[Artikel] SON: En av världens bästa dynamodrivna cykelbelysningar

Spacekitty

Aktiv medlem
Nya Shimano DH-UR705-3D dynamo sägs vara ännu lite effektivare än både SON och SP. Har ni sett någon sådan där?

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Så lustigt, jag som surfade på de där just idag!

Konstaterade att den man helst vill ha, SONdelux Disc, finns BARA med centerlock! :(

Det samma verkar det vara med den där Deore XT :(

Är det verkligen så bedrövligt att de bara finns med centerlock?

Bengt-re

Aktiv medlem
Sambal Oelek sa:

Konstaterade att den man helst vill ha, SONdelux Disc, finns BARA med centerlock! :(

Vad är det för fel på CL då?

Sambal Oelek

Aktiv medlem
...och med CL behöver man ett specialverktyg för att montera. Det är lite motsägelsefullt då en dynamohub är perfekt för riktiga långturer, men om det krånglar ute i fält och man behöver byta skiva blir det ju inte lika kul :)

Kanske bara jag som är fånig men det hade ju varit trevligt om båda versionerna fanns.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Bengt-re sa:
Sambal Oelek sa:

Vad är det för fel på CL då?

Sitter själv och spånar ihop delar till mitt nya cyklalångtbygge, CL har fått mig att tveka lite på då man inte så enkelt fixar till nåt i fält.

Spacekitty

Aktiv medlem
Raggamuffin sa:
Sitter själv och spånar ihop delar till mitt nya cyklalångtbygge, CL har fått mig att tveka lite på då man inte så enkelt fixar till nåt i fält.
Men just bromsskivor är väl ytterst sällan någon man får problem med på landsvägen. Har nog inte ens läst något om det när det gäller alla problem folk har på IPWR, TCR, TABR, etc. Det är mest växelöron, växelförare och knäckta fälgar.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Raggamuffin sa:
ja, men det kanske är så att om man ska ha en cyklalångthoj, då har man inte Delux-versionen!? För den är ju extra klen. Och då blir inte detta något problem :)

(men jag kanske skaffar den ändå, kanske får stå ut med CL)

Raggamuffin

Aktiv medlem
Spacekitty sa:
Raggamuffin sa:
Men just bromsskivor är väl ytterst sällan någon man får problem med på landsvägen. Har nog inte ens läst något om det när det gäller alla problem folk har på IPWR, TCR, TABR, etc. Det är mest växelöron, växelförare och knäckta fälgar.
Nej det är kanske inte ett problem, det kanske bara är jag som överdriver mina förberedelser :)

LucasNilsson sa:
Samma verktyg som kassetten.

För du måste väl ta med dig ett kassettverktyg om den havererar på långcykling?
Nej det tror jag inte blir ett problem. Men skivor som lossnar på MTB har jag stött på, varför de gjort det vet jag inte.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Raggamuffin sa:
Spacekitty sa:
Raggamuffin sa:
Nej det är kanske inte ett problem, det kanske bara är jag som överdriver mina förberedelser :)

LucasNilsson sa:
Samma verktyg som kassetten.

För du måste väl ta med dig ett kassettverktyg om den havererar på långcykling?
Nej det tror jag inte blir ett problem. Men skivor som lossnar på MTB har jag stött på, varför de gjort det vet jag inte.
Men om en eker går sönder kanske man måste lossa bromsskivan. Det är ju högst troligt däremot, ekerbrott är ju inte helt ovanligt på långfärdscykling. Sist mötte jag några polacker som hade varit ute en månad, en av dem hade fått ekerbrott tre ggr på den tiden.

bsandborgh

Aktiv medlem
Jag har SONnav på 3 cyklar med en sammanlagd körsträcka på strax över 6000 mil. Det som rullat längst ca 3300 mil. Helt problem- och underhållsfritt. Rekommenderas!

nieves

Aktiv medlem
bsandborgh sa:
Jag har SONnav på 3 cyklar med en sammanlagd körsträcka på strax över 6000 mil. Det som rullat längst ca 3300 mil. Helt problem- och underhållsfritt. Rekommenderas!
+1 Det äldsta har gått +3000 (2013) och överlevt 2 cyklar, det nya för disc kanske 500 men är det ngt jag litar på så är det naven. Inte hört om mer än 1 nav som pajat någonsin så bra är dom. I mitt fall SON28 då jag ändå aldrig får upp farten i annat än medvind.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
...nähe, nu beställde jag en vanlig Son 28 6-bult, det verkar som det är bättre trots allt :) bra pris (?) i England just nu, får passa på innan Brexit :)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer