[Artikel] Test: Canyon Stoic 4 - hårdför hardtail

Redaktionen

Medlem
BEL3853.jpg

Med en modern geometri och en aura som säger "kötta" är Canyon Stoic 4 en hardtail som inte har något emot att hänga med i stökig terräng. Happyride har testkört tyskarnas första hardcore hardtail och är imponerade av vad de skapat. 

Läs hela artikeln:

Raftö

Aktiv medlem
jag vill ha något sådant, en stigcykel man inte behöver vara så jäkla rädd om. Eller en "billigare heldämpad" vad det nu är. Ska diskuteras i en separat tråd kanske.

NickPick

Aktiv medlem
Canyon får alltid bra betyg av happy, man kan nästan tro det finns ett samarbete 😁
Gäller även the big S.

Canyon får alltid bra betyg av happy, man kan nästan tro det finns ett samarbete 😁
Gäller även the big S.
Grejen är väl lite att det inte är speciellt många välrenommerade tillverkare idag som gör dåliga cyklar. Det var länge sen jag cyklade på en cykel som kändes dålig för det den var tänkt för. Däremot finns det ju nyanser hos de flesta cyklarna och det är väl dessa man får försöka hitta och beskriva för att den som letar hoj ska kunna få en idé om den testade cykeln kan vara något för honom/henne.

Putte--

Aktiv medlem
Jag skulle vilja se ett Happy-test av "samtliga" HT i kategorin där en och samma person kör alla hojar på samma slinga.
Det finns ju några alternativ på aggressiva HT att välja mellan nu.

Berk

Aktiv medlem
Jag skulle vilja se ett Happy-test av "samtliga" HT i kategorin där en och samma person kör alla hojar på samma slinga.
Det finns ju några alternativ på aggressiva HT att välja mellan nu.

Misstänker dock att det inte finns stora skillnader killnad mellan HT om geometrin är lika. Förutom komponenterna såklart, som happy bedömer kritiskt i alla test.

Putte--

Aktiv medlem
Misstänker dock att det inte finns stora skillnader killnad mellan HT om geometrin är lika. Förutom komponenterna såklart, som happy bedömer kritiskt i alla test.
Förvisso, men om man nu skulle jämföra Canyon som tidigare nämns prisas så högt (men som en gång i tiden var en "fultysk") med säg Decathlons RR AM100 som är väldigt snarlika både på geometri och komponenter (om man inte ser till stoic 4) eller Merida Big Trail 500 som oxå är väldigt lik. Vad skulle vara helhetsintrycket på cyklarna? Om en och samma person testar flera hojar på samma sträcka, vilken skulle då komma ut som vinnare i fråga om pris, komponent och geometri. Är dyrats och finast alltid bäst?

davlov

Aktiv medlem
Väntar på en Stoic 2, har tyvärr inte råd med varken 3 eller 4
Fick hem en stoic 2 för ett par veckor sedan. Köpte till en av mina grabbar, har kört på den själv istället. Mycket trevlig hoj. Satte på en dropper och bytte handtag och däck till bredare. Grym cykel som är riktigt kul. Trodde jag skulle hata suntourgaffeln men den är faktiskt helt ok och kanske tom riktigt bra för prisklassen.

Bonzo

Aktiv medlem
jag vill ha något sådant, en stigcykel man inte behöver vara så jäkla rädd om. Eller en "billigare heldämpad" vad det nu är. Ska diskuteras i en separat tråd kanske.
Ja, det verkar ju jättetråkigt att åka runt i skogen och vara rädd om cykeln. Men det kanske är därför vissa håller sig till grusvägar och cykelbanor?

Förvisso, men om man nu skulle jämföra Canyon som tidigare nämns prisas så högt (men som en gång i tiden var en "fultysk") med säg Decathlons RR AM100 som är väldigt snarlika både på geometri och komponenter (om man inte ser till stoic 4) eller Merida Big Trail 500 som oxå är väldigt lik. Vad skulle vara helhetsintrycket på cyklarna? Om en och samma person testar flera hojar på samma sträcka, vilken skulle då komma ut som vinnare i fråga om pris, komponent och geometri. Är dyrats och finast alltid bäst?
Det största problemet med såna tester är att de är ett, milt uttryckt, helvete att rodda.

Höjdskräck

Aktiv medlem
Det är svårt att få tag på demo-hojar överhuvudtaget nuförtiden. Det finns absolut inte en av varje modell för valfritt märke. I princip alla cyklar går direkt till kund. Gäller alla märken överlag.

Bofinken

Aktiv medlem
2an är ok bara gaffeln man märker är en budget gaffel, speciellt när det är kallare (sub 7isch grader) för då är den som en helstel 😆

Putte--

Aktiv medlem
Det är svårt att få tag på demo-hojar överhuvudtaget nuförtiden. Det finns absolut inte en av varje modell för valfritt märke. I princip alla cyklar går direkt till kund. Gäller alla märken överlag.
Jo men det skulle säkert gå att "skramla" ihop en av varje modell här på happy. Jag skulle lätt låna ut min AM100 för att få veta hur den står sig mot Stoic 3, Big Trail 500 Laufey H30 eller Cragger.

Jag har haft fördelen att få köra polarens Laufey H10 och jag är långt ifrån proffs men jag tyckte den var lite klumpig. Den har för visso bättre komponenter och mer slag fram men ändå lite mer än kilot tyngre. Det rullade på bra utför när det är relativt straight on men så fort det vart lite tekniskt kändes den mycket större än min AM100 på något sätt. Har oxå testat Sentier 29 VR men då i en storlek upp vilket säkert var anledningen till samma känsla som med Laufeyn.
Kort sagt så gillar jag min, jag skulle bara vilja ha en något rappare och stabilare gaffel än Judy, men den duger egentligen till det jag kör.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Vi körde ju lite större tester några gånger, med flera cyklister, bland annat åkte vi ner ett gäng till Spanien och körde en hel vecka och mixade runt cyklarna. Kul men oerhört mycket jobb, och kostade massa pengar gjorde det också. Men som sagt, riktigt roligt!

Några sågningar har det väl ändå blivit genom åren. Konan vi hade med oss ner det året, tror den hade en sån där "magic link" som skulle variera geometrin automatiskt på något vis, den fick inte superbra kritik. Sen var det ju Sensa-hojen, generalagenten i Sverige var jättesur. Läste man mellan raderna i Kadens test som kom ut lite senare tyckte de samma sak men lät det inte framgå riktigt lika tydligt :-)

Berk

Aktiv medlem

Bara tyska magazin gör det med många cyklar (och grundlich). Dock även det är ofta problematisk. Däck har största effekt på beteende av en cykel och ofta kommer nästan alla cyklar i en test med olika däck. Det kan göra att en modell känns trög eller tappar grepp för tidigt. För en riktigt bra test skulle man behöva sätta samma däck på alla cyklar. I några test byter man däck om man misstänker att en annan däck skulle göra cyklen mycket bättre.

Också på Stoic 4 verkar däckval av tillverkaren vara fel, förutom om man framförallt kör utför.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
När vi åkte till Spanien slängde vi på likadana däck på alla cyklar för att utjämna den skillnaden. Det går ju att tycka det är rätt eller fel att testa cykeln i ett annat utförande än så den säljs men det var skönt med Maxxis Minion i mjukt gummi i bergen..

Berk

Aktiv medlem
När vi åkte till Spanien slängde vi på likadana däck på alla cyklar för att utjämna den skillnaden. Det går ju att tycka det är rätt eller fel att testa cykeln i ett annat utförande än så den säljs men det var skönt med Maxxis Minion i mjukt gummi i bergen..

Bästa är att prova med båda original däck och samma däck på alla cyklar. Det blir dock jobbigt.

Putte--

Aktiv medlem
Jo men däck är så individuellt oxå kan jag tycka. Man måste kyssa många grodor för att finna sin prins. Maxxis och Conti har jag aldrig dragit jämt med (kan ha missat på gummiblandningar eller dylikt), Pirelli tänkte jag testa när mina wolfpacks gjort sitt.
Men jag förstår vad du menar.
Men test eller inte så tycker jag att det är kul att man kan få en kapabel HT till ett rimligt pris idag då priser på fs har dragit iväg så in i helvete. En Stoic 2 eller AM100 är ju närmare sanningen för många än en Orbea Occam eller en CUBE Stereo mm.

Jörgen75

Ny medlem
Fick hem en stoic 2 för ett par veckor sedan. Köpte till en av mina grabbar, har kört på den själv istället. Mycket trevlig hoj. Satte på en dropper och bytte handtag och däck till bredare. Grym cykel som är riktigt kul. Trodde jag skulle hata suntourgaffeln men den är faktiskt helt ok och kanske tom riktigt bra för prisklassen.
Jag väntar på att få hem en Stoic 2 i början på juli. Det är min andra mountainbike om jag räknar med den jag fick när jag köpte min första mobil i slutet på nittiotalet 😉 (någon kanske är lika gammal som jag och kommer ihåg den kombon) Jag gissar att det är rätt stor skillnad på dessa 😃Vilken dropper, handtag och däck köpte du?

davlov

Aktiv medlem
Jag väntar på att få hem en Stoic 2 i början på juli. Det är min andra mountainbike om jag räknar med den jag fick när jag köpte min första mobil i slutet på nittiotalet 😉 (någon kanske är lika gammal som jag och kommer ihåg den kombon) Jag gissar att det är rätt stor skillnad på dessa 😃Vilken dropper, handtag och däck köpte du?
Köpte en triple eight men intern vajerdragning. Den billigaste jag hittade😂. Den gör sitt jobb. Maxxis dissector fram och ett lättrullat specdäck bak. Handtagen blev ett par grövre då vi är med i ”dasslockens if” i vår familj…

Ess85

Medlem
Min ska också anlända i början på juli, skulle ha kommit den här veckan men fick mail om försening förra veckan, hände det dig med?
Hade verkligen velat haft den idag alltså, kanon väder ute!

Jörgen75

Ny medlem
Min ska också anlända i början på juli, skulle ha kommit den här veckan men fick mail om försening förra veckan, hände det dig med?
Hade verkligen velat haft den idag alltså, kanon väder ute!
Nej, jag har Inte fått nåt mail om försening än så jag hoppas den kommer enligt plan.

Fundadores

Aktiv medlem
Jag skulle nog köpa 2:an och ev byta framgaffel. Lägga nästan 20 papp och få Sram NX känns så där. Känns ju som Deore och NX är på samma nivå funktionsmässigt även om NX är lättare.

Marklyft

Aktiv medlem
Jag skulle nog köpa 2:an och ev byta framgaffel. Lägga nästan 20 papp och få Sram NX känns så där. Känns ju som Deore och NX är på samma nivå funktionsmässigt även om NX är lättare.
Fast med en ny gaffel och en dropper på 2an, så är du ju uppe i typ samma pengar som 4an, fast du har sämre bromsar.

Putte--

Aktiv medlem
Den var ju klumpig enligt Putte ovan. Kanske blir piggare med andra däck.
Mjo, missförstå mig rätt, den kändes klumpig på de mer tekniska partierna men nerför var det bara att dunka på. 😁
Uppför så kändes det extra kilot och lite till. Men den känns robust och pålitlig. Jag gillar Orbeas hojjar, men jämfört med min så kändes den bara lite mer.

Raftö

Aktiv medlem
Mjo, missförstå mig rätt, den kändes klumpig på de mer tekniska partierna men nerför var det bara att dunka på. 😁
Uppför så kändes det extra kilot och lite till. Men den känns robust och pålitlig. Jag gillar Orbeas hojjar, men jämfört med min så kändes den bara lite mer.
Tyckte det var en intressant kommentar. Många happy-tips är baserade på ren geo men ibland kommer en kommentar från en åktur. Hur var det med storlekar då? Det lät som om Laufeyn kanske var för stor? Jag brukar köra L på Orbea men jag provsatt en Laufey nyss och då var det M som passade. Tittar på att komplettera med HT, därav mitt intresse.

Senast ändrad:

Putte--

Aktiv medlem
Tyckte det var en intressant kommentar. Många happy-tips är baserade på ren geo men ibland kommer en kommentar från en åktur. Hur var det med storlekar då? Det lät som om Laufeyn kanske var för stor? Jag brukar köra L på Orbea men jag provsatt en Laufey nyss och då var det M som passade. Tittar på att komplettera med HT, där av mitt intresse.
Jo men det ligger något i det du säger. Jag har som tidigare nämnts en AM100 från Decathlon i storlek L (är 184) och enligt deras tabell så är jag precis mellan L och XL. Laufeyn har något större storleksspann på sin Large så kanske var det därför den kändes lite klumpig och för att tillägga så hade han inte kapat styret när jag testade den vilket oxå säkert spelade en stor roll i hanteringen.
H10 har ju bättre komponenter så det är oxå svårt att göra en vettig jämförelse men om jag skulle slänga på en vassare gaffel så skulle cykeln kännas mycket vassare, judyn kan kännas lite svag ibland.

Topp