtyckta tredje Ultegra grupp till 105.
Men är inte 105 nya Ultegra då och Tiagra/Sora nya 105. Det enda kvar en kan dra sig för är Tourney i Shimanos radda av grupper som fortfarande verkar vara rätt kakkig.

Den här typen av artificiell segmentering är väl något vi får acceptera nu när teknologin dragits till sin spets. Som jag sagt tidigare i tråden, jag tror inte det är någon direkt större skillnad i tillverkningskostnad på shimanos olika grupper. De olika konsumentpriserna kan bara motiveras med skillnader i vikt, ergonomi, osv...

Med den nya Dura-Ace gruppen verkar Shimano vara på väg att fatta att det bästa köpargumentet för en del människor är att produkten är den dyraste. Jag förutspår att nästa iteration kommer vara ännu dyrare och ännu fulare, tän RR eller Koenigsegg ful. Se: https://en.wikipedia.org/wiki/Veblen_good

gustavgo

Aktiv medlem
Den här typen av artificiell segmentering är väl något vi får acceptera nu när teknologin dragits till sin spets. Som jag sagt tidigare i tråden, jag tror inte det är någon direkt större skillnad i tillverkningskostnad på shimanos olika grupper. De olika konsumentpriserna kan bara motiveras med skillnader i vikt, ergonomi, osv...

Med den nya Dura-Ace gruppen verkar Shimano vara på väg att fatta att det bästa köpargumentet för en del människor är att produkten är den dyraste. Jag förutspår att nästa iteration kommer vara ännu dyrare och ännu fulare, tän RR eller Koenigsegg ful. Se: https://en.wikipedia.org/wiki/Veblen_good

Precis så. Vissa av grupperna finns i bara till för att motivera priset på de dyrare varianterna. Det skulle inte förvåna mig ett dugg om de lagt utvecklingspengar/tid på att försämra växlingskvalitén på vissa grupper bara för att åstadkomma en tydligare segmentering.

jonte987

Aktiv medlem
försämra kvalitet vet i fan, men de blockerar inställningsmöjligheter. Tex freestroke adjustment på mtb

uandt

Aktiv medlem
försämra kvalitet vet i fan, men de blockerar inställningsmöjligheter. Tex freestroke adjustment på mtb
Precis, jag e fan övertygad kvalitet och toleranser är identiska hela vägen upp från claris. Det är bara vikt, ergonomi och antal växlar som skiljer (förutom priset då).

Jag gissar också att nya Ultegran och Dura-Acen skiljer sig åt ungefär som en vanlig flaska Rodde skiljer sig från Cristal skumpan. I praktiken inte alls. Den ena e för folk med mycket pengar, den andra för folk som blir bjudna eller vill visa att de har MER pengar

Berk

Aktiv medlem
Men är inte 105 nya Ultegra då och Tiagra/Sora nya 105. Det enda kvar en kan dra sig för är Tourney i Shimanos radda av grupper som fortfarande verkar vara rätt kakkig.

Ja, och 105 är tillräckligt bra för mig. Enda jag skulle missa nuförtiden är bromshandtag i kolfiber. Kolfiber känns bättre på händerna. Men framförallt är på vintern alu för kalt.

gustavgo

Aktiv medlem
Jag pratar inte toleranser utan medvetet välja en sämre funktionalitet/designlösning, inte för att få en billigare produkt (tvärtom i vissa fall) utan för att få en produkt som har sämre prestanda än de i segmenten över. Ta hyperglide plus till exempel. Gissningsvis kostar det inget extra att tillverka. Kanske hade till och med varit billigare att standardisera på för att minska antalet varianter. Istället väljer man att ha det på enbart i vissa segment för att en Dura ace grupp ska kännas rappare i växlingen än en Sora grupp. Likaså skulle jag inte bli alls förvånad om man medvetet lägger på extra vikt på sämre grupper enbart i syfte att de ska väga mer än modellerna över.

Senast ändrad:

Putte--

Aktiv medlem
Nä, det ska man inte. Och den skammen sitter nog mest i de ”drabbades” skallar, min erfarenhet är som sagt att ingen med dyr cykel bryr sig om det dyker upp nån med billigare prylar.
Instämmer helt. Jag rullar på en gammal (för det får man väl säga om en 2013 modell) Radon Sage 7.0a, det är en Alu med 10delad Ultegra grupp och fälgbromsar som väger in på 8.2kg. Jag kan inte motivera mig att köpa ny förutom att få en 11delad grupp men vad gör det egentligen..
Vad man cyklar på är mindre viktigt, bara man cyklar!

ooms

Aktiv medlem
Ja, ser man reklam som lurendrejeri blir det ju jobbigt. Själv så vill jag tro att folk själva är kapabla att sätta sig in i saker, och faktiskt själva gör ett aktivt val innan de köper nåt.

JTF

Aktiv medlem
ja, om man blir lurad av reklamen är det ju ens eget fel eftersom det bara spenderas 6 000 miljarder på reklam årligen. kan man inte genomskåda 6 000 miljarder kanske man borde fundera på att byta art!
Utan kapitalismen stannar världen. Klaga på vapenindustrin istället, som pumpar in miljarder i krig och elände som är så otroligt mycket onödigare än lyxiga cykelkomponenter!

uandt

Aktiv medlem
Reklam har inget med kapitalism att göra men är annars finemang. Nu när allt är 12 delat får det tex mig att börja tycka att 10-delat kanske är lite lite ändå? Är 11-delat nya lagom?

Det rycker lite i köpfingret här nu är allt jag kan säga...

bsandborgh

Aktiv medlem
Idag har jag fram 46/30 och bak 12-30 11-delat på min randonneurcykel när det är dags för Lopp (med stort L). Den 12-delade 11-30 har exakt samma kuggar som min 12-30 plus elvan. Skulle jag välja 11-34 istället tappar jag 16-kuggen. Den vet jag att jag skulle sakna, medan jag aldrig någonsin saknat en 11. Vill ha kassetter som börjar på 12!

-Andy-

Aktiv medlem
"For the paying customer as opposed to the sponsored pro, Ultegra is a no-brainer. The performance of the Di2 shifting is exactly the same. Ultegra weighs under 300g more but costs around £1,300 less."

bonbon

Aktiv medlem
Om man inte är religiös så känns ju SRAM Red som ett sexigare val än Ultegra? Samma pengar.
Bäste Mårten,
Jag tror nästan att jag kan urskilja orden du skriver, men - kan möjligtvis vara för att solljuset reflekterar så mycket i Campagnolo-kolfibervevarna här i vardagsrummet - jag ändå har lite svårt att förstå exakt vad du försöker säga. Eller kan det vara autocorrect som slängt in ord som "sexigare" i helt fel kontext?

mzi

Aktiv medlem
Det är ju en flytande skala!

sexighet
- <-------------------------------------------------------------------------------------->+ shimaNO SRAM campa 10-delad campa

mzi

Aktiv medlem

HåkanC

Aktiv medlem

th0m

Aktiv medlem
Har inte skrivits nånting om några nya pedaler ännu vad jag kan hitta? Det var främst det jag var nyfiken på...

HåkanC

Aktiv medlem

Berk

Aktiv medlem
?

Är inte potentiell köpare av en ny Shimano-grupp, men gillar SPD-SL, så hade velat se de eventuella nya DA-pedalerna om det kommer några.

Skojade. Verkar att allt på lvg måste vara 12-delat och elektroniskt.

Men på SPD-SL pedalarna finns väl inte mycket utvecklingspotential kvar, eller?

andersson.n

Aktiv medlem
Den naturliga följdfrågan nu när nya Shimano 12-delat är här: Nån som har sett skymten av var man kan hitta 11-delad hydraulisk Di2 R8070-grupp? Hade varit trevligt om dessa nu reades ut men komponentbristen verkar ha gjort att de redan är borta från hyllorna, kanske värt att ringa runt till lite cykelhandlare istället för att leta på nätet iofs...

Kneecap

Aktiv medlem
Den naturliga följdfrågan nu när nya Shimano 12-delat är här: Nån som har sett skymten av var man kan hitta 11-delad hydraulisk Di2 R8070-grupp? Hade varit trevligt om dessa nu reades ut men komponentbristen verkar ha gjort att de redan är borta från hyllorna, kanske värt att ringa runt till lite cykelhandlare istället för att leta på nätet iofs...

Tjena!

Ska kolla, tror vi har halv grupp hemma. Dvs utan kedja, kassett och vevar.
Ja, leveranstider är bananas just nu speciellt på slitageprylarna.

Raggamuffin

Aktiv medlem

Jag tog precis hem från bike24. Men man får plocka ihop själv. Tänkte bäst att ta en innan de inte finns så få tag i alls.

Köp & Sälj

Topp