[Artikel] STFU får tyst på din skramlande cykel

Redaktionen

Medlem
STFU-1-2000x1500.jpg

Det finns många saker på en cykel som kan skapa oljud. Kanadensiska SFTU har skapat en lösning som i alla fall gör kedjan tyst. Vi har testat deras Trail-version för stig- och endurocyklar.
Vad är STFU?
STFU står för Shut The F**k Up (eller den mer

Läs hela artikeln:

Valhalla_

Aktiv medlem
Risken att bakre prylen viker in sig i hjulet och avslutar cykelturen ser mer än uppenbar ut.
Det lär väl inte hända så värst mycket? Buntbanden lär gå av innan andra saker brakar sönder.

@manneblask råkade ut för att den ena STFU:n plötsligt bara var borta. Poff. Märktes ingenting och hojen var helt intakt på alla sätt.

Men annars, om sadelstaget är lågt, kan man fästa den upptill också (i alla fall om man har vpp länkage eller liknande, där stagen sitter ihop som en enda enhet), det gjorde jag på min spindrift. Den lossnar inte.

Senast ändrad:

manneblask

Aktiv medlem
Det lär väl inte hända så värst mycket? Buntbanden lär gå av innan andra saker brakar sönder.

@manneblask råkade ut för att den ena STFU:n plötsligt bara var borta. Poff. Märktes ingenting och hojen var helt intakt på alla sätt.

Men annars, om sadelstaget är lågt, kan man fästa den upptill också, det gjorde jag på min spindrift. Den lossnar inte.
Ja precis. Jag hade råkat kapa den ena lite för kort så fick bygga upp den med något annat under, det skumma är just att den lossnade utan att jag märkt för den måste ha gått sönder där kedjan går. Väldigt skumt. Men den andra har suttit kvar utan problem nu i ett par månader av all sorts cykling.

Ljudmässigt vet jag inte om det gör så jättestor skillnad dock.

johan44

Aktiv medlem

Men annars, om sadelstaget är lågt, kan man fästa den upptill också (i alla fall om man har vpp länkage eller liknande, där stagen sitter ihop som en enda enhet), det gjorde jag på min spindrift. Den lossnar inte.
Tur att prylen den gången ramlade av utan att först hamna på tvären mellan kedjestaget och en eker. Men jag har aldrig sett det hela IRL så det kanske inte är nån risk.

BJS

Aktiv medlem
Är det ett problem idag med clutchväxlar och kedjestagsskydd? Behöver man trippla skydd mot detta?

ponx

Aktiv medlem
Jag kör stfu på min Brid AM9. Var lite nervös för att de skulle vika in sig i hjulet. Men när man monterar dem så känner man ju att bara extremt våld (eller lågpris-zip ties) kan orsaka något sånt.

Min Bird har haft mycket klonkande från när kedjan slår i stagen bak. Speciellt när man kör fort och har lilla drevet bak. Har provat lite olika lösningar men aldrig blivit helt nöjd. Ser att nya Bird AM kommer med ett fast kedjestagsskydd i plast vilket säkert hjälper en hel del.

Men STFU har funkat bra men det är lite känsligt hur man monterar dem. Mycket mäta, provmontera, dra igenom växlarna osv men kul projekt.

Makten

Aktiv medlem
Är det ett problem idag med clutchväxlar och kedjestagsskydd? Behöver man trippla skydd mot detta?
Det är alltid ett litet glapp i clutchen, vilket tyvärr räcker för att kedjan ska slacka rätt ordentligt när det stökar till sig. Dessutom tror jag inte clutchen orkar hålla emot vid större stötar; då skulle det vara för trögt att växla. Edit: Egentligen är den ju mest till för att man inte ska tappa kedjan.

BJS

Aktiv medlem
Det är alltid ett litet glapp i clutchen, vilket tyvärr räcker för att kedjan ska slacka rätt ordentligt när det stökar till sig. Dessutom tror jag inte clutchen orkar hålla emot vid större stötar; då skulle det vara för trögt att växla. Edit: Egentligen är den ju mest till för att man inte ska tappa kedjan.
Jag kör nog för långsamt! 😃

hoe01

Ny medlem
Kört STFU i 1,5säsong innan den större delen fastnade i ekrarna mid-run. Gissningsvis tappar materialet stabilitet med tiden då stryparna fortsatt satt kvar tight. Kan tillägga att den mindre delen fortsatt sitter kvar och gör sitt jobb.

Med det sagt och trots detta missöde kommer jag nog ändå köra på en ny uppsättning då jag inte hittat något bättre alternativ. Sneglat på VHS Tape men gillar skyddet i sidled av STFU.

Glisseur

Aktiv medlem
Dessutom slår ju kedjan lite i sidled också.

Valhalla_

Aktiv medlem
Mest med shimano skulle jag säga, min erfarenhet av deras clutch är att den har en förhållandevis hög startfriktion för att sedan ha lite för låg friktion när den väl kommer i rörelse. Och dessutom har den ett litet dödband där den glappar lite. Sram tycker jag har en bättre clutch. Mer konsekvent och mindre känsla av glapp. Men jag kör med STFU trots sramväxel, men det är mest för att jag blir galen på minsta ljud från cykeln.

Rattnalle

Aktiv medlem
Det beror nog helt på hur känslig man är.

Inget praktiskt problem men visst kan det rassla till en del när man mosar ner cykeln i stenkistor. Frihjulet stör mer större delen av tiden tycker jag på normala nav (XT, DT350).

BJS

Aktiv medlem
För 250:- tror jag man får 1kg TPU-filament. Så kan man 3D printa dessa till förbannelsen och ge bort till vänner och bekanta. Tyst och skönt på vägen till kyrkan på söndag.

Någon har redan gjort en sorts modell på produkten.
STFU 3D print

//K
Visserligen andra sidan av kedjan och mer manuell tillverkning. Fast bra plast!

Makten

Aktiv medlem
Visserligen andra sidan av kedjan och mer manuell tillverkning. Fast bra plast!

En sån där ligger tyvärr an och väsnas hela tiden istället. Säkert vettig för DH, men inte för stig (har provat).

Makten

Aktiv medlem
Provmonterar just och konstaterar att skiten inte passar på min cykel. Ovalt framdrev och kedjestag som lutar nedåt-framåt gör marginalen för liten. Antingen tar kedjan i uppe, eller nere, eller på insidan, eller på utsidan, eller så tar vevarmen i STFU:n. Och då kör jag ändå "bara" 11-42-kassett. Hade varit ännu värre med större range.

Med tanke på att väldigt många kör ovala framdrev idag: "Tänkte inte på det..." :rolleyes:

Berk

Aktiv medlem
Jag kör tydligen alldeles för mesigt för att ha detta problem :(

Är det problemet?

Ljudet från chainslao har aldrig stört mig på mina cyklar med lite gummi på kedjestaget. Och då är jag känslig för (o)ljud. Jag kör HT, som jag tror skulle göra saken värre, eller?
Kanske har jag mindre problem för att jag kör 32t klinga fram och nästan aldrig mindre än 18t bak som håller kedjan högt?

Valhalla_

Aktiv medlem
Provmonterar just och konstaterar att skiten inte passar på min cykel. Ovalt framdrev och kedjestag som lutar nedåt-framåt gör marginalen för liten. Antingen tar kedjan i uppe, eller nere, eller på insidan, eller på utsidan, eller så tar vevarmen i STFU:n. Och då kör jag ändå "bara" 11-42-kassett. Hade varit ännu värre med större range.

Med tanke på att väldigt många kör ovala framdrev idag: "Tänkte inte på det..." :rolleyes:
Annars kan du köra utan den lilla främre sätta den bakre större lite längre fram.

JPL

Aktiv medlem
Med reservation för snabbskummat artikeln och kommentarer;

Varför en ögla? Vad är det som gör att man ska dämpa kedjan "uppåt" för? Vad är det som är bättre än att linda en slang runt kedjestaget?

Makten

Aktiv medlem
Revidering: Justerade in båda öglorna så att det skrapade lite på högsta och lägsta växel, som minst dåliga kompromiss. Tog en kvällstur och märkte inget skrap alls! Så antingen är det så lite att man kan ignorera det, eller så går det precis fritt med lite belastning på bakfjädringen.

Däremot var cykeln allt annat än tyst, men jag är rätt säker på att slamret kommer från undersidan av kedjestaget.

manneblask

Aktiv medlem
Revidering: Justerade in båda öglorna så att det skrapade lite på högsta och lägsta växel, som minst dåliga kompromiss. Tog en kvällstur och märkte inget skrap alls! Så antingen är det så lite att man kan ignorera det, eller så går det precis fritt med lite belastning på bakfjädringen.

Däremot var cykeln allt annat än tyst, men jag är rätt säker på att slamret kommer från undersidan av kedjestaget.

Du har väl också en Ibis? Har samma sak på min även med STFU.

Makten

Aktiv medlem
Okej, nu är det ju knappast kedjan som skramlar i alla fall. Kan inte vara mycket annat än bakväxeln.
Det vill säga, mina besudlande åtgärder är antagligen helt onödiga.

DSCF6243_2048.jpg

Makten

Aktiv medlem
Du vet att det finns buntband i andra färger än svart och vitt?
Ja, men inte i min kökslåda där de vita låg! Ville mest prova och slippa fippla med tejp (för då måste hjulet väck). Nu vet jag att det ändå inte hjälpte.

Edit: I övrigt bryr jag mig inte så värst om utseendet på funktionella tillskott. Men visst, det där är på gränsen...

JPL

Aktiv medlem
Ser ju för jävligt ut. Kan ingen förklara varför detta är bättre än en lindad slang runt kedjestaget? (Som dessutom ser korrekt ut om det är lite fason på lindningen och avslut m svarta buntband.)

Makten

Aktiv medlem
Ser ju för jävligt ut. Kan ingen förklara varför detta är bättre än en lindad slang runt kedjestaget? (Som dessutom ser korrekt ut om det är lite fason på lindningen och avslut m svarta buntband.)
För att en kedja som slår mot en slang låter.

BJS

Aktiv medlem
Ja, men inte i min kökslåda där de vita låg! Ville mest prova och slippa fippla med tejp (för då måste hjulet väck). Nu vet jag att det ändå inte hjälpte.

Edit: I övrigt bryr jag mig inte så värst om utseendet på funktionella tillskott. Men visst, det där är på gränsen...
Det där är väl en grunden snygg cykel. I mina ögon iaf och därmed iaf lite synd att ghettofira.

Crossmax

Aktiv medlem
Kan finnas vinster med avseende på kedjans påverkan på cykelns kinematik om man ska tro Steve:

Makten

Aktiv medlem
Zee bakväxel istället kanske (ser ut att vara 10vxl kassett) och lite kortare kedja om det funkar. Eller bara kortare kedja
Det är 11-delat. Har kört Zee 10-delat förut och det var om möjligt ännu värre.

Edit: Med kort cage kommer kedjan närmare kedjestaget på undersidan. Ej optimalt.

Gordon

Aktiv medlem
Det är 11-delat. Har kört Zee 10-delat förut och det var om möjligt ännu värre.

Edit: Med kort cage kommer kedjan närmare kedjestaget på undersidan. Ej optimalt.
Ok, jag kör zee bakvxl med 11-36 kassett på en revel rascal. Den har ganska korta kedjestag och några mm mer slaglängd än ripley. Min upplevelse är att den kortare och styvare cagen gör att kedjan fladdrar mindre i sidled och slår där med mindre upp och ner pga att den är mer ”under kontroll” än den 11 delade xt medium cage och 11-42 kassett jag hade tidigare.
Men jag har nu kortare kedja så den kan bero på det också

Edit: missade att du skrev ”Med kort cage kommer kedjan närmare kedjestaget på undersidan. Ej optimalt.”
Förstår att det blir värre då. Ett större framdrev kanske för att få mer frigång mellan kedja och kedjestag

Senast ändrad:
Topp