[Artikel] Susanne Ljungskog siktar mot sub 24 på Vätternrundan

Redaktionen

Medlem
TrekSverige_SusanneLjungskog_ChristopherLanaway_210531_LR-AK0I7724-2000x1334.jpg

Tre OS, två VM-guld och en genetisk blodsjukdom. Före detta proffscyklisten Susanne Ljungskog från Halmstad är idag 46 år gammal. Nu siktar hon på att njuta sig igenom Vätternrundan på under 24 timmar tillsammans med sitt 20 personer starka lag "Team Ljungskog".

Läs hela artikeln:

nieves

Aktiv medlem
Låter mycket bra förutom att det är VR, om laget får blodad tand så finns det ju att cykla en SR-serie på 149h59m59s.

GoranS

Aktiv medlem
Låter mycket bra förutom att det är VR, om laget får blodad tand så finns det ju att cykla en SR-serie på 149h59m59s.
Hm, nu missar jag något. Maxtiderna på 20-, 30-, 40- och 60-milare är väl 13,5, 20, 27 resp. 40 timmar, d.v.s. totalt max 100:30!?

staine

Aktiv medlem
Hmm, man blir ändå lite nyfiken på upplägget. Om det inte är övernattning så blir snittfarten drygt 10 km/h.
Jag skulle snarare ha respekt för tiden än för distansen. Inte helt soft att ligga ute och cykla i 24 timmar i sträck även om det är en del stopp på vägen.
Men vad vet jag stackars fattig flicka? :)

GoranS

Aktiv medlem
Hmm, man blir ändå lite nyfiken på upplägget. Om det inte är övernattning så blir snittfarten drygt 10 km/h.
Jag skulle snarare ha respekt för tiden än för distansen. Inte helt soft att ligga ute och cykla i 24 timmar i sträck även om det är en del stopp på vägen.
Om man läser texten i länken så beskrivs upplägget:

"– Vår starttid blev 19.40 på fredag kväll. Vi cyklar från starten i Motala drygt 11 mil ner till Brunnsgatan och hotell Savoy i Jönköping. Vi käkar en trerättersmiddag på närliggande restaurang och hänger. En god natts sömn och sedan hotellfrukost, sedan är vi i Team Ljungskog redo för att trampa de 20 återstående milen runt sjön till målgången i Motala."

geologen

Aktiv medlem
Nog handlar det väl om att göra stopp då och då, för att se på utsikten, tömma blåsorna och sånt. Sen lååååååååååånga stopp i depåerna. Alla depåer. Tror jag.

Bongo

Medlem
Jag fattade inte det där med den oskrivna regeln så jag googlade och det är väl ganska självklart när man tänker på det egentligen. Linjelopp är en lagsport med sin egen dynamik. Susannes lagkamrat har gått loss från klungan och skapat en lucka. Susanne ska då INTE försöka köra ikapp eftersom hon riskerar att dra med sig motståndare. Hur det nämnda loppet utvecklade sig har jag ingen aning om.

Bra artikel och bra initiativ av Ljungskog.

GoranS

Aktiv medlem
VM 2000 gick f.ö. i Plouay, Frankrike, inte Portugal som det felaktigt står i den länkade artikeln.

me.I.am

Aktiv medlem
Jag fattade inte det där med den oskrivna regeln så jag googlade och det är väl ganska självklart när man tänker på det egentligen. Linjelopp är en lagsport med sin egen dynamik. Susannes lagkamrat har gått loss från klungan och skapat en lucka. Susanne ska då INTE försöka köra ikapp eftersom hon riskerar att dra med sig motståndare. Hur det nämnda loppet utvecklade sig har jag ingen aning om.

Bra artikel och bra initiativ av Ljungskog.

Nämner hon det apropå paus för trerättersmiddag och sova på hotell?

GoranS

Aktiv medlem
Bra initiativ. Släpp det där med stressade subgrupper som har blivit fånigt.
Du ska se att det utvecklas i en tävlingsriktning även om man har den där ingången. Snart sitter vi med sup-grupper såsom SUP-2, SUP-5 och de riktigt hårt satsande SUP-10, där talet efter SUP anger hur många tusenlappar man lyckas spendera på boende, mat och annat för själva rundan, d.v.s. anmälningsavgift + kostnader för till loppets genomförande relevanta saker från det att man passerar startlinjen till dess att man når mållinjen.

GoranS

Aktiv medlem
Men det är inte kostnader som är ”från det att man passerar startlinjen till dess att man når mållinjen.” Det är kostnader före och efter loppets genomförande.

Om det ska vara hyggligt rättvist vill man ju inte att Motalabor ska ha det mkt tuffare än australiensare. Därav begränsningen till kostnader under loppet.

kais01

Aktiv medlem
Men det är inte kostnader som är ”från det att man passerar startlinjen till dess att man når mållinjen.” Det är kostnader före och efter loppets genomförande.

Om det ska vara hyggligt rättvist vill man ju inte att Motalabor ska ha det mkt tuffare än australiensare. Därav begränsningen till kostnader under loppet.
i fallet tråden handlar om är det väl ändå kostnader för hotell och trerättersmiddag under själva loppet?

syftet med upplägget är väl publicitet mer än något annat, och det verkar ha lyckats.

1800 sekiner för deltagande i ett dylikt arrangemang är förresten ett exempellöst girigt ockerpris.

GoranS

Aktiv medlem
i fallet tråden handlar om är det väl ändå kostnader för hotell och trerättersmiddag under själva loppet?

syftet med upplägget är väl publicitet mer än något annat, och det verkar ha lyckats.

1800 sekiner för deltagande i ett dylikt arrangemang är förresten ett exempellöst girigt ockerpris.
Om din första mening är en invändning mot det jag skrev tror jag du behöver läsa inlägg 13-16. Det jag skriver i inlägg 18 kopplar till de hypotetiska SUP-uppläggen som jag beskriver i inlägg 13.

Genom att VR är något som man utan problem kan avvara och genom att det är tydligt vad du får för pengarna har jag svårt att bli speciellt upprörd över priset.

Personligen har jag ett gäng anledningar till att inte längre cykla loppet. I viktighetsordning gäller för mig:
  1. Senaste (och troligen sista) gången jag cyklade det tyckte jag inte det var roligt. Sedan dess har inget inträffat som tror att jag skulle tycka det är roligare nu.
  2. Allt runtom med transport till och från Motala, ev. att man ska ha något boende (beroende på starttid) och att det tar en hel del tid i förhållande till cyklandet.
  3. Högt pris i förhållande till alternativen, vilka för mig är randolopp.

kais01

Aktiv medlem
det verkar som vi tycker samma?

till din lista angående orsaker att inte delta kan man möjligen lägga att det är otäckt att cykla i klunga bland folk som inte har vana med det.

det finns säkert skäl att försvara ett pris på 18 000 med. med nuvarande fetishprisutveckling inom cyklingen kan vi vara där snabbare än vi anar.

GoranS

Aktiv medlem
Om man delar in personer i dessa tre kategorier tillhör jag den första kategorin:
  1. Ser ingen större anledning att uppröras över ”höga” priser som arrangörer av ”nöjesevenemang” tar ut givet att det är tydligt vad man får för pengarna.
  2. Upprörs över detta men tycker inte att det ska förhindras.
  3. Tycker det ska förhindras.
För mig är 2 bara ett sätt att gå omkring och vara sur över något men inte göra något åt det. Eller med andra ord, det är bara man själv som påverkas (negativt).

Variant 3 tycker jag är principiellt sett problematisk. Vem ska t.ex. fatta beslut om vad maxpriset ska vara? Hur ska det fattas? Vilka saker ska omfattas av denna reglering? Etc.

kais01

Aktiv medlem
jag upprörs inte, men tycker det är smått löjligt. som priser på kristallkronor eller koppar längre tillbaka. stendött idag.

vem bryr sig egentligen?

men arrangörerna av vätternrundan borde bry sig om långsiktigheten i sitt arrangemang mer än att mjölka fantasipriser ur det när hajp råder. för den kommer inte vara för evigt.

sedan är det så att när väl diskjockeyn tömmer dansgolvet med en dålig låt, får folk annat för sig och är inte helt lätta att locka tillbaka.

GoranS

Aktiv medlem
jag upprörs inte, men tycker det är smått löjligt. som priser på kristallkronor eller koppar längre tillbaka. stendött idag.

vem bryr sig egentligen?

men arrangörerna av vätternrundan borde bry sig om långsiktigheten i sitt arrangemang mer än att mjölka fantasipriser ur det när hajp råder. för den kommer inte vara för evigt.

sedan är det så att när väl diskjockeyn tömmer dansgolvet med en dålig låt, får folk annat för sig och är inte helt lätta att locka tillbaka.
Med tanke på att diskussionerna om högt anmälningspris till VR förekommit i åtminstone 15 år skulle arrangören tappat ganska stora inkomster om de hållit igen på priset sedan dess.

Bikzz

Aktiv medlem
Inget konstigt, marknadsekonomi, en unik produkt med hög status hos många dumskallar i Swe som går på sånt. Då kan man höja priset gradvis ända tills dom märker att intäkterna börjar avta och protesterna blir för många. Tror det är långt kvar till smärtgränsen ----

GoranS

Aktiv medlem
Med tanke på att vi faktiskt har en inflation att tala om nu känns det inte orimligt att de skickar upp priset åtminstone i samma takt som prisökningar på andra saker, givet att de fyller loppet.

ooms

Aktiv medlem
Många lockas av folkfesten, inkl jag, men för mig är det mer att de styrt det mer och mer mot organiserade grupper (förenklad anmälan, förtur till starttider, osv) på bekostnad av ”trevlighet” bland deltagarna, spontant formade grupper, etc, snarare än priset, som fick intresset att svalna.
De 2-3 första rundorna jag körde på 00-taket var helt fantastiska upplevelser som jag inte skulle ha nåt problem att betala 1500-2000 kr för, de två sista (2015-2016) riktigt trista/otrevliga.

ooms

Aktiv medlem
Med tanke på att vi faktiskt har en inflation att tala om nu känns det inte orimligt att de skickar upp priset åtminstone i samma takt som prisökningar på andra saker, givet att de fyller loppet.
Det vore intressant att se hur anmälningsläget ser ut (verkar inte gå att se enkelt på hemsidan iaf, men ser ut som att det fortf går att anmäla sig). När jag körde senast (2015-2016) blev det ju fulltecknat (22-25.000 platser) på ett par dagar. Som jämförelse blev även Siljan Runt fulltecknat (4500 deltagare) de sista åren innan pandemin, men i år med två veckor kvar så är det knappt halvtecknat enligt hemsidan.

GoranS

Aktiv medlem
Finns ju många olika möjligheter. Kanske är det s.a. dippen i samband med pandemin tar lite tid att återhämta. Kanske är det s.a. konditionsidrottsboomen (vad gäller motionslopp) är på väg ner. Kanske påverkar problemen med att få fram cyklar (är ju trots allt en skaplig andel förstagångsåkare varje år på VR). Eller så har "pristaket" nåtts. Om några år borde man kunna säga att några av alternativen är fel i alla fall.

Topp