[Artikel] Specialized lägger ned sitt ambassadörsprogram och säger upp 8% av sina anställda

Redaktionen

Medlem
[Artikel] Specialized lägger ned sitt ambassadörsprogram och säger upp 8% av sina anställda
4EED882C-D295-40EC-B4CC-A9BF4E490217.jpeg

Specialized som är en av giganterna i cykelbranchen meddelade i onsdags att man avskedar 8% av sin globala personalstyrka. Det är oklart hur många personer som berörs, den senast kända officiella personalsiffran är från 2016, företaget angav då att m

Läs hela artikeln:

Senast redigerad av en moderator:

nisseson

Aktiv medlem
Nu är jag gammal gubbe som skriker mot moln men...

Ett avskedande av en arbetstagare får endast ske om arbetstagaren grovt åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren.
...
Det ska röra sig om avsiktliga eller grovt vårdslösa handlingar från arbetstagarens sida som arbetsgivaren rimligen inte ska behöva tåla i ett avtalsförhållande.

Jag tror de har blivit uppsagda.

KOLOSS

Aktiv medlem
Nu är jag gammal gubbe som skriker mot moln men...

Ett avskedande av en arbetstagare får endast ske om arbetstagaren grovt åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren.
...
Det ska röra sig om avsiktliga eller grovt vårdslösa handlingar från arbetstagarens sida som arbetsgivaren rimligen inte ska behöva tåla i ett avtalsförhållande.

Jag tror de har blivit uppsagda.
Moln behöver sättas på plats också. Jag minns inte sist jag såg solen.

Freddie L

Aktiv medlem
Jaha. Jag hade trott att Spez körde bland de högsta priserna på marknaden just för att ha råd med ”lull-lullet”. Influensers, ett välfyllt huvudkontor, concept stores, etc. Men tydligen har man inte råd, ändå. Kanske tur att man inte höjde priserna…

SIE

Aktiv medlem
I veckan spekulerade en kulturkrönika i en av dagstidningarna i att höjd inflation och ränta kommer slå ut mycket av den reklamfinansierade ”kulturella” verksamhet som bedrivs i form av influencers och podcaster. Detta ligger väl i linje med den teorin.

ooms

Aktiv medlem
I veckan spekulerade en kulturkrönika i en av dagstidningarna i att höjd inflation och ränta kommer slå ut mycket av den reklamfinansierade ”kulturella” verksamhet som bedrivs i form av influencers och podcaster. Detta ligger väl i linje med den teorin.
Äntligen!

Höjdskräck

Aktiv medlem
Klart trist utveckling o tyvärr är det väl bara början. Gissar att vi snart får se fler spelare som drar ner på verksamheterna.

jonte987

Aktiv medlem
Då får vi räkna med ett inflöde av användare som vill bli gratis influerade med "kultur" då.

Bikzz

Aktiv medlem
Samma här på Happy. För några år sen så var det mkt mer Rando-RRs osv. Nu är det bara tråkiga pryltrådar --

K

Aktiv medlem
Jaha. Jag hade trott att Spez körde bland de högsta priserna på marknaden just för att ha råd med ”lull-lullet”. Influensers, ett välfyllt huvudkontor, concept stores, etc. Men tydligen har man inte råd, ändå. Kanske tur att man inte höjde priserna…
Kostar ju en del att ha ett av de bredaste tillbehörsprogrammen på marknaden, både utveckling, tillverkning och lager (kapitalbindning) Itöver det du nämner. Ett företag med direktförsäljning och ett mer slimmat erbjudande har definitivt helt andra utpriser.

Man kan tycka vad man vill om spez men att de bidragit med innovation kan man inte ta ifrån dem, hoppas nu bara att man fortsätter med det. Den kostnad jag helst ser att de kapar är mellanhänderna, dels importör men även lbs. Sorry, men ska vi ha innovation när cykelboomen är över så måste dessa bolag minska kapitalbindning och flytta pengar närmre sig själva i kedjan. Man säger inte upp för att man vill, man säger upp för att man behöver Något.

marr

Moderator
Forumvärd
De har väl som många andra företag oavsett bransch, levt highlife. Lånat vilt osv. Nu kommer räntorna ikapp.

ething

Aktiv medlem
och världens mentala hälsa tog just ett stort steg i rätt riktning om så blir fallet.

NickPick

Aktiv medlem
Kostar ju en del att ha ett av de bredaste tillbehörsprogrammen på marknaden, både utveckling, tillverkning och lager (kapitalbindning) Itöver det du nämner. Ett företag med direktförsäljning och ett mer slimmat erbjudande har definitivt helt andra utpriser.

Man kan tycka vad man vill om spez men att de bidragit med innovation kan man inte ta ifrån dem, hoppas nu bara att man fortsätter med det. Den kostnad jag helst ser att de kapar är mellanhänderna, dels importör men även lbs. Sorry, men ska vi ha innovation när cykelboomen är över så måste dessa bolag minska kapitalbindning och flytta pengar närmre sig själva i kedjan. Man säger inte upp för att man vill, man säger upp för att man behöver Något.
Utan lbs skulle nästan ingen köpa en specialized då rabatterna aldrig kommer från specialized centralt så att säga.
Det är ett av marknadens dyraste märken som höjer priserna gång på gång samt sätter på sämre komponenter år efter år. Det är ju det sista märket man kan försvara egentligen, för dom är ena kompletta rövhattar som bara ser pengar. Däremot gör dom ofta bra cyklar (behövs en lbs för att äga en cykel med brain tex, för det håller ju inte måttet på lång väg).

Så länge specialized går ut på att tjäna pengar och dela ut till aktieägarna så kommer det inte bli någon skillnad. Vem kan annars höja ramar med 60% och komma undan med det?
Jag gillar cyklarna men märket är egentligen crap och står inte alls för vad cyklar bör stå för.
Fjällräven är ett bra exempel…

Berk

Aktiv medlem
Utan lbs skulle nästan ingen köpa en specialized då rabatterna aldrig kommer från specialized centralt så att säga.
Det är ett av marknadens dyraste märken som höjer priserna gång på gång samt sätter på sämre komponenter år efter år. Det är ju det sista märket man kan försvara egentligen, för dom är ena kompletta rövhattar som bara ser pengar. Däremot gör dom ofta bra cyklar (behövs en lbs för att äga en cykel med brain tex, för det håller ju inte måttet på lång väg).

Så länge specialized går ut på att tjäna pengar och dela ut till aktieägarna så kommer det inte bli någon skillnad. Vem kan annars höja ramar med 60% och komma undan med det?
Jag gillar cyklarna men märket är egentligen crap och står inte alls för vad cyklar bör stå för.
Fjällräven är ett bra exempel…

Dessutom riktigt otrevligt hur dom sätter juristen på små aktörer som har gjort något "emot" Specialized.

Tyvärr gör Specialized de enda hjälmar på marknaden som jag har hittat som passar bra på min huvudet, och de bästa stigdäck till vintern.

Eveningstar

Aktiv medlem
Om man betalar ut pengar till aktieägarna när det går bra, kan man väl rimligen förvänta sig att aktieägarna betalar in pengar när det går dåligt?
En kompis som bara är där för en när det går bra och sen lämnar en i sticket när man verkligen behöver den känns inte direkt som en kompis man vill ha?

Höjdskräck

Aktiv medlem
Har cyklat på ganska många Specialized MTB-hojar och jag slås varje gång av hur sköna dom är. Det är absolut skillnad på olika cykelmärken. Jag jämför dom med Porsche ungefär om man ska dra ngn analogi till bilvärlden.

Ser man till komponenter per krona, så ligger Specialized förmodligen sämst till. Vill man betala dubbelt upp mot andra så får man dock en riktigt fin cykel.

Man kan ju klaga på Specializeds priser hur mkt man vill men i slutändan finns (fanns?) det uppenbarligen en marknad för lite mer high end-cyklar. Tycker inte att man behöver dissa ett märke bara för att man väljer ett annat billigare (äger själv ej ngn Spesh-hoj). Trist med neddragningar oavsett.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Det kan du nog räkna med är standardförfarande hos många, större amerikanska företag.

Kanske sant, men jag har läst om det flera när det gäller Specialized och aldrig från en annan cykelföretag. Några av dom fick stor uppmärksamhet och Specialized stoppade då juridiska anfallet efter protester.

SIE

Aktiv medlem
Om man betalar ut pengar till aktieägarna när det går bra, kan man väl rimligen förvänta sig att aktieägarna betalar in pengar när det går dåligt?
Det sker ibland, via nyemission. Men i slutändan är det ägarna som bestämmer, precis som att du och jag bestämmer över hur vi förvaltar det vi äger.

Fattiglapp

Aktiv medlem
Företag som tjänar pengar. Hemskt.

Hur många av er som dissar Specialized i denna tråd har en iPhone? 95%?
Man kan väl konstatera att jag gärna vänder mig till Happy om jag har frågor om cyklar. Vill jag ha hjälp med företagsekonomi verkar det finnas bättre ställen.

jonte987

Aktiv medlem
Frågan för oss borde väl vara om de skapar värde genom produktion och utveckling eller genom marknadsföring.
Och vilket värde man vill köpa.

De gör säkert bra cyklar men för min del är köp av en high end cykel ett statement jag inte vill göra.

Däremot är jag intresserad av en Fuse-ram. Den kostar som en hel big trail 200.
Det vore intressant att veta vilka kostnader de menar att de haft för att forska fram den jämfört med big trail.

Fattiglapp

Aktiv medlem
Frågan för oss borde väl vara om de skapar värde genom produktion och utveckling eller genom marknadsföring.
Och vilket värde man vill köpa.

De gör säkert bra cyklar men för min del är köp av en high end cykel ett statement jag inte vill göra.

Däremot är jag intresserad av en Fuse-ram. Den kostar som en hel big trail 200.
Det vore intressant att veta vilka kostnader de menar att de haft för att forska fram den jämfört med big trail.
Få företag, även om de finns, sätter priset baserat på kostnaden. Priset sätts utifrån att maximera vinsten. De tar så bra betalt de kan, dvs så länge kunderna betalar.

ooms

Aktiv medlem
Man säger upp för att man tagit på sig en kostym som blir för tung att bära när fanboysen inte har råd längre.

jonte987

Aktiv medlem
Få företag, även om de finns, sätter priset baserat på kostnaden. Priset sätts utifrån att maximera vinsten. De tar så bra betalt de kan, dvs så länge kunderna betalar.
Jag vet det , men hur man fördelar fokus på marknadsföring vs konstnad skiljer sig föreställer jag mig. Tex redbull ligger kanske i en sida av spektrum. Jag vet inte, jag jobbar på ett ställe där allt handlar om cost (utom som du säger, priset)

Eveningstar

Aktiv medlem
Ett "bra" företag kanske återinvesterar en större del av vinsten i att göra sina produkter bättre eller att ge tillbaka till sina kunder på ett eller annat sätt, istället för att bara maximera aktieutdelning?

Höjdskräck

Aktiv medlem
Alltså, min vilda gissning är att inte detta är ett Specialized-specifikt problem. Inom kort kommer fler cykelföretag att följa och letar man hittar man säkert andra företag som redan dragit ner på personal. Det är väl bara det att Specialized är ett stort o känt märke och sådana här förändringar får större genomslag.

jonte987

Aktiv medlem
Alltså, min vilda gissning är att inte detta är ett Specialized-specifikt problem. Inom kort kommer fler cykelföretag att följa och letar man hittar man säkert andra företag som redan dragit ner på personal. Det är väl bara det att Specialized är ett stort o känt märke och sådana här förändringar får större genomslag.
Som min firma brukar ursäkta sig, det gäller att dra ned tidigt för att säkra konkurrenskraft. Det behöver inte betyda nåt alls.

Kanske är influenceers en kompetens som går relativt enkelt att återanskaffa?

Present company not included.....

jonte987

Aktiv medlem
Ett "bra" företag kanske återinvesterar en större del av vinsten i att göra sina produkter bättre eller att ge tillbaka till sina kunder på ett eller annat sätt, istället för att bara maximera aktieutdelning?

Ja, kortsiktigthet bör vara ett större problem än vinstintresse. Det senare är grundmuren i vår civilisation....

Höjdskräck

Aktiv medlem
Som min firma brukar ursäkta sig, det gäller att dra ned tidigt för att säkra konkurrenskraft. Det behöver inte betyda nåt alls.

Kanske är influenceers en kompetens som går relativt enkelt att återanskaffa?

Present company not included.....
Just det här med influencers o ambassadörsgrejen är nog en mindre kostnad i sammanhanget som har fått stort utrymme i cykelmedia. Känns väl ganska naturligt ändå att man drar ner på externa kostnader innan man säger upp personal? Ungefär som att konsulter får gå före egna anställda på Ericsson eller Volvo.

Det ser kanske inte så snyggt ut att dela ut gratiscyklar o betalar cash till influencers samtidigt som man kickar folk.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Just det här med influencers o ambassadörsgrejen är nog en mindre kostnad i sammanhanget som har fått stort utrymme i cykelmedia. Känns väl ganska naturligt ändå att man drar ner på externa kostnader innan man säger upp personal? Ungefär som att konsulter får gå före egna anställda på Ericsson eller Volvo.
Ja, som sagt köpte de precis ett nytt kontor så helt på fallrepet är de nog inte. Desutom är de en liten del i en stor koncern.

Topp