[Artikel] Stigkollen: Hacksta MTB-spår i Österåker

Beofred

Aktiv medlem

Det kokar av stigprojekt i Sverige för stunden. På många orter satsas det pengar på att utveckla stignätverk för att locka nya besökare. Så även i Österåker norr om Stockholm, där kommer initiativet från ett medborgarförslag som lett fram till bygget

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=32213

Senast ändrad:

Jimel

Aktiv medlem
Vad innebär flytstig? Gullia i trysil är ju flytstig så trodde det innebar att det var en trästig ?

Lingon

Aktiv medlem
Kul att österåker lägger pengar på ett mtb-spår! Blir ett bra komplement till alla stökiga stigar som redan finns runtomkring stockholm.

Brando

Aktiv medlem
Måste testa, är det skyltat o klart där nu? :)
Edit: Såg nu att det skyltas under sommaren ?

Senast ändrad:

Lejon

Aktiv medlem
Var inte skyltat för två veckor sen, men jag kan lova att det är lätt att hitta runt ändå! Se karta ovan alt Strava

Jimel

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
Jimel sa:
Vad innebär flytstig? Gullia i trysil är ju flytstig så trodde det innebar att det var en trästig ?
Det är väl en översättning av det engelska uttrycket "flow trail" dvs en slät stig med bra flow/flyt.
Ja såklart. Men låter konstigt på svenska tycker jag även fast jag föredrar när man inte blandar in så mycket engelska uttryck när man pratar.

Jay Jay

Aktiv medlem
Var där och körde två varv ikväll. Sjukt dåligt fäste på stora delar. Jag kunde i a f inte hålla ngn fart att tala om och då vurpade jag ändå. I övrigt har spåret nog potential. Hoppas många åker dit o kör och att det regnar till ordentligt så att det får sätta sig.

Brando

Aktiv medlem
Jay Jay sa:
Var där och körde två varv ikväll. Sjukt dåligt fäste på stora delar. Jag kunde i a f inte hålla ngn fart att tala om och då vurpade jag ändå. I övrigt har spåret nog potential. Hoppas många åker dit o kör och att det regnar till ordentligt så att det får sätta sig.
Hade liknande upplevelse,gäller ha tungan rätt i mun att hålla sig kvar på banan.Det blir kanon framöver :)

Macius

Medlem
Blev en tur upp från södra Stockholm igår
Fantastiskt kul spår och köra. Skönt och slippa rötter för en stund här i Stockholm. Alltid kul att köra ute i skogen och utmanande men jag tycker Stockholms andra kommuner borde ta följe på Österåker.
Planerar att ta med sonen och jag tror det här också är ett bra insteg för nyböre.
Tycker banan inte är super enkel ändå. Det är ju liksom en stig i skogen där man rundat av kanterna (rötter och stenar). Man har liksom bara behållit det roliga :)

Bra jobba!

Lejon

Aktiv medlem
Jay Jay sa:
Bump: Nu har spåret satt sig fint, fortfarande lite rulligt utanför idealspåret men greppet är generellt bra och banan verkar hålla fint. Nu kan man dra på rejält utan att vara rädd för att man ska skära ned med hjulet om man hamnar lite utanför. Utmanande i hög fart och snällt och nybörjarvänligt i lugnt tempo.

Blir bara bättre med andra ord!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer