[Artikel] SRAM lanserar nya Eagle Transmission AXS

moros

Aktiv medlem
Inte en helt orimlig teori utan allt för mycket foliehatt, att SRAM får igenom UDH hos så många ramtillverkare som möjligt för att sen patentera direktmounten som kräver att ramen är UDH. Sen i min värld gör det inget. Jag tar gärna UDH med "växelöra" och slippa ha 4 olika växelöron för priser mellan 3-400 kronor styck liggande i framtiden

maRRtin

Aktiv medlem
Jag har nog skrivit väldigt konstigt om dom hänger ihop. Jag menade separat: skitdyr kassett och att uhd är bra, men det passar ju inte ALLA cyklar så det är en ny standardisering vilket gör det synd.
Hade jag skrivit att kassett hade med öra att göra?

Spaning: enbart personer som jobbar på svenska cykelbutiker kommer ha denna grupp till i sommar.
Nej så klart, men någon gång måste ju en standard ändras och det kommer att bli en övergångsperiod där dom vill köra med nya Eagle Transmission behöver ha en ram med UDH på. Tror inte att folk som åker runt på äldre ramar är så intresserade att slänga på en växelgrupp för 25 lax ändå. Precis som dom inte var så intresserade av att slänga på en XX1 AXS när det kom. Är dom sugna på att köra elektroniskt så finns ju GX AXS till en rimligare kostnad.

HMGustavsson

Aktiv medlem
Har ju bara sett krånglet på min Optic där de ser likadana ut men har olika gängstigningar, har väl tänkt att när ork finnes byta ut axeln istället så att det går med en billigare Sram UDH som man nu också ska kunna köpa i vilken cykelbutik som helst.
Norco har väl tio pall med Maxle axlar de kanske måste göra sig av med först

jolov

Aktiv medlem
Har ju bara sett krånglet på min Optic där de ser likadana ut men har olika gängstigningar, har väl tänkt att när ork finnes byta ut axeln istället så att det går med en billigare Sram UDH som man nu också ska kunna köpa i vilken cykelbutik som helst.
Norco har väl tio pall med Maxle axlar de kanske måste göra sig av med först
Den är ju faktiskt rätt intressant när sram skriver:
5406A740-1E00-47F6-AE6F-A29210A71745.jpeg

Men som du säger, dom kanske bara hade tillräckligt med maxles för att få göra ett undantag :D

moros

Aktiv medlem
Tänkte inte på att UDH oxkså löser bakaxelproblematiken som utöver växelörat är drygt och avsaknaden av en standard på gängan är ju en av de stora nackdelarna med TA. Visst total längd är fortfarande en faktor men lite lättare att lagerhålla.

maRRtin

Aktiv medlem
Här finns lite svar.

Industry insiders and keen readers already knew what SRAM was up to when they presented the Universal Derailleur Hanger in 2019

If you shift just one gear, the alignment between the derailleur and the cassette requires the derailleur to move only to such an extent that the chain uses a single shift lane to jump up or down the cassette, preventing it from being forced into the wrong gear. The best part comes with shifting several gears at once, because the new Transmission derailleur has a programmed delay between shifting operations. For example, if you shift two or three gears in quick succession, the derailleur won’t move at the same speed but rather time the shifting. This allows the chain to wait for a shifting ramp on the cassette instead of being forced up or down the cassette.

NickPick

Aktiv medlem
Låter ju som ren marketing bullshit men vad vet jag. Det är ju inte så att dessa tidningar skriver riktade reviews ”pros: everything. Vind: maybe the Prince”
Det har väl gått superbra att växla X antal drev ”samtidigt” länge menar jag? Tror ni gx AXS kommer i år också?

Glisseur

Redaktör
Låter ju som ren marketing bullshit men vad vet jag. Det är ju inte så att dessa tidningar skriver riktade reviews ”pros: everything. Vind: maybe the Prince”
Det har väl gått superbra att växla X antal drev ”samtidigt” länge menar jag? Tror ni gx AXS kommer i år också?
XO är tänkt att ta lite den platsen GX haft i sortimentet innan. Jag skulle inte bli förvånad om det kommer en Transmission i en lägre prispunkt framöver men det är inte troligt att det blir i år, det dröjer nog ett litet tag längre.

maRRtin

Aktiv medlem
Hela cykelbranschen är ju uppbyggd på marketing bullshit. :sneaky:
GX AXS finns ju redan?

maRRtin

Aktiv medlem
XO är tänkt att ta lite den platsen GX haft i sortimentet innan. Jag skulle inte bli förvånad om det kommer en Transmission i en lägre prispunkt framöver men det är inte troligt att det blir i år, det dröjer nog ett litet tag längre.
Det kommer säkert dröja lika lång tid som det gjorde mellan XX1 AXS och GX AXS, dom vill förmodligen suga ut så mycket som möjligt ur dom som vill betala stora pengar innan dom släpper en grupp med mer realistisk prissättning.

Berk

Aktiv medlem
Här finns lite svar.

När man läser det verkar det riktigt enkelt: kedjan växlar bara när det finns en ramp och man måste bara förhindra att man växlar flera växlar på en gång. Det låter som rimlig och enkel lösning. Men då förstår jag inte vad "cassette mapping" är.

maRRtin

Aktiv medlem
När man läser det verkar det riktigt enkelt: kedjan växlar bara när det finns en ramp och man måste bara förhindra att man växlar flera växlar på en gång. Det låter som rimlig och enkel lösning. Men då förstår jag inte vad "cassette mapping" är.
Jag gissar att det är att fördröjningen för växling av flera växlar på en gång skiljer, beroende på vilket drev på kassetten du är.

Det hade varit snyggt om fördröjningen av växlingen även tog hänsyn till kadensen, om man kör med vevpartiet med effektmätare.

Berk

Aktiv medlem
Jag gissar att det är att fördröjningen för växling av flera växlar på en gång skiljer, beroende på vilket drev på kassetten du är.

Det hade varit snyggt om fördröjningen av växlingen även tog hänsyn till kadensen, om man kör med vevpartiet med effektmätare.

Jag förstår inte vad du menar. Optimala fördröjning skulle vara distansen till nästa ramp som är max en varv av kassetten. Man kan trampa hur långsam som helst, så fördröjningen kan inte vara tidsbaserat. den måste mäta hur mycket kassetten har roterat, kanske indirekt genom att räkna varv på trissan.

maRRtin

Aktiv medlem
Jag förstår inte vad du menar. Optimala fördröjning skulle vara distansen till nästa ramp som är max en varv av kassetten. Man kan trampa hur långsam som helst, så fördröjningen kan inte vara tidsbaserat. den måste mäta hur mycket kassetten har roterat, kanske indirekt genom att räkna varv på trissan.
Jag syftar på det här.

If you shift more than three gears in quick succession, the shifting process is noticeably delayed, ensuring that the chain is always securely meshed with a maximum of two different cogs, thus allowing you to keep pedalling at full force without putting your drivetrain at risk. Due to this delay, it skips shifting ramps and thus allows the chain to catch up before starting the next shift. However, the shifting speed – or rather the delay – differs depending on which gear you’re shifting from and the number of gears you’re shifting. As the chain shifts from one gear to the next using a shifting ramp, it remains fully engaged with the cassette, it’s just that one section of the chain is on one cog and the other section is on a different cog. However, you can continue applying full power, because the continuous engagement of the chain while shifting guarantees that it won’t slip and there’s no interruption in power transfer
Angående kadens så
However, if you pedal very slowly, i.e. under about 60 revolutions per minute, you might be able to get the chain to span more than two cogs at once and thus interrupt its secure engagement because the programmed delay wouldn’t be long enough to skip a shifting ramp, initiating the next shift before the previous one has completed.

NickPick

Aktiv medlem
Jag tror snarare dom har byggt in en ”seghet” i växlingen så att kedjan hinner hitta ramper.
Men vad vet jag?

TobiasLj

Aktiv medlem
Jag undrar fortfarande vad 520% växelspän betyder. Har min singlespeed MTB då 100% växelspän?
Ja, som SRAM ser det har den det...

10-52, 52/10=5.2 vilket i SRAMs termer betyder att utväxlingen skiljer 520%. Uppenbarligen köper jag deras marketing BS eftersom jag tycker det finns en viss logik i det.

Berk

Aktiv medlem
Ofta är det dumma och det enkla det bästa, med ett fancy namn så lurar det många. Ser fram emot nästa version med AI.

Ja, enklaste lösningen är ofta bäst. Men det här är riktigt mycket enklare än vad "cassette mapping" verkar antyda. Det verkar att SRAM vill maskera fördröjningen, som skulle kunna uppfattas som negativ, och betona förbättringar som nya (enkla) systemet ger (och det är väl funktionen som är viktigt).

EDIT: men jag får väl fortfarande vara lite besviken.

kais01

Aktiv medlem
Hur påverkar trenden att montera bakväxeln direkt på ramen risken att ramen skadas? För mig har växelörat inte främst funnits för att skydda bakväxeln utan för att inte ramen skall ta stryk om växelns kropp slår i något.
en riktigt bra päng.

dessa företag funderar ständigt på hur de kan lura av suckers mer pengar. att ta bort ett billigt och lätt bytt dessutom i praktiken justerbart växelöra är ju förstås en lysande ide att öka intäkterna.

det man här infört är som att ha ett elsystem utan säkring.

ingen växel utan växelöra kommer iaf någonsin frivilligt hamna på en mtb hos mig.

oändligt korkat.

Fundadores

Aktiv medlem
dessa företag funderar ständigt på hur de kan lura av suckers mer pengar. att ta bort ett billigt och lätt bytt dessutom i praktiken justerbart växelöra är ju förstås en lysande ide att öka intäkterna.

det man här infört är som att ha ett elsystem utan säkring.

ingen växel utan växelöra kommer iaf någonsin frivilligt hamna på en mtb hos mig.

oändligt korkat.

Nej det är nog ett system som bäst passar teamåkare som kan få nya ramar och växelförare gratis.

Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Axs växeln är bra vass på sin frikoppling faktiskt. Var skeptisk men är nu snarare imponerad. Sen hjälper det inte om smällen tar för långt upp klart.

Det händer att folk kör sönder ramar med dagens växelöra med, man kan alltid ha otur. Ser ingen ökad risk.

Berk

Aktiv medlem
Hur påverkar trenden att montera bakväxeln direkt på ramen risken att ramen skadas? För mig har växelörat inte främst funnits för att skydda bakväxeln utan för att inte ramen skall ta stryk om växelns kropp slår i något.

Jag skulle tänka att risken att ramen skadas minskar. Bakväxlen sitter fast på axeln som håller hjulet. Så en kraft på växeln ger ingen kraft alls på ramen för att kraften tycker direkt på hjulet. Med en växelöra kommer ett mindre kraft på ramen. Om växelörat är konstruerad rätt böjer det utan att skada ramen, men det finns en risk att ramen skadas.

maRRtin

Aktiv medlem
Jag skulle tänka att risken att ramen skadas minskar. Bakväxlen sitter fast på axeln som håller hjulet. Så en kraft på växeln ger ingen kraft alls på ramen för att kraften tycker direkt på hjulet. Med en växelöra kommer ett mindre kraft på ramen. Om växelörat är konstruerad rätt böjer det utan att skada ramen, men det finns en risk att ramen skadas.
Precis, tror det kommer att bli mindre ramskador med denna variant.

En tillräckligt hård smäll på fel ställe kan säkert knäcka fästet på växeln.
Som tur är finns det ju faktiskt reservdelar att köpa till den nya varianten, inte något dom kan skryta med till den "gamla" varianten.

kais01

Aktiv medlem
någonting kommer iaf till slut att kunna ge med sig vid ett fall och olyckligt riktad energi. eller om en gren trasslat in sig mellan kedja och lägre trissan. växeln själv är väl mest i riskzonen.

föredrar tusen till ett att växelörat tar hand om detta.

Berk

Aktiv medlem
någonting kommer iaf till slut att kunna ge med sig vid ett fall och olyckligt riktad energi. eller om en gren trasslat in sig mellan kedja och lägre trissan. växeln själv är väl mest i riskzonen.

Om det är bara växelörat som går sönder, ja. Men ofta hamnar bakväxeln i bakhjulet. Då blir det ny växel och nya ekrar, om man har tur. Ramen kan också skadas.

Kneecap

Aktiv medlem

Tjena!

Har du sett hur trissorna fungerar?

kais01

Aktiv medlem
Tjena!

Har du sett hur trissorna fungerar?
ja. som sagts, finessen hjälper om en pinne kommer in bland ekrarna i trissan. och om trissans centrala lager nyper. inget skydd mot gren som tuggas in mellan trissa och kedja.

så en perfekt lösning på icke existerande problem🤣

Topp