[Artikel] Skärmar och väskhållare i ett – Wingee fender

Redaktionen

Medlem

Happyride har testat en udda produkt som integrerar skärmar med fästen för cykelväskor. Skärmarna är förstås tyska. Och i stål.

Läs hela artikeln:

TobiasJ

Medlem
De ser intressanta ut, snyggt och funktionellt, men verkar vara behöva viss noggrannhet vid montering.

Westman

Aktiv medlem
Kör fasta alu-skärmar och en titan-pakethållare på min pendlar/cx/gravel. Skärmarna fladdrar och låter när det är korrugerat och på kanter mm. Och slår i däcket om man droppar trottoarkant i vådlig fart. Framskärmen gick av efter sex års flex till slut och har bytts till en stabilare SKS Longboard. Så för åretrunt-pendling är dom väl i klenaste laget. Pakethållare är fult men ger en viss sleepereffekt, plötsligt känner man sig snabb jämfört med andra cyklar med pakethållare istället för långsam jämfört med crossar utan. ;)

Med det sagt så tycker jag det här var snygga prylar. Framförallt bakskärmen ska jag kolla mer på. Men det där att väskan hamnar så mycket lägre vet jag inte om det kan funka med fötterna, resp om det slår mot bakväxelhölje/bakväxel.

" Placeringen på stagen gör att väskorna hamnar längre ned än vanligt, det är trevligt för tyngdpunkten, men den som har stora fötter behöver vara lite noggrann vid inpassning av väskorna. Jag har storlek 46 i skor och har testat med väskor från Vaude, Thule samt Ortlieb på 18-25 liter. På samtliga har jag flyttat bak väskorna så långt det går och då haft tillräckligt svängrum. "

Ingen av dessa väskor kommer åt övre delen på bakväxeln? Hur passade det med dessa väskors fästen på baksidan föratt hålla in dom mot staget så dom inte slår ut och in, passade några bättre resp sämre?

freddag

Aktiv medlem
stämmer det att skärmarna är i stål? tillverkaren skriver aluminium. men det kanske finns en stålversion som jag missat?

Redaktionen sa:
Skärmarna är förstås tyska. Och i stål.
I korthet är detta ett par stadiga stålskärmar
Skärmarna är i pulverlackat stål
Herkelmann sa:
Spezifikationen:

Aron

Aktiv medlem
Med det sagt så tycker jag det här var snygga prylar. Framförallt bakskärmen ska jag kolla mer på. Men det där att väskan hamnar så mycket lägre vet jag inte om det kan funka med fötterna, resp om det slår mot bakväxelhölje/bakväxel.
Om man inte köper skor i samma butik som basketspelare tror jag inte man behöver känna någon större oro, och om så vore fallet får man väl skaffa ett par väskor med lite "avfasat" hörn framtill. Med min skostorlek på 46 toppar jag ju "normalspannet".

Ingen av dessa väskor kommer åt övre delen på bakväxeln? Hur passade det med dessa väskors fästen på baksidan föratt hålla in dom mot staget så dom inte slår ut och in, passade några bättre resp sämre?
Ingen av väskorna är i närhet av växeln. Vi pratar en sänkning på 5-8 cm.

På de flesta pakethållare brukar det finnas två stag nedåt vilket ger fler möjligheter att hitta bra ställe för det nedre fästet. Här finns det bara ett och jag fick justera ett par gånger innan jag hittade rätt. Sedan funkade det som vanligt. Det var inga problem att hitta en bra placering på någon av väskorna.

stämmer det att skärmarna är i stål? tillverkaren skriver aluminium. men det kanske finns en stålversion som jag missat?
Dang! Jag har gjort en brainfart! Skärmarna är i aluminium, jag ändrar bums. Tack för att du uppmärksammade detta!

Westman

Aktiv medlem
Om man inte köper skor i samma butik som basketspelare tror jag inte man behöver känna någon större oro, och om så vore fallet får man väl skaffa ett par väskor med lite "avfasat" hörn framtill. Med min skostorlek på 46 toppar jag ju "normalspannet".
Jag tror det även beror på sadelrörsvinkel, vevarmslängd och kedjestagslängd på cykeln. Kör du 175-vevar? Jag skrapar precis i bakkant på min väska redan idag med skostorlek 43 om jag glider bak bara lite på sadeln. Det beror ju mest på var i höjdled längs vevarmarna rotation man slår i väskan och jag tänker att med väskan lägre så kanske jag slår i den när högerveven är rakt bakåt. Nu med väskan kanske 5-10cm högre så går foten fri under väskans nedre framkant med veven i bakersta läget.

Men det går säkert att justera lite vid fästena.

Ingen av väskorna är i närhet av växeln. Vi pratar en sänkning på 5-8 cm.

På de flesta pakethållare brukar det finnas två stag nedåt vilket ger fler möjligheter att hitta bra ställe för det nedre fästet. Här finns det bara ett och jag fick justera ett par gånger innan jag hittade rätt. Sedan funkade det som vanligt. Det var inga problem att hitta en bra placering på någon av väskorna.
Jag tycker den ser ut att vara väldigt mycket i närhet av växeln på dina bilder och det ser ut som att växeln i mest hopkrupen position (minsta bak) borde vara väldigt nära väskans underkant.

Men du menar att ingen av dom testade väskorna faktiskt går emot kroppen på bakväxeln utan precis går fria ovanför?

Aron

Aktiv medlem
Jag har tyvärr ingen bild med väska monterad. Men väskan trycks ut av staget som går mellan skärm och nav, den hamnar ungefär som den rosa linjen på bilden. Det kanske finns undantag, men på de flesta cyklar blir det gott om plats för vajer och växel.

Cykelväska_2.png

Westman

Aktiv medlem
Jag har tyvärr ingen bild med väska monterad. Men väskan trycks ut av staget som går mellan skärm och nav, den hamnar ungefär som den rosa linjen på bilden. Det kanske finns undantag, men på de flesta cyklar blir det gott om plats för vajer och växel.

Visa bilaga 452746
Ah, snyggt. Staket på min tubushållare går mer vertikalt. Då borde det gå fritt med marginal ja. Tack Aron.

n3wton

Aktiv medlem
De där förstärkningskanalerna ser ut att göra skärmen stadig (vilket lär behövas om främre delen av själva lastbärarna bak belastar enbart skärmen). Men i min värld är bra skärmar tunna och omfamnar däcket, så att inte vattnet skvätter ut åt sidorna utan samlas upp och förs ut bakåt. Kanalerna borde rimligtvis innebära att insidan av skärmarna inte har samma profil som däcket, och således måste sitta högre upp än önskvärt. På bilderna på cykeln i profil ser man ibland rakt igenom mellan däck och fälg, vilket måste innebära att en del vatten smiter ut åt sidorna, väl?

Nu är kanske min referens i form av omsorgsfullt monterade Gilles Berthoud-skärmar med lappar nästan ner i marken lite skev eftersom ganska få pendlare cyklar med sådana, men ändå. Bra skärmar är sanslöst viktigt och skillnad mellan misär och nöje ibland.

Tack för artikeln! Har vilat på köpknappen ett tag på just dessa.. Min tveksamhet handlar om det som n3wton skriver om – hur håller skärmarna bort vatten från sidan när avståndet mellan skärm och hjul är så stort? Jag kör 650b / 37 mm och blev via Bike-components rekommenderad att köpa 622 / 52 mm. Troligen får jag ett ännu större glapp än det du har, och det känns varken kul eller fint.

Du nämner att dina första skärmar (52 mm) inte fick plats mellan stagen, hur stort utrymme behövdes för att rymma dem? Om jag blir tvungen att köpa storleken mindre för att de ska få plats minskar ju möjligheterna för fetare däck i framtiden.

Aron

Aktiv medlem
På bilderna på cykeln i profil ser man ibland rakt igenom mellan däck och fälg, vilket måste innebära att en del vatten smiter ut åt sidorna, väl?
Jag har inte märkt eller sett att vatten smiter ut åt sidorna. Men jag har å andra sidan inte lyckats pricka in något totalt skyfall.

Den som önskar skärmar som omsluter däcket så mycket som bör nog se sig om på annat håll. Förstärkningarna gör att skärmen inte följer däckets profil ända ut till kanten.

Jag hade kunnat montera skärmarna närmare däcket, men föredrar att ha en glipa emellan. Det för att snö, sand, grus, gräs etc lättare ska falla ut. Jag tänker att om jag hamnar i en monsun blir jag blöt ändå. Det ger också lite marginal för bredare vinterdäck, däcken på bilden är 32 mm om jag minns rätt.

Du nämner att dina första skärmar (52 mm) inte fick plats mellan stagen, hur stort utrymme behövdes för att rymma dem?
På Wingees hemsida finns mallar för de olika storlekarna att ladda ned. De visar skärmens genomskärning. Sen skriver man ut och klipper till. Den utklippta mallen sticker man sedan in mellan stagen för att se hur breda skärmar det finns plats för. Där slarvade jag...

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Är det 16 kg total last fördelat på båda sidor bak? Är ju en tio kilo eller så för lite, men väldigt snyggt koncept.

mzi

Aktiv medlem
26 kilo?! Vad har du med dig? Cykelsemester tycker jag ska vara bekvämt, inte något baskerprov... Jag drar gränsen lite norr om 10 kilo.

Rattnalle

Aktiv medlem
26 kilo?! Vad har du med dig? Cykelsemester tycker jag ska vara bekvämt, inte något baskerprov... Jag drar gränsen lite norr om 10 kilo.
Handlat mat på vägen hem från jobbet. Oftast inte så tungt men det händer. Särskilt om datorn är med också. Intressant känsla när cykeln stegrar så fort man släpper den.

kais01

Aktiv medlem
min moulton f-frame tar utan knot 60+ kg matvaror hem från affären.

ungefär en fylld shoppingvagn modell större.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer