[Artikel] Test: Trek Fuel Ex 2023 (gen 6) är justerbar och bra på nästan allt. Men…

Redaktionen

Medlem
[Artikel] Test: Trek Fuel Ex 2023 (gen 6) är justerbar och bra på nästan allt. Men…
FuelEX98XT_23.jpg

Nu släpper Trek sin nya Fuel EX för 2023. En aggressiv stigcykel som ser ut att kunna passa perfekt på svenska stigar.

Läs hela artikeln:

2U2A8874-1-2000x961.jpg

Happyride har testat den sjätte generationen av Trek Fuel Ex, en populär stigcykel som till 2023 är mer aggressiv än förut.

Läs hela artikeln:

Senast redigerad av en moderator:

Fundadores

Aktiv medlem
Intressant att de kommer köra både gamla Fuel EX (gen 5) och nya (gen 6) under 2023 (i varje fall enligt hemsidan). Sitter de på gamla ramar de inte blivit av med eller kommer de inte kunna leverera gen 6, man undrar?

Rattnalle

Aktiv medlem
Intressant att de kommer köra både gamla Fuel EX (gen 5) och nya (gen 6) under 2023 (i varje fall enligt hemsidan). Sitter de på gamla ramar de inte blivit av med eller kommer de inte kunna leverera gen 6, man undrar?
Santa Cruz gör samma med nya Hightower ser det ut som. Är väl logiskt på ett sätt om nya blir mer aggressiv och man inte har en annan modell att fylla luckan med.

Berk

Aktiv medlem
Santa Cruz gör samma med nya Hightower ser det ut som. Är väl logiskt på ett sätt om nya blir mer aggressiv och man inte har en annan modell att fylla luckan med.

Man skulle nästan tänka att Trek har gjort så för att de flesta inte ska ser att det är en "e" version när man möter en EXe på stig.

Marklyft

Aktiv medlem
Ser ut att vara en minimal skillnad i ramarna mellan denna och Fuel EXe.

Är det dit vi är på väg? "Vanliga cyklar" kommer bara vara ebike-ramar med bortmonterad motor och "förvaringslåda" :o
Det tror jag tyvärr det, jag gillar inte trenden med de tjocka ramarna, men det är ju en smaksak.

Fundadores

Aktiv medlem
Det ser ju rätt najs ut att den går att justera från 63.5 till 66 grader headtube angle. Synd bara att dem gjorde den till 140/150 slag och inte 130/140. Blir mer av en all-mountain cykel istället för trail.

Nej, glad att jag har den gamla modellen. Det här blir en mini-enduro som jag är tveksam till om den kommer vara så kul på platten (om man inte slantar upp för de riktigt lätta toppmodellerna). Speciellt de "billigare" modellerna är ju rejält tunga på nya Fuel EX. Den gamla Fuel EX är ju nice på det sättet att det är en bra trailcykel som man kan köra enduro och även park med. Top Fuel är ju fin, men det är verkligen inget jag skulle ta till Källviken eller till en bikepark.

SocialGimp

Aktiv medlem
För bara några år sedan skulle en Top Fuel kallas trailhoj och en Fuel EX endurohoj. Det fattas ju bara en 160-gaffel o några inställningar så är ju Fuel EX vassare än många andra sk endurohojar.

Men jag gissar att detta är vad folk vill ha. Stumpjumper Evo är ju ngt liknande o kanske har Trek sneglat på just Evo:n eftersom den är så poppis.

JohanRR4

Aktiv medlem
Nej, glad att jag har den gamla modellen. Det här blir en mini-enduro som jag är tveksam till om den kommer vara så kul på platten (om man inte slantar upp för de riktigt lätta toppmodellerna). Speciellt de "billigare" modellerna är ju rejält tunga på nya Fuel EX. Den gamla Fuel EX är ju nice på det sättet att det är en bra trailcykel som man kan köra enduro och även park med. Top Fuel är ju fin, men det är verkligen inget jag skulle ta till Källviken eller till en bikepark.
Kommer den bli små mycket värre på platten dock? Sätter man den nya i det brantaste utförandet så blir ju geometrin ganska lik (nya är lite längre dock) och vad jag vet så är ju inte den nuvarande fuel ex speciellt lätt den heller även om den är lite lättare än den nya.

Edit: det var mer viktskillnad än vad jag trodde men jag tycker fortfarande samma sak

Hälsingland

Aktiv medlem
Det blir ju många hojar i en, sen om det är bra eller dåligt lär väl visa sig men om man skaffar en extra 160mm framgaffel och ett extra 27,5" bakhjul har man ju både stighoj och enduro i samma cykel.

Hojen är ju ändå så billig så en extra factory gaffel är väl inga probs :cool:

OrjanX

Aktiv medlem
Ett hemskt exempel på hur man förstör en underbar stigcykel (-modell). Min 2019 har 130 mm gaffel. Varför sätta dit en 150 mm? Ta och banka något hårt i huvudet på tomtarna på marknadsavdelningen.

Hälsingland

Aktiv medlem
Ett hemskt exempel på hur man förstör en underbar stigcykel (-modell). Min 2019 har 130 mm gaffel. Varför sätta dit en 150 mm? Ta och banka något hårt i huvudet på tomtarna på marknadsavdelningen.

Cyklingen är väl lite mer rowdy på andra sidan pölen, tror inte man optimerar för den svenska marknaden direkt. Sen är ju MYO - 20 ett rejält lyft mot MYO -19 oavsett mer slag så det behöver ju inte betyda att denna är sämre än MYO-20.

arcamone

Aktiv medlem
Man skulle nästan tänka att Trek har gjort så för att de flesta inte ska ser att det är en "e" version när man möter en EXe på stig.

Säkert. Men nu verkar ju elcyklar populärt och flera happyprofiler verkar köra elcykel lite i smyg. Lite som att publikt ranta på Tesla när det är ens största dröm typ. Tror således att emtb är större och populärare än att som här skrika (OT) och kräva trådflytt på allt som råkar vara motorassisterat…

ZiggyPop

Medlem
hmmm, ja...hemskt..??! för de har säkert ingen aning om vad de håller på med...
MEN om man vill ha 130 fram kan man ju annars köpa en Top Fuel?
Den nya FEX är äntligen ifatt när det kommer till modern geo och slaglängd.
Jag tycker att den verkar sjukt mångsidig och kul.

SocialGimp

Aktiv medlem
Det kanske finns en tanke om att köra en eMTB-version o en analog version för kommande modeller. Kanske får vi se en eSlash o en vanlig Slash så småningom? Ungefär som Spectral o Spectral:On o s v. Två parallella linjer liksom.

ZiggyPop

Medlem
Det kanske finns en tanke om att köra en eMTB-version o en analog version för kommande modeller. Kanske får vi se en eSlash o en vanlig Slash så småningom? Ungefär som Spectral o Spectral:On o s v. Två parallella linjer liksom.
Jo kanske. En lättvikts Rail låter väl inte helt osannorlikt nu när de har den tekniken.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Tänker att om några år är det fullt segment på e-sidan, och sedan "motorlösa cykeln" i 1-2 modeller per tillverkare.

JohanRR4

Aktiv medlem

Det här är ju en jäkla besvikelse. Deore och 35 gold för vad jag skulle gissa ca 40' svenska kronor. Undra vad ex 5an kommer ha då? Suntour xcm?

Makten

Aktiv medlem
Kommer den bli små mycket värre på platten dock? Sätter man den nya i det brantaste utförandet så blir ju geometrin ganska lik (nya är lite längre dock) och vad jag vet så är ju inte den nuvarande fuel ex speciellt lätt den heller även om den är lite lättare än den nya.

Edit: det var mer viktskillnad än vad jag trodde men jag tycker fortfarande samma sak
Massa överflödig slaglängd är ju måttligt roligt när man faktiskt måste trampa sig fram. Lite synd att stigcykelsegmentet går åt endurohållet tycker jag.

JohanRR4

Aktiv medlem

Det här är ju en jäkla besvikelse. Deore och 35 gold för vad jag skulle gissa ca 40' svenska kronor. Undra vad ex 5an kommer ha då? Suntour xcm?
Visade sig att 5an tydligen är med den gamla ramen så 7an är den billigaste med nya.

Fundadores

Aktiv medlem

Ja de billigare modellerna är ju kassa. Tunga med dåliga komponenter. Funkar nog om man cyklar grusväg upp och bombar ner men som stigcykel känns den väldigt konstig. Jämför man gamla och nya 9.8 XT så är det enda som skiljer (förutom slaglängd och geometri) att nya har XT bromsar. Samtidigt har de bumpat upp priset med över 10 papp så rejält mycket dyrare för vad man får även på de exklusivare modellerna.

mzi

Aktiv medlem
Vi får se vad som händer om tre år när världsekonomin har korrigerat klart.

Martinmat

Aktiv medlem
De har släppt alu-ramsetet men inga kompletta cyklar baserat på det, eller missar jag något?
50' för ramset och 60' för komplett cykel på samma ram
29tkr för alu ramsetet, fan dyrare än vad många andra för mig betydligt mer roliga å premium märken. Tror fan TREK fått hybris….

Glisseur

Redaktör
Vad är redaktionens definition av stigcykling om den där ser optimal ut för det?
Jag sällar mig till surgubbarna den här gången.
Hugo som har en Gen 6 Fuel EX på test just nu verkar i alla fall tycka att den funkar utmärkt på Stockholmsstigar. Ett längre test kommer snart.

Makten

Aktiv medlem
Hugo som har en Gen 6 Fuel EX på test just nu verkar i alla fall tycka att den funkar utmärkt på Stockholmsstigar. Ett längre test kommer snart.
Fast han cyklar ju av allt att döma mest utförsorienterat. "Stigcykling" innebär olika saker för olika personer. Och att något "funkar utmärkt" behöver inte betyda att det är i närheten av optimalt. Funkar utmärkt att cykla helstel SS på stockholmsstigar också. :sneaky:

n3wton

Aktiv medlem
Ser ut att vara en minimal skillnad i ramarna mellan denna och Fuel EXe.

Är det dit vi är på väg? "Vanliga cyklar" kommer bara vara ebike-ramar med bortmonterad motor och "förvaringslåda" :o
Min första tanke när jag såg bilderna var att "åh, nu har de gjort en modulär ram som går att köra både med och utan motor". För egen del letar jag efter något som ser nättare ut.

Gällande att cykeln är biffigare än sin föregångare: Det har väl alltid varit så att modellerna flyttas uppåt i segmenten och att nya fyller på underifrån. Vad är det jag missar?

SocialGimp

Aktiv medlem
Denna hojen innebär ju att Remedyn konkurreras ut. Remedyn är en skitkul o kompetent hoj i och för sig men den är väl lite uträknad p g a sina 27.5 plushjul. Så jag gissar att Remedyn är på väg ut ur segmentet?

Fundadores

Aktiv medlem
Denna hojen innebär ju att Remedyn konkurreras ut. Remedyn är en skitkul o kompetent hoj i och för sig men den är väl lite uträknad p g a sina 27.5 plushjul. Så jag gissar att Remedyn är på väg ut ur segmentet?

Japp Remedyn ska bort enligt vad jag läst. Jag hade hoppats de skulle göra om den till en high pivot freeride cykel med 180-190 slag.

LDG

Aktiv medlem
Fast han cyklar ju av allt att döma mest utförsorienterat. "Stigcykling" innebär olika saker för olika personer. Och att något "funkar utmärkt" behöver inte betyda att det är i närheten av optimalt. Funkar utmärkt att cykla helstel SS på stockholmsstigar också. :sneaky:
Tycker det mesta han lägger ut är flowig snabb stig på stighoj inte på endurocykeln.

Errno

Medlem
Jag har en gen 6 carbon sedan 1mån. Har kört 15mil på den och gillar den skarpt, lite tyngre än gen 5:an. Kör den med mino linken i high. Jag hade en 9.7 gen 5 innan.

Tyckte den klättrade lite sämre än gen 5:an innan jag höjde mino linken, annars är känslan att den känns styv och kanske lite ”rappare”

Bilagor

• D6C6A56A-EDE8-4403-971D-03934CA68D09.jpeg
    D6C6A56A-EDE8-4403-971D-03934CA68D09.jpeg
    1.2 MB · Besök: 97

ZiggyPop

Medlem
Jag har en gen 6 carbon sedan 1mån. Har kört 15mil på den och gillar den skarpt, lite tyngre än gen 5:an. Kör den med mino linken i high. Jag hade en 9.7 gen 5 innan.

Tyckte den klättrade lite sämre än gen 5:an innan jag höjde mino linken, annars är känslan att den känns styv och kanske lite ”rappare”
Vilken modell är det? Fox Factory och XT ser inte ut att vara ngn av modellspec som finns att välja på hos Trek?

Topp